FM til konsollerne – Miles Jacobson giver os det seneste 11. feb. 2006
Hej og velkommen til vores interview af Miles Jacobson, som vil give os noget info om de kommende konsol-udgaver af FM
Hvor ens kommer PC og Xbox360 udgaverne til at være?
Meget! Mulighederne er de samme hvis du har et HD TV, dog må man undvære PC’ens netværksspil, men til gengæld er der er tilføjet Live liga og cup muligheder og en ekstra ting som i vil finde ud af i løbet af et par uger. På fjernsyn der ikke er HD mangler ”split screen” og ”quick tactics”, fordi skærmopløsningen simpelthen ikke tillader det.
Hvor svært har det været at programmere på PSP? Det må være ret begrænsende, da i er vant til at programmere på PC'er.
Football Manager Håndholdt blev specielt designet til PSP, så begrænsningerne var taget med i processen. Det er ikke en afart af Football manager 2006, men et helt nyt spil, hvilket betød at kodningsholdet havde en helt anden indgangsvinkel pga. det anderledes design. Det har bestemt ikke været let og holdet har arbejdet længere end det først var antaget, men resultatet er fantastisk, så jeg tror besværet har været det værd. Selvom Marc, Martin og Rich måske er uenige.
Vi venter nu med spænding på lanceringen af SI’s Xbox360 og PSP spil. Spillekonsoller bliver mere kraftigere og kraftigere som årene går – kan du se manager på revolutionen med manager på konsollen overtage PC spillene?
Er der gang i en revolution? Manager til konsoller har været der i en del år, inklusiv et par udgaver af CM, som vi udviklede til Xbox, men du har ret i at den nye generation er rigtig god for udviklere der laver så komplekse spil som vores, selvom vi har ikke har den smarte grafik som andre spil! Vi vil arbejde på PC og Xbox360 udgaverne samtidig så mulighederne vil være de samme, og nye muligheder der virker i den ene udgave vil formentligt ende med at være i begge spil, men det kan komme fra begge hold. Spillet til PSP er et separat hold og kan ikke rigtigt sammenlignes med PC-serien – jeg ville elske at det overtog rollen fra PC’en set rent salgsmæssigt, men det er sørme ikke noget vi forventer sker snarligt.
Xbox og Playstation vil begge, snart have en ny generation konsoller på markedet. Hvor spændende er udsigten til at udvikle spil til så kraftige maskiner?
Vi ville ikke udvikle spillet til Xbox360 så tidligt i dens livstid, hvis vi ikke synes det var spændende! Xbox360 har været forholdsvis nem at udvikle til, men det har også fået os til at se på at optimere specifikke koder til flere processorer, som vi måske ellers ikke ville have kigget på, at have haft Live at arbejde med har været fantastisk
Er der nogle muligheder der er svære at tilføje et konsol spil, men er lette at tilføje et PC-spil og omvendt?
Split Screen og quick tactics. Det er ikke pga. selve maskinen men pga. Tv’ets opløsning. At taste navne også! Det er også lettere at tilføje stemmeunderbyggelse til Xbox360 end til PC-spillet, hvilket er derfor vi aldrig har tilføjet det til netværksdelen.
I vil snart have PC/Mac, PSP og Xbox360 tilgængelige. Hvordan klarer udviklingsholdet den tiltagende arbejdsbyrde?
Rigtig godt. Når det nødvendigt at udvide holdet, gjorde vi det, men stadig organsk. 3 ud af 5 nøglekodere på PSP og Xbox360 projekterne er nye på holdet (Martin Smith, Richard Jones og Michael Nygreen), så det var en kombination af erfaring og nye øjne. Vi har også ændret et par andre ting, så Grant Appleyard arbejder nu som ”producer” på alle projekterne i stedet for som en koder der skal tage sig af den ekstra planlægning et multi-studie kræver og det har frigjort en del ekstra tid for Marc Vaughan og mig, så vi kan klare de ekstra ting vi er nødt til at gøre. Vi har haft 3 separate hold, men det er forløbet ganske glat. Vi prøver at arbejde sammen, så hvis nogen har et problem, hjælper andre og det har helt sikkert hjulpet ved overgangen, ikke kun til 3 fodboldspil, men også Eastside Hockey Manager og også Out Of The Park Baseball.
Hvis du havde en tryllestav og kunne tilføje en mulighed til hver af jeres kommende konsol-spil, hvad skulle det så være, og hvorfor?
Xbox360 – en demo af Halo 3, fordi jeg ikke kan komme i tanke om noget som det kunne have brug for, som spillet ikke allerede har og fordi det så ville til mange flere mennesker. PSP – en demo af Gran Turismo pga. de samme årsager som ovenover.
Her hos GM har vi allerede en stor samling af CM PSP filer man kan downloade og håber vi får det same med FM Portable. Hvad synes du om vores hjemmeside (www.getmanaging.com) og hvor vigtigt er samarbejde mellem siderne for SI?
Scenen er meget vigtigt for os – omkring halvdelen hos SI var en del af det, før de arbejde i firmaet. Det at der er så mange mennesker der er forberedt på at opgive deres egen tid for at køre en hjemmeside, lave en update, skrive historier, lave grafik, lyd, taktikker, osv. betyder en helvedes masse og gør det hele værd at lave. En anden ting der er fantastisk er, at når folk bliver nød til at trække sig tilbage fra scenen pga. arbejde eller andet, så er der andre der er klar til at træde ind i billedet, ligesom Marc Duffy gjorde for mig for mange år siden, hvor han reddede mine updates fra at dø ud pga. arbejdsopgaver. Jeg besøger en del sider, inklusiv getmanaging, regelmæssigt, fordi det er meget vigtigt at se hvad scenen synes om vores spil og de nye muligheder, da det styrer udviklingen af fremtidens spil. Jeg tror ikke vi ville have oplevet en nær så flydende overgang som selskab, imellem vores gamle spil og Football Manager, hvis det ikke havde været for communytiet, der hjalp med at sprede ordet om skiftet. Det er også interessant at se ting omkring andre manager-spil, da det er godt at se hvilken respons de får af samme årsager – med alle manager-spil er meningerne ofte forskellige.
Tak skal du ha’ og held og lykke med jeres spil.
David
Skrevet af: www.Getmanaging.com - Oversat af: Arsenalistic
|