home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23285
  0 Brugere, 434 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenoflucknow
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 + FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 - FM 2014 (1)
 + FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 + FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 + FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Football Manager 2014 - A...

 Sider: [1]
1 Artikel i denne gruppe  - Football Manager 2014 - Anmeldelse
Forfatter   Sunbao
Dato   Mandag d. 28 oktober 2013 - 01:00
Overskrift   Football Manager 2014 - Anmeldelse
Bedømmelse   * * * * * * (13 Stemmer)


Football Manager 2014 Anmeldelse:



Så blev det atter tidlig jul for alle os FM nørder og i år har jeg fået æren af at skrive anmeldelsen af vores alle sammes favorit tidsrøver. Allerede fra første færd er det tydeligt, at SI Games har valgt at beholde det enkle look fra sidste år, og man kunne derfor godt frygte at det måske bare er ny vin på gamle flasker. Dette er dog ikke tilfældet. Med tilføjelsen af en Steamworkshop, hvor man har direkte adgang til nye facepacks og databaser lavet af de andre brugere, kan man smide det ind i sit spil via Downloadknappen. Jeg er sikker på, det bliver en stor succes, så længe værktøjerne i workshoppen virker efter hensigten. Det bliver spændende at se.
En anden ting som de har formået er, at gøre det hele endnu mere overskueligt med deres layout, hvor de har lagt en masse info ind i tidslinjen når man kører fra dag til dag og jeg føler faktisk, at det kører flydende. Allerede efter et par timer føler jeg, at jeg kan finde rundt i det hele ligeså nemt som i FM13, som jeg skulle bruge en del tid på at vænne mig til. De har, ligesom i de sidste par udgaver, valgt at smide en hjælpemenu i ansigtet på folk så snart de har bekræftet, hvilket hold de ønsker at styre. Det er jo også godt nok til de nye spillere som måske først nu har opdaget vores fælles lidenskab. Der er også et holdmøde når man kommer til klubben, hvor man skal præsentere sig selv for spillerne i klubben og overbevise dem om at man er den rette mand til jobbet, samt fortælle dem hvad man forventer af denne sæson og af spillerne selv.
SI har også valgt at give os knapper til hurtigt valg af en anden klub eller et andet land på dropdown menuen tilbage. Det er noget jeg kun kan klappe af, da jeg syntes det manglede kraftigt i FM13. Hvis man for eksempel gik ind på Danmarks landshold og gerne ville ned på Frankrigs skulle man enten søge i søgefeltet eller bladre igennem alle de andre lande som starter med D, så E og så endelig F. Nu er knappen tilbage og jeg elsker det. En anden ny ting som jeg synes godt om, er muligheden for at ændre i bestyrelsens forventninger til sæsonen så man i stedet for at satse på dødbolde kan foreslå, at man hellere vil satse på ungdomsspillere af egen avl, eller at hente store stjerner til klubben.

Der er også kommet mere gang i pressen, hvor man bliver spurgt om de andre managers og deres forsøg på f.eks at hente spillere fra ens klub, eller deres seneste udtalelser op til en kamp mellem hinandens hold. Også efter kampen er der kommet mere gang i den med mindgames, hvilket helt sikkert er en fed, ny feature, der kan være med til at give en fordel i forhold til de andre managers i ligaen.
Der er også blevet tilføjet en mulighed for at lække til pressen at man f.eks ikke har fået et større transferbudget på det netop overståede bestyrelsesmøde, hvorefter man vil blive spurgt indtil af pressen om man er tilfreds med formanden i klubben. Vi har fået muligheden for at bede anføreren tage sig af de nye spillere og vise dem til rette i klubben, samt bede ham løse en eventuel konflikt mellem to spillere. Du får også muligheden for at træne spillerne op i deres evne som leder, plus du kan træne deres svage fod, hvilket helt sikkert vil give nye muligheder både på banen men også på transfermarkedet hvor man måske ikke behøver bruge en formue på en venstre benet spiller, da man jo bare kan træne en af sine egne op. Computeren vil nu også være mere opmærksom på at forstærke sit eget hold, også over længere tid, hvor det i tidligere udgave af FM somme tider virkede som om, de bevidst gik efter at gøre deres hold ringere og ringere. Der er derfor lagt op til stor konkurrence på transfermarkedet om de bedste spillere, hvilket nok skal give grund til både stor ærgrelse og stor glæde når et køb enten lykkedes eller mislykkedes.


 
Taktik

Den taktiske del af spillet er blevet lavet radikalt om og selvom man kan tage sin taktik med fra FM13 så er der nok ikke de store chancer for at de vil blive en ligeså stor succes. Jeg har i hvert fald haft mere end almindeligt svært ved at få samme succes indtil videre. I denne version af FM skal vi forkæles med forskellige roller til hver spiller afhængigt af hvilken type de er, så man nu kan smide en af sine spillere ind som den falske 9'er blandt andet. Der er blevet lavet et fint system, som vil give dig et hurtigt overblik over hvilken rolle den pågældende spiller på en given plads bedst kan spille ved hjælp af det velkendte stjernesystem, og der er også mulighed for at gå ind på spillerniveau og give den enkelte spiller besked på, hvordan han skal spille. Det er også muligt at lave instrukser, som gælder lige meget hvem, der spiller i start 11'eren. Alt dette vil jeg personligt nok komme til at skulle bruge en del tid på, da jeg aldrig rigtigt har sat mig ind i taktikdelen af spillet, men bare gerne har sat et hold op også ellers bare spillet kamp efter kamp med den samme taktik.
. Mit håb er dog at jeg kan få min 4-4-2 taktik som jeg har brugt siden FM09 eller 10 til at virke i denne udgave også, omend den nok skal tweakes lidt endnu engang. Man har samtidig, som i sidste års spil, også mulighed for at lave flere taktikker, så man hurtigt kan skifte fra kamp til kamp eller under selve kampen. I sidste spil kunne man gemme op til 3 taktikker på én gang og det er der ikke ændret på i denne udgave. På holdniveau kan man også give instrukser til, hvordan der skal spilles - så der er mange muligheder ud i det taktiske univers, hvis man er til den slags. Med tilføjelsen af de nye roller til spillerne har vi nu fået endnu bedre muligheder for at få et realistisk indblik i hvordan det bliver gjort i virkeligheden.






Kampmotor:

Kampene kan som sædvanlig spilles i 3D, og det har jeg så prøvet for første gang siden det blev muligt i manager. Umiddelbart ser det meget godt ud. Dog er vi langt fra fifastandard, men det er jo heller ikke det afgørende hvordan spillerne ser ud, men hvordan de spiller på banen. Man kan ligesom i FM13 vælge at sætte tempoet op og ned i mellem højdepunkterne, så man virkelig kan nyde når CR7 eller Messi tryller med bolden, mens man kan komme hurtigt henover det når modstanderen scorer. Din assistent kommer også med gode råd undervejs i kampen omkring hvilke spillere som spiller en skidt kamp, og hvilke modstandere giver dit forsvar grå hår i hovedet, og foreslår ændringer, som kan afhjælpe problemet. Dette gjorde han dog også i sidste udgave af spillet. Ting som modstanderens træk, belysningen, spilleranimationern e , trøjerne og hvordan spillerne reagerer i forhold til hændelserne på banen er blevet forbedret fra sidste version, hvilket alt sammen gerne skulle give os den bedste oplevelse af en "rigtig" fodboldkamp nogensinde.

Kampen er igang




Der er dog nogle fejl, som er ret frustrerende. Her tænker jeg blandt andet på at målmanden ikke vil spille bolden til den spiller man beder ham om, samt totalt barnagtige forsøg fra ens forsvarsspillere, som bare løber ved siden af en modstander hele vejen fra midten og ned til målfeltet, hvor der selvfølgelig bliver scoret på en sagesløs målmand. Disse fejl skal dog nok blive ændret så snart vi får en patch - og mon ikke vi får den allerede på udgivelsesdagen som vi plejer, eller i hvert fald dagen efter? For mig kunne det godt ende med, at jeg kommer til at se mine kampe i 3D  - det havde jeg ellers svoret at jeg aldrig ville komme til, men det giver jo sådan set et meget godt overblik over hvordan ens hold spiller. Har man en bedre computer end min kan man sikkert også få endnu mere ud af det, da mit gamle hakkebræt kun lige kunne trække 3D på den laveste indstilling. Men ellers er der jo altid 2D eller min personlige favorit indtil nu: kun kommentarer.










Personal og økonomi:

På personalefronten er der ligesom i sidste udgave mulighed for at give noget af ansvaret fra sig. I år kan man sætte et af de andre stabsmedlemmer til at tage sig af træningen af både første, reserve og ungdomsholdet, hvilket dem som ikke går så meget op i træningen sikkert vil blive glade for. Træningsdelen har fået et lille ansigtsløft hvor man kan se, hvor mange der er tilfredse med træningen og hvor mange der er skadede eller mangler kampfitness osv. 

Man kan også lade sin sportschef stå for at forhandle med spillere man ønsker at købe, hvilket godt kan give nogle større lønninger til spillere man ønsker at købe end man måske selv ville have givet det, men så må man jo selv tage ansvaret på sin skuldre og forhandle med de griske agenter. Som en ny ting i spillet kan eje dele af en spiller - altså ikke kropsdele, men procenter af transferrettigheder ne. Man kan sælge nogle af sine transferrettigheder på en spiller til andre agenter og dermed tjene penge på den korte bane, med dette kan koste i på den lange, hvis man ender med at skulle give op til 40% af et salg væk til en agent. Kontraktforhandling er Her var lige et eksempel på en kontraktforhandling med en spiller, hvor hans agent ejer 40% af ham og agenten derfor også skal betales et beløb for at lade spilleren skifte klub. Hvis man vil hente en spiller som Patrick Banggaard til Man Utd så forlanger hans agent 1,5 millioner kr oveni købsprisen for at du kan få lov til at hente ham. Hvis man ikke ønsker at betale dette kan man ikke hente spillleren og han må derfor blive i hans nuværende klub. Der er også mulighed for at spørge agenten, om han kan arrangere et køb af spilleren til ens klub, dog har dette ikke lykkedes for mig endnu. Der er også kommet mulighed for at forhandle live med en anden klub om en spiller som man ønsker at købe, samt man kan tilbyde at leje ham eller nogle andre spillere tilbage til klubben, som en del af aftalen. Man har også fået muligheden for at bede bestyrelsen tænke sig om endnu engang hvis de har accepteret et bud på en spiller, som man virkelig ikke vil af med. Der er også kommet grafer i økonomisektionen på hvordan ens Lønloftsbindinger vil se ud hvis man rykker ned, samt hvor meget man betaler i renter på eventuelle lån i klubben. Samtidig er Financial Fairplay allerede blevet implementeret i spillet fra i år, hvilket betyder at man ikke bare kan gå totalt amok i spiller indkøb, hvilket kan ses på f.eks Man Citys transferbudget fra starten af FM14 kontra FM13. Som I kan se så har de markant mindre at handle ind for i år, plus at man må formode at de skal ud i et udsalg af spillere for at komme over grænsen for Financial Fairplay, hvis de vil med i CL. Hvis man ikke overholder reglerne omkring hvor meget minus man må have i løbet af en 3 års periode bliver man fratrukket 5 point i PL i den næste sæson, og man kommer ikke med i CL. Der er også blevet sat grænser på, hvor meget ens bestyrelse må skyde ind i klubben for at undgå overskridelser. Disse regler gælder dog, så vidt jeg kan læse mig frem til, først fra 2016, men man kan jo ligeså godt vænne sig til det allerede fra starten af spillet. Dette bliver en fed ting for os som går meget op i at det økonomiske skal kører som smurt i olie, så det vil jeg glæde mig til at prøve af i praksis. En feature som jeg har savnet længe er også kommet med i spillet, da det er nu muligt at bede en spiller om at fyrer sin agent.


FM Classic:

Ligesom i FM13 er der også her i FM14 mulighed for at spille en ”gammel dags” udgave af FM, hvor der ikke er alt for meget udenomshalløj at tage stilling til. Her er det mere lige på og hårdt med salg og køb af spillere og så ellers bare køre en masse kampe af. Væk er alle de store grafer i økonomiafdelingen og tilbage er der muligheden for at lave et hurtigt spil med kun 3 nationer. Det er også her man har muligheden med Crossover saves fra PC til Playstation Vita. Dog kræver det at man ikke sætter kryds i fjern restriktion for nationer og ligaer. Gør man det, ændrer man max begrænsningerne for spillet og i stedet for max 3 nationer og de ligaer der hører til der, kan man nu vælge op til 50000 spillere hvilket PS Vita ikke kan håndtere. Forskellen er også til at tage at føle på allerede når man har valgt klub. I det normale FM vil man blive inviteret til et møde med bestyrelsen, hvilket ikke er tilfældet i Classic mode. Træningsdelen er heller ikke så omfattende. Du kan f.eks ikke vælge nogen former for individuel træningsfokus og du kan kun sætte træningen for en uge af gangen. Der er også kommet muligheden for at lave en match plan, som vil give dig adgang til at bestemme hvordan dine spillere skal reagere på f.eks at komme bagud. Der er også kommet flere af de ting man kan købe som ekstra ting, i form af unlockables, hvor man har muligheden for at købe sig til forskellige fordele i sit FMC save. Disse ting kan som noget nyt slås fra igen senere i ens karriere, hvis man har fortrudt sit indkøb. Du har nu også muligheden for selv at navngive din søn i den unlockable som giver dig adgang til din egen søn i spillet. Transferdeadline dag er også kommet med i FMC så du har samme muligheder for at følge med i alt på markedet i de sidste afgørende 24 timer. På det økonomiske plan er financial fairplay ikke til stede og du kan altså bare gå shopamok hvis du er City eller PSG. Så hvis du er til et hurtigt save så er Classic helt klart noget for dig.

Challenges:

I forhold til sidste år, hvor der var 4 challenges, er der i år 7. De fire fra sidste år – Frelseren kommer, Skadeskrise, De Uovervindelige og Du vinder intet med børn stadigvæk er med, og de har så fået selskab af Uro på hjemmefronten – en udfordring hvor du har overtaget et hold, hvor de rutinerede spillere på holdet er utilfredse med din ansættelse, og du skal kæmpe med et omklædningsrum i oprør, samtidig med at du skal holde bestyrelsen tilfredse ved at leve op til deres forventninger til sæsonen.
Underdogs i øverste række – En challenge hvor dit hold er rykket op i det pågældende lands bedste række, og det nu er din opgave at overleve som massiv underdog hele sæsonen igennem.
Den sidste, nye challenge er Økonomisk Uvejr hvor du overtager et hold på fallittens rand, og det nu er din opgave at præstere i ligaen, samtidig med at du sælger ud af stjernerne og dermed skærer i lønbudgettet.


Konklusion

Samlet set er de mange nye tiltage på pressedele, økonomidelen og taktikdel ikke noget der vil revolutionere vores kære Football Manager serie, men det er helt sikkert nogle fede nye tiltage som fansene vil komme til at elske - mig selv inkluderet. Taktikområdet er nok den del som har fået mest hype, og det er da også her, de fleste vil få det svært. Men mon ikke vi kommer frem til en løsning med alle de kloge taktiske hoveder vi har her på FmFreaks? Den nye ting med crossover til Playstation Vita i Classic mode, som, hvis jeg har forstået det korrekt, betyder, at man kan tage sit save med fra en PC til en PS Vita og tilbage igen, er smart, hvis man ejer en af hver, eller kender en med en PS Vita og lige vil vise ham ens fede, nye angriber eller hold, der bare styrer ligaen. Med de mange nye muligheder, der er kommet frem i FM14 kommer det helt sikkert til at være en tidsrøver for de fleste af os. Jeg glæder mig personligt til, at spillet kommer på gaden for alvor, i stedet for den beta udgave vi spiller pt. Det er  svært at smide en karakter på spillet, men bestået er det i hvert fald, så mon ikke et flot 10 tal på den nye skala er en ok karakter? Tilbage er bare at ønske god spillelyst med Football Manager 2014.


Skrevet af Darkalf



Mandag d. 28 oktober 2013 ~ Football Manager 2014 - Anmeldelse

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 5528 gange)

Kommentarer til denne artikel (6)

Log ind for at kommentere denne artikel

Wes1905
05 aug 2014
12:01

  Jeg har været så glad for FM13 at jeg ikke er startet på FM14 endnu, nu har jeg så fundet det brugt, så er mit spørgsmål - kan jeg købe dette også stadig bruge STEAM-Koden som jo skal bruges til at installerer spillet, eller fraråder i mig købet???

 
miiiigo
04 apr 2014
23:53

  Kan man slet ikke fjerne Financial fair play?

 
KimBirk92
29 okt 2013
18:27

  Hejsa..

Kan det virkelig passe, at man ikke som i FM12 (som jeg spiller), kan gå ind og ændre i holdinstillinger som f.eks. dyb/høj forsvarslinje og bredt/smalt spil??

 
darkalf
29 okt 2013
04:45

  Tak Risom og det med grafikken bliver desværre aldrig min stærke side tror jeg ikke. Og Goon det med de 50000 spillere var jeg ikke klar over så tak for den information.

 
Risom
29 okt 2013
00:10

  Udmærket artikel, synes du kommer omkring det meste :) Dog kunne det grafiske måske godt være sat lidt bedre op, men det er jo ikke så vigtigt igen i denne type artikel.

 
g00n
28 okt 2013
08:04

  De 50.000 spillere i FMC er ikke en regel, men en anbefaling som godt kan overskrides.

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010