home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23287
  0 Brugere, 489 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofmumbai
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 - FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 + FM 2014 (1)
 + FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 + FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 + FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Interview med Thomas Tran...

 Sider: [1]
1 Artikel i denne gruppe  - Interview med Thomas Tranum QA hos SiGames
Forfatter   Sunbao
Dato   Tirsdag d. 18 oktober 2016 - 14:56
Overskrift   Interview med Thomas Tranum QA hos SiGames
Bedømmelse   * * * * * * (12 Stemmer)




Football Manager 2017 betaen er på trapperne i den anledning har vi interviewet Thomas Tranum som i forbindelse med dette års version er ansat hos Sigames som QA.

Først og fremmest hvad er din funktion hos Sigames og hvad vil Sigames gerne havde ud af QA?


Jeg er ansat som QA-tester. ‘QA’ står for Quality Assurance og min funktion som tester er, at kvalitetssikre spiloplevelsen set fra den almindelig brugers synspunkt. En kortfattet beskrivelse af vores arbejde er at finde fejl, såkaldte ‘bugs’, rapportere dem med ‘save games’, screenshots og en konkret instruktion i hvordan man genskaber/finder fejlen. Jeg er en del af ‘Transfers & Contracts’-holdet, så det er ting der involvere de emner, som er mit hovedansvar.

Hvordan ser din arbejdsprocess ud som QA?

Hver aften inden vi går hjem, sætter vi en ‘soak’ i gang. En ‘soak’ er hvor man sætter spillet til at gå på ferie over lang tid. En del af os har faste nationer, som vi skal gøre dette med, men der forekommer rotation engang imellem. Jeg har fx Danmark, som en af mine 4 nationer.
Dette bruger jeg ca. 30 til 45 minutter på hver morgen, alt afhængigt af om der er mange bugs eller ej - tidligt i udviklingsfasen er det ikke unormalt, at man møder ind, til et spil der er gået i stå efter en måned eller en sæson.

Når ‘soak check’ så er overstået har jeg en kæmpe liste med ‘regression’. ‘Regression’ er bugs, som en tester har sendt ind og som så er sendt tilbage til os efter at være blevet tilset af eksempelvis, en koder/researcher. Det er så min opgave at ‘fix verify’ det som koderen har lavet, eller sende det tilbage, hvis det ikke virker. Det er utrolig vigtigt, at være grundig i den proces, da det ikke altid er nok bare at teste det samme eksempel igen, som man sendte ind i første omgang. Det er desuden ikke altid kun mine egne, som bliver sendt tilbage, da det ikke er unormalt at vores chef uddelegerer opgaver til vores ‘regression’-mappe.

Udover at arbejde igennem mine bugs, så er jeg også aktiv på vores beta-forum hele dagen. Den lukkede beta er hvert år ude hos personer, der er aktive på forummet, som har arbejdet her for eller er researchere for de forskellige ligaer/nationer. Min opgave er så, at kigge på de fejl de finder og vurdere om de har en sag eller ej. Forum-arbejde kan også involvere simpel vejledning i at finde funktioner eller forklare ændringer, der er kommet i den nye version.

Det er stort set nok til at holde mig beskæftiget en hel arbejdsdag, men indimellem sniger man selvfølgelig et par play tests ind, hvor jeg spiller spillet og på den måde støder på fejl eller noget man lige skal vende med de andre.



Hvor mange sidder der i QA?

QA-afdelingen hos Sports Interactive tæller cirka 40 personer. Det er struktureret sådan, at hvert område, fx ‘UI’ (brugergrænseflade), ‘match’, ‘competitions’, ‘Rulegroups’ osv. har én eller flere ‘leads’ tilknyttet. Leaden er så den overordnede på området, som QA-testerne arbejderne under.

Hvordan fik du jobbet? Hvilke kvalifikationer skal der til? - og hvad gjorde du fik jobbet.

Hver sommer har de jobopslaget på deres Facebook og hjemmeside, hvor de søger QA-testere til den kommende udgivelse. Jeg er i øjeblikket på en IT-uddannelse og vi har bl.a. haft undervisning i Q&A. Da jeg så så opslaget igen i år, så tænkte jeg, at nu ville jeg prøve og se hvad der sker.

Jeg lagde selvfølgelig stor vægt på hvor meget jeg har spillet FM, hvad jeg har opnået i spillet og min generelle interesse for fodbold og computerspil. Udover det, er det selvfølgelig en masse omkring personlighed, arbejdsmåde osv - alt det, som man skriver i enhver jobansøgning, men bare virkelig, virkelig mente denne her gang, fordi at jobbet var så eftertragtet.

Hvordan reagerede du da du fik at vide at du skulle arbejde på spillet som vi alle elsker ?
Jeg havde gået og ventet lang tid på at høre fra dem efter jeg havde været til interview, så jeg havde lidt stoppet med at tro på det. Men da jeg så endelig fik mailen, blev jeg selvfølgelig utrolig stolt!

Har det overrasket dig ,hvor stor en produktion spillet i bund og grund er?

Bestemt. Antallet af personer, som er med til at gøre spillet til hvad det er, er virkelig vildt. Alt fra ham der researcher spillere på et U19 hold i Peru, til de ansvarlige for koden bag spillet. Det er en kæmpe holdindsats og jeg har kæmpe respekt for alt det arbejde, som bliver lagt i det her og virkelig får FM til at føles som mere, end bare et computerspil.

Hvordan har det været, at havde adgang til spillet og viden om alt det nye?- Uden at måtte fortælle nogen om det?

Haha - utrolig svært! Jeg deler flittigt screenshots og andet fra mine spil med mine venner. At sidde med spillet konstant, men aldrig kunne vise noget til nogen, udenfor kontoret har helt klart været en udfordring-  men så har jeg bare glædet mig, til at kunne dele ud af mine erfaringer d. 4 november.

Vil FM17 betyde mere for dig end andre versioner, netop fordi du har været med i kulissen?

Det tror jeg helt bestemt. Ikke sådan, at jeg ikke kommer til, at spille FM18 nogensinde, men at jeg da altid vil være lidt ekstra glad for FM17.

Bliver det specielt at se sit eget navn under credits eller er det ikke noget du tænker over?


Det har jeg egentlig ikke tænkt så meget over. Jeg prøver bare at yde så god en indsats som muligt, så jeg får sat et aftryk på spillet. Der er dog én ting, der helt klart har været det største  i forbindelse med at lave spillet; Det er at man kommer i spillet som en ‘newgen’ med samme navn, favoritklub, position og fødselsdag. Noget af det første jeg tjekker, når jeg går igennem mine ‘soaks’, er hvilket akademi, jeg er kommet igennem, hvor jeg har spillet og hvor god jeg er, haha. En meget ambivalent følelse som Horsens-fan at se sig selv i Brøndbys akademi, men igen, de producerer rigtig gode talenter i FM, så helt dårligt er det heller ikke.

Hvad har været din største oplevelse i forbindelse med dit arbejde hos Sigames?

Udover at se mig selv, som spiller i spillet, så er det nok det, at jeg deltog og vandt den årlige ‘Sports Interactive bake-off’. Der var ret mange om buddet, men min cheesecake sikrede mig æren og sejren, af at have min fødselsdag, som den dato der er valgt fra starten af, når man sit FM17 op. Det er utrolig sejt og en kæmpe ære - og så sparer, det mig jo selvfølgelig også lidt tid hver gang jeg skal lave et nyt spil, haha. 


Hvad har været den største øjenåbner i forhold til at være med bag kulissen?

Helt sikkert hvor dygtige mine kollegaer er. Det er en stor fornøjelse, at arbejde sammen med den gruppe  mennesker, der er her. Som almindelig FM-spiller, så har man virkelig mange spørgsmål til rigtig mange ting og det er et kæmpe privilegium, at kunne spørge og få svar med det samme.

Har dit syn på spillet og dets udvikling ændret sig efter et job i kulissen? - Mange mener der ikke sker nyt, jeg ved ikke om du også har været blandt disse?

Jeg har faktisk kun spillet Football Manager siden FM13, da min interesse for fodbold opstod ret sent. At være med til at arbejde på en udgivelse, har helt sikkert styrket min forståelse for, hvor sindssygt stor forskel, som der er på versionerne. Jeg havde ikke adgang til FM17 udenfor arbejdstiden det første stykke tid under min ansættelse, men orkede ikke mere end et par timers FM16, efter at jeg havde haft fingrene i FM17. Man bliver hurtigt vant til det nye.

Hvad er dine favoritter blandt de nye features? og hvorfor?


Igen, det er svært at sige, fordi på nuværende tidspunkt har jeg helt sikkert brugt over 500 timer i FM17 og man glemmer hurtigt hvad der ikke var der før. Jeg er dog glad for alle de nye muligheder, når man køber, sælger eller låner en spiller, da det reflekterer hvordan handlerne fungerer i virkeligheden. Generelt synes jeg, at spillet virkelig har taget et stort skridt i forhold til at følge med i hvad der sker i fodboldverdenen.

Er der nogle specielle talenter vores læsere bør holde øje med i FM17 ifølge dig?


Der er selvfølgelig de nemme, såsom Ousmane Dembele, Donnarumma og Ruben Neves. En del gengangere, faktisk, men også spændende nye talenter såsom 16-årige Facundo Colidio (Angriber, Boca Juniors), Nikola Vlasic (AMC, Hajduk) eller Mauricio Lemos (CB, Las Palmas) Med dansk-brillerne på så ser Andreas Christensen og Kasper Dolberg rigtig gode ud i år - Generelt kan folk helt sikkert glæde sig til at finde nye, spændende talenter.

Vi takker Thomas for at give sig tid til at besvare vores spørgsmål og ønsker ham held og lykke fremover.


Tirsdag d. 18 oktober 2016 ~ Interview med Thomas Tranum QA hos SiGames

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 4098 gange)

Kommentarer til denne artikel (1)

Log ind for at kommentere denne artikel

Crazy-Poul
19 okt 2016
17:41

  Fed artikel. Godt arbejde O0

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010