home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 21:34:53 Broen13 Blogkonkur... [20] Journeyman - Ende...
I går kl. 21:09:56 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
19 Maj 2024, 21:30 warmon Blogkonkur... #6 - Danish Viking War...
19 Maj 2024, 21:27 warmon Blogkonkur... 5# Hjertet banker kun ...
19 Maj 2024, 05:48 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23302
  1 Bruger, 935 Gæster Online.

Indlæg: 1132760 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: rozlily04
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 + FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 + FM 2014 (1)
 + FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 - FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 + FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Mulighederne i FM
Superligaen
FM - Summer edition!
West Ham-scenarie
Bedste CM/FM-spillere i d...
Bedste CM-/FM-spillere i ...
Jagten på FM og Livets me...
Football Manager 2007 Anm...
Football Manager 2007 Pre...
Football Manager 2007 – f...
Forventninger til Footbal...

 Sider: [1]
11 Artikler i denne gruppe  - Forventninger til Football Manager 2007
Forfatter   United-styrer
Dato   Søndag d. 02 april 2006 - 17:38
Overskrift   Forventninger til Football Manager 2007
Bedømmelse   * * * * * * (5 Stemmer)


…og hvis nogen kommer ind, og ser dig sidde foran fjernsynet, vil de sige ”er der noget nyt?”. For det er det, der er nyt, der er interessant, sådan er det…

Ovenstående citat kan hele Danmarks fem millioner mennesker (eller er det seks?) høre, hvis de tænder for deres tv i prime-time-timerne. Ordene bliver sagt af Lars Brygmann, af mange sandsynligvis bedre kendt som Thomas La Cour i DR1’s medrivende krimiserie, Rejseholdet, idet han reklamerer for noget, jeg beklageligvis ikke erindrer. Hvad den gode Lars reklamerer for, er for så vidt heller ikke nævneværdigt interessant. Spørgsmålet er, om han har ret. Interesserer vi os kun for det, der er nyt og i så fald, hvorfor er dette så tilfældet?

…og det er vel også derfor, du har tændt for dit tv, for at få noget nyt at vide…

Vi bliver lidt ved Lars Brygmann og hans nye reklame, denne gang med endnu en fin lille sætning, som han ligeledes siger i den føromtalte reklame. Har du kun tændt for din computer, for at få noget nyt at vide? Næ nej, det har jeg i hvert fald ikke. Jeg tænder min computer for at blive underholdt, og det samme gælder egentlig for mit tv, når det som oftest kører i baggrunden, så jeg egentlig aldrig rigtigt kigger på det. Underholdning, det er ordet. Livet er sgu for kort til at høre på de evindelige dårlige nyheder, som vi får kastet i hovedet hver andet minut. Det er jo ikke andet end dårligt nyt. Der findes intet mere deprimerende end at høre på alt det lort, der sker alle vegne. I Tv-avisen er ni ud af ti nyheder negative. Alligevel ser folk Tv-avisen i massevis…

Når det gælder Football Manager og fodbold generelt, er historien til gengæld en helt anden. I fodbold er det vel cirka fifty-fifty med gode nyheder kontra dårlige nyheder, mens det angående Football Manager 2007 ikke er blevet til mange nyheder indtil videre. Vi må have noget at vide om det her spil, men desværre er der skræmmende lang tid til det atter bliver oktober/november, og vi igen skal åbne en ny udgave af Football Manager og savle ud af munden, mens vi kæmper os igennem den første sæson med vores favorithold. Hvad kan vi dog bruge tiden på, mens vi venter? Det oplagte er naturligvis at spille Football Manager 2006, mens vi jo også har en herlig og forhåbentlig dejlig varm sommer, der skal overstås, og samtidig bruges på at se et anti-dansk VM i fodbold, Roger Federer køre stilen i Wimbledon, Basso vs. Ullrich i Tour de France og hvad der ellers er af herlig sport, men hver ting til sin tid. Lige nu vil jeg bruge ventetiden på at se frem mod spillet og overveje, hvad jeg egentlig gerne så, blev implementeret og forbedret i det nye spil, samt hvad der bare skal forblive, som det er. Der bør være nok at tage fat på, for selvom Football Manager 2006 er et sublimt spil, kan der vel stadig finpudses i hjørnerne? Det kan der helt bestemt, og jeg har idéerne klar, stol du blot på det. Lad tankerne flyde, mens du læser mine forhåbentlig innovative forslag. God fornøjelse ønsker jeg dig, og vi mødes på den anden side...

Online
Onlinedelen i Football Manager er indiskutabelt i en kritisk og akut tilstand. Derfor skal den naturligvis også behandles først. Den sidder fast i en langt ældre tid, end vi er i nu. Den voldsomt besværlige proces med åbning af porte i router og hvad der ellers skal til, trænger i den grad til en overordentlig ansigtsløftning, hvis det skal op på det niveau, hvor det bør være anno 2006, og det skal det, hvis det står til mig. Jeg tør godt vove den påstand, at det er over halvdelen af alle FM-spillere, som ikke ved, hvordan man sætter et onlinespil op med den traditionelle metode, som altså indebærer åbning af porte i routeren, og jeg kan i øvrigt heller ikke selv finde ud af det. ”Jamen, så er det jo heldigt, at vi har Hamachi”, og ja, det er det helt bestemt, for det er uden tvivl et langt lettere og bedre program at bruge, men det er slet ikke nok. Folk der ikke er bekendte med alle disse FM-sites aner højst sandsynligt intet om Hamachi, og der bør derfor være et langt mere udført onlinesystem i Football Manager 2007. Alle skulle have muligheden for at opleve Football Manager online, da det uden tvivl er en meget underholdende oplevelse.

Efter min mening ville den bedste løsning være at bygge spillet om som et hvilket som helst skydespil f.eks. Counter-Strike, hvor du opretter en server, og så kan alle joine den. Hvis man ikke ønsker at få ubudne gæster ind, kan man bare lave et kodeord, som kun deltagerne kender. Der skulle inkluderes et system, hvor man kan søge efter de forskellige servere, og man skulle være i stand til at sætte en grænse for det maksimale antal deltagere og alt muligt andet gejl. Det ville utvivlsomt gøre det langt mere brugervenligt at spille online, og gøre at langt flere ville benytte sig af den mulighed. Mange andre spil har udviklet sig kolossalt, efter at være kommet online, og Football Manager har afgjort også potentiale til dette, men det kræver altså en ordentlig overhaling.

Der er et par andre ting, jeg også gerne så ændre sig. Først og fremmest skal der være et aktivt chatvindue. Kommunikationen gennem spillet, hvor man skal ind og vælge manageren, man vil skrive til gennem hans klub, er alt, alt for kompliceret, og tager for lang tid. Et chatvindue hvor der kan skrives med alle deltagerne i spillet, ville være perfekt. Måske skulle navnene på deltagerne endda stå ovenover vinduet, og der skulle man have muligheden for at vælge og vrage, mellem dem man ønsker at skrive til. En sidste ting, som ville være umådelig skønt, var en forbedret hastighed, da spillet stort set tager dobbelt så lang tid over nettet, afhængigt af internetforbindelse, styresystem og lignende naturligvis. Desværre er førnævnte dog efter alt at dømme noget lettere sagt end gjort, så indtil nu må vi nok affinde os med den lave hastighed.

Navigation
Det er ikke særligt svært at finde rundt i Football Manager 2006. Drop-down-menuerne fungerer efter min mening helt efter hensigten, men til gengæld så jeg meget gerne, at en stor del af scenens bedste skins blev lagt ind i spillet, for selvom navigationen og overblikket er i orden, er det absolut ikke de fedeste skins, spillet indeholder. Turnstyle for eksempel, er et utroligt lækkert skin, i hvert fald set med mine øjne, og også iTunes er jeg begyndt at holde kært, selvom det med tiden giver mig lidt ondt i øjnene. Måske jeg skulle begynde at spille med farver, men på den anden side ville iTunes-looket ryge sig en tur, hvis jeg gjorde sådan. I det hele taget ville det nok ikke være så tosset, hvis SI begyndte at samarbejde med dem, som laver de mange skins. F.eks. den geniale Andersson fra Susie, som står bag et skin kaldet Drift, hvor det kan lade sig gøre at rykke rundt på de forskellige værktøjslinjer, og derved tilpasse spillet præcist som man gerne vil have det. Det ville i mine øjne være glimrende, hvis det blev valgbart i Football Manager 2007. Ikke nødvendigvis selve skinnet, men den funktion at man nemt kan rykke lidt rundt på de forskellige menuer, hvis man har sin egen idé om, hvordan det skal være.

Alt i alt håber jeg, at SIGames fortsætter stilen, som de allerede er godt i gang med angående navigationen. Det er nemt at finde rundt, og danner et glimrende overblik, men et samarbejde med diverse grafikere rundt omkring ville ikke være nogen dårlig idé.

Grafik
Det helt overordnede og kæmpestore spørgsmål her er, skal vi have 3D i Football Manager? Det er en evig diskussion, og der er i den grad delte meninger. De fleste ”gamle” spillere vil formentlig fraråde 3D-kampe, mens den lidt nyere generation af forbrugerne højst sandsynligt vil mene det modsatte. Der er mange gode argumenter for både dem der er for, og dem der er imod. De der er for, har det store argument, at det er imod traditionerne, og at det ikke hører hjemme i et managerspil. Modargumenterne er, at det ville gøre spillet sjovere, og at der skal være 3D i et spil i 2006. Personligt synes jeg ikke, at det ville gøre spillet sjovere, da det ville sende fokusen i retning mod kampene, og i mindre grad mod selve managerdelen, og det at det er taktikken, træningen, indkøber og så videre, der er det afgørende, og det er efter min mening en forkert drejning, da Football Managers store fokus på managerdelen er det, der løfter det over dens konkurrenter. Man kan altid få sine 3D-abstinenser stillet i arkadespillene som f.eks. Pro Evolution Soccer og FIFA. Jeg ville i øvrigt heller ikke benytte mig af 3D, hvis det blev indført netop af ovenstående grund.. Det er i grunden heller ikke værd at diskutere, for jeg er helt overbevist om, at det aldrig sker, da SI før har brudt op med deres udgiver, Eidos, netop på grund af, at de i modsætning til Eidos ikke ønskede 3D i spillet. Hvis det utænkelige endelig skulle ske, ville det naturligvis være et folkekrav, at man kunne fravælge det, og kun spille med kommentarer eller 2D, ligesom man kan vælge ikke at bruge 2D, hvis det var det, man lystede.

En anden diskussion ved de grafiske elementer er spillerbilleder, holdlogoer, turneringslogoer og andet godt. Det kom, så vidt jeg husker ind i spillet sidste år, altså ved lanceringen af FM 2005. Endnu engang vil nogen muligvis mene, at det fjerner charmen ved spillet, men her er jeg til gengæld meget uenig. Spillet skal hele tiden udvikle sig, for hvis det ikke gjorde det, var det overflødigt at udgive et nyt hvert år, da folk ellers bare kunne nøjes med at hente dataopdateringer efter hvert eneste transfervindue. Det giver et ekstra lille pift, selvom det på ingen måde har nogen indflydelse på spillets gang. Det hele bliver ligesom lidt mere levende, når man kan se disse små billeder og logoer. Til gengæld er jeg ikke vild med de billeder af civile folk, som spillets regens får påklistret. En del af de billeder er altså af folk, som absolut ikke ligner fodboldspillere, og det er vel ikke helt realistisk, at der render en amerikaner rundt, som vurderet ud fra hans billede vejer langt over 100 kg, mens hans vægt siger, at han vejer 80. Når alt kommer til alt, synes jeg godt om billeder og logoer, og hvad skulle alle scenens grafikere dog foretage sig uden?

Måske endda nyhederne skulle krydres med billeder? F.eks. hvis man får at vide, at Marc Nygaard er blevet skadet under træningen, så kan man nedenunder se et billede af selv samme Nygaard, der ligger, og skaber sig efter at have fået en skade. Det ville desværre nok være lige lovlig omfattende, men jeg synes, det ville være en ganske fed detalje.

Databasen
Omfanget af databasen i Football Manager er intet mindre end imponerende. Man kan ikke forlange et højere antal af hold og spillere, på det punkt opfylder spillet allerede alle krav, måske med undtagelse af de ønsker, folk der bor i Usbekistan har, men jeg tror, det er de færreste i Usbekistan, som spiller computerspil i det hele taget.
Der vil altid være nogen, som brokker sig over, at den og den spiller og den og den klub ikke er helt så god, som de gerne så det, og det er da også muligt, at der et par enkelte iblandt, som kan diskuteres, men generelt er niveauet af vurderingerne dog imponerende højt, og det er næsten umenneskeligt at sidde og brokke sig over den, da det er et utal af spillere, som skal spejdes.

Derfor er der ikke meget at kræve her, selvom man naturligvis altid gerne vil have et så perfekt spil som overhovedet muligt.

Legendekarriere
Et af de mest interessante forslag jeg er stødt på, er et forslag om en database, som går tilbage i tiden. For eksempel kunne SIGames lave databasen, der gik 50 år tilbage i tiden, hvor man kunne indtage rollen som det brasilianske landshold med spillere som Pelé på holdet. Længere fremme er opgaven at føre Hollands totalfodbold til lige så stor succes, som det gav i den virkelige verden gennem halvfjerdserne. Med danske briller er den første opgave at føre det talentfulde danske landshold frem til guldmedaljer ved VM 1986 i Mexico, mens man kan nyde Diego Maradona føre sig frem på det argentinske landshold. Seks år senere kunne man forsøge at gøre kunsten efter Danmark, der som bekendt snuppede guldet ved EM i 1992. Det ville være fantastisk at spille med legender som Marco Van Basten, Johan Cruyff, Jairzinho, Zico, Pelé, Ferenc Puskas, Eusebio, Michael Laudrup, Morten Olsen, Diego Maradona, Franz Beckenbauer, Gordon Banks, Bobby Charlton, George Best, og jeg kunne blive ved. Det ville nærmest være en drøm, der gik i opfyldelse. Desværre er det næppe noget, vi skal sætte næsen op efter, da det ville kræve usandsynligt meget tid at gennemføre fra SIGames’ side. Hvis de startede med denne database nu sideløbende med udviklingen af fremtidige versioner af Football Manager, kunne vi måske være så heldige, at det var implementeret i årgang 2020. Vælger SIGames at satse målrettet på dette, kan vi muligvis være heldige, at det sker lidt før, men uanset hvad er det desværre ikke noget, der vil blive implementeret lige foreløbigt.

Højden og vægtens indflydelse
For første gang nogensinde i Football Manager har vi i år set højde og vægt ved spillerne. Dette er en sjov lille detalje, som jeg har savnet i en del udgaver, men der er desværre en hage. Så vidt jeg er orienteret, har højden og vægten en meget minimal indvirkning på spillerens indsats på banen. Altså vil en halvanden meter høj spiller med tyve i jumping oftest vinde en hovedstødsduel mod Michael Jordan, hvis han kun har seksten, og det ser jeg bestemt ikke som værende særligt realistisk. Det kan godt være, jeg tager fejl her, men jeg har ikke kunnet mærke, at en spiller vinder flere hovedstødsdueller, bare fordi han har rundet de to meter i sine bumsede teenageår, hvilket så absolut burde være tilfældet. SI skal fortsætte stilen med højde og vægt, men det skal have meget mere indvirkning på spillernes præstationer.

Ændring af klubbers reputation gennem tiden
Et Brøndby-hold som i 2033 har vundet Champions League ti gange, har stadig svært ved at tiltrække stjerner. Det er forkert. Selvom du har skabt verdens bedste hold med et ved starten mindre godt hold, har du stadig langt sværere ved at tiltrække gode spillere, end Liverpool har ved spillets begyndelse. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der et loft for, hvor højt en klubs reputation kan komme, og den skal bare fjernes så hurtigt som muligt. Reputation burde blive bestemt ud fra resultaterne gennem tiden, og ikke ud fra hvor holdet lå ved spillets begyndelse, hvilket efter mine erfaringer desværre er tilfældet i øjeblikket.

Træning
Hvad skulle den ændring, som SI lavede i FM 2006 dog til for? Træningssystemet i FM 2005 var ikke fantastisk, og det var rigtignok en smule sværere at finde rundt i, end det nuværende er, men til gengæld var det realistisk, og jeg synes, SI skyder sig selv i lilletåen, ved at vælge at simplificere et spil som ellers lever på dets enorme realisme, bare for at gøre det mere brugervenligt. Som en anden tidligere har sagt, så er det ikke troværdigt, at en træner sidder og udvælger, hvilke stats hans spillere skal forbedre. I den virkelige fodboldverden er det træningsøvelser, der bliver sammensat i et program, så det skal det selvsagt også være i verdens mest realistiske fodboldsimulator. Efter at have spillet lidt på Gold-demoen af det nye Championship Manager blev jeg faktisk lidt fascineret af det træningssystem, som blev brugt i det spil. Det var, som i FM 2005, en masse øvelser, som skulle sammensættes til et træningsprogram på hver sin side af frokosten. Forskellen var bare, at der her var en helvedes masse øvelser, og at de var delt op i kategorier med henholdsvis træning til målmænd, træning til forsvaret, træning til midtbane og minsandten træning til angrebet. Derudover var der ting som styrketræning. Rigtig godt sat sammen, og et system som jeg helt sikkert gerne ville afprøve i Football Manager. Det, at øvelserne var opdelt i kategorier, gav et utrolig godt overblik, og jeg tror ikke, at selv nybegyndere ville have svært ved at fikse et træningsprogram sammen, når de først havde brugt tid på at sætte sig lidt ind i systemet.

Taktik
Rent taktisk virker spillet efter hensigten. Du kan vælge, hvor spillerne skal løbe hen, du kan vælge, om de skal skyde udefra, lave dybdeafleveringer, forsøge sig ad med driblinger, lave indlæg, eller om de bare skal rende rundt på den defensive midtbane og rydde op som en anden Thomas Gravesen. Derudover kan du bestemme, hvor spillet skal fokuseres hen imod, altså hvis du f.eks. har spillets bedste højrefløj, Cristiano Ronaldo, i truppen, ville det måske være en idé at bygge spillet op omkring ham. I det hele taget er mulighederne mange, og der er umiddelbart intet, der mangler. Alligevel har jeg dog lige et par enkelte ting. Først og fremmest vil jeg atter engang bruge lidt af de funktioner, jeg oplevede under min gennemspilning af CM Gold-demoen, som faktisk indeholdte nogle ganske fine idéer. Det var nemlig, at man ved hver spiller ikke bare kan sætte en streg, som bestemmer, hvor han skal løbe hen, man kan ligeledes tegne en rød streg, som bestemmer, at spilleren f.eks. skal ”fodre” venstrefløjen med dybdeafleveringer. Dette ser jeg som en glimrende funktion, og også noget jeg gerne vil se i Football Manager, da man hidtil kun har haft muligheder for at bestemme hele holdets primære afleveringsfokuseri ng. I mine øjne skulle der dog være mulighed for at sætte flere af disse streger, hvilket ville medføre, at man f.eks. kunne få sin pasningsstærke playmaker til at sende en masse dybdeafleveringer ned langs begge kanter, og derved forhåbentlig åbne modstandernes forsvar. Det ville give en lille ny dimension til det taktiske element.

Den anden ting er den nye funktion, hvor man har mulighed for at lade spillerne bytte pladser i ny og næ, præcist som det danske landshold ofte lader deres fløjspillere gøre. Jeg har selv forsøgt at bruge denne funktion nogle gange, men jeg kan ikke rigtigt få den til at fungere. Det er dog nok bare mig, der er noget galt med. Til gengæld burde der efter min mening ikke være den begrænsning, at det kun er to spillere, der kan bytte pladser. Hvis du f.eks. har tre offensive midtbanespiller, ville det hele tiden gøre modstandernes forsvar usikkert, hvis de tre løb ind og ud, forbi og imellem hinanden.

Dødbolde
Lidt forbundet til ovenstående punkt, men jeg synes alligevel, at det skulle have et punkt for sig, for ligesom ved onlinedelen er der noget helt galt her. O.k., man kan bestemme nogenlunde, hvordan sparkene skal sparkes, og hvor spillerne skal løbe hen, men der er gjort alt, alt for lidt ud af denne del, som i virkelighedens verden er en så afgørende faktor. Denne del burde indiskutabelt videreudvikles i Football Manager 2007 eller fremtidige versioner, og det ville være perfekt, hvis man kunne arrangere dødboldene ved at have en fodboldbane set fra fugleperspektiv i billedet med alle spillere liggende hulter til bulter. Derefter kunne man en efter en placere spillerne præcist, hvor man ville have dem, hvorefter man skulle tage stilling til, hvor de skulle løbe hen. Derudover har man så spilleren, som tager hjørne- eller frisparket stående ude ved bolden, og her ville opgaven være at vælge, hvor bolden skal sparkes hen. Derudover burde der være muligheder for at lave flere forskellige varianter, og så vælge hvor hyppigt de skal bruges f.eks. opgjort i procent. På den måde kunne man nemt og overskueligt skræddersy sine egne kombinationer, og forhåbentlig se en forbedring på banen. Umiddelbart tror jeg ikke, at dette ville være umuligt at lave for SIGames.

Medier
Medierne er fremtiden indenfor managerspil. Det er en sjov lille detalje, at man inden en kamp kan give sine spillere en lille peptalk, eller skabe konflikter med modstandernes manager. Det skal bare udvikles langt mere. Endnu engang så jeg gerne, at der blev hevet en af idéerne for et andet managerspil ind, nemlig det elendige FourFourTwo, hvor der efter hver eneste kamp var et pressemøde, hvor journalisterne kastede spørgsmål i hovedet på en, som man efter bedste evne skulle forsøge at besvare. Der var en maksimal tid, for hvor lang tid man kunne bruge ved hvert spørgsmål, og de svar man gav, påvirkede tilhængernes, bestyrelsens, spillernes og mediernes humør. Det er noget i den stil, jeg gerne vil have ind i Football Manager. Altså forventninger før de forskellige opgør, samt reaktioner efter kampen og eventuelle vurderinger af den enkelte spillers indsats. Der burde også være langt flere teorier fra medierne inden kampen, f.eks. med at det hold har det som regel godt mod modstanderholdet, og hvis et hold er i god form, burde det fremgå i en optakt. Efter kampen burde der fra mediernes side være et fyldigt referat samt grundige analyser af, hvorfor resultatet endte netop, som det gjorde. Derudover måtte der gerne være endnu flere svarmuligheder, når man starter en verbal krig mod en af modstanderholdenes trænere, da det ofte kan blive en anelse trivielt med de få muligheder, der er.
Øget mediedel ville bestemt være rart, bare for underholdningens skyld.

Forøget kommunikation mellem spillere, trænere og forbund
Præcist som mere indblanding fra medierne ville lune, så jeg også gerne et lidt mere omfattende forhold til hele fodboldverdenen. Spillerne kommer ganske vist med meldinger, når de ønsker nye kontrakter eller mere spilletid, men nok engang er det småt med svarmulighederne, og desuden mener jeg, der burde være mere kontakt mellem træner og spillere. For eksempel via et månedligt møde med hver spillet, hvor man kunne diskutere spillerens generelle tilfredshed, om han var tilfreds med træningen, om han var utilfreds med nogen af klubbens spillere eller noget som helst og lignende. For dem der ikke ønsker denne funktion, skulle der selvsagt være mulighed for at lade assistenttræneren klare disse samtaler. Disse samtaler kunne eventuelt også involvere klubbens trænere, talentspejdere, fysioterapeuter og så videre og så videre. Ydermere burde det være muligt at holde et taktikmøde inden hver kamp, hvor man kan give spillerne en lille opsang, mens det samtidig kunne bruges til at få de sidste detaljer på plads.
Derudover ville jeg gerne have, at man kunne brokke sig over dommere igen. Det kunne man i de ældre CM-spil, men nu er det ikke længere muligt, og det er en fejl i mine øjne. Når jeg taber en kamp på grund af en dommer, vil jeg fandeme have muligheden for at klage til forbundet, og endda svine ham til offentligt. Derudover ville jeg gerne have muligheden for, at anmode om udsættelse af ligakampene, hvis man er midt i et presset program, hvilket også tidligere var muligt, men desværre er blevet sløjfet.
En anden ting der kan diskuteres, er bestyrelsesmøder. Planlægning angående stadion, træningsbaner, fokus i fremtiden, mål fra sæsonen og alt andet i den dur kunne efter min mening være meget underholdende at overvære. Det kunne laves, så man selv deltog i møderne, og skulle komme med sine egne meninger og holdninger, eller også kunne man blot nøjes med at modtage et lille referat af, hvad bestyrelsen har besluttet. Jeg så gerne, at man selv skulle deltage, da det ville gøre spillet endnu mere levende og realistisk uden at blive alt for poppet. Samme situation kunne bruges, hvis man havde haft en del dårlige resultater, og bestyrelsen overvejede at fyre en, kunne man blive hevet ind til et krisemøde, hvor man skulle tale sin sag og forsøge at overbevise bestyrelsen om, at man stadig har noget at give til klubben.

Flere jobs at indtage
Endnu en ting som bliver diskuteret ofte, er om man skal have muligheden for at være f.eks. talentspejder, hjælpetræner, assistenttræner, fysioterapeut, bestyrelsesformand og lignende.

Assistenttræner ville ikke være nogen dårlig idé, synes jeg. Her ville det f.eks. være ens opgave at styre reserve- og ungdomsholdet, mens man samtidig skulle give input til cheftræneren samt udføre de opgaver, han sætter en til. Blandt andet hvis han beder om en vurdering af holdet, som du selv har muligheden for at gøre af din assistent, skulle du tage stilling til, hvordan holdet efter din mening burde stille og udvælge, hvem der er bedste forsvarsspiller, midtbanespiller og angriber. Ydermere ville manageren måske lade dig klare teamtalk’en, kontraktforlængelse og lignende, som du efter bedste evne skulle forsøge at håndtere.

Talentspejder er til gengæld helt hen i vejret i mine øjne. Man kan da ikke finde på noget mere gabende kedeligt, end bare at sidde og kigge spillere ud hele tiden, hver eneste dag i Football Manager. Det ville sådan set bare handle om at se en masse kampe, som man absolut ingen indlevelse har i, fordi det oftest ville være i et helt fremmed land, og så vurdere, hvilke spillere der kunne bruges på holdet. Den går slet ikke.

Hjælpetræner ville heller ikke fungere. De har ingen funktion i Football Manager, da de arbejder bag linjerne. De har ingen indflydelse på træningsprogrammern e, og skal udelukkende træne spillerne, hvilket blive voldsomt ensformigt, hvis der endelig blev lavet et system, der gjorde det muligt.

Ej heller ville fysioterapeut kunne virke, da der så skulle indbygges en eller anden grafikmotor, hvor man havde to hænder på skærmen og et ben i den, hvorefter man som i de gamle atletikspil skulle hamre på to forskellige taster for at massere bedst muligt. Det ville måske være meget morsomt de første to minutter, men efter to timer ville man formentlig have mest lyst til at smadre sin computer.

Jobbet som bestyrelsesformand ville kræve, at man tog en del af ansvaret væk fra managerens skuldre, da jobbet ellers udelukkende ville indebære, at man skulle vurdere, om den nuværende manager var den rette til jobbet, og hvis ikke fyre ham og finde en ny. Derimod kunne jobbet blive mere omfattende, hvis det var bestyrelsesformande n, der tog sig af spillerindkøb, og samtidig skulle få økonomien til at løbe rundt ved at forhandle kontrakter med sponsorer, og hvad der ellers skal til i en professionel fodboldklub, men så skal der igen prioriteres, og jeg mener, det er vigtigt, at man som manager har så mange punkter, man skal stå for som muligt.

Farmerklubber og fodboldskoler
Farmerklubber er en anden ting, som også kunne implementeres i spillet. Hvad er det lige farmerklubber er, tænker du måske, og det kan sammenlignes lidt med Slagelses håndboldholds samarbejde med Roskildes ditto. Altså en klub hvor diverse storhold kan sende sine spillere hen og modne dem, indtil de er klar til fodbold på højeste plan. Jeg kan ingen modargumenter se mod dette, da det er endnu et skridt mod et mere realistisk spil, og samtidig ville det være en lækker service og en god måde at optræne sine talenter på, i stedet for at de bare ligger, og samler støv på reserveholdet.

Lidt i den samme boldgade ville det også være en mulighed, at man kunne oprette fodboldskoler i de varme lande, f.eks. som F.C. Københavns afrikanske fodboldskole, FCK-UPE. Af samme grund som ovenstående, ville jeg intet have imod, at det blev en del af spillet. Det skal dog understreges, at det på ingen måde er afgørende for mig, men trods alt synes jeg, det ville det være en fed detalje, når først der er taget hånd om de mere essentielle punkter.

Forøget stab
I en rigtig fodboldklub består staben af mere end bare en træner, en assistenttræner, en bestyrelsesformand, en direktør, nogle hjælpetrænere, nogle talentspejdere og nogle fysioterapeuter. Det er der også nogen, som mener, der skal være i Football Manager. Det er på det officielle forum blevet foreslået, at man skulle have både diætister, psykologer, talsmænd og jeg ved snart ikke hvad, til at tage sig af alle mulige forskellige opgaver, fordi man selv er for doven til det. Et af de bedste argumenter imod dette forslag lød, om det ikke er meningen, at man selv skal træne klubben. Og det kan jeg ikke være mere enig i. Diætister er da overflødigt, det skulle jo nødigt gå hen og blive et nyt The Sims, det bedste ville da være, hvis man gennem pressen og samtaler kunne tage sig af sine spillere, så psykologer er unødvendige. Hvis dette skulle med, ville mange andre ting følge trop, og til sidst ville det ende med, at man som manager udelukkende skulle tage sig af kampene, og så er hele idéen med spillet altså røget sig en gevaldig tur. Derfor synes jeg ikke, at dette skal indføres. Ikke bare er det unødvendigt, det ville være direkte ødelæggende. I det hele taget bryder jeg mig ikke om, at der kommer alt for meget med i spillet, som intet har med fodbold at gøre. Deriblandt at manageren som i FIFA Manager skulle have et privatliv, hvilket jeg absolut ikke kan se nogen sammenhæng i, da det til sidst ikke er et fodboldspil. Der er også nogen, som mener, at det i højere grad skulle være bestyrelsen, som købte, og forhandlede med spillerne, mens man selv blot skulle give nogle ønsker, men endnu engang ville det lette presset fra spillerens skuldre, så han skal lave så lidt som overhovedet muligt, hvilket er en forkert retning at gå mod.

Vejrets indflydelse
I virkelighedens verden har vejret enormt meget at sige, for hvordan klubberne kan gribe en kamp an, og i Football Manager kan du da også se en prognose over, hvordan vejret bliver i din kommende kamp, men når du først kommer til kampen, viser det sig, at det ingen indflydelse har. Brøndby I.F. vander f.eks. deres bane før hver hjemmekamp, for at bolden skal glide bedre på græstæppet, men hvis der vandes for meget, vil banen blive tung, og bolden vil glide langsommere. Denne indflydelse burde banens beskaffenhed også have i Football Manager. Om vinteren kan man ofte se, at banen ikke er helt pæn på 2D-banen, men det har ingen betydning. Hvis der var et let lag vand, burde det kunne ses, at bolden bevægede sig en smule mere glat, og var der meget vand, burde den stoppe af og til, på grund af banens tunge græs. I sne og med knolde på banen burde bolden bevæge sig utilregneligt, og ikke altid ryge derhen hvor man havde regnet med.
Derudover skulle man som manager selv tage stilling til, hvordan banen skal behandles. Om der skal hældes et let lag vand udover, så pasningsspillet går hurtigere, om man skal overøse banen med vand, så man eventuelt kan forhindre modstandernes pasningsspil, eller om man blot skal lade naturen gå sin gang og undlade at pille ved banen. Det ville give et helt nyt taktisk aspekt.

Udvikling af fodboldverdenen
Er det ikke urealistisk, at fodbolden i 2030 ligner sig selv, som den så ud i 2006? Jo, det synes jeg helt bestemt, det er, og derfor ville det efter min mening være en rigtig sjov detalje, hvis der skete nogle ændringer med verden gennem tiden. Det kunne for eksempel være, at man i SAS-ligaen gik over til at spille med 16 hold, at Champions League blev gjort til en liga, eller at det blev udelukkende cupkampe. En anden mulighed ville være at tillade et ubegrænset antal af spillere, som ikke er medlem af EU i den danske turnering, eller at der med tiden kom flere lande med i EU. Det ville gøre spillet langt mere levende, afvekslende og sågar også realistisk.

Indendørs fodbold
Indendørs fodbold er ikke noget, der betyder særligt meget for fodbolden, men vi har da trods alt Tele 2-cuppen herhjemme, eller hvad den efterhånden hedder. Det er afvekslende og sjovt at spille inden døre, og det samme kunne det muligvis blive, hvis det blev muliggjort i Football Manager. Her skulle der inkluderes de små turneringer, som findes rundt omkring, og derudover skulle det selvsagt være muligt, at arrangere indendørs venskabskampe. Det ville hverken få nogen betydelig indflydelse på gameplayet generelt eller spillets gang, og derfor har det i mine øjne også forholdsvis lav prioritet, men ikke desto mindre kunne det nu være sjovt, hvis det en dag blev en del af Football Manager.

Oversættelsen
Det er blevet nævnt, diskuteret og kritiseret et utal af gange efterhånden, men til stadighed bliver den danske oversættelse næsten ringere og ringere. Det kan godt nok ikke være de skarpeste knive i skuffen, som sidder, og oversætter, hvis det altså er danskere. Det er sgu nemme penge, de tjener! Det er jo decideret pinligt nogle af de ting, man opdager, hvis man spiller med dansk tekst. ”Ronaldo snubs new deal” bliver oversat til ”Ronaldo snupper ny aftale”, hvor meningen pludselig bliver vendt 180 grader, så det nu lyder som om, at han accepterer aftalen, hvilket altså ikke er tilfældet. ”Olsen gets Fiorentina firing” bliver oversat til ”Olsen får Fiorentina fyring”. Hæng mig ikke op på at det er 100 % korrekt, men der er ikke meget galt, og endnu engang får nyhedens overskrift den fuldkommen modsatte betydning, her hvor det i stedet for at være en lovprisning lyder som en fyring, hvis man altså lige undlader at læse nyheden. Det virker uprofessionelt for et ellers så gennemført spil, og den oversættelse burde ses alvorligt efter i hjørnerne, for den er under al kritik. I mine yngre år spillede jeg selv på dansk, men jeg er nu gået over til engelsk, da jeg ikke kunne holde oversættelsen ud. Hvis oversættelsen blev lavet ordentligt, ville jeg dog sandsynligvis gå tilbage til den danske, men det er ikke et tema, så længe den er så elendig, som situationen er netop nu.

Fejlfrit?
Det er umuligt at kræve et spil, som er helt frit for fejl, men i FM 2006 var der alligevel et par lidt for grove af slagsen. Især fejlen med de spanske rækker og registreringsproble merne var yderst uheldig, og burde ikke ske i et så stort spil, som Football Manager trods alt er. SI er – overraskende nok – også kun mennesker, og de kan fejle, men jeg synes alt i alt, at man kan forvente en smule færre fejl fra et firma med så forholdsvis store midler, som SI har. Det må gerne begrænses lidt til næste udgave.

Same procedure as every year
På trods af at jeg finder Football Manager som et næsten perfekt spil, blev det alligevel til en hel del kritikpunkter, og ting som jeg gerne vil have forbedret. Når alt det er sagt, er Football Manager dog stadig et yderst lækkert, gennemført og suverænt spil, som jeg absolut ikke ville være foruden. Derfor skal SIGames naturligvis bare fortsætte stilen, køre på, tage en ting ad gangen og med tiden forhåbentlig give os det perfekte spil. Indtil da må vi stille os tilfredse med det fremragende spil, som de allerede giver os hvert eneste år…


Lørdag d. 15 september 2007 ~ Mulighederne i FM
Lørdag d. 18 august 2007 ~ Superligaen
Onsdag d. 23 maj 2007 ~ FM - Summer edition!
Mandag d. 21 maj 2007 ~ West Ham-scenarie
Søndag d. 25 februar 2007 ~ Bedste CM/FM-spillere i det 21. århundrede - top 5
Søndag d. 18 februar 2007 ~ Bedste CM-/FM-spillere i det 21. århundrede - 10.-6.
Søndag d. 03 december 2006 ~ Jagten på FM og Livets mening – Jule-edition.
Fredag d. 13 oktober 2006 ~ Football Manager 2007 Anmeldelse
Mandag d. 18 september 2006 ~ Football Manager 2007 Preview
Onsdag d. 21 juni 2006 ~ Football Manager 2007 – funktioner, forventninger og frygt!
Søndag d. 02 april 2006 ~ Forventninger til Football Manager 2007

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 2526 gange)

Kommentarer til denne artikel (12)

Log ind for at kommentere denne artikel

United-styrer
06 apr 2006
15:23

  @Miljitrix: Ja, ingen tvivl om, at det ville være perfekt, men desværre kræver det en stor udvikling af teknikken før, at det kan lade sig gøre, da spillet ikke kan opfatte, hvad man skriver. Måske en gang ude i fremtiden :)

@Karla: Tænkte ikke lige over at kigge i credits :/ Men ja, SI burde hyre en del folk, så vi kunne få en ordentlig oversættelse.

Ellers mange tak for kommentarene til alle :)

 
Mijitrix
06 apr 2006
14:53

  bestemt en artikel der er et kig hver

jeg er uenig på et sted ved valg af muligheder til pressen man burde kunne skrive hva man selv mener og ikk fast lagte valgmuligheder

 
Karla
05 apr 2006
22:01

  For første gang på en FmF artikel giver jeg 6 stjerner :). Jeg er helt enig i artiklen.

Dog har den et lille minus, nemlig, at du skriver, at oversætterne måske ikke er danskere og, at de får penge. De er danskere, det kan du se under credits, hvor der står Pierre Larsen og en eller anden hullabulla mand. De gør det frivilligt, derfor synes jeg dog stadig, at SI burde tage sig sammen, og ansætte nogle til det. Det er jo ikke et lille projekt at oversætte spillet - Der er over 2000 sider i word at oversætte....Værsgod!

 
wirenfeldt
02 apr 2006
21:10

  Det var noget af en smøre!
Men skide god artikel!

 
United-styrer
02 apr 2006
21:03

  Ja...

 
Zone 43
02 apr 2006
20:46

  Du har for meget fritid ;)

 
Thore
02 apr 2006
19:57

  Tja når United-styre ikk kan huske må han jo hjælpes :)

 
Hawk1nZ
02 apr 2006
19:09

  spændende...

 
United-styrer
02 apr 2006
18:51

  Lars Brygmann går jeg ud fra :)

 
Hawk1nZ
02 apr 2006
18:47

  hvem reklamerer for nykredit?

 
Thore
02 apr 2006
18:37

  en fin nok artikel, med nogle spændende ide'er. Syntes dog det skal være muligt at man lige som i virkeligheden kun er cheftræner, altså tager sig af træningen og kampene, mens man har en sportsdirektør der tager sig af indkøbene. Hvis man ser i Italien er det ikk ham der sætter holdet, der nødvendigvis køber spillerne..

I øvrigt er det nykredit han reklamere for ;)

 
SirToby
02 apr 2006
18:10

  Godt arbejde. Kort er artiklen jo ikke. :)

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010