Undskyld! Ja, det virker måske meget mærkeligt, at jeg starter denne anmeldelse af Football Manager 2007 med at sige undskyld, og det vil jeg da også godt undskylde for, så undskyld!
Grunden til, at jeg starter med at sige undskyld, er, at jeg allerede på forhånd ved, at denne anmeldelse simpelthen ikke bliver objektiv, da jeg som FM-gamer elsker genren, og derfor sandsynligvis vil falde noget nemmere på røven over de nye ting i spillet. For det andet har jeg allerede gamet i adskillige beta-versioner siden starten af august, og derfor vil dette næppe blive en særlig objektiv anmeldelse, men okay, jeg tvivler dog kraftigt på, at andre anmeldere vil kunne være uenige i min bedømmelse af spillet, dertil er spillet simpelthen i en klasse for sig.
Men lad os da kaste os ud i det, der bliver næppe meget kritik i denne anmeldelse, dertil har spillet simpelthen forført mig alt for meget.
For at I overhovedet ved, om I kan spille spillet, har I jo nok brug for lidt minimumskrav og de anbefalede krav, så dem vil jeg da lige lire af.
Minimumskrav: Windows 98/ME/2000/XP, 1GHz processor, 128MB RAM Anbefalede krav:: Windows XP, AMD eller Intel Dual Core 2GHz, 1GB RAM, 1024x768 32Bit display, 650MB harddisk plads.
Det første, man uomtvisteligt støder på, når man åbner spillet, er det nye interface, som på fornem vis bringer dig yderst elegant og velfungerende rundt i spillet. Det er længder bedre end 2006-interfacet, hvilket betyder, at man for en gangs skyld ikke føler sig tvunget til at installere et af de mange skins, der uden tvivl vil komme i tiden efter udgivelsen.
Som en del af jer formentligt har læst i mit preview af spillet, så har det gennemgående kodeord for 2007-versionen været brugervenlighed. I bestræbelserne på at bringe brugervenligheden helt i top, har SIGames valgt at tilføje en simplificeret version af ”New game”, hvor man uden alt for mange forhindringer bliver ledt igennem processen med at vælge ligaer og hold, samt tilføjelse af ekstra managers. Jeg tvivler på, at funktionen vil blive brugt af ret mange, men den er sikkert ganske nyttig for førstegangsspillere .
Hverdagen Når man kigger på sit hold og sine spillere, opdager man meget hurtigt, at statsene er lavere end i de tidligere versioner. Dette er et bevidst valg fra SIGames' side, da der før i tiden simpelthen har været for mange spillere med de helt høje tal, hvilket havde gjort det til lidt af en jungle, hvis man var typen, der handlede spillere ud fra deres stats.
Under den enkelte spiller har man nu fået muligheden for at sende ham ned på sit 2. hold i en, to eller fire uger, samt indtil han er blevet en skade kvit. Især den sidste ting er en yderst brugbart detalje i mine øjne, da man så ikke kan komme til at glemme skadede spillere, man har smidt ned på 2. holdet.
En anden ny ting, man finder under den enkelte spiller, er player interaction, som jeg var inde på i mit preview af spillet for en måneds tid siden. Her kan du, ganske kort fortalt, spørge spillerne til råds om forskellige ting, blandt andet om hvem, de synes, du bør købe, om de bør blive træner, når deres karriere er slut og meget mere. Man kan rent faktisk føre samtaler med samtlige spillere, der er inkluderet i ens spil. Hvad disse samtaler kan gå ud på, afhænger af, om spilleren er på ens hold eller ej.
Træningsdelen ligner sig selv, og dog. Den er nemlig blevet delt op i to, så seniorspillere og ungdomsspillere nu har hver sit punkt i menuen. Dette hænger sammen med, at man har valgt at dele de forskellige trænere op i kategorier, såsom Youth Coach og Fitness Coach.
Andre nye ting, som er blevet tilføjet i ens dagligdag som manager, er affiliates, bordinteraction og en hel ny scouting-del, men da alle tre emner er behandlet godt og grundigt i mit preview, vil jeg nøjes med at henvise til dette. Der er jo ikke rigtig nogen grund til at skrive det samme to gange
Kick-Off Så er vi kommet til det, som vi alle sammen, sådan set, interesserer os mest for, nemlig kampene. Straks vi klikker på continue-knappen, som fører os videre mod kampen, bliver vi i allerhøjeste grad mødt af den første nye feature i denne afdeling. Vores kære venner hos SIGames, har nemlig indført teamtalk før kick-off. Man kan vælge at springe over, hvor gærdet er lavest og blot vælge en af de beskeder, som gælder hele holdet, men dette vil være et særdeles dumt træk, da man får langt mere ud af at udføre sin mandskabsbehandling ordentligt.
Alt efter hvordan den enkelte spillers morale er, kan man vælge at give et af følgende tre input til spilleren: 'That you have faith in his ability', 'That there is no presure on him tonight' og 'That you expect a performance from him tonight'. Det nytter naturligvis ikke at sige det samme til samtlige elleve spillere, så variation er kodeordet.
En anden ny, og mindst lige så vigtig ting, er punktet 'opposition instructions', som dækker over, at man nu har fået muligheden for at vælge specifikt, hvordan de elleve spillere på modstanderens hold skal markeres, dækkes og tackles, samt hvilken fod, man skal forsøge at presse dem til at spille bolden på. Denne funktion giver en muligheden for at forsøge at holde enkelte af modstanderens spillere i særdeles kort snor. Bemærk, at jeg skriver forsøge, for der skal særdeles gode spillere til, for at kunne dæmme op for de store stjerner. Men kan man få dem stækket, bare lidt, så forøges ens chancer jo.
Efter mandskabsplejen, er vi nu klar til at betræde grønsværen. Her ligger man straks mærke til den eneste synlige forandring, nemlig det faktum at udskiftningsboksen nu rent faktisk også ligner sådan en.
Men når man får sat kampen i gang, opdager man dog lynhurtigt, at 2D-motoren er blevet tunet særdeles effektiv. Man kan nemlig nemt komme til at tage sig selv i at se kombinationerne glide mere realistisk, og dermed kan man leve sig endnu mere ind i kampen. Som halvlegen skrider frem, kan man næsten ikke undgå at bemærke det faktum, at man nu kan se spillerne rende og varme op på sidelinien.
I pausen er der nu mulighed for, ligesom før kampen, at give hver enkelt spiller én af en række kommentarer. Det gør sig, ligesom i teamtalken før kampen, også her gældende, at man kommer længst ved at føre samtale med hver enkelt spiller.
Andet lir Når man stille og roligt ruller der ud af i spillet, kan man ikke undgå at opleve nye ting med jævne mellemrum. Den mest markante må uden tvivl være en round up efter hver sæson, hvor man får en oversigt over, hvem der er blevet mester, topscorer oprykker nedrykker, etc. i de forskellige rækker. I denne oversigt finder man ligeledes de to bedste og værste signings, som er lavet i hver række. Den indeholder også andre nyttige informationer, men jeg skal jo ikke afsløre det hele for jer her.
Nu ved jeg godt, at jeg sagde, at jeg havde skrevet om scouting-delen i previewet, men jeg må erkende, at jeg rent faktisk har sprunget en del af den over, så den får lige sin omtale her.
Ens scout kan i denne version af spillet opnå kendskab til de forskellige lande. Jo bedre kendskab en scout har til et specifikt land, jo bedre bliver hans søgeresultater, og det går oven i hatten også betragteligt hurtigere, hvis ens scout har sine kilder i orden. Der er dermed lukket op for, at man kan sidde og kæmpe for at få det komplette kendskab til samtlige lande i spillet. Opnår man det, har man noget nær det perfekte scoutingnetværk, hvilket i allerhøjeste grad kan kaste nogle fremtidige wonderkids af sig.
Nu sidder du så sikkert og tænker, at det kræver en frygteligt masse scouts, og det er skam også korrekt. Det forholder sig dog sådan, at managers og assistent managers også kan opnå den nødvendige viden i de forskellige lande, så skulle man være i den heldige situation at være affiliate med en række andre klubber, så tæller deres netværk også med i ens eget, og dermed behøver man ikke opnå kendskaben i de givne lande selv.
Den sidste ting, jeg vil komme ind på, før vi er fremme ved konklusionen, er, at man nu har mulighed for at få en af sine ældre spillere til at indkalde truppen til krisemøde, hvis man måtte føle, dette er nødvendigt. Har truppen dårlig moral, kan dette fx være et yderst effektivt våben til at få forbedret holdånden.
Konklusion Der har før i tiden været brok over, at der ikke var nok nye ting i spillet til at berettige en udgivelse hvert år. Denne påstand tvivler jeg på, at nogen kan få sig selv til at komme med i år, for der er i år flere nye features, end der har været i de tre foregående versioner af spillet tilsammen! På baggrund af de mange nye features, kunne man have frygtet, at det ville have kastet eksplosivt mange bugs af sig, men dette er på ingen måde tilfældet. For en gangs skyld får vi i år et spil, som er yderst spilbart fra dag 0 af. Der er naturligvis bugs i spillet; det vil der altid være, lige meget hvor meget man tester det, men fatale bugs har jeg endnu ikke stiftet bekendtskab med.
Spillet hænger i denne 2007-udgave så godt sammen, at man tror, det er løgn. Man sidder aldrig og føler sig kørt ud på et blindspor, som man nogen gange, med god grund, har kunnet føle i tidligere versioner af spillet.
Spillet kan i år på ingen måde sammenlignes med den foregående version, og det anbefales derfor på det kraftigste at investere i dette års udgave, hvis man vel og mærke er parat til at bruge uhensigtsmæssigt mange timer foran skærmen, for spillet er i den grad svært at slippe igen.
Jeg slipper vel ikke uden om at lege censor og give spillet en karakter på 13-skalaen. I fjor gav vi her på siden Football Manager 2006 karakteren 10 med den begrundelse, at der simpelthen ikke var nok nye ting i det. Dette gør sig bestemt ikke gældende i år, da jeg vil gå så vidt som at kalde spillet for revolutionerende og banebrydende, hvilket jo nok må bringe os på et 13-tal.
Men da jeg samtidig ved, at SIGames kan gøre det endnu bedre til næste år, bør spillet vel sådan set kun få den næsthøjeste karakter, men det vil simpelthen bare være for lille en differentiering, så når alt kommer til alt, må vi ende på topkarakteren 13 til dette års udgave af Football Manager.
Bemærk, at langt fra alle de nye features er nævnt i denne anmeldelse. Dette skyldes, at vi allerede for en måned siden publicerede et preview af spillet her på siden, så for at få det hele med, rådes I til også at læse previewet.
|