home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
10 Sep 2024, 22:18 Bubbles Challenges The real SAF Challenge
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
29 Jul 2024, 11:07 euthenasia Omklædning... Underlige ting
25 Jul 2024, 08:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
Antal Registrerede Brugere: 23420
  0 Brugere, 757 Gæster Online.

Indlæg: 1132874 over 31375 Emner
Nyeste Bruger: carinasantoro033
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Tror DU på rumvæsner/aliens
0 Brugere og 18 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23 Udprint
Forfatter Emne: Tror DU på rumvæsner/aliens  (Læst 89372 gange)
plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #285: 25 Mar 2009, 15:09 »

Temperatur har blandt andet noget med enzymatiske processer at gøre. Ekstrem kulde eller ekstrem varme ødelægger enzymerne. Men det er klart, at der kan sagtens være liv der fx ikke er afhængige af vores respiration og fotosyntese. Der kan være livsformer der er i stand (på mærkværdig vis) til at leve ved andre processer. Det kan ikke udelukkes, selvom man ikke har fundet dem endnu.

Jeg tror ikke på at der er liv som i flercellede organismer i vores solsystem. Men jeg hverken kan eller vil udelukke, at der er liv i andre systemer.
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #286: 25 Mar 2009, 15:11 »



Som BenMusalho siger, temperaturen har ikke den store betydning for om der kan være liv.

Bakterier(liv) kan bo i alt fra -10000 grader til +10000 grader.

Ja og nej

Ja, i teorien kan der sagtens være liv i ekstreme temperaturer, men temperaturen afgør også hvor stabile stoffer er. Høj temperatur gør at atomerne bevæger sig rundt imellem hinanden, hvilket sænker stabiliteten. Til gengæld gør kulde, at der ikke kan skabes nok dynamik, og livsvigtige processer går til grunde. Især flercellede organismer er afhængige af en bestemt temperatur.

Bakterier er imponerende med deres evne til at tilpasse sig, men der er grænser for hvad de kan leve under.

(og ja, jeg ved godt at overdrivelse fremmer forståelse)
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

BenMusalho
Gæst
 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #287: 25 Mar 2009, 15:12 »

Citat

Bakterier er liv, men de flyver ikke rundt i flyvende tallerkner, og tegner cirkler på marker  Wink
"Bakterier" vi ikke kender til?

Pluto@ Stoffer vi ikke kender til?

At sige at temperaturen kan have indflydelse på, om der er rumvæsner giver ingen mening. For vi aner intet om det - intet!
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #288: 25 Mar 2009, 15:14 »

Bakterier er en-cellede organismer, der ikke kan styre et fartøj, så nej, bakterier kan ikke lave korncirkler igennem rumskibe. Men man kunne da godt forestille sig (i et langt ude weird tilfælde) at en gruppe bakterier angreb kornet, så det gik ud, og tilfældigvis spredte de sig i cirkelformede baner. Men at de aktivt laver dem? Nej, det er ikke muligt, da de ikke kan tænke som vi kan.
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #289: 25 Mar 2009, 15:16 »

Ja og nej

Ja, i teorien kan der sagtens være liv i ekstreme temperaturer, men temperaturen afgør også hvor stabile stoffer er. Høj temperatur gør at atomerne bevæger sig rundt imellem hinanden, hvilket sænker stabiliteten. Til gengæld gør kulde, at der ikke kan skabes nok dynamik, og livsvigtige processer går til grunde. Især flercellede organismer er afhængige af en bestemt temperatur.

Bakterier er imponerende med deres evne til at tilpasse sig, men der er grænser for hvad de kan leve under.

(og ja, jeg ved godt at overdrivelse fremmer forståelse)

Nu er jeg ikke nogen fysikprofessor, så skal derfor passe på med hvad jeg siger.

Men jeg mener jo heller ikke at denne ene bakterie kan bo ialt fra -10000 til +10000. men der vil jo altid være en slags bakterie som kan bo i fx -8500 grader og en der kan i +4500..

Så min pointe er bare der er en XX bakteri der kan bo i XXXX grader = der jo så er liv.
Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #290: 25 Mar 2009, 15:16 »

Jeg tror netop ordet tilpasning som du nævner pluto, er alfa omega her...

For som Musalho siger er der ingen der siger at de behøver vand, ilt eller stabile temperature... Hvis denne form for liv igennem millioner af år har tilpasset sig den tilværelse som der er på deres planet, så kan de jo sagtens leve under disse forhold..

Jeg anser os "mennesket" som værende alt for snævertsynet når det drejer sig om at fastsætte hvilke forhold en livsform kan leve under..

For hvordan ved vi noget som helst om det.. Universet er jo så stort, så hvem siger at de fysiske love vi har i vores del af universet tæller i alle ?.. Det er en teori.. Nøjagtigt som vores teori om at vi har været besøgt og at der findes liv i rummet Smiley
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #291: 25 Mar 2009, 15:20 »

Citat
Man forventer at flydende vand er en forudsætning for liv. Vand er et simpelt stof, der består af to ganske hyppigt forekommende grundstoffer, så vand i sig selv ved man eksisterer mange steder. Derfor kræves blot en passende temperatur for at opfylde kravet om flydende vand; dette begrænser søgningen til et bælte i en bestemt afstand om stjerner, samt evt. andre steder hvor særlige forhold kan give en passende temperatur. Har der eksisteret flydende vand, der har fostret liv, kan extremofile organismer muligvis overleve i særlige nicher på en planet der ellers mangler vand - dette har man håbet at finde på Mars, men endnu uden held (Man har dog fundet spor af is på Mars, derfor er chancen for liv på Mars stadig mulig længere inde i planeten. Dette liv ville bestå af bakterier og andre encellede organismer.)

Andre krav kan muligvis være tilstedeværelse af en atmosfære samt et ikke for højt niveau af kosmisk stråling - hvilket kan udelukke store dele af galakserne, hvor strålingen er for kraftig til at komplekse molekyler kan overleve.

Ovenstående er fra Wikipedia (jeg ved det, det er ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed). Det har længe været forskernes opfattelse, at vand er en forudsætning for at liv kan opstå, og skal der opstå liv i vand, skal det nok helst være over 0 grader. Det kan godt ske, at liv, når det så ér opstået, kan overleve i lang lavere temperaturer.

Selv hvis der er liv på andre planeter, der er så udviklet, at det kan rejse i Universet, og måske på en eller anden måde, kan rejse med lysets hastighed, så skal de altså være mere end almindeligt tålmodige for at nå til jorden. Det er altså enorme afstande vi taler om her, en sådan rejse vil, bare fra planeter i de nærmeste solsystemer, tage årtier eller århundreder.
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #292: 25 Mar 2009, 15:22 »

"Bakterier" vi ikke kender til?

Pluto@ Stoffer vi ikke kender til?

At sige at temperaturen kan have indflydelse på, om der er rumvæsner giver ingen mening. For vi aner intet om det - intet!

Der er visse ting vi godt kan bevise, Ben.

Stofferne omdannes til gas-arter, hvis de bliver for varme, og opstår der problemer i liv, da gasarterne vil blande sig rundt omkring imellem hinanden. Det er ikke tænkeligt, at tankevirksomhed kan opstå, hvis dele af denne 'gashjerne' var spredt over flere kilometer. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Jeg er mere tilbøjelig til at tro på den med lavere temperaturer, da nogle enzymer faktisk arbejder særdeles godt i kolde temperaturer. Fx er der en række af dem der arbejder optimalt ved 5-15 grader, hvilket man forsker i for tiden. Det vil gøre det muligt at vaske tøj i koldt vand, fx.

Men som sagt, så er for kold temperatur også ensbetydende med en meget lavere dynamik i stofferne, hvilket ikke kan diskuteres. Sådan er det. Derfor er det også svært for mig at tro på, at der er levende væsner ligesom os, der bevæger sig rundt i voldsomme kuldegrader. De skal transportere stoffer rundt i organismen, og det skal gøres ved en dynamisk handling (blod hos os, fx), og det bliver reduceret kraftigt i kolde temperaturer.

Ja, der kan være ting vi ikke kan forklare, men lige præcis temperaturer er for mig umulige at diskutere
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

BenMusalho
Gæst
 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #293: 25 Mar 2009, 15:22 »

Bakterier er en-cellede organismer, der ikke kan styre et fartøj, så nej, bakterier kan ikke lave korncirkler igennem rumskibe. Men man kunne da godt forestille sig (i et langt ude weird tilfælde) at en gruppe bakterier angreb kornet, så det gik ud, og tilfældigvis spredte de sig i cirkelformede baner. Men at de aktivt laver dem? Nej, det er ikke muligt, da de ikke kan tænke som vi kan.
As far as we know... Måske er det ikke bakterier så, men jeg satte også "__" uden om bakterier. Wink "Dyr" på størrelse med bakterier kan det dog sagtens være .. måske også bakterier?

Mht. til bakterier og temperaturer kan vi vidst bare konstatere, at det eneste, vi ved, er, at vi ikke ved noget - så det er dumt at begynde at diskutere.
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #294: 25 Mar 2009, 15:25 »

Jeg tror netop ordet tilpasning som du nævner pluto, er alfa omega her...

For som Musalho siger er der ingen der siger at de behøver vand, ilt eller stabile temperature... Hvis denne form for liv igennem millioner af år har tilpasset sig den tilværelse som der er på deres planet, så kan de jo sagtens leve under disse forhold..

Jeg anser os "mennesket" som værende alt for snævertsynet når det drejer sig om at fastsætte hvilke forhold en livsform kan leve under..

For hvordan ved vi noget som helst om det.. Universet er jo så stort, så hvem siger at de fysiske love vi har i vores del af universet tæller i alle ?.. Det er en teori.. Nøjagtigt som vores teori om at vi har været besøgt og at der findes liv i rummet Smiley

Jeg vil gerne lige slå fast, at jeg tror på fremmed liv derude. Ikke i vores solsystem, men i et andet. Da universet blev skabt opstod atomer, der blev spredt ved en trykbølge (big-bang). Derfor er atomerne de samme om vi så rejser til en anden del af universet, der bliver ved med at udvide sig. Når vi kan kortlægge dem på Jorden, så vil deres funktioner og stabilitet være de samme i andre galakser. Derfor kan man fastslå visse ting, fx temperaturers indflydelse på atomerne.

Men at de er afhængige af vand eller lignende tror jeg nu heller ikke på. Der kan opstå organismer der kan klare sig på andet end det vi gør. Men deres atomer skal stadig kunne klare forholdene.
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #295: 25 Mar 2009, 15:27 »

As far as we know... Måske er det ikke bakterier så, men jeg satte også "__" uden om bakterier. Wink "Dyr" på størrelse med bakterier kan det dog sagtens være .. måske også bakterier?

Mht. til bakterier og temperaturer kan vi vidst bare konstatere, at det eneste, vi ved, er, at vi ikke ved noget - så det er dumt at begynde at diskutere.

Bakterier er den mindste form for liv der er mulig, og den er encellet. Den har ingen hjerne eller nerver, så den kan ikke foretage planlagte handlinger. Den gennemgår nogle processer den er programmeret genetisk til. Den har ingen 'vilje' i den forstand som dyr har. Men det er klart, at der findes meget små dyr. Bare se på daphnier. De er meget små, og har alle de livsfunktioner der skal til for at skabe bæredygtigt liv

EDIT
men nu skal jeg på arbejde, så jeg kan ikke komme med flere indlæg for nu. Men vil med glæde fortsætte denne dejlige debat når jeg kommer hjem en gang i aften! Thumbs Up
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #296: 25 Mar 2009, 15:28 »

DNE@

To ting...
Ja det er forskernes opfattelse.. Men har de været i andre dele af universet for at teste denne teori.. Har de håndfaste beviser for at det er rigtigt.. Fordi det gælder her på jorden, er det jo ikke ens betydende med at det gælder 9.000.000.000.000.0 00.000.000.000.000. 000.000.000 (osv) mia lysår væk... For universet er mig bekendt uendeligt og at de samme fysiske og biologiske love tæller i helle denne uenedelige masser anser jeg for værende højeste tvivlsomt...

Det er lidt som i siger til os.. ja forskerne har indicier for at vand skal bruges overalt i universet for at skabe liv, men de har ingen håndfaste beviser for dette Smiley

Anden ting:
Du nævner at det kan tage hundrede af år, og derfor er ret umuligt for dem... Hvordan vi vi hvor gamle de kan blive.. Bare fordi at vi på jorden maks bliver omkring de 100 er det jo ikke ens betydende med at andre væsner på andre planeter i andre dele af universet ikke kan blive 500 eller 1000 år.. Eller enda ældre..

For at drage en parallel så kan en hvalart på jorden blive omkring 150 gamel(så jeg på natgeo den anden dag, og kan godt finde ud af hvilken hvis det har interesse) og de der store havskildpader mener jeg kan blive omkring 200 år gamle...

Dette indikere jo ganske fint at bare fordi vi mennesker er skabt på en måde der ikke tillader os at blive ældre, så kan andre godt blive det Smiley

Og det en sådan alder er i hvertfald et godt grundlag for at kunne foretae sådan en rejse Thumbs Up
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

BenMusalho
Gæst
 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #297: 25 Mar 2009, 15:28 »

Ovenstående er fra Wikipedia (jeg ved det, det er ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed). Det har længe været forskernes opfattelse, at vand er en forudsætning for at liv kan opstå, og skal der opstå liv i vand, skal det nok helst være over 0 grader. Det kan godt ske, at liv, når det så ér opstået, kan overleve i lang lavere temperaturer.

Selv hvis der er liv på andre planeter, der er så udviklet, at det kan rejse i Universet, og måske på en eller anden måde, kan rejse med lysets hastighed, så skal de altså være mere end almindeligt tålmodige for at nå til jorden. Det er altså enorme afstande vi taler om her, en sådan rejse vil, bare fra planeter i de nærmeste solsystemer, tage årtier eller århundreder.
Jeg ser ikke helt argumentet i det? xD

Forskere mener, at de skal have vand .. and so what? Jeg siger, at de ikke skal have vand.

EDIT: Hvor mange gange skal jeg blive ved med at skrive, at vi ikke ved det? Opstemt Hvis forskerne har beviser på det, jamen så er der også liv.. og endda tæt på!
« Seneste Redigering: 25 Mar 2009, 15:32 af BenMusalho » Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #298: 25 Mar 2009, 15:32 »

Jeg vil gerne lige slå fast, at jeg tror på fremmed liv derude. Ikke i vores solsystem, men i et andet. Da universet blev skabt opstod atomer, der blev spredt ved en trykbølge (big-bang). Derfor er atomerne de samme om vi så rejser til en anden del af universet, der bliver ved med at udvide sig. Når vi kan kortlægge dem på Jorden, så vil deres funktioner og stabilitet være de samme i andre galakser. Derfor kan man fastslå visse ting, fx temperaturers indflydelse på atomerne.

Men at de er afhængige af vand eller lignende tror jeg nu heller ikke på. Der kan opstå organismer der kan klare sig på andet end det vi gør. Men deres atomer skal stadig kunne klare forholdene.

Okay det var så en vinkel jeg ikke havde tænkt på, men det leder mig så hen til det næste Peace

Hvordan ved vi at disse atomer stadig er de samme i alle dele af universet Smiley.. Ligesom evolutions teorien så kan der være mange faktore der spiller ind på hvordan de har udviklet sig... Er det virkelig sikkert at de er en nøjagtig kopi af det de var for milliarder af år siden..

Det er også med tanke på at vi ikke ved hvad der i universet udover vores system.. Der findes simpelthen en afstand der er for stor til at vi kan se derud med vores stjernekiggerter, og hvem ved hvad der ligger udover denne grænse Peace ?
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tror DU på rumvæsner/aliens
« Svar #299: 25 Mar 2009, 15:33 »

Ovenstående er fra Wikipedia (jeg ved det, det er ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed). Det har længe været forskernes opfattelse, at vand er en forudsætning for at liv kan opstå, og skal der opstå liv i vand, skal det nok helst være over 0 grader. Det kan godt ske, at liv, når det så ér opstået, kan overleve i lang lavere temperaturer.

Selv hvis der er liv på andre planeter, der er så udviklet, at det kan rejse i Universet, og måske på en eller anden måde, kan rejse med lysets hastighed, så skal de altså være mere end almindeligt tålmodige for at nå til jorden. Det er altså enorme afstande vi taler om her, en sådan rejse vil, bare fra planeter i de nærmeste solsystemer, tage årtier eller århundreder.

For dem kan det jo godt bare et par dage ikke Smiley

Spøg til side.
Logged

Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010