home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 250 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 + FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 + FM 2014 (1)
 - FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 + FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 + FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Egenskabernes fødekæde
Sæson 13/14 scenarios - C...
Sæson 13/14 scenarios - R...
Sæson 13/14 scenarios - M...
Football Manager 2013 - A...
Football Manager 2013 Pre...

 Sider: [1]
6 Artikler i denne gruppe  - Egenskabernes fødekæde
Forfatter   FC Barcelona
Dato   Søndag d. 09 juni 2013 - 14:12
Overskrift   Egenskabernes fødekæde
Bedømmelse   * * * * * * (19 Stemmer)


EGENSKABERNES FØDEKÆDE
De fleste er ikke et sekund i tvivl om, hvad egenskaber som afslutning og hovedstød dækker over. De fleste har faktisk super fint styr på, hvad alle egenskaberne i Football Manager hver især betyder. Men indtil for ganske nylig, var jeg faktisk ikke klar over, hvilke egenskaber der er de vigtigste. Det er jeg dog nu, og det viser sig faktisk at det er ganske relevant at vide.

Det forholder sig nemlig således, at spillets kampmotor kigger på nogle enkelt egenskaber, før den kigger på alle de andre egenskaber. Der er med andre ord enkelte egenskaber, der er ekstremt vigtige for en spiller uanset hvilket position han spiller på dit hold. At vide forskellen på hvad der er vigtigt og hvad der ikke er vigtigt, kan vise sig at være forskellen på om du laver et godt køb, eller om du laver et dårligt køb.

I toppen af fødekæden finder vi de såkaldte baggrunds-egenskaber. Det er egenskaber der, hvis de er lave, spiser alle de andre egenskaber, mens de, hvis de er tilstrækkeligt høje, giver de andre egenskaber lov og plads til at udfolde sig på prægtig vis. Baggrunds-egenskaberne består af 4 egenskaber, der alle har hjemme blandt de mentale egenskaber. Disse egenskaber bliver altid tjekket af kampmotoren først og baseret på disse baggrunds-egenskaber, beslutter kampmotoren om egenskaberne lavere i fødekæden skal aktiveres. To af disse egenskaber er dog kun relevante for kampmotoren i slutningen af kampen. En forklaring herpå følger i nedenstående afsnit.

BAGGRUNDS-EGENSKABERNE
Baggrunds-egenskaberne består kort fortalt af egenskaberne arbejdsstyrke, koncentration, målrettethed og teamwork. Arbejdsstyrke benyttes af kampmotoren til at bestemme hvor ofte en spiller aktivt opsøger bolden og mulighederne. Er arbejdsstyrken lav, vil spilleren oftest vente på at mulighederne byder sig for ham, mens en høj arbejdsstyrke vil betyde at spilleren aktivt vil opsøge muligheder og boldbesiddelse og generelt bare være mere i bevægelse.

Koncentration er den ene af de to egenskaber, der kun tjekkes hen mod slutningen af kampen. Den har nemlig indflydelse på, hvor længe en spiller vil kunne træffe de rigtige beslutninger. Er tallet højt, vil spilleren træffe rigtige beslutninger selv dybt inde i overtiden, mens et lavt tal vil øge risikoen for fejldispositioner i slutningen af kampen.
Målrettethed er den anden af de egenskaber, der kun er relevante i slutningen af kampen. Målrettethed giver nemlig udtryk for, hvor længe en spiller vil kæmpe og er tallet her lavt, vil spilleren have tendens til hurtigere at give op.

Sidst er der teamwork, der er afgørende for om en spiller sætter sig selv højere end sit hold. Det er med andre ord spillets ’ego-egenskab’. Et lavt tal ud for teamwork, vil nemlig resultere i at spilleren oftest vil tænke på hvad der er bedst for ham selv, i stedet for at tænke på hvad der er bedst for holdet. For eksempel er der risiko for at en spiller, vælger at afslutte selv, på trods af at en holdkammerat er i en langt mere fordelagtig position.

DE PRIMÆRE EGENSKABER
Går vi et trin længere ned i egenskabernes fødekæde, finder vi de såkaldte primære egenskaber. Disse egenskaber tjekkes af kampmoteren umiddelbart efter baggrunds-egenskaberne og de primære egenskaber bruges til at bestemme, hvor succesfuldt de resterende egenskaber tages i brug. Der er i alt 4 primære egenskaber, præcis ligesom baggrunds-egenskaberne, og her er de fleste også at finde blandt de mentale egenskaber. Beslutninger, forudseenhed og kreativitet udgør de første 3 af de 4 primære egenskaber, mens teknik er den sidst og altså den eneste af de primære egenskaber der ikke er at finde blandt de mentale egenskaber.

Beslutninger bruges, ikke overraskende, til at bestemme kvaliteten af de beslutninger hver enkelt spiller tager. En spiller har altid adskillige mulige måder at agere på, og for at træffe den korrekte beslutning, er et højt tal ud for beslutninger en nødvendighed. Selvom beslutninger er en af de primære egenskaber, følger den dog efter både kreativitet og teknik. Grundene herfor skal jeg nok komme ind på, i takt med at disse egenskaber præsenteres.

Forudseenhed er Xavi, Pirlo og Scholes-elementet af Football Manager. Det handler om hvor god en spiller er til at forudse de andre spilleres bevægelser. Det er altså både med- og modspillere. Medspillere når indlæg, pasninger og lignende skal udføres, og modspillere når tacklinger skal sættes ind, offsides skal trækkes og så videre.
Kreativitet er en egenskab, der som sagt bliver tjekket, før beslutninger bliver tjekket. Det gør den fordi kampmotoren har brug for at vide, hvor mange mulige løsninger den enkelte spiller kan tænke sig frem til. Dette står kreativiteten for at bestemme. Et højt tal er lig med mange forskellige muligheder, mens et lavt tal er lig med uopfindsomhed og få mulige løsninger.

Teknikken er nogenlunde det samme som kreativiteten, blot omsat til tekniske færdigheder. Det giver ganske enkelt udtryk for den enkelte spillers tekniske repertoire. I hver enkelt situation er spilleren nødt til at spørge sig selv, om han har færdighederne til at udføre en af de mulige løsninger han har fundet via sin kreativitet. Har han ikke den tekniske kunnen til at udføre en given løsning, bliver denne løsning elimineret og dermed er antallet af løsninger nu lavere end før. Kreativiteten og teknikken er så at sige afhængige af hinanden. De finder i samarbejde antallet af løsninger for en spiller, hvorefter beslutninger bestemmer om spilleren vælger den rigtige løsning.

DE SEKUNDÆRE EGENSKABER
Nederst i egenskabernes fødekæde, finder vi alle de sekundære egenskaber. De sekundære egenskaber dækker altså for alle andre egenskaber end baggrunds-egenskaberne og de primære egenskaber. De er kort fortalt afgørende for, hvor præcist en aktion udføres eller hvor godt en situation kan håndteres. Med andre ord kommer en egenskab som eksempelvis aflevering altså først i spil, efter alle baggrunds-egenskaberne og de primære egenskaber er tjekket, for at beslutte hvor præcist en given aflevering udføres. De sekundære egenskaber er altså vigtige i forhold til præcisionen, men hvis baggrunds-egenskaberne og de primære egenskaber er i bund, er det lige før at de sekundære egenskaber er irrelevante.

Så når du for fremtiden skal erhverve en ny spiller til dit drømmehold, vil jeg råde dig til at være særdeles opmærksom på især 8 egenskaber: Arbejdsstyrke, koncentration, målrettethed og teamwork, samt teknik, beslutninger, forudseenhed og kreativitet. De er nemlig helt essentielle i forhold til spilleren ageren på banen og går helt grundlæggende forud for resten af spillerens egenskaber.


Søndag d. 09 juni 2013 ~ Egenskabernes fødekæde
Tirsdag d. 28 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Chelsea
Lørdag d. 25 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Real Madrid
Torsdag d. 23 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Manchester City
Torsdag d. 01 november 2012 ~ Football Manager 2013 - Anmeldelse
Fredag d. 12 oktober 2012 ~ Football Manager 2013 Preview

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 3980 gange)

Kommentarer til denne artikel (1)

Log ind for at kommentere denne artikel

plutonium
09 jun 2013
16:04

  Spændende artikel! Jeg har dog nogle spørgsmål.

Først og fremmest, hvad din kilde til den her info er. Ikke at jeg er uenig i det du har fundet frem til, men er det her nogen du selv er kommet frem til eller har du dokumentation for det?

Dernæst skal jeg høre, om du dermed mener at færdighederne er forklaret til fulde? Altså at fx teknik udelukkende bruges i den kontekst du nævner. Skal man følge det som SI selv har meldt ud tidligere, så er teknik fx en støtteegenskab til alle de øvrige tekniske færdigheder, og en høj teknik kan dermed booste en i forvejen god afslutningsevne, ligesom en lav teknik kan give større udfald på de tekniske udførelser.
Beslutninger beskrives også som en spillers evne til at træffe en beslutning og stå ved den, så han ikke tvivler i sidste sekund, og dermed bliver ukoncentreret og fejler det han havde planer om. Altså ikke kun evnen til at træffe gode beslutninger, men også tendensen til at stå ved den.

Jeg vil godt understrege at jeg synes det er en rigtig god artikel, som læseren bør tage til sig, men jeg vil stadig godt høre, om du mener færdighederne er forklaret til fulde med denne artikel. For så ville jeg mene, at du kun har taget et spadestik af overfladen :P

Men det er jo også hele essensen af FM - alle egenskaberne arbejder så meget sammen, at det er umuligt at beskrive det hele i detaljer med én artikel.

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010