home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
05 Maj 2024, 16:24 Sunbao Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
Antal Registrerede Brugere: 23297
  0 Brugere, 631 Gæster Online.

Indlæg: 1132683 over 31364 Emner
Nyeste Bruger: siebertjames
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Uddannelse.
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Uddannelsesniveau
Folkeskole
- 29 (17,7%)
Gymnasie - STX/HTX
- 54 (32,9%)
Vid. Udd ( uni, mm)
- 36 (22%)
Faglært(håndværk, HG mm)
- 20 (12,2%)
HHX
- 25 (15,2%)
Antal Stemmer: 164

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17 Udprint
Forfatter Emne: Uddannelse.  (Læst 38155 gange)
søgaard
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #75: 09 Feb 2011, 22:39 »

Løber du egentlig stadigvæk rundt i Frederikshavn og skriver historier, Adzke?

Selv blev jeg færdig på gymnasiet sidste år og har siden bare holdt pause, hvor jeg prøvet at finde et arbejde. Fremtiden byder nok enten på Sociologi på AAU eller på en uddannelse indenfor politiet. Måske endda begge dele, hvis tiden og lysten til det er der.

Sociologi, da jeg er meget interesseret i hvordan samfundet udvikler sig, men det er især punktet med ghettodannelse og hvordan man afhjælper dette, som interesserer mig og forhåbentlig det, som jeg kan komme til at arbejde med, hvis jeg vælger at blive Sociolog. Der kommer politiet jo også, selvom man angriber tingene fra en lidt anden vinkel Tunge
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #76: 09 Feb 2011, 22:40 »

Løber du egentlig stadigvæk rundt i Frederikshavn og skriver historier, Adzke?

Nope. Jeg er på sporten i Aalborg det næste halve år. Selvom jeg faktisk skal til Freshavn i morgen for at dække noget badminton.
Logged

NikolajH
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #77: 09 Feb 2011, 22:45 »



Så skal du i hvert fald til at gå i noget ordentligt tøj

Haha. I min praktikuge var jeg inde på TV2, hvor jeg var i samtale med en del journalister, og det overraskede mig faktisk, at deres tøjstil var så forskellige. Den ene gik i stivt puds, den anden havde store huller i ørerne og cap, mens den tredje var iført ternet bukser, så der er vel mange forskellige typer af journalister.
Logged


søgaard
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #78: 09 Feb 2011, 22:46 »

Nope. Jeg er på sporten i Aalborg det næste halve år. Selvom jeg faktisk skal til Freshavn i morgen for at dække noget badminton.
Uha, du arbejder dig op igennem systemet i Nordjyske Wink

Så må jeg jo holde øje med din navn, så jeg læser sportsektionen om mandagen i Nordjyske Wink
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #79: 09 Feb 2011, 22:47 »

Uha, du arbejder dig op igennem systemet i Nordjyske Wink

Så må jeg jo holde øje med din navn, så jeg læser sportsektionen om mandagen i Nordjyske Wink

Ja, det går da fremad. Nu må vi se, om sporten er sjov.
Logged

JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #80: 09 Feb 2011, 22:49 »

Haha. I min praktikuge var jeg inde på TV2, hvor jeg var i samtale med en del journalister, og det overraskede mig faktisk, at deres tøjstil var så forskellige. Den ene gik i stivt puds, den anden havde store huller i ørerne og cap, mens den tredje var iført ternet bukser, så der er vel mange forskellige typer af journalister.

.... men hvem ser man på tv? Tunge
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #81: 09 Feb 2011, 22:50 »

Ja, det går da fremad. Nu må vi se, om sporten er sjov.
Det kan vel kun være mere spændende end hvad der foregik af historier i Frederikshavn Tunge
Logged

-LFC-
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #82: 09 Feb 2011, 22:50 »

Jeg regner stærkt med at søge ind på DJH efter jeg har overstået gymnasiet og et år i Frankrig. Det er oplagt fordi det er i min interesse at berette og fortælle om begivenheder og videregive oplysninger der kan være væsentlige både visuelt og skriftligt. Derfor har jeg valgt den - på mit gymnasium - mest journalistik orienteret studieretning. Nemlig Engelsk A, Spansk A, Samfundsfag B. Det har jeg taget, da jeg har den holdning, at det er en stor fordel som journalist at kunne mange sprog, og jeg har heldigvis nemt ved at lære sprog. Ydermere har jeg en høj samfundsinteresse og har klaret jounalisthøjskolens videnstest med omkring 35 rigtige svar ud af de 50, hvilket skulle være meget godt for min alder. Mit engelsk skulle gerne blive perfekt med den store fokus der er på at blive perfekt i engelsk. Der er også stor fokus på spansk med nidages studietur og udveksling med spansk søsterskole. Derudover regner jeg med et år i Frankrig efter gymnasiet, da jeg har en tilknytning af en art til det land med noget afstamning og min morfar bosiddende. Jeg har været der 20 gange og snakker og forstår sproget relativt udmærket. Det skal suppleres med kurser i Tysk og Italiensk.

Jeg ved ikke om de vægter udenlandsk sprogkunnen højt på DJH. Men med mit gymnasievalg har jeg gjort alt, hvad jeg mener er muligt for at forberede mig på en fremtid som journalist. Smiley
Logged

korzika
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #83: 09 Feb 2011, 22:51 »

Haha. I min praktikuge var jeg inde på TV2, hvor jeg var i samtale med en del journalister, og det overraskede mig faktisk, at deres tøjstil var så forskellige. Den ene gik i stivt puds, den anden havde store huller i ørerne og cap, mens den tredje var iført ternet bukser, så der er vel mange forskellige typer af journalister.


No shit.

Min bemærkning var dog mest ment som en joke, men der er stadigvæk heller ingen tvivl om, at der er nogle uskrevne kriterier til dem, der rent faktisk er på TV.  Smiley

Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #84: 09 Feb 2011, 22:53 »


Jeg ved ikke om de vægter udenlandsk sprogkunnen højt på DJH. Men med mit gymnasievalg har jeg gjort alt, hvad jeg mener er muligt for at forberede mig på en fremtid som journalist. Smiley

Overhovedet ikke. Jeg har aldrig skrevet en artikel på spansk. Men det er jo aldrig skidt at kunne sprog. Det er bare ikke relevant ift. uddannelsen, medmindre du er hell-bent på at komme til udlandet i praktik. Selv da er jeg ikke sikker på, det betyder noget.

No shit.

Min bemærkning var dog mest ment som en joke, men der er stadigvæk heller ingen tvivl om, at der er nogle uskrevne kriterier til dem, der rent faktisk er på TV.  Smiley

Tænk, at journalister ikke er en uniform race. Er det da ikke utroligt?!
Logged

NikolajH
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #85: 09 Feb 2011, 22:55 »

.... men hvem ser man på tv? Tunge

Steffen Brandt og Ulla T. <3 <3

No shit.

Min bemærkning var dog mest ment som en joke, men der er stadigvæk heller ingen tvivl om, at der er nogle uskrevne kriterier til dem, der rent faktisk er på TV.  Smiley

Ej det passede måske heller ikke helt det jeg skrev tidligere. Jeg holder mig nok bare bag kamerene, så i slipper for at stiv tissemand, hvergang i ser Nyhederne.. :p
Logged


-LFC-
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #86: 09 Feb 2011, 23:00 »

Overhovedet ikke. Jeg har aldrig skrevet en artikel på spansk. Men det er jo aldrig skidt at kunne sprog. Det er bare ikke relevant ift. uddannelsen, medmindre du er hell-bent på at komme til udlandet i praktik. Selv da er jeg ikke sikker på, det betyder noget.
Selvfølgelig. Men nu er mit ultimative drømmejob jo også noget ala Luna Christofi, så fra den vinkel er det jo en meget god ting. Hun snakker jo også 6-7 sprog, hvilket også er det antal jeg sigter efter.

Grunden til, at jeg har valgt at forsøge at lære så mange sprog som muligt er, at jeg altid kigger med stor hovedrysten på danske journalister i udlandet. Især sportsjournalister. Mange af dem er decideret håbløse selv til engelsk, så fra den vinkel har jeg stor optimisme med henblik på, at det kan være en fordel at have et stærkt engelsk og kunne supplere det med et tredje (hvilket i mit tilfælde må blive spansk eller fransk) flydende sprog, samt formulere og forstå på et relativt højt niveau på andre sprog. Smiley
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #87: 09 Feb 2011, 23:05 »

Selvfølgelig. Men nu er mit ultimative drømmejob jo også noget ala Luna Christofi, så fra den vinkel er det jo en meget god ting. Hun snakker jo også 6-7 sprog, hvilket også er det antal jeg sigter efter.

Grunden til, at jeg har valgt at forsøge at lære så mange sprog som muligt er, at jeg altid kigger med stor hovedrysten på danske journalister i udlandet. Især sportsjournalister. Mange af dem er decideret håbløse selv til engelsk, så fra den vinkel har jeg stor optimisme med henblik på, at det kan være en fordel at have et stærkt engelsk og kunne supplere det med et tredje (hvilket i mit tilfælde må blive spansk eller fransk) flydende sprog, samt formulere og forstå på et relativt højt niveau på andre sprog. Smiley

Mange sportsjournalister er håbløse, fordi den gren af branchen er præget af klichéer og meget lette løsninger. Det er også den genre, du kan klare dig i helt uden uddannelse, fordi det ikke kræver, at du kan tænke. Hvor ofte ser du en fyldestgørende dansk sportsdækning.

Det, du skal huske er, at man danske sportsjournalister dækker noget herhjemme 90 procent af tiden. Og jeg har aldrig mødt en, der ikke kan snakke dansk. Hvis du udelukkende har udenlandsk arbejde, er du ikke ansat i Danmark.

Til gengæld ryster jeg på hovedet over alle de unge mennesker, der gerne vil være sportsjournalister. Så der 1 up'ede jeg dig lige i at være übercool. Og jeg ved endda, hvad jeg snakker om. Fedt, ikk'?

Det job, Luna har herhjemme er unikt. Der er en stilling. Det er hendes, og det er ikke nødvendigvis en, der vinder frem i den forstand. Fremtiden for den slags jobs vil nok være som freelancer, vil jeg tro. Det er rigtig hårdt, medmindre man har en rigtig fed aftale.

Men når det er sagt, vil jeg da også gerne bo i udlandet og lave fodbold hele tiden. I hvert fald, indtil jeg bliver træt af det og ikke kan holde ud at stå op om morgenen mere.
Logged

AFC
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #88: 09 Feb 2011, 23:09 »

Går selv på HHX på 1. År. Er lige påbegyndt 2. Semester og har valgt den internationale linje. Skal snart til at vælge valgfag, som jeg regner med bliver Matematik B og International økonomi, alt afhængig af, hvor spændende IØ bliver de næste tre uger hvor vi skal arbejde med et samfundøkonomisk område som omhandler matematik, samfundsfag og selvfølgelig IØ.

Efter HHX uddannelsen, regner jeg med at være butiksassistent i en radio/TV butik såsom Expert, Fona eller lign.
Logged

-LFC-
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #89: 09 Feb 2011, 23:28 »

Mange sportsjournalister er håbløse, fordi den gren af branchen er præget af klichéer og meget lette løsninger. Det er også den genre, du kan klare dig i helt uden uddannelse, fordi det ikke kræver, at du kan tænke. Hvor ofte ser du en fyldestgørende dansk sportsdækning.

Det, du skal huske er, at man danske sportsjournalister dækker noget herhjemme 90 procent af tiden. Og jeg har aldrig mødt en, der ikke kan snakke dansk. Hvis du udelukkende har udenlandsk arbejde, er du ikke ansat i Danmark.

Til gengæld ryster jeg på hovedet over alle de unge mennesker, der gerne vil være sportsjournalister. Så der 1 up'ede jeg dig lige i at være übercool. Og jeg ved endda, hvad jeg snakker om. Fedt, ikk'?

Det job, Luna har herhjemme er unikt. Der er en stilling. Det er hendes, og det er ikke nødvendigvis en, der vinder frem i den forstand. Fremtiden for den slags jobs vil nok være som freelancer, vil jeg tro. Det er rigtig hårdt, medmindre man har en rigtig fed aftale.

Men når det er sagt, vil jeg da også gerne bo i udlandet og lave fodbold hele tiden. I hvert fald, indtil jeg bliver træt af det og ikke kan holde ud at stå op om morgenen mere.
Godt beskrevet. Smiley

Synes det er ret indlysende hvorfor mange unge gerne vil være sportsjournalister. De har jo dannet sig et rosenrødt billede af betalte ture til at dække sport i udlandet samt masser af snak med stjernerne. Det lyder jo enormt fedt, men der er selvfølgelig også nogle bagsider. Du har helt ret i det med sportsdækningen i Danmark er mangelfuld og i høj grad præget af mennesker der måske ikke helt burde have et job af den slags rent intelligensmæssigt, men måske mere er der pga. de brænder for sporten. Men det kunne selvfølgelig være stort at være med til at skabe en mere seriøs sportsdækning i Danmark. Den eneste fyldestgørende sportsdækning herhjemme finder vi jo kun i Tipsbladet. Et job for Tipsbladet står også ret så højt på min liste over drømmejob.

Men ja for at kunne arbejde med udenlandsk sport gennem danske blade/tv kræver det jo, som du siger, et freelance-job. Luna-jobbet er vel drømmejobbet, hun dækker verdens største klubturnering for dansk tv, og bidrager med artikler og klummer til skriftlige medier. Derudover burde hun være alle spirende sportsjournalisters forbillede. Hun er for det første en kvinde, der klarer sig bedre i en mandeverden end mange af hendes mærkelige kollegaer. Hun er opdateret og har altid styr på det nyeste indenfor fodbold og forstår spillet så godt som man skal kunne. Derudover har hun skabt sig et fantastisk netværk og mange af hendes interviews er en ren fornøjelse at se på. Det er generelt imponerende hvilke interviews hun kan skaffe sig. Kian Fonoudi er et andet eksempel på en freelance-journalist indenfor fodbold. Han har skrevet en, iøvrigt ganske god, artikel for Tipsbladet og dækker engelsk fodbold for 6'eren. Det er det ypperste job for mig, selvom mit karrieremål bare er at blive udenlandskorrespond ent af en art. Om det er på TV eller i avisen ved jeg ikke endnu. Og der er en masse sprog jo meget relevant at kunne. Smiley
Logged

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010