NOVEMBER 2016Når man ser tilbage på oktober måned og vores placering som nummer to i tabellen, burde jeg være jublende lykkelig, men jeg må indrømme, at efter jeg læste den avisartikel om en mulig fyring pga. overtagelsen, har jeg haft det skidt. Lige efter jeg havde læst artiklen bad jeg om et møde med min nuværende chef Eddie Pickering.
Han var meget klemt ved hele situationen, da han havde talt min sag og sagt, at jeg var den bedste mand til at hjælpe Newcastle til at etablere sig som et storhold ikke bare i England men også Europa. Problemet var bare at John Bell gerne vil starte med sin egen stab og det gælder så vel medlemmer af bestyrelsen som en ny manager, men han lovede mig, at han nok skulle blive ved med at prøve at overbevise Bell om, at jeg er den bedste til jobbet.
Diaby's besøg var
opmuntrende
Jeg tog hjem efter mødet og prøvede at samle med til dagens træning. Pludselig ringede det på døren udenfor stod formanden for spillerudvalget, vores franske midtbanestjerne Vassiriki Diaby. Han havde hele formiddagen holdt møde med resten af truppen og han ville bare aflevere en skrivelse til mig, hvor samtlige spillere i Newcastle havde skrevet under på, at de ville beholde mig som manager. Den skrivelse var også blevet afleveret til John Bell, så nu vidste han spillerne holding til den kommende overtagelse af klubben.
Efter Diaby var gået igen, grinede jeg lidt af hans sidste kommentar inden han gik, han sagde "Han kan jo ikke fyre os alle, og det bliver han nødt til, hvis han ikke beholde dig som styrmand i klubben". Det hjalp rigtig meget at have besøg af Diaby og jeg kunne nu se frem til vores utrolig vigtige Champions League mpd Atletico med lidt mere ro i sindet. Jeg vidste da i hvert fald nu, at spillerne bakkede mig 100 procent op.
Diaby afgjorde kampen til sidst
4. kamp i Champions League Gruppe A fra St. James ParkNewcastle: 2,75 Uafgjort: 3,20 Atletico: 2,25
Newcastle - Atletico 2-1 (1-0)
1-0 Paul Anderson (3)
1-1 Andrea D'Eletto (60)
2-1 Vassiriki Diaby (89)
MOM: Andrea D'Eletto, Atletico (8)
Det virker nærmest som om, at krisen der kradser hos os er med til at motivere spillerne endnu mere. De bliver ved med at kæmpe en vis legemsdel ud af bukserne og Diaby kan i sidste minut bringer os foran 2-1 og dermed bringe os på 1. pladsen i Gruppe A med 2 kampe tilbage. Jeg har ikke brugt Diaby ret meget på midtbanen i denne sæson, men jeg må indrømme, at hans seneste præstation og den vilje han viser gør, at jeg overvejer at gøre ham til vores faste styrmand på den centrale midtbane.
11. kamp i Premier LeagueNewcastle: 1,66 Uafgjort: 3,25 Aston Villa: 4,50
Newcastle - Aston Villa (7) 3-1 (0-1)
Rødt kort til Carlos Soto (30)
0-1 Alexander Kerzhakov (36)
1-1 Giles Barnes (53)
2-1 Gyan Asamoah (54)
3-1 Gyan Asamoah (90+3)
MOM: Gyan Asamoah (9)
Spillerne viser endnu en gang en fremragende gejst. Vi bliver reduceret til 10 mand, da Soto bliver udvist midt i 1. halvleg og ikke nok med det, så scorer Kerzhakov for hvem ved hvilken gang mod et af mine hold og vi går til pausen med en mand i undertal og bagud med et mål.
Jeg fortæller gutterne i pausen, at vi godt kan slå Aston Villa, vi er bare nødt til at brede spillet ud. Der går ikke mere end 10 minutter af 2. halvleg, så har Barnes afdriblet Villa's venstre side to gange og scoret en gang og lagt op til Asamoahs føringsmål og vi styrer resten af kampen på trods af, at vi kun er 10 mand.
Det er blevet tid til at mødes med det tyrkiske landshold og det er lidt underligt at tage afsted og så ikke vide om, jeg stadig er Newcastle manager, når jeg kommer tilbage.
LANDSHOLDSSAMLING
De to kampe, vi skal spille denne gang, er træningskampe og jeg må indrømme, at jeg ikke synes man kan bruge disse kampe til så meget, da man tydeligt kan mærke på spillerne, at det ikke gælder noget. Jeg har valgt at eksperimentere lidt med nogle nye spillere, så må vi se, hvordan det går mod Marokko på hjemmebane og mod Italien i Rom om 4 dage.
TræningskampTyrkiet - Marokko 0-0 (0-0)
MOM: Karim El-Mourabet, Marokko (7)
TræningskampItalien - Tyrkiet 2-0 (2-0)
1-0 Nicol Spinelli (6)
2-0 Senel Emre (selvmål, 45+1)
MOM: Senel Emre, Tyrkiet (8)
Vi får ikke særlig meget ud af disse træningskampe, da vi spiller en utrolig dårlig kamp hjemme mod Marokko, hvor vi burde have tabt, mens vi ude mod Italien spiller godt og havde fortjent en bedre skæbne. Ligefør jeg sætter mig i flyveren for at rejse tilbage til Newcastle, bliver jeg ringet op af Pickering, han fortæller mig, at som det ser ud nu, så overtager John Bell officelt formandsposten indefor en uges tid og det lader desværre til, at jeg vil blive erstattet af en anden manager.
Jeg siger tak til Eddie for opkaldet, men jeg må da indrømme, at det hele gør mig trist til mode, nu hvor det virkelig er begyndt at gå godt for os i både England og ude i Europa.
Gyan blev endnu
en gang MOM
12. kamp i Premier LeagueReading: 4,50 Uafgjort: 3,25 Newcastle: 1,66
Reading (14) - Newcastle 0-4 (0-1)
0-1 Dorian Dervitte (selvmål, 8)
Rødt kort til Banel Nicolita, Reading (42)
0-2 Gyan Asamoah (55)
0-3 Gonzalo Higuain (74)
0-4 Vassiriki Diaby (85)
MOM: Gyan Asamoah (10)
Spillerne viser ingen tegn på, at alt den hurlumhej, der er i øjeblikket generer dem.. De går på banen med masse af gejst i dag og knuse Reading på Madejski Stadium i dag. Reading forsvareren Nicolita klokker i det to gange indefor to minutter og få to gule kort og i 2. halvleg viser vi hvorfor vi ligger i toppen af tabellen og Reading ligger i den nederste halvdel.
Pressemeddelelsen om overtagelsen er klar Vi skal onsdag d. 23.11.2016 spiller en meget vigtig Champions League kamp mod Paris SG på hjemmebane, hvor vi med en sejr mere eller mindre er videre i turneringen. Jeg møder ind på mit kontor kl. 12.00 og får at vide at alt er på plads med hensyn til overtagelsen og det vil de offentliggøre kl. 14.00. Jeg får samtidig at vide, at lige efter offentliggørelsen vil John Bell flyve til Tyskland for at forhandle de sidste detaljer på plads med Christoph Daum, som han vil have til at videreføre Newcastle.
Jeg bliver mega sur, da jeg får denne melding. Det er iorden at man vil meddele omverdenen, at vi har skiftet ejere, men så kan man da vente til efter denne kamp og som om det ikke er nok, så vil man samtidig fortælle spillerne og staben, at Daum er på vej som deres nye manager, det er simpelthen for dumt.
Jeg får fat i Bell lige efter pressemødet og fortæller ham, at hans timing er direkte elendig, da vi skal spille denne vigtige kamp i aften om videre deltagelse i Champions League. Han ser en anelse chokeret ud og undskylder overfor mig, at han ikke har tænkt på dette. Jeg siger ikke mere til ham, jeg tager hen på stadion for at gøre mig klar til aftenens kamp.
5. kamp i Champions League Gruppe A fra St. James Park
Newcastle: 2,25 Uafgjort: 3,20 Paris SG: 2,75
Newcastle - Paris SG 2-0 (1-0)
1-0 Boubacar Sylla (14)
2-0 Felix Noll (selvmål, 65)
MOM: Anthony Vanden Borre, Newcastle (8)
Så er vi mere eller mindre sikret deltagelse i næste runde af Champions League efter den flotte sejr over Paris SG i aften. Vi aftaler før kampen, at vi skal glemme balladen der er i øjeblikket og bare give alt hvad vi har, så vi kan komme videre i turneringen, da vi hverken kan gør fra eller til med hensyn til mit fremtidige job i Newcastle.
Som I kan se i tabellen kan vi ikke undgå at gå videre, spørgsmålet er bare om det bliver som nummer 1 eller 2.
Sidste nyt om overtagelsen:Dagen efter vores flotte sejr over PSG bliver jeg indkaldt til møde hos den nye formand John Bell.
Han fortæller mig for første gang face to face, at han overvejer at finde en anden manager til klubben. Han siger så samtidig, at han endnu ikke har besluttet sig, da der er mange ting der skal overvejes, men han lover at vende tilbage hurtigst muligt med en afgørelse.
Han fortæller mig samtidig at han med hans køb af klubben har postet 355.000.000 kr. i klubkassen og samtidig vil han give mig et transferbudget på 335.000.000 kr. til resten af sæsonen. (Hvis han altså vil beholde mig som træner). I forbindelse med overtagelsen har jeg også været underlagt et såkaldt transferforbud, dette er nu også blevet fjernet, så alt er på plads, pånær den lille detalje med mig og min post som manager i fremtiden.
Menez blev den store helt
13. kamp i Premier LeagueNewcastle: 2,62 Uafgjort: 3,00 Chelsea: 2,50
Newcastle - Chelsea (3) 2-1 (1-0)
1-0 Gonzalo Higuain (37)
1-1 Lukas Podolski (48)
2-1 Jeremy Menez (86)
MOM: Gyan Asamoah (8)
Hvilken forløsning at se Menez scorer sejrsmålet direkte på frispark med få minutter igen. Vi har marginalerne med os for tiden og i dag tager vi et vigtigt skridt i kampen om mesterskabet. Selvom jeg skriver vi har marginalerne med os, er sejren fuldt fortjent, da vi har et klart overtag i spillet og kommer frem til de største chancer. Igen viser Asamoah, hvor utrolig vigtig en spiller han er og hvor er jeg bare glad for, at jeg hentede ham fra Juventus, selvom der ikke var mange der troede på ham.
14. kamp i Premier LeaguePortsmouth: 10,00 Uafgjort: 5,00 Newcastle: 1,25
Portsmouth (18) - Newcastle 1-1 (0-1)
0-1 Gonzalo Higuain (24)
1-1 Louis Castles (63)
MOM: Vassiriki Diaby (8)
Jeg snakkede om at have heldet med os på det seneste efter vores flotte sejr over Chelsea. Det har vi så til gengæld overhovedet ingenting af i dag og vi må desværre tage os til takke med det ene point, selvom vi havde fortjent dem alle tre. Det er dødærgeligt, at vi ikke formår at følge op på de seneste resultater i Premier League og vi må desværre overlade 1. pladsen til Arsenal igen, der som sædvanlig fristes man til at sige, hiver en 1-0 sejr hjem på udebane.
Møde hos formand John Bell om mit job som manager hos Newcastle!
Jeg underskrev en ny kontrakt med Newcastle i dag
Et par dage efter kampen mod Portsmouth bliver jeg indkaldt til møde hos den nye bestyrelsesfomand John Bell. Han er endelig kommet frem til en beslutning vedrørende managerposten hos Newcastle.
Han smider en stak papir på bordet foran mig, hvilket ligner en masse e-mails og lignende. Han fortæller mig, at det er udskrifter af forskellige fan-henvendelser fra internettet om, at de vil have mig til at blive som manager for klubben. Udover disse henvendelser har han også fået et brev fra spillerudvalget med samtlige spilleres underskrifter på, at de vil beholde mig som deres manager.
Udfra disse oplsyninger er han derfor nået frem til den konklusion, at det var en stor fejl, at tænke på en ny manager til klubben og samtidig håber han, at vi kan fortsætte vores samarbejde og dermed for alvor få Newcastle med i toppen af europæisk fodbold.
Jeg siger selvfølgelig, at jeg gerne vil fortsætte, men samtidig lade jeg ham også vide, at jeg var skuffet over, at han ville skifte manager, når man ser på de resultater, jeg har skaffet klubben efter bare en enkelt sæson. Han beklager endnu en gang den dårlige start, vi har fået, men håber at vi kan lægge det bag os og starte på en frisk.
Efter den gode nyhed, får I lige et SS af stilingen som den ser ud lige nu:
Nu håber jeg ikke at der er for mange stavefejl, med alt den tekst ;-)