FM's tempo eller mangel på samme
Zzzzz…
Ja, det sker bare nogen gange. Øjenlågene bliver tungere, sværere at holde oppe, og før man ved af det, ligger man og sover med sit keyboard agerende hovedpude. Årsagen? FM. På mange måder er FM genialt, fantastisk, og hvad der ellers findes af superlativer, men når vi snakker hastighed, kan vi med ro i sjælen vende en tyk tommelfinger nedad, som var vi kejsere, der skulle besejle gladiatorernes skæbne. Det går langsomt, det vil selv SIGames formentlig give mig ret i. Spørgsmålene, der resterer, er så, om det er for langsomt, hvorfor det er så langsomt, og om vi kan se frem mod et hurtigere spil i fremtiden…
Præcist hvor langsomt, spillet er, afhænger, som du sikkert ved, af antallet af ligaer, omfanget af databasen (small, normal, large eller huge) samt din computers ydeevne. Jeg benytter mig selv og mit system som eksempel, eftersom det reelt er alt, jeg har at gå efter. Det er anbefalet, at man har noget i retningen af 2000MHz presset ned i sin processor, 256MB RAM, en opløsning på 1024 x 768 i 32 bit samt Windows SE, 2000 eller XP. Jeg sidder på denne pc (som faktisk ikke er denne, men en anden pc i et andet hus) med en AMD-processor, som svarer til 3000MHz. Af RAM indeholder den 512MB, min opløsning hedder 1280 x 1024 i 32 bit, og mit styresystem XP. Det er noget latterligt volapyk for mange af jer, men det kan siges kort: Jeg lever problemfrit op til de anbefalede krav, og lad mig understrege, at vi altså ikke blot taler minimum, men anbefalet, her. Alligevel sidder jeg ofte helt og glemmer, at jeg har åbent for FM. Det går simpelthen så langsomt, at jeg går over til FmFreaks og MSN, mens jeg venter på, at den arbejder færdig, og jeg opdager sjældent, at den har gjort det, fordi der er så langt mellem snapsene. Jeg ynder at benytte mig af en enorm database. Det er ligesom en god sikkerhed om, at man kan finde næsten alle spillere. Hvor mange ligaer, jeg har med, afhænger af formålet med spillet (karrierespil eller ikke karrierespil), men lad os blot antage, at jeg har de tre øverste divisioner fra England. Det burde en pc, som så klart besejrer de anbefalede specifikationer, kunne klare, korrekt? Ja, det tror jeg vistnok, den burde, og spillet kører da, bevares, men hastigheden stikker såmænd fortsat en sovepille. Jeg sidder af og til og venter i op til fem minutter på, at computeren får arbejdet færdigt, så jeg kan genoptage styringen og trykke på ”continue” igen, så jeg kan vente endnu længere. Retfærdigvis skal det siges, at jeg heller ikke gør det nemt for spillet, idet jeg både har iTunes, MSN, FmFreaks og af og til også mIRC kørende ved siden af, men stadig havde jeg forventet noget mere. Her var jeg for øvrigt tæt på helt at glemme netspil – et fænomen som af mange er anset for at være nærmest en åbenbaring. For undertegnede er det ikke meget andet end FM i halvt tempo. Jeg er stort set blevet afskrækket fra denne del af FM netop grundet det faktum, at det vitterligt går meget, meget langsomt…
Alt har selvfølgelig en årsag, og FM er ingen undtagelse, og den grund er 270.000. Det er antallet af spillere og personale, som FM indeholder, hvoraf den dominerende del er inventar på et af de ligeledes talrige hold. Det er ikke nødvendigt, at man har opfundet den dybe tallerken for at regne ud, at det kræver sin mand (spil) at flytte rundt med disse enorme mængder data, som konstant skal simuleres, så pengene passer, og derfor kan det ej undgås, at spillet bliver lidt sløvt. Ganske vist kræver spillet ingen evner fra dit grafikkort, og der er ingen spektakulære billeder på skærmen, men eftersom spillet konstant skal simulere og flytte rundt på de mange data, tror jeg næppe, det kan lade sig gøre at finde et spil, som presser din processor og dine RAM i samme grad, for computeren skal hele tiden tænke, mens du har spillet åbent, den får ikke et sekunds ro.
Vi har rent faktisk set en forbedring i hastigheden for nylig. Indlæsningen af et nyt spil har, så længe jeg kan huske kunnet tage op til et kvarter, hvis man valgte en masse ligaer, en stor database og loadede spillere fra mange lande. Det blev forbedret så sent som i FM 2006, således tager det ikke længere helt så lang tid, før du kan påbegynde det spil, du så gerne vil i gang med, og det skal SIGames have cadeau for. Ifølge dem selv, SIGames, er også loading- og savingtiderne blevet kraftigt formindsket. Dette er godt nok ikke noget, jeg selv har lagt videre mærke til, tværtimod oplever jeg blot, at ventetiden, når man gemmer, bliver længere og længere, men de siger det vel ikke for sjov, så det skal da nok passe…
Det får de lige en for…
Tempoet under den vigtigste del, når spillet er i gang, er desværre ikke blevet forbedret, og det bliver nok også svært at gøre lige med det samme. Her skal vi nok snarere se forbedringen gennem teknologisk udvikling af computernes ydeevne, således at deres processorer og antallet af RAM forbedres og forøges i så høj grad, at spillet vil kunne afvikles hurtigere.
Det langsomme tempo er selvfølgelig noget, der påvirker helhedsoplevelsen, og hvis der – hvad jeg ikke tror – skulle sidde en og læse dette, som ikke ejer FM, er det selvsagt også en detalje, man skal have in mente, når man står i spilbutikken og skal købe spillet. Når det sidste slag mellem tempo og gameplay skal stå, er det dog – fra mig at se – ulige hold, for gameplayet opvejer i den grad det til tider gabende langsomme tempo. Vi må nok bare leve med, at FM er et af de mest langsommelige spil, vi kender, men så må vi jo blot finde noget at bruge ventetiden på. Musik, tv i baggrunden, MSN-samtaler og surfing på internettet er ikke dårlige bud, men ellers kan man bruge tiden på at vride hjernen og tænke i nye baner, såvel taktisk som ved træningen. Vi kan lige så godt finde på en eller anden form for tidsfordriv, hvad end hjertet begærer, for ventetiden, den slipper vi ikke for – i hvert fald ikke lige med det samme…
|