Snak om FM Handheld
FM Handheld til Sony’s håndholdte konsol, PSP, er nu klar til en udgivelse den 13. april 2006. Vi har fået en snak med Richard Jones og Martin Smith fra Sports Interactives håndholdt udviklingshold, samt den administrerende direktør, Miles Jacobson, for at diskutere spillet.
Hvordan synes I bedst, man kan beskrive FM Handheld? Tilbyder det den samme dybde og det samme gameplay som dens storebroder til PC/MAC?
Miles Jacobson: Det var aldrig intentionen at lave en kopi af PC/MAC-udgaven. FM Handheld blev bygget op fra grunden til at blive den ultimative håndholdte fodboldmanageroplev else med den realistiske fodboldverden, som vores spil er berømte for. Da vi designede spillet, overvejede vi, hvordan vi kunne få nye spillere til, samt spillere som finder FM for overvældende stort. FMH (FM Handheld) er lillebroderen til FM2006.
Mener I, at spillet tilbyder noget andet end PC/MAC-versionerne?
Miles Jacobson: Ja, det tilbyder noget anderledes – et vælg-og-spil-gameplay, som kan blive spillet, mens du er på farten (eller når man ikke er, hvis man lyster) med lang batterilevetid, en masse underholdning og et lige så dybdegående gameplay som i FM2006. Der er syv ligaer at vælge imellem, så holdbarheden er ligeledes sikret.
Hvor hurtigt bliver spillet afviklet?
Martin Smith: Da vi begyndte udviklingen af spillet, var en af de vigtigste ting, vi skulle overveje, at PSP’en primært er lavet til at spille spil i korte perioder. Så lige fra begyndelsen var vi meget opmærksomme på, at spillets hastighed var altafgørende for at forsikre, at spillet ville give en positiv oplevelse, selv når det kun bliver spillet i 15-20 minutter ad gangen.
Vi brugte en betragtelig del af udviklingen på at analysere PSP’ens system og optimere koden specifikt til den, and vi tror, at folk vil blive positivt overraskede over, hvor hurtigt spillet kører. For eksempel har jeg nemt kunnet afvikle tre-fire kampe under min 25-minutters bustur, der er til kontoret.
Richard Jones: Lige fra begyndelsen vidste vi, at vi ville lave et spil, som du kan finde frem og spille hurtigt. Derfor var en af vores højeste prioriterer netop at optimere spillets hastighed, og på trods af de enorme mængder af data spillet indeholder, tror jeg, folket vil blive glade over hvor hurtigt de kan komme fra den ene kamp til den anden.
Hvor mange ligaer kan jeg afvikle på en gang?
Martin Smith: Det kommer alt sammen an på, hvilken af de syv valgbare ligaer du vælger at spille. Med den engelske liga valgt, vil du for eksempel have fem ligaer kørende samtidigt, lige fra den øverste række til den nationale Conference-division. For ikke at forglemme at du tilmed vil have et komplet sæt af nationale og europæiske cupturneringer kørende.
Richard Jones: Når du starter et nyt spil, skal du vælge, hvilket land du ønsker at spille i. Hver nation har minimum to ligaer, men nogle af landene indeholder flere divisioner, som du kan træne i. For eksempel vil det aktivere alle divisioner helt ned til og med den nationale Conference-division, hvis du vælger England som nation. Hvert land har desuden dets egen store cupturnering, og de europæiske cupturneringer er aktive uanset hvilket land, du vælger at spille i.
Er spillet fuldt opdateret med handler som gik igennem i januar?
Martin Smith: Det er det helt bestemt, og jeg må sige et stort tak til researchholdet, som har givet en ekstraordinær indsats, for at sikre at alle handler og managerskifter er inkluderet i databasen. De har – som altid – udført et fantastisk arbejde, navnlig når man overvejer, at vores deadline for rettelser var så snæver ved slutningen af januars transfervindue.
Richard Jones: Ja, vores researchere har haft travlt med at presse alle de nyeste transfers ind i spillet.
Hvad har været sværest at udvikle på denne konsol?
Martin Smith: Som ved enhver ny konsol, har den store udfordring være at finde ud af hardwarens ydelsesevne, og at presse absolut alle kræfter ud af den.
PSP’ens arkitektur er primært egnet til at flytte en masse polygoner rundt på skærmen, og i langt mindre grad at håndtere de store mængder ren data vi bruger i FM Handheld, så vi har måttet være rimelig kreative angående data og maskinens hukommelse. Dermed ikke sagt at vi har måttet skære ned på alle detaljer, vi bruger det samme data som ved PC/MAC/Xbox 360-versionerne, og mange af gameplayets muligheder er hentet direkte fra vores standardkodebase. Det har mere været et spørgsmål om at tilpasse det således, at det yder så effektivt som overhovedet muligt på PSP.
Richard Jones: Vi har brugt en masse tid på at udvikle og finpudse navigationssystemet, for det at skabe et overskueligt interface til en håndholdt konsol, er noget helt andet end at skabe et til PC. En del af denne proces gik med test for at se, hvad der føltes rigtigt, og vores hold af dedikerede testere var virkelig hjælpsomme i dette aspekt, og kom med nogle gode idéer. Jeg tror, vi alle er godt tilfredse med resultatet.
Med disse mange timer der gik med at teste in mente, ser I så frem til noget velfortjent hvile?
Martin Smith: Jeg er sikker på, at hele holdet ser frem til at indhente noget af al den søvn, de har forsømt, og at blive genforenet med deres venner og familie. Som den garvede gamer jeg er, har jeg en ret stor bunke spil liggende, som jeg har ventet med længsel efter at sætte tænderne i, og jeg ser også frem til nogle få kampe med Sheffield United, og at heppe på de rød-hvide helte i vores (forhåbentlig succesfulde) jagt på oprykning.
Richard Jones: Hvis alt går vel, skal jeg på en ferie til Mauritius i næste måned, så det glæder jeg mig til. Jeg vil dog ikke være i stand til at blive væk alt for længe. Det er alt for sjovt at lave spil.
Oversat af: United-styrer
|