home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  2 Brugere, 417 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 + FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 + FM 2014 (1)
 - FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 + FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 + FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Egenskabernes fødekæde
Sæson 13/14 scenarios - C...
Sæson 13/14 scenarios - R...
Sæson 13/14 scenarios - M...
Football Manager 2013 - A...
Football Manager 2013 Pre...

 Sider: [1]
6 Artikler i denne gruppe  - Football Manager 2013 Preview
Forfatter   Sunbao
Dato   Fredag d. 12 oktober 2012 - 10:00
Overskrift   Football Manager 2013 Preview
Bedømmelse   * * * * * * (21 Stemmer)




Efter ugevis at have set videoblog efter videoblog omhandlende de over 900 nye features i Football Manager 2013, har jeg virkeligt set frem til, at få lov til at fortælle jer, vores brugere på FmFreaks.dk, hvordan jeg ser de mange nye tiltag. Jeg vil være ligefrem og fortælle hvordan jeg ser det, frem for den glamourøse fremstilling, som Miles og SIgames kommer med i videoerne. Den skal de naturligvis have, da alt andet ville jo være det rene selvmord.
Dermed ikke sagt, at jeg mener de nye tiltag er dårlige, for det er bestemt ikke tilfældet, men jeg har trods alt mulighed for, også at komme med bagsiderne af disse tiltag. Dette preview er skrevet ud fra den fulde version af Football Manager 2013, som det ser ud her cirka en måned før udgivelsesdatoen af spillet falder.

Det har desværre ikke været muligt at teste tiltaget, som  jeg og mange andre ser klart mest frem til ved FM13, hvilket er den nye nye netværksdel. Det var ikke muligt, da jeg af indlysende grunde ikke har haft nogen af spille mod. Det første der slår fanger opmærksomheden når man åbner spillet, er de mange nye spilmuligheder som findes, det nye Football Manager Classic; den nye challenge mode; og sidst men ikke mindst, muligheden for at tage sit eget drømmehold og spille online mod vennerne, så det kan blive afgjort, hvem der har det bedste hold på dagen og vinder håneretten.

FMC og den nye challenge mode hænger i høj grad sig sammen, eftersom challenge delen er bygget op i FMC skabelonen, hvor kun et begrænset antal ligaer kan vælges. Hvor der kan vælges 3 nationer i FMC, kan der kun vælges en nation, når man vælger at anvende challenge mode. Denne begrænsning gør, at jeg personligt ikke kommer til at spille denne del af spillet, da det ganske simpelt er alt for begrænset og jeg vil savne alt for mange features. Udover man ikke har mulighed for at vælge mere end tre nationer, så har man heller ikke muligheden for at vælge hvilken størrelse database, man ønsker at spille med, når man spiller FMC.
Selve brugerfladen i FMC delen, fremstår mere simpel end i det normale spil, overskuelighed og enkelthed er nøgleord i det nye koncept, hvilket det bestemt lever op til. For dem der ikke ønsker/ikke har tid til at bruge en uge eller mere pr. sæson, er denne nye del af spillet, uden tvivl "spot on", selvom begrænsningen af aktive spilbare nationer, formentligt kommer til at afholde en del fra at kaste sig helhjertet ud i denne del af spillet.


Challenge mode går i sin enkelthed ud på, at man kan starte op med hvilken som helst klub, i et af sølle 4 scenarier, så hvis denne mulighed skal fange FM folket, skal der altså bare langt mere kød på, end tilfældet er.
Det første jeg personligt lagde mærke til da jeg startede mit første spil i Football Manager 2013, var at klubben man vælger at starte op med, nu har en holdning til hvordan de ønsker at klubben skal spille. Denne holdning ligger fast og det er ikke til at ændre, før man evt. kan forsøge at ændre på den ved en kontraktforlængelse senere hen.
Mit første spil var med Crystal Palace, og her ønskede man offensiv fodbold, med hurtige pasninger, hvilket jeg havde meget svært ved at leve op til. Selvom jeg efter 10 runder lå nummer to, spillede holdet som en pose nødder, hvilket betød stor utilfredshed med spillestilen. Derpå forsøgte jeg, at spille endnu mere som ledelsen ønskede det, hvilket lykkedes, men det betød at jeg endte med at rode rundt nede i bunden. Det var dog mindre vigtigt og ledelsen var tilfredse med en flot 16 plads...


Den nye og forbedrede kampmotor
En af de ting mange kigger på i forbindelse med en ny version af spillet, er hvordan spillets kampmotor samt 3d grafik har udviklet sig. Som de fleste ved, så er der ikke udviklet videre på spillets kampmotor i de seneste 2 versioner. Dette skyldtes at SIgames har villet have mere tid til at bygge videre på den, så det spændende er, hvor meget de har forbedret den efter 2 års videreudvikling.
Overordnet set ligner den naturligvis sig selv, hvilket de Miles videoblogs også indikerer. Når man sidder med spillet og får mulighed for at prøve den af, så oplever man hurtigt en række klare forbedringer. Blot det at bolden nu rent faktisk er påvirkelig af vind og vejrforhold, giver spillet en hel ny dimission. I en af mine første kampe var jeg ude for, at min målmand forsøgte sig med at sparke bolden langt op for at sætte en kontra i gang, men grundet vindforholdene, nåede bolden ikke længere end op til 5-10 meter fra midterlinjen, vel og mærket på egen banehalvdel, hvilket resulterede i en giftig kontra chance til modstanderen. Også høje indlæg kan påvirkes af vejrforholdene, hvilket kan være med til at ødelægge ens spillestil. Derudover ser det hele også meget mere realistisk ud, f.eks. når boldens bevægelse for en aflevering hen af græsset.

Samtidig virker det til, at en stor del af de mange mærkelige selvmål fra målmandens side er forsvundet. Set fra mine øjne, virker det til at der er sket store forbedringer med kampmotoren. Om andre er enige, er jo så en anden sag, men det føles meget mere ægte end nogensinde før. Samtidig er antallet af kameravinkler, mulighederne for informationer på skærmen under kampene, samt måden hvordan man laver udskiftninger på stærkt forbedrede.

Sportsdirektøren gør sit indtog
Et af de største nye tiltag i spillets, er de mange nye personale roller, spillet er blevet tilført, herunder den mest omtalte, som naturligvis den sportsdirektøren.
Jeg vil starte med det negative, for med det faktum at man selv kan vælge om man vil have en sportsdirektør, er mærkeligt, da det jo i virkelighedens verden er sportsdirektøren, som ansætter manageren/træneren og ikke omvendt.
Men ser vi bort fra dette, så er det en fantastisk tilføjelse, hvor man bl.a. har muligheden for at udvælge sig en række spillere man enten ønsker at købe eller sælge, også kan ansvaret trygt overlades til sportsdirektøren. Han vil så forsøge at gøre køb og salg af disse spillere til virkelighed, præcis som det foregår i den rigtige fodbold verden, hvor det er træneren som udpeger mulige emner, men sportsdirektøren som køber.

Det er også muligt at overlade alt arbejdet til sportsdirektøren. Hvis du ikke gider koncentrere sig om hvilket spillere der skal hentes ind, kan sportsdirektøren gør alt arbejdet med at udvælge og købe spillere til truppen eller for den sags skyld sælge spillere. Så kan man selv hellige sig det vigtigste, nemlig taktikken og træningen, som jo for øvrigt også har fået tilført nyt indhold, men mere om det senere.
Hvis man vælger at hyrer en sportsdirektør til at varetage en eller flere af disse opgaver, er det naturligvis yderst vigtigt at man vælger den rette person til jobbet, så man ikke ender ud med adskillige indkøb, som man ikke selv har nogen stor fidus til.

Der er også en række andre nye personaleroller i FM13, hvor den vigtigste af disse nye nok er chefen for talentudviklingen. Hvis man ønsker at bygge et hold op ved egene talener, er denne position vital at få besat. Talentchefens omdømme samt kendskab er to af de parametre, som afgør hvor gode talenter du kan tiltrække til akademiet. Det er selvfølgelig vigtigt at sørge for der er sammenhæng mellem din og talentchefens fodboldfilosofi, så han henter den type talenter, der passer ind i dit spilkonceptet. I forhold til talentudviklingen er der en række andre poster, som også skal besættes b.la. U18 manager og U18 assistent manager. Alt dette er tilsammen med til at øge realismen og fjerne ansvaret fra manageren, for områder som ikke er tilknyttet manager rollen i den virkelige fodboldverden.


Sidst men ikke mindst, har klubben nu også mulighed for at ansætte en chefscout. Han sørger for, at du som manager, kun læser rapporterne på de absolut bedste spillere, og dermed slipper for at gennemgå en masse ubrugelige spillerrapporter. Dette er intet mindre end genialt, og å virker det rent faktisk.

Tid til at slå klokken i jagten på det sidste indkøb
Hver gang transfervinduet smækker i, sidder jeg personligt limet til skærmen, for at følge med i mine favoritklubbers gøren og laden. Ja - selv ud på de små timer, hvor håbet om at Tottenham nok engang slår uret, og endnu et køb ala Van Der Vaart, svinder.
Men i vores elskede Football Manager, har disse dage altid været som alle andre, men dette er heldigvis slut nu. I stedet for vi en hektisk dag, hvor rygtemøllen lystigt kører og utallige journalister forsøger at lokke dig til at fortælle, om der er noget stort på vej. Førhen var man sagesløs, når der kom store bud på ens stjerne lige op til deadline, da det var umuligt at hente erstatningen før deadline. Nu har man muligheden for at afsøge markedet for mulige emner, og ikke mindst at gøre et forsøg på at indkøbe erstatning, for ens tabte stjerne.


Men der er langt flere nye ting i transfer og kontrakt delen. I denne version af spillet, er den vigtigste nye ting (for mig personligt) at smuthullet med at købe spillere på afbetaling over 48 måneder, uden at ligge så meget som en bøjet 50 øre i udbetaling er lukket. Nu skal der, lige meget hvor kort en afbetaling du vælger, også falde kolde kontanter med det samme, og jo længere en afbetaling du laver, jo større bliver kontant beløbet du skal ligge i udbetaling. Dette gør det mere realistisk i forhold til folks indkøb. Samtidig kigger ens bestyrelse på, om de tror på du er i klubben om 48 måneder. Tror de ikke på det, tillader de dig næppe at købe en spiller på afbetaling over så lang en periode. Planlægning af transfer strategien skal nu have et større fokus end nogensinde før.
En anden stor tilføjelse, er involveringen af de lokale skattesystemer. Med differentierede skatte regler betyder det at 100k i løn, ikke bare er 100k i løn. I stedet handler det om hvor meget løn spilleren har efter skat, ligesom i den virkelige verden. 
Dette betyder eksempelvis at en spiller i Spanien, kan nøjes med 100k i løn for at få 48k udbetalt, mens en spiller i Italien, skal have 113k i løn før skat, for at få tilsvarende beløb udbetalt. Dermed bliver nogle ligaer, mere attraktive for spillerne end andre. Hvilket giver spillet et helt nyt perspektiv på dette område.

Helheden
Selvom dette ikke er en anmeldelse, men blot et preview, kan jeg naturligvis ikke undgå at kommenterer lidt på helhedsoplevelsen.

I FM13 bliver vi i den grad forkælet med et meget mere brugervenligt design, som er mere enkelt og nemmere at navigere i. Ligesom i udviklingen af FM12, er der brugt en meget tid på at fjerne unødige tastetryk, for at kunne brugernes spildtid, hvilket igen i år er en utrolig positiv oplevelse. Især den nye mulighed for selv at indrette spillerprofilerne, er et stort plus.
Ingen af de mange nye features, i den normale del af spillet, falder på nogen måde igennem, alle brugbare og godt kørende. Naturligvis er der fejl og mangler rundt omkring, men dette kan ikke undgås. Spillet er bestemt spilbar i sin nuværende forfatning, og at jeg, nok engang, har store problemer med taktikken, er trods alt ikke en decideret fejl i spillet, selvom jeg umiddelbart fornemmer at sværhedsgraden, måske, er gået en lille smule op. Det kan jo også bare være mine evner som bliver udstillet.
Helhedsindtrykket er under alle omstændigheder positivt, selvom jeg personligt synes at FMC og i særdeleshed Challenge moden, ser noget tyndt ud.




Søndag d. 09 juni 2013 ~ Egenskabernes fødekæde
Tirsdag d. 28 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Chelsea
Lørdag d. 25 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Real Madrid
Torsdag d. 23 maj 2013 ~ Sæson 13/14 scenarios - Manchester City
Torsdag d. 01 november 2012 ~ Football Manager 2013 - Anmeldelse
Fredag d. 12 oktober 2012 ~ Football Manager 2013 Preview

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 2652 gange)

Kommentarer til denne artikel (10)

Log ind for at kommentere denne artikel

andreas-lodahl
15 okt 2012
01:49

  Sunbao, hvordan ser Andreas Cornelius' stats ud?

 
Yessir
14 okt 2012
16:27

  "Så kan man selv hellige sig det vigtigste, nemlig taktikken og træningen, som jo for øvrigt også har fået tilført nyt indhold, men mere om det senere."

Er det mig der er en smule overtræt, eller glemte du at hellige dig det vigtigste? :)
Og med det mener jeg selvfølgelig din "men mere om det senere".

 
Swizz CataR
13 okt 2012
11:51

  Jeps

 
Janfriis
13 okt 2012
11:26

  Har folk fået tilsendt deres beta koder endnu ?

 
Sunbao
13 okt 2012
11:24

  Gio Dos Santos, det skulle ca være det samme som i år.


 
blomvikings
13 okt 2012
10:20

  Rigtig god preview du har skrevet her Sunbao :) Det virker til at der er kommet mange af de ting jeg selv havde håbet på, især mht. netværksdelen!

En lille bi-ting: Husk li at læse det du har skrevet igennem for at rette evt. fejl :)

 
Gio Dos Santos
12 okt 2012
23:49

  Er der nogen der ved om system requirements for fm13 er anderledes end for fm12? Jeg tænker især på om det betyder noget med de nye grafiske tiltag... Eller tror i at fm13 kommer til at køre som fm12 på den samme maskine?

 
Saviola
12 okt 2012
17:03

  Samme med OB og Lars Olsen så realistisk nok

 
Phata
12 okt 2012
13:25

  Ikke helt sandt Newcastle, vi har før set Real Madrid fyrer deres træner fordi han ikke passe til den måde, de vil spille på. Og det var på trods af at de blev mester.

 
Newcastle
12 okt 2012
11:35

  Det lyder fedt, er dog bekymret over at klubben er mere tilfreds med hvordan man spiller fremfor ens placering, det falder jo ret langt fra virkligheden...

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010