home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 251 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Guide: Talentudvikling
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 Udprint
Forfatter Emne: Guide: Talentudvikling  (Læst 66349 gange)
Damse1994
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #60: 14 Jan 2014, 16:00 »

Jo jo, han er jo ikke decideret dårlig. Han bliver vurderet til 3 stjerner på et city hold, så det er slet ikke det.
Jeg undrede mig bare over at han kunne gå fra 5 til 3 stjerner på ingen tid (PA) ..

Jeg solgte ham for £40 mio efter at have fået ham
På fri. Mit bud på hvorfor han er faldet må have noget at gøre med konkurrencen på pladsen, hvis du har købt eller solgt en spiller der er bedre end ham kan det have noget at sige.
Logged

Kimmimuz
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #61: 14 Jan 2014, 17:04 »

Jeg solgte ham for £40 mio efter at have fået ham
På fri. Mit bud på hvorfor han er faldet må have noget at gøre med konkurrencen på pladsen, hvis du har købt eller solgt en spiller der er bedre end ham kan det have noget at sige.

Også potentielle evner?
Jeg troede faktisk kun at det var current ability de kunne vurdere lavere hvis man købte en bedre. Men det giver da måske fin nok mening, at han ikke er lige så stort et talent på holdet, hvis der kommer større talenter ind Smiley
Det kunne snildt være det.
Tak Smiley
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #62: 14 Jan 2014, 17:31 »

Hvis han nu er 19 og han 175 i CA så tror jeg godt at trænerne kan vurdere ham til at blive lige så god som Messi (~200) selvom han kun har 178 i PA. Når han så når til et vist punkt går det vel op for træneren at han bare ikke bliver bedre, tænker jeg? Smiley
Logged

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #63: 15 Jan 2014, 21:32 »

Hvis han nu er 19 og han 175 i CA så tror jeg godt at trænerne kan vurdere ham til at blive lige så god som Messi (~200) selvom han kun har 178 i PA. Når han så når til et vist punkt går det vel op for træneren at han bare ikke bliver bedre, tænker jeg? Smiley
Nu er det kun et gætværk, men tror du ikke det er spillerens kommende EVNER, som talentspejderen vurderer og ikke bare potentialet, som jo er et tal mellem 0 og 200? Tænker en spiller med 150 i potentiale godt kan blive bedre end en 200 potentiale-mand, hvis evnerne er skruet rigtigt sammen. Det højeste potentiale er jo ikke et udtryk for han er den bedste spiller!

Men okay - en spiller med 150 har svært ved at blive bedre end en 200, men så lad os sige 150 vs 180 Peace
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #64: 16 Jan 2014, 01:07 »

T.Iglemose har en vigtig pointe.
Jeg har selv Julian Brandt på mit Werder hold og han har været helt eminent indtil videre. Han plages en del af skader og jeg forventer heller ikke at han kan indfri sit potentiale 100%.
Selv hvis ikke han gør det har han allerede fantastiske evner til at spille både fløj og især indvendig angriber.

Træner- og scoutrapporterne er aldrig 100% korrekte og over tid vil vurderingen ændrer sig i takt med at personalet får bedre og bedre kendskab til spilleren.
Selve vurderingen af en spiller sker i øvrigt i relation til resten af holdet. Med andre ord sammenlignes Brandt med alle de øvrige spillere på holdets potentiale, og hvis du har fået 16 større talenter end Brandt ind i løbet af de to sæsoner, er han naturligvis ikke længere vurderet til at være det største talent. Han skal sikkert stadig blive virkelig god, men der er sandsynligvis en regen på dette tidspunkt med potentialet til at blive endnu bedre.
Stagnere en spillers udvikling, om det er pga. skader, personlighed, mangel på spilletid er her underordnet, vil personalet også nogle gange tolke det som om spilleren har nået sit potentiale.
Tag alle rapporter, især dem fra personale der ikke er gode til at vurdere evner og potentiale, som en indikation af spillerens evner og potentiale, men betragt aldrig rapporterne som perfekte forudsigelser.

Disse fejl sker også i virkeligheden. Det bedste eksempel er nok Bebe fra Man U. jeg forestiller mig at Fergusson har siddet med en rapport med 5 store stjerner og tænkt "Yes - ham skal vi ha'!", i dag er rapporten nok på 1-1½ stjerne og den ansvarlige scout, er nok ikke helt uskyldig i Fergussons helbredsproblemer og karrierestop.
Logged

Kimmimuz
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #65: 16 Jan 2014, 15:52 »

Det lyder meget rigtigt alt sammen Smiley
Tak for svarerne! Jeg må "nøjes" med ham som han er Wink
Logged

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #66: 19 Jan 2014, 17:47 »

Det går fremad ved mig med mine ungdomsspillere, men skal bare have dem kørt helt ind på førsteholdet...
Tysk U19

Tysk U21


Hvordan går det ved jer?
« Seneste Redigering: 19 Jan 2014, 17:50 af L.Wee » Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #67: 21 Jan 2014, 21:47 »

Hej alle,

Her følger et indlæg om talentspejdere. Det er ikke ekstremt dybdegående, så stil endelig spørgsmål!

Jeg er ved at konvertere den oprindelige guide samt guiden om pre-season til hvad der efterhånden er en artikelserie der formentlig bliver udgivet via forsiden på FmFreaks. Jeg har skrevet en del mere på den oprindelige post i denne tråd samt lavet nogle af de næste indlæg lovet i det første indlæg som skal klippe-klistres ind og sættes lidt lækkert op, så hold øje med forsiden i løbet af de næste to ugers tid! Smiley

God læsning!

Talentspejdere:


Talentspejderens fornemmeste opgave i en klub med fokus på talentudvikling er at finde uslepne diamanter, som dit talentudviklingssys tem kan slibe til funklene brillianter på fodboldbanen.
Når du sender talentspejdere på jagt efter potentielle kandidater til ungdomstruppen, bør du give spejderen nogle restriktioner, så fokus holdes på det du er interesseret i. Giv derfor talentspejderen nogle kriterier han kan arbejde efter når du sender ham ud.

Personligt giver jeg min scout besked på at sortere de talenter med mindst potentiale fra, samt at fokusere på spillere der er under 19 år. Har jeg ikke fået dækket en specifik rolle på mit ungdomshold giver jeg også nogle af mine scouts besked på at fokusere på dette - det gør jeg dog kun for scouts der er i en region eller liga der også er dækket af en anden scout, så jeg ikke går glip af talentfulde spillere i andre positioner.

En gennemgang af vigtige egenskaber for scouts:

Max antal i en klub er 20.

Målrettethed
Indikerer hvor målrettet scouten arbejder med sin opgave. Jo højere målrettethed, des flere, bedre og hurtigere resultater.

Vurdering af egenskaber
Indikerer scoutens evne til at bestemme hvor god spilleren er på nuværende tidspunkt (CA).

Vurdering af potentiale
Et must for scouts der skal finde fremtidens stjerner - ligesom ovenstående, blot med fokus på potentiale (PA).

Tilpasning
Hvor hurtigt får din scout kendskab til et nyt land?


Kendskab til et givent land
Din klubs kendskab til et land afgør hvor mange spillere fra det pågældende land dine scouts kan finde. Derudover giver kendskab til et land grundigere rapporter af modstanderhold fra det land i kontinentale- og interkontinentale turneringer - kendskab er altså ikke noget man blot skal ignorere.
Det måske største gode er at du med bedre kendskab også øger chancen for at rekruttere regens fra flere lande og der er derfor en større gruppe spillere din Ungdomsafdelingsled er kan vælge fra.

Du kan øge din klubs kendskab ved enten at sende scouts til lande du mangler kendskab i, ansatte andet personale fra de pågældende lande eller få samarbejdsklubber i lande du ønsker et kendskab til.
Det er altså vigtigt at du selv tager kontrollen over hvor dine scouts sendes hen, men din chefspejder eller et andet stabsmedlem kan godt levere rapporterne til dig.

Kendskab:



Da jeg går ud fra at de fleste af mine læsere spiller med Europæiske klubber har jeg her lavet en prioriteringsliste over de Europæiske regioner:

1) Førsteprioriteten er altid den region din klub selv er baseret i.

Dernæst:
1: Centraleuropa
2: Sydeuropa
3: Østeuropa (høj tilpasning anbefales - her er 22 lande.)
4: UK & Irland
5: Skandinavien


Udenfor for Europa bør du prioritere regionerne således:

Sydamerika
Nordamerika
Nordafrika
Centralamerika
Vestafrika
Mellemøsten
Sydafrika
Østafrika
Centralafrika
Oceanien
Østasien
Sydøstasien
Sydasien
Centralasien
Karibien


Bemærk dog at dette er baseret på hvor regens skabes og da dette er tilfældigt, men sorteret efter der hvor der sandsynligvis skabes de fleste og bedste regens anbefaler jeg, at dette er rækkefølgen du går i gang med de forskellige regioner.
Når det så er sagt, så kan man sagtens være heldig at spotte et talent af en anden verden i centralafrika, som ingen andre klubber har kendskab til. Overvej grundigt hvor dine scouts skal hen - kan du økonomisk ikke konkurrere med de bedste i verden er f.eks. Sydamerika måske en region du bør hoppe over.


En talentspejder kan udfylde tre forskellige opgaver: Fri scouting i et område, taktiske analyser af kommende modstandere og en mere generel overordnet rolle.




Den frie rolle:
Denne type scout sendes ud i verden, måske kun en bestemt region af verden, med det formål at finkæmme området for at finde talenter.
Nøgleegenskaberne for den frie talentspejder er målrettethed, tilpasning, bedømmelse af evner og potentiale.
To af spillets bedste frie scouts er danskere:

John Sivebæk...


...og Søren Lerby


Den taktiske analytiker:
Dette er manden du vil have til at sende dig rapporter om kommende modstandere, hvis du da gør brug af den information du kan få i disse.
Den vigtigste egenskab er her taktisk kendskab. Ofte vil man ende med ikke at bruge disse rapporter og det er derfor en rolle man bør overveje om man overhovedet vil have udfyldt - jeg selv bruger ikke mine scouts til dette, da jeg fokuserer klubbens ressourcer til at finde kandidater til fremtidig talentudvikling og at bruge nogle af disse ressourcer på taktiske rapporter er ikke i rød tråd med resten af mit koncept.


Den generelle talentspejder:
Den hyppigst fundne type. Denne minder meget om den frie, undtagelsen er at den generelle har sværere ved at tilpasse sig.
De vigtige egenskaber er: Målrettethed og bedømmelse af evner- og potentiale samt det land de har kendskab til, jo bedre kendskab, des større succes for talentspejderen.
Har en talentspejder lave stats i tilpasning, bør han derfor ikke gives en fri rolle, men bør i stedet sendes til et land han har et godt kendskab til i forvejen.

Et eksempel på en god scout der ikke egner sig til en fri rolle:
« Seneste Redigering: 21 Jan 2014, 22:01 af Jlvang » Logged

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #68: 26 Jan 2014, 19:37 »

@Jlvang
Jeg har problemer med at finde spiller i Tyskland hvor jeg selv spiller.
Min scout har lige afsluttet en søgning efter spiller under 17 år, og fandt INGEN  Huh

Har du en idé til hvordan jeg kan finde nogen?
Logged

fred400
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #69: 26 Jan 2014, 21:18 »

Jeg har et talent, som ingen gider være tutor for. Når jeg spørger en spiller siger han "Jeg kan ikke se fordelene ved det" og "Jeg tror min tid kan bruges på andre ting end at oplære spillere". Hans personlighed er relativ målbevidst og hans målrettethed er 17. Det er spillere som Mark Noble, Antonio Valencia og Jem Karacan, der siger nej. Hvad kan det skyldes?
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #70: 26 Jan 2014, 22:59 »

@Jlvang
Jeg har problemer med at finde spiller i Tyskland hvor jeg selv spiller.
Min scout har lige afsluttet en søgning efter spiller under 17 år, og fandt INGEN  Huh

Har du en idé til hvordan jeg kan finde nogen?

Det lyder sært! Hvilke indstillinger havde hans søgning helt præcist?


Jeg har et talent, som ingen gider være tutor for. Når jeg spørger en spiller siger han "Jeg kan ikke se fordelene ved det" og "Jeg tror min tid kan bruges på andre ting end at oplære spillere". Hans personlighed er relativ målbevidst og hans målrettethed er 17. Det er spillere som Mark Noble, Antonio Valencia og Jem Karacan, der siger nej. Hvad kan det skyldes?

Hmm - Det er lidt det omvendte dilemma jeg havde forventet ville blive spurgt til først. Altså talenter der ikke vil have en tutor. I dette tilfælde er det typisk fordi spilleren har et højt omdømme og derfor tror at han er bedre end han egentlig er. En slags "Jermaine Pennant" der tror på hypen omkring sin egen person. Dette start-omdømme er tilfældigt genereret på regens og nogle gennemsnitlige talenter vil have væsentlig højere omdømme end reelle wonderkids.

I dit tilfælde er jeg lidt nysgerrig vedr. talentet. Hvad er hans omdømme? Hvilke sprog snakker han? Har han haft en tutor før?
I tidligere versioner af FM lod der til at være en grad af tilfældighed i tutoringforløb. Med dette henviser jeg dog mest til tutoring forløb der allerede var startet, men blev afbrudt pga. kontroverser imellem de to spillere. Hvis man gemte inden de blev uvenner og loadede spillet op igen, kunne man sagtens fortsætte forbi det samme punkt uden, at opleve det samme.
Som forsøg kunne det være lidt interessant, at gemme spillet og sætte dit talent op med en tutor og forsøge at loade spillet op igen og igen for at se om der stadig er en form for tilfældighed involveret, for det kunne jeg godt forestille mig at der var.   
Logged

Newcastle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #71: 27 Jan 2014, 13:00 »

Jeg synes det er blevet en smule urealistisk med de talenter.

Er blevet lidt irriteret, jeg har altid sværget til at hente unge talenter i 16 års så de kan blive homegrown og jeg derfor også kan præge dem selv mht. træning og positioner.

Men nu oplever jeg at lige meget hvem jeg scouter, om spillere i Man City, Mainz eller Mallorca at de på ingen måde vil skifte til mig.

Det finder jeg ikke just realistisk, jeg har vundet PL de sidste 3 sæsoner og ligger nummer 2 på klubranglisten.
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #72: 27 Jan 2014, 14:48 »

Jeg har selv lige misset et talent der hellere ville til Norge end til mig i bundesligaen, det er lidt surt... Men jeg ser det nu ikke som totalt urealistisk endnu. Der er masser af talenter der hver eneste sæson vælger de største klubber fra fordi de mener at mindre klubber, andre lande eller måske noget helt tredje passer dem bedre.

Et af de største kritikpunkter af FM13 på sigames egne forums var, at det var alt for let at hente alle regen wonderkids og derefter have et ustoppeligt hold der stort set ikke kunne tabe. Muligvis har de taget kritikken til sig Wink
Logged

Newcastle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #73: 27 Jan 2014, 16:52 »

Jeg har selv lige misset et talent der hellere ville til Norge end til mig i bundesligaen, det er lidt surt... Men jeg ser det nu ikke som totalt urealistisk endnu. Der er masser af talenter der hver eneste sæson vælger de største klubber fra fordi de mener at mindre klubber, andre lande eller måske noget helt tredje passer dem bedre.

Et af de største kritikpunkter af FM13 på sigames egne forums var, at det var alt for let at hente alle regen wonderkids og derefter have et ustoppeligt hold der stort set ikke kunne tabe. Muligvis har de taget kritikken til sig Wink

Enig, men hos mig er det alle talenter, uanset hvilken klub jeg vil hente fra, så er der ingen der vil skifte. Det er ikke realistisk i mine øjne.
Logged

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #74: 28 Jan 2014, 17:31 »

Det lyder sært! Hvilke indstillinger havde hans søgning helt præcist?
Det giver ingen mening at han ikke finder noget Skuffet

Det er efter jeg fik en besked om at han var færdig med opgaven.
Logged

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010