home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 400 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Blogs
| | | | |-+  #192 Den danske invasion - Tidligere: Den hollandske talentfabrik
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 33 Udprint
Forfatter Emne: #192 Den danske invasion - Tidligere: Den hollandske talentfabrik  (Læst 102615 gange)
Jonaspetersen93
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #7 Den hollandske talentfabrik
« Svar #15: 28 Dec 2012, 02:08 »

Gode korte og overskuelige updates, tak Lars.... angående SS er det muligt at du kan gøre dem større? da jeg i hvert fald har problemer med at se hvor mange point diverse hold har eller hvordan en spillers stats er Smiley KIU
Logged

Tidligere: Baloo38

Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #7 Den hollandske talentfabrik
« Svar #16: 28 Dec 2012, 02:18 »

Gode korte og overskuelige updates, tak Lars.... angående SS er det muligt at du kan gøre dem større? da jeg i hvert fald har problemer med at se hvor mange point diverse hold har eller hvordan en spillers stats er Smiley KIU

Jeg har selv arbejdet lidt på det - og indrømmet, jeg er lidt længere fremme end jeg opdaterer. Så jeg sikker på altid at have updates klar. Det betyder dog også jeg ikke kan lave SS om til de næste stykker updates. En løsning er dog at trykke ctrl+scrolle på mussen. Så bliver billedet jo automatisk større på din skærm. Ellers skal jeg nok kigge på det :-)
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #7 Den hollandske talentfabrik
« Svar #17: 28 Dec 2012, 04:30 »



Champions League: Lige ved og næsten


Da Champions League puljerne blev offentliggjort inden sæsonen, så var det en optimistisk Lars Aanæs, som udtalte at Ajax burde gå videre. Det viste sig at være lidt for optimistisk, for spillet var slet ikke så godt igen, og Ajax havde store problemer imod både Basel og Montpellier.

Ajax lagde nemlig ud med den sværeste kamp i hele gruppen. Et udebane opgør imod mægtige Barcelona. Her formåede Ajax heller ikke at stå fast, og med fire mål af Lionel Messi grundlagde han en 5-0 sejr til hjemmeholdet. Ajax havde dog også en del af spillet, men skarpheden svigtede det hollandske storhold.


Efter den svage start på gruppen, så kom en vigtig hjemmekamp imod det franske hold Montpellier. Efter kort tid var udeholdet dog foran efter en dødboldsituation, og selvom Ryan Babel udlignede kort efter så kom der ikke flere mål. Dermed måtte Ajax lidt skuffende nøjes med et enkelt point, i en kamp de dominerede i en stor grad.

Med de to kampe spillet i gruppen, så skulle Ajax besejre Basel på hjemmebane for at bevare et realistisk håb om at gå videre. Selvom Kolbeinn Sigporsson brændte hele to straffespark indenfor et kvarter, så blev det til en sikker 3-0 sejr til Ajax. Sigporsson selv scorede to mål inden Daley Blind fuldendte aftenen med en scoring til en 3-0 sejr.

Basel var også modstanderen i Schweiz ugen efter. Her var Basel dog klart toneangivende i kampen, og kom i to perioder også foran. Det lykkedes dog Ajax at udligne begge gange, sidste gang efter hjernespark i det 88 minut, hvor det unge talent Ricardo van Rhijn kom højest, og sikrede et 2-2 resultat, så Ajax stadigvæk levede i håbet om at komme videre fra gruppespillet.

Ajax havde hårdt brug for et mirakel imod Barcelona som kom til Holland kvalificeret til det videre gruppespil. Det så dog ikke ud til Barcelona ville lade Ajax få en chance. Efter 11 minutter så førte Barcelona nemlig 2-0. En hurtig reducering af Sigporsson gjorde dog man håbede på et comeback. Et comeback som danske Lasse Schöne fuldendte da han udlignede til 2-2 inden pausen på et hårdt sparket frispark. Lasse Schöne dirigerede i anden halvleg endnu frispark til ind, til en 3-2 føring, og derfor lignede det et rigtig stort comeback for Ajax. Desværre ville Xavi det anderledes, og i det sidste kvarter scorede han to gange så Barcelona endte med at vinde 4-3 i en underholdende kamp.

Inden den sidste gruppekam havde Montpellier syv point mens Ajax havde fem, og Basel fire. Derfor kunne Ajax selv afgøre deres skæbne. Med en sejr ville de være videre. I Frankrig blev Ajax dog udspillet og fik et 2-0 nederlag. Det blandt andet efter en hovedløs tackling af Ryan Babel, som efter en halv time gav ham et rødt kort. Montpellier endte med at køre en sikker 2-0 sejr hjem, og dermed tage anden pladsen i gruppen.

Ajax endte på tredje pladsen i gruppen, og selvom man ikke skal spille Champions League næste år, så kan man glæde sig over at træde ind i Europa League til foråret.






Tak til Tash for topbanner og gruppestilling
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #8 Den hollandske talentfabrik
« Svar #18: 29 Dec 2012, 01:04 »



Vinterpause med spørgsmålstegn


Ajax har haft enormt svært ved at finde det stabile spil frem i denne efterårs sæson. Holdet har til tider spillet flot fodbold, og vundet vigtige kampe, for så derefter at gå ned og blive udspillet af de mindre gode hold. Det er denne del af sæsonen et godt eksempel på.
For mens man dominerede kampe mod FC Twente, AZ og Feyenoord på udebane, så har man på hjemmebane tabt kampe til NEC og blot spillet uafgjort mod Zwolle. Det er ikke godt nok hvis man vil til tops i ligaen, og derfor må Ajax også overvintre på en skuffende 12 plads med 25 points efter 20 kampe. Der er dermed meget langt op til PSV som har 43 points ved pausen.

Holdet har endnu engang været hårdt ramt af skader, og derfor forventes det at Lars Aanæs vil jagte en ny midterforsvarer sammen med nogle nye kreative offensive spillere, da der på intet tidspunkt har været mænd som har været friske nok til at spille to kampe i træk. Også en hjemkomst af Lucas Andersen kan være på tale, da man har hårdt brug for ham i øjeblikket.

Januar måned er også der man må begynde at skrive kontrakter med folk som udløber fra andre hold. Derfor har Lars Aanæs også valgt at forlænge med fem spillere fra førsteholdet, så de er på kontrakt hos Ajax fremover. Der er tale om Ryan Babel, som har underskrevet en kontrakt til 2016 og en løn på 260.000. Også Derk Boerrigter har underskrevet en kontrakt til 2016, med en løn på 75.000. Holdets målmand Kenneth Vermeer har underskrevet en kontrakt til 2017 med en løn på 85.000. En anden offensiv spiller som har været meget skadet i år er Miralem Sulejmani, men også han har forlænget kontrakten til 2016. Han får 275.000 i løn, og går dermed 50.000 ned i løn. Et af holdets defensive lovende talenter, Roly Bonevacia, har fået en forlængelse til 2014 med en løn på 30.000.

Da Ajax fejlede deres forsøg på at kvalificere sig til knockout runderne i Champions League kom de med i Europa League. Her har der været trukket lød. Lodtrækningen betyder at Ajax skal op imod Benfica, og vinderen af det opgør skal møde enten Stuttgart eller Napoli senere i turneringen.



FC Twente 1-2 Ajax
Heracles 2 - 0 Ajax
AZ 0-1 Ajax
Ajax 1-0 Heerenveen

Ajax 1-1 Zwolle
Ajax 2-1 WWW
Feyenoord 0-1 Ajax

Ajax 0-2 NEC
NAC Breda 5-2 Ajax
Ajax 1-2 Fortuna Sittard (Cup)

FC Groningen 0-0 Ajax






Tak til Tash for top og bundbanner
« Seneste Redigering: 29 Dec 2012, 01:05 af Shaft » Logged


JimmyGP
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #9 Den hollandske talentfabrik
« Svar #19: 29 Dec 2012, 01:32 »

Spændende med en Ajax blog og så fra dit tastatur Lars.. Jeg vil helt sikkert følge med her til trods for de skuffende resultater.. Jeg håber du får vendt skuden og får kravlet langt frem i tabellen.. Thumbs Up Dine updates har en passende længde og jeg kan godt lide den overskuelige opsætning.

Jeg er ligeledes tilfredse med dine kontraktforlængelse r og så jeg er spændt på hvordan Suljemani klarer sig - han var nemlig én af de første jeg sendte ud af døren..  Wink Hvordan klarer danskerne sig? Hent Lucas A hjem - han er konge på OMC, MC og min fortrukne pos til ham; OMH Thumbs Up Han er en lille assistkonge  Wink

Har du brug for en fodboldkonsulent i forhold til Ajax så spørg gerne.. Jeg er i gang med 3. sæson med stor succes.. Thumbs Up
Logged

- Veni, vidi, vici -

Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #9 Den hollandske talentfabrik
« Svar #20: 29 Dec 2012, 01:49 »

Spændende med en Ajax blog og så fra dit tastatur Lars.. Jeg vil helt sikkert følge med her til trods for de skuffende resultater.. Jeg håber du får vendt skuden og får kravlet langt frem i tabellen.. Thumbs Up Dine updates har en passende længde og jeg kan godt lide den overskuelige opsætning.

Jeg er ligeledes tilfredse med dine kontraktforlængelse r og så jeg er spændt på hvordan Suljemani klarer sig - han var nemlig én af de første jeg sendte ud af døren..  Wink Hvordan klarer danskerne sig? Hent Lucas A hjem - han er konge på OMC, MC og min fortrukne pos til ham; OMH Thumbs Up Han er en lille assistkonge  Wink

Har du brug for en fodboldkonsulent i forhold til Ajax så spørg gerne.. Jeg er i gang med 3. sæson med stor succes.. Thumbs Up

Åhh Jimmy, hvorfor blogger du ikke om dem??

Godt at høre jeg har dig med - du er den som har skaffet mig mest mulig inspiration igennem din egen storhedstid som blogger! Danskerne klarer sig ganske okay. Boilesen har jo været skadet, så vil ikke bedømme ham. Poulsen har det med at svinge med dumme boldtab som resulterer i mål, men ellers stabilt spil. Cornelius varmer bænken for tiden og gør kun små indhop med Viktor Fischer. Eriksen dominerer på sin plads som forventet, og Schöne er, når han ikke er skadet, en glimrende spiller at sætte ind :-)
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #9 Den hollandske talentfabrik
« Svar #21: 29 Dec 2012, 02:34 »



Forstærkninger og start på vinteren


Januar måned var en travl måned for Ajax, som skulle forsøge at lave indkøb for at forbedre sit hold, så de vil kunne rykke op blandt Champions League pladserne i løbet af foråret. Lars Aanæs sørgede da også for at hente tre forstærkninger til holdet – dog forventes det kun at være de to af dem som skal bidrage til sejrene.


Allerede da transfers vinduet blev åbnet blev det første indkøb præsenteret af Lars Aanæs. Der er her tale om en 17 årig målmand ved navn Rodney Rosink, som kommer til at starte på holdets reservehold. Han er for tiden en del af Hollands u-19 landsholdstrup. Ajax gav 2.500.000 for Rosink som kommer fra Zwolle af, og han kommer til at tjene 11.000 om ugen på den kontrakt som udløber i 2015.

En anden spiller som Ajax forventer sig meget mere af, er en hårdfør midtbanespiller. Man har hentet Simäo til holdet. Simäo som kommer fra Mozambique er 24 år gammel, men er en midtbanespiller som forstår at rydde op. Han er altid i god form, og defensivt er han virkelig stærk. Ajax måtte give hans tidligere klub Shandong 9.500.000 for ham. Inden han skiftede til Shandong i 2012 spillede han fem år i Panathinaikos og ved derfor hvad det kræves, af at spille i europæisk fodbold. Simäo kommer til at tjene 182.000 om ugen i løn, og har fået en kontrakt til og med 2016.

Til sidst forstærkede Ajax sig med et af sine egne talenter. Man kaldte nemlig danske Lucas Andersen hjem fra Spanien. Det ikke fordi Lucas Andersen ikke fik nok spilletid, men fordi man manglede en offensiv dirigent. Lucas Andersen nåede at spille i 24 kampe i Spanien, hvor de 16 var fra start. Han lavede også et enkelt mål samt fem oplæg.

Mens Ajax har forstærket sig, så har de også lejet flere af deres lovende spillere ud. To spillere fra reserve holdet er blevet lejet ud, mens også Jody Lukoki og Roly Bonevacia har taget turen på en halv årig lejeaftale. Jody Lukoki tager et halvt år hos FC Groningen mens Roly Bonevacia tager et halvt år hos tyske St. Pauli.

Ajax har også, udover tre træningskampe, spillet to kampe i ligaen i januar måned. Det blev til et knebent nederlag til PSV, inden man tog en fortjent sejr over RKC. Dermed har holdet fået en ok start på forårssæsonen, da ingen regnede med de ville tage point fra PSV som fører ligaen suverænt.




Ajax 5-1 Ajax Amateurs (venskabs)
Ajax 5-1 Ajax reserver (venskabs)

Ajax 0-1 FC Groningen (venskabs)
Ajax 2-3 PSV

Ajax 4-3 RKC




Tak til Tash for topbanner
Logged


JimmyGP
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #9 Den hollandske talentfabrik
« Svar #22: 29 Dec 2012, 04:42 »

Åhh Jimmy, hvorfor blogger du ikke om dem??

Godt at høre jeg har dig med - du er den som har skaffet mig mest mulig inspiration igennem din egen storhedstid som blogger! Danskerne klarer sig ganske okay. Boilesen har jo været skadet, så vil ikke bedømme ham. Poulsen har det med at svinge med dumme boldtab som resulterer i mål, men ellers stabilt spil. Cornelius varmer bænken for tiden og gør kun små indhop med Viktor Fischer. Eriksen dominerer på sin plads som forventet, og Schöne er, når han ikke er skadet, en glimrende spiller at sætte ind :-)

Af den simple grund at jeg ikke føler at jeg har tiden til det og jeg vil ikke levere noget halvfærdigt. Og så fik du chancen til at hygge med Amsterdam Thumbs Up

Hehe.. Tak for rosen Thumbs Up Jamen jeg ser da også visse ligheder og det er positivt ment Thumbs Up

Det lyder præcis som i mit spil. Boilesen er en glimrende spiller, men han har svært ved at bide sig fast som starter og da jeg kører med rotation er det ikke svært at smide Boile på bænken når jeg har Dijks og Blind, der gør det glimrende.

Poulsen: meget stabil i første sæson og få kort til trods for at han spiller bolderobrende midtbane, det samme i anden og tredje, dog med mindre spilletid pga konkurrence.
Schöne: Skræmmende dårlig og en brokrøv, så han blev solgt til WBA.
Eriksen: Skifter mellem at være genial og usynlig. Fik 10'eren på ryggen til sæson 2 og jeg fandt ud af at man kan begrænse hans usynlighed ved at lade ham spille OMV eller MC.
Cornelius: blev købt til anden sæson, har været meget svingende og jeg overvejer en udlejning for at han får fast spilletid i håb om at han finder målnæsen frem.
Andersen: Han var skuffende i første halvdel af første sæson, men derefter tog det fart og han har udviklet sig til en assistkonge på højrekanten.
Fisher: Han har næsten slået alle konkurenterne af og jeg giver det maks en halv sæson, så er han mit førstevalg på OMV. Der er mål og assists i den knægt.


OG til seneste update: Spændende køb af Simao.. han ser lovende ud.. et sted i mellem Enoh og Poulsen.. Wink Kan du så have et forrygende forår og komme op på de sjove pladser Thumbs Up

« Seneste Redigering: 29 Dec 2012, 04:58 af JimmyGP » Logged

- Veni, vidi, vici -

Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #9 Den hollandske talentfabrik
« Svar #23: 29 Dec 2012, 13:18 »

Af den simple grund at jeg ikke føler at jeg har tiden til det og jeg vil ikke levere noget halvfærdigt. Og så fik du chancen til at hygge med Amsterdam Thumbs Up

Hehe.. Tak for rosen Thumbs Up Jamen jeg ser da også visse ligheder og det er positivt ment Thumbs Up

Det lyder præcis som i mit spil. Boilesen er en glimrende spiller, men han har svært ved at bide sig fast som starter og da jeg kører med rotation er det ikke svært at smide Boile på bænken når jeg har Dijks og Blind, der gør det glimrende.

Poulsen: meget stabil i første sæson og få kort til trods for at han spiller bolderobrende midtbane, det samme i anden og tredje, dog med mindre spilletid pga konkurrence.
Schöne: Skræmmende dårlig og en brokrøv, så han blev solgt til WBA.
Eriksen: Skifter mellem at være genial og usynlig. Fik 10'eren på ryggen til sæson 2 og jeg fandt ud af at man kan begrænse hans usynlighed ved at lade ham spille OMV eller MC.
Cornelius: blev købt til anden sæson, har været meget svingende og jeg overvejer en udlejning for at han får fast spilletid i håb om at han finder målnæsen frem.
Andersen: Han var skuffende i første halvdel af første sæson, men derefter tog det fart og han har udviklet sig til en assistkonge på højrekanten.
Fisher: Han har næsten slået alle konkurenterne af og jeg giver det maks en halv sæson, så er han mit førstevalg på OMV. Der er mål og assists i den knægt.


OG til seneste update: Spændende køb af Simao.. han ser lovende ud.. et sted i mellem Enoh og Poulsen.. Wink Kan du så have et forrygende forår og komme op på de sjove pladser Thumbs Up



Det synes jeg altså ikke godt om! Og det takker jeg mange gange for - det er selvfølgelig langt fra samme måde og niveau, men så meget tid vil jeg heller ikke ligge i det :-)

Sjovt at du også har købt Cornelius - kan se mange åbenbart har gjort det :-) Glæder mig til, at Fischer når det niveau han burde kunne få hos mig! Eriksen håber jeg bare udvikler sig lidt, så han forbliver stabil - ellers får han det også svært i en anden liga..

Simäo er rigtig spændende. Tror han kan blive den nye 6er hos os, mange år fremover!

Og tak, skal prøve :-D
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #10 Den hollandske talentfabrik
« Svar #24: 29 Dec 2012, 13:44 »



Intet Champions League - men Europa League?


Champions League bliver ikke et emne til næste sæson. Det kan bestyrelsen i Ajax godt slå fast, da der kun resterer seks kampe af sæsonen. Ellers skal et sandt mirakel til. For selvom Ajax har gjort det glimrende,
så stormer fire hold i ligaen derud af, og efterlader Ajax med et spinkelt håb om måske at kunne kvalificere sig til Europa League næste år. Dette er dog også langt fra sikkert.

Ajax som er begyndt at spille med kanterne i de fleste af deres kampe har fået tre sejre og to uafgjorte i de sidste seks kampe. Det betyder også et enkelt nederlag. Sejrene er kommet hjem på baggrund af en fantastisk indsats af Siem de Jong, samt skiftevis skarphed hos enten Miralem Sulejmani, Ryan Babel og Kolbeinn Sigporsson, hvor alle tre for første gang i år er skadesfri på samme tid.

Ser man i den anden ende, så har Ajax udviklet en sand midterstopper i Ricardo van Rhijn. Den blot 21 årige forsvarer, som både kan spille centralt og på højre kanten har nemlig fået sin debut på det Hollandske landshold. Han er blevet udtaget sammen med blandt andet målmand Kenneth Vermeer, som dog endnu ikke har fået sin debut.

Ajax har også måtte sige farlig til en af deres spillere. Den talentfulde Daley Blind, som kan dække alle pladserne i forsvaret forlader klubben til sommer hvor hans kontrakt udløber. I stedet kommer han til at fortsætte hos den tyske klub Gladbach, som i øjeblikket ligger nummer et i Bundesligaen med 44 points efter 25 kampe.

Der venter nu Ajax seks kampe af sæsonen, hvor de skal forsøge at kravle op i tabellen og væk fra deres nuværende 10 plads. Der er dog kun to af de kampe som er på hjemmebane, så det er svære betingelser Lars Aanæs står foran i sin debut sæson.




Vitesse 0-1 Ajax
Ajax 3-0 ADO Den Haag

Ajax 2-2 Roda
FC Utrecht 2-1 Ajax
Willem II 0-3 Ajax
Ajax 1-1 FC Twente




Tak til Tash for topbanner
« Seneste Redigering: 29 Dec 2012, 14:37 af Shaft » Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #11 Den hollandske talentfabrik
« Svar #25: 29 Dec 2012, 20:34 »



Den europæiske succes


Mens det slet ikke kører for Ajax i Holland, så går det meget bedre imod modstandere fra udlandet. Ajax kom som tidligere fortalt ikke videre i Champions League, men blev i stedet en del af Europa League. Her fik man en forholdsvis svær lodtrækning hvor man skulle møde Benfica, og vinderen af det opgør skulle møde enten Napoli eller Stuttgart.
Selvom Ajax kom en mand i overtal efter 54 minutter af opgøret hjemme mod Benfica, så endte det med et

nederlag. På det tidspunkt hvor Benfica fik et rødt kort, førte Benfica allerede 2-1, som også viste sig at blive kampens resultat. Sejren kom hjem på baggrund af uskarphed hos Kolbeinn Sigporsson og personlige fejl af Toby Alderweireld. Derfor var der pres på Ajax til returopgøret, selvom Ajax havde udspillet Benfica i det første møde.

I Portugal kom Benfica også foran efter planen 1-0, og lignede dermed en rimelig stor sikkerhed vinderen af dette opgør. Kolbeinn Sigporsson revancherede dog sit dårlige spil i det første opgør til at udligne inden pausen. I anden halvleg dominerede Benfica fuldstændig opgøret, men ud af det blå kom danske Christian Eriksen frem i kampens overtid, og sparkede en 2-1 føring hjem. Dermed skulle kampen ud i overtid. Her fik Benfica en spiller skadet, og da de havde brugt deres udskiftninger spillede Ajax det sidste kvarter en mand i overtal. Her lykkedes det holdets anfører Siem de Jong at score det vindende mål, blot syv minutter inden kampen var færdig. Dermed vandt Ajax over Benfica, og var nu klar til at møde de italienske giganter Napoli.

Ajax startede med hjemmebanen imod Napoli, som ikke er berygtet for at være det stærkeste hold på udebane. Derfor håbede de hollandske talenter også at få en god start. Sådan gik det dog ikke, da Gökhan Inler efter kun et kvarter havde bragt Napoli i front på et straffespark. Generelt havde Ajax svært ved at komme frem til chancer kampen igennem, selvom de havde bolden mest. Men efter 40 minutter ville Christian Eriksen endnu engang på tavlen i en europæisk kamp, da han udlignede føringen. Og der var flere nordiske mål til Ajax. Kolbeinn Sigporsson blev nemlig noteret for to mål i kampen, det sidste i det 89 minut, og derfor kunne Ajax fejre en flot 3-1 sejr over Napoli, som lå nummer to i Serie A på daværende tidspunkt.

Ajax tog til Napoli for at være defensive, og det kunne ses på opgøret. Napoli endte med 31 skud, og havde bolden 57 % af tiden. Alligevel kunne Ajax bringe sig foran i det 81 minut, da Christian Poulsen havde held med et langskud. Så selvom Goran Pandev udlignede til 1-1 i det 87 minut, endte det samlet med en stor sejr til Ajax samlet på 4-2.

Ajax skal nu i kvartfinalen møde Porto, og vinderen af det opgør får lov til at møde enten Newcastle eller Valencia i semifinalen.


Ajax 1-2 Benfica
Benfica 1-3 Ajax
Ajax 3-1 Napoli

Napoli 1-1 Ajax




Tak til Tash for topbanner
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #12 Den hollandske talentfabrik
« Svar #26: 30 Dec 2012, 00:05 »



Fiasko, og så alligevel ikke


Ajax lignede længe et hold, som næste år måtte klare sig uden europæisk fodbold, på trods af det nærmest er mere reglen end undtagelsen at storhold gæster Amsterdam. Alligevel havde Lars Aanæs og Ajax en spinkel mulighed, for det krævede blot at komme i top ni, for at komme med i knald og fald kampe om en playoff plads.


Det lignede også længe et velfungerende Ajax mandskab, som gav nederlag til storhold som Heerenveen og Feyenoord. Men som så mange gange før i år, så gik holdet ned rent defensivt mod de svagere modstander, og især nederlaget til ligaens nummer 17 Zwolle på hele 5-4 løftede øjenbrynene i klubben. Til sidst endte Ajax dog med at få en syvende plads i tabellen efter 49 points. Blot to points mere end nummer 10 Roda som altså ikke fik lov til at spille playoff om at komme i Europa næste år.

For at blive i europæisk fodbold for en stund, så formåede Ajax nemlig ikke at spille sig videre fra kvartfinalen. Det selvom man vandt på hjemmebane over Porto i en underholdende kamp. For holdet gik helt ned på udebane, og på syv minutter scorede Porto hele tre gange. Derfor endte det med et fortjent 3-0 nederlag, og en samlet sejr til Porto på 5-3 efter en 3-2 sejr til Ajax hjemme. Det lykkedes Porto at komme i finalen, men her tabte de til det franske storhold Marseille, som vandt 2-1 på et mål i overtiden.

Det lykkedes altså Ajax at komme i playoff, om at kvalificere sig til europæisk fodbold. Her skulle man i første omgang op imod FC Groningen, hvor man startede på hjemmebane. Efter en hurtig føring af Siem de Jong, så scorede FC Groningen to gange i træk, og tog en sejr i en ellers tæt kamp. I returopgøret tog Ajax dog teten hvad angår at komme til chancer, og efter to scoringer af Kolbeinn Sigporsson, og endnu en enkel af Siem de Jong tog man en 3-1 sejr, og vandt dermed samlet 4-3, og var klar til finalen, som var imod Vitesse.

Vitesse fik fornøjelsen af at starte på hjemmebane, og det udnyttede de til at skabe et pres på Ajax og målmand Kenneth Vermeer. Hele 13 bolde kom indenfor hans målramme, og 11 af dem tog Vermeer sig af. To af dem fik Vitesse scoret på, men da Kolbeinn Sigporsson samtidig scorede en enkel gang, så var det ikke et håbløst resultat for Ajax mandskabet, på udebanen.

På hjemmebanen i Ajax dominerede hjemmeholdet fuldstændig kampen, og førte ved pausen 1-0 på et mål af Toby Alderweireld. Det andet mål, som ville lette meget lod vente på sig, og rent faktisk var det først i det 81 minut Derk Boerrigter satte bolden ind, og da han i det 87 minut øgede til 3-0 var sejren hjemme for Ajax. Langt inde i overtiden fik Thulani Serero lov til at slutte sæsonen af med sin scoring til 4-1 og en samlet 5-2 sejr til Ajax. Dermed vil der også blive spillet europæisk fodbold i Amsterdam næste år.

Det vides endnu ikke om Lars Aanæs får forlænget sin kontrakt som udløber til juni.




Heerenveen 2-3 Ajax
Ajax 3-2 Porto (EL)

Heracles 3-2 Ajax
Porto 3-0 Ajax (EL)

Ajax 3-0 Feyenoord
Zwolle 5-4 Ajax
VVV 3-3 Ajax
Ajax 1-2 FC Groningen (PO)
FC Groningen 1-3 Ajax (PO)
Vitesse 2-1 Ajax (PO)
Ajax 4-0 Vitesse (PO)
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #13 Den hollandske talentfabrik
« Svar #27: 30 Dec 2012, 03:46 »



Lars Aanæs fortsætter i Ajax


Der var stor tvivl omkring Lars Aanæs’ fremtid i Ajax. I dag har Ajax dog truffet deres endelige beslutning. Man har valgt at tilbyde Lars Aanæs en ny tre årig aftale, som Aanæs straks sagde ja tak til. Målet i denne periode er, udover at vinde titler, også at fortsætte udviklingen af holdets ungdomsspillere samt spille flot angrebsfodbold.


Der har ikke været nogen tvivl om, at Lars Aanæs selv har følt den sidste periode som stressende. Men da fremtiden nu er ovre, vil han nu se frem af.

”Jeg er rigtig glad for, at bestyrelsen fortsat tror på mine tiltag og spilsystemer. Jeg synes selv vi spillede flot fodbold, og ofte var uheldige omkring at få uafgjort i stedet for sejre. Jeg tror, at med min koncept, så bliver Ajax mestre i den næste sæson”

Bestyrelsen forstår godt hvis folk ser skeptisk på denne forlængelse, men understreger at de tror på deres danske manager.

”Lars har gjort et rigtig flot stykke arbejde med holdet, som var ramt af skader sidste år. Han har holdt fast i sin offensive tilgang, som vi bifalder meget, mens han ikke har været bange for at give vores unge talenter chancen. Det er dét som vi kan lide, og vi tror rigtig meget på, at Lars er fremtiden for os”

Udover en kontraktforlængelse, som kom der også en belønning for Lars Aanæs og Ajax i dag, hvor Hollands U-21 landsholdstræner Cor Pot udtog sin trup til det kommende U-21 Europamesterskab. Her udtog han nemlig de tre forsvarer fra Ajax, Daley Blind, Dico Koppers og Ricardo van Rhijn til at styre forsvaret, ligesom Roly Bonevacia er kommet med til den defensive midtbane. Holdet består også udover de stærke navne fra Ajax af spillere som Luc Castaignos og Alex Schalk. Alex Schalk har haft en stor sæson, og er lige blevet kåret til den bedste spiller i Holland i år. Den 20 årige angriber fra NAC Breda er tidligere blevet kædet sammen med Ajax, men det ser ud til han bliver i NAC Breda. Her scorede han 23 mål i 34 kampe i denne sæson.


Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #15 Den hollandske talentfabrik
« Svar #28: 30 Dec 2012, 13:47 »



Sæsonen der gik


Sæsonen 2012-2013 er overstået, og det er nu på tide at kigge nærmere på sæsonen som der gik. Om hvilke spillere som slog igennem, og hvilke spillere som skuffede.

Hvis man først og fremmest ser på dem som har skuffet, så er en af de største favoritter Miralem Sulejmani. Det er ikke grundet det spil han leverede i år, at han har fået forlænget sin kontrakt, men grundet at talentet er der. Sulejmani, som også har været en del skadet, formåede nemlig ikke at afgøre ligeså mange kampe som forventet, og nettede blot et gennemsnit på 6,85. Han nettede dog ni mål ind i sine 37 kampe, uden dette dog blev til en vane for ham.

Hvis vi ser på den bedste spiller på holdet, så er det angriberen Kolbeinn Sigporsson, som på trods af et par slemme skader har bombet fast for holdet. Sigporsson startede som reserve til Ryan Babel, men beviste hurtigt overfor Lars Aanæs at han skulle spille. Med et gennemsnit på 7,27 og 18 mål i 34 kampe har han været en sikker mand at have i fronten af sit hold.


Den største overraskelse tilfalder en mand som først skiftede til Ajax i løbet af januar. Simäo gik direkte ind som starter modsat Christian Poulsen, og leverede en flot indsats. Et gennemsnit på 7,10 og et enkelt mål i hans 22 kampe vidner om en god start på hans karriere i Holland.

Da Ajax er kendt for at have masser af talenter, så er det også på sin plads at udråbe det bedste salgsemne. Det er den samme spiller som inden sæsonen, nemlig danske Christian Eriksen. Med et gennemsnit på 7,21 og ni mål i 42 kampe, samt 15 oplæg har han bevist sine offensive evner. Ajax mandskabet er mere end glad for, at Eriksen inden sæsonen underskrev en forlængelse af sin kontrakt, så han er bundet til Ajax til 2017.

Et hurtigt kig på selve ligaen fortæller os at PSV endte som sikre vinder af ligaen foran Feyenoord. Derefter lykkedes det Heerenveen at tage den sidste plads på podiet. Samtidig kan man se at både nummer seks, FC Twente som vandt pokalturneringen, og nummer syv i Ajax skal spille europæisk, selvom nummer fem Vitesse ikke skal.

Topscoren i ligaen blev Alex Schalk fra NAC Breda med 23 mål, forfulgt af Jacob Mulenga fra FC Utrecht med 21 mål. Bedste Ajax spiller var Ryan Babel på en 13 plads med 13 mål, mens Kolbeinn Sigporsson endte på en 18 plads med 11 mål. Samtidig så var det Damian Diaz fra FC Groningen som leverede flest oplæg med 15, mens anføreren fra Ajax Siem de Jong tog andenpladsen med 11 oplæg. Danske Christian Eriksen endte på en 11 plads med otte oplæg.

Næste år vil MVV og Fortuna Sittard være at finde i den bedste hollandske række, mens VVV og Heracles vil tage turen ned til den næst bedste række i Holland.


Logged


Spardle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: #15 Den hollandske talentfabrik
« Svar #29: 30 Dec 2012, 14:30 »

7. pladsen  hvad fanden skete der lige der?!? Shockeret
Logged

Burnley, Aab,  FC Barcelona, Schalke 04,
Burnley will win the PrL trophy again, it's just a question about time.
Pretiumque Et Causa Laboris

Sider: 1 [2] 3 4 ... 33 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010