Nye tider på vej i Amsterdam?- Et trænerskifte virker uundgåeligt! Der har i de seneste uger været rygter fremme om, at Ajax Amsterdam’s danske succestræner Jesper Nissen kan være tabt for klubben.
Disse rygter er blevet intensiveret efter, det er kommet frem i medierne, at kontrakforhandlinge rne mellem den danske manager og den hollandske klub tilsyneladende er brudt sammen.Efter rygtet om de mislykkede forhandlinger kom ud, er der blevet spekuleret kraftigt i, hvem der skal have den danske manager siddende på trænerbænken fra næste sæson og mange navne er dukket op, men der er dog nogle klubber, der bliver ved med at dukke op og jeg har kigget nærmere på disse klubber.
Ajax Amsterdam – 15 %Jeg har taget Ajax med som mulig arbejdsgiver efter sommerferien, da jeg simpelthen ikke kan forestille mig, at bestyrelsen i klubben ikke vil gøre alt i deres magt for at holde på den danske succes manager og derfor er der stadig en mulighed for, at de bliver enige om en kontraktforlængelse
.
Det bliver spændende at se, om de får ham overtalt til at tage et år eller to mere i klubben, men udover at bestyrelsen er meget interesseret i at holde på danskeren, så tror jeg også, at manden selv har en vis lyst til at blive i klubben.
Grunden til at han selv er interesseret i at forlænge sit ophold, er hovedsageligt fordi, han har gjort meget ud af arbejdet med de forskellige talenter, der er i klubben. Her tænker jeg på spillere som Jeffrey Sarpong, Goran Slavkovski, John Goosens osv. og jeg er sikker på, at han ville ønske, at han kunne følge disse spilleres vej fra rollerne som talenter til førsteholdsspillere i den hollandske klub.
HSV – 45 %Efter Juup Heynckes valgte at skifte tilværelsen i HSV ud med pensionisttilværels
en, er den tyske storklub nu på jagt efter en ny mand til trænersædet.
Iflg. flere tyske medier lader det til, at bestyrelsen i den tyske klub, meget gerne ser Jesper Nissen, som den næste træner i klubben. Der skulle sågar have været møder med de forskellige repræsentanter, hvis man skal tro de historier, der har været fremme.
HSV har altid været en storklub i Tyskland, men på det seneste er det også lykkes for klubben, at lave nogle rigtig gode resultater. I sidste sæson blev det til en andenplads efter Bayern München, hvilket giver adgang til Champions League, hvilket er en turnering som Jesper Nissen lægger stor vægt på. HSV virker derfor som det mest sandsynlige valg, når man ser på de klubber, der har meldt sig i kampen om hans underskrift.
Truppen i HSV er samtidig også rigtig god. Det eneste problem er i defensiven, hvor der mangler bredde, mens der på de offensive pladser er flere fremragende spillere, som blandt andet Jonathan De Guzman, Mark Gonzalez og Vagner Love.
Glasgow Rangers – 35 %En anden af de mere seriøse bud på en fremtidig arbejdsgiver er den skotske traditionsklub fra Glasgow Rangers.
Rangers er ligesom tyske HSV også kvalificeret til Champions League via en andenplads i den skotske liga efter ærkerivalerne fra Celtic. Den eneste forskel på de to klubber er dog, at Rangers er nødt til at gå igennem både 2. og 3. kvalifikationsrunde for at sikre sig en billet til Europas fornemmeste klubturnering.
Alt efter lodtrækningen så står Rangers med gode kort på hånden for at opnå videre deltagelse i turneringen, da de har en fornuftig trup med flere profiler. De har blandt andet den fremragende højre back Alan Hutton, den bundsolide midtbanespiller Barry Ferguson og sidst men ikke mindst, den stærke targetmand Kris Boyd. Udover disse profiler har truppen et godt mix af unge og erfarne spillere, der med den rigtige vejledning kan nå langt.
Real Zaragoza – 5 %Det sidste hold, jeg har valgt ud, er samtidig også den absolutte outsider til at sikre sig den danske managers underskrift.
Real Zaragoza er et fornuftigt mandskab, der for det meste altid er med i den øverste halvdel af tabellen i den spanske La Liga. De har været fast inventar i UEFA Cuppen i de seneste sæsoner, men mangler lige det sidste for at kunne være med i toppen af ligaen og dermed sikrer sig adgang til Champions League.
Dette er noget, de håber at kunne få, hvis de kan hente en stor trænerkapacitet til klubben og derfor har de nu også meldt sig i jagten på den danske manager.
Jeg tror ikke på, at det lykkes for bestyrelsen i Zaragoza, at overtale Jesper Nissen hvis de prøver at tegne kontrakt med ham, da jeg tror, han vil til en klub, hvor der bliver spillet Champions League. Den danske manager har samtidig på et tidligere tidspunkt sagt, at han en dag meget gerne ville træne et britisk eller tysk hold, hvilket unægteligt stiller både HSV og Rangers i det bedste lys.
Jeg håber naturligvis personligt på, at han bliver i Amsterdam hos Ajax, men jeg må indrømme, at jeg tror, han vil søge nye udfordringer. Dette er primært pga. den suveræne sæson, han netop har haft med Ajax i den hollandske Æresdivision.
Johan Waterreus, Amsterdam Post.