home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23287
  0 Brugere, 396 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofmumbai
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Uddannelse.
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Uddannelsesniveau
Folkeskole
- 29 (17,7%)
Gymnasie - STX/HTX
- 54 (32,9%)
Vid. Udd ( uni, mm)
- 36 (22%)
Faglært(håndværk, HG mm)
- 20 (12,2%)
HHX
- 25 (15,2%)
Antal Stemmer: 164

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17 Udprint
Forfatter Emne: Uddannelse.  (Læst 37901 gange)
Sulo
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #60: 09 Feb 2011, 22:16 »

Du møder op med en computer og en printer.

Prøven får du på dagen. Det år, jeg kom ind, fik vi først to journalistiske opgaver. Det var en klumme og en kort artikelopgave. Derefter får man en sprogtest, så en motivation, der skal skrives, og så videnstesten.

Jeg ved ikke, om det er i den rækkefølge. Det foregår ligesom en eksamen med en vagt i hvert lokale og pauser imellem prøverne.
Okay, og på baggrund af disse prøver bliver man så vurderet til, om man er egnet til at komme ind?
Logged

JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #61: 09 Feb 2011, 22:16 »

EDIT: Hvis man ikke kan komme ind på DJH, kan man jo komme ind på både SDU eller RUC.


Men SDU og RUC har ikke optagelsesprøve, vel? Jeg mener, jeg læste, at journalist-uddannelsen på RUC krævede et af de højeste snit sidste år. :-)
Logged

Fernando
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #62: 09 Feb 2011, 22:18 »

Så er der enten en sportslinje på 10.klassecenteret eller en 4-årig HF(?) hvor der er fokus på sport når ikke du kan komme på Oure

Altså vil bare hen et sted hvor man mest fokusere på sporten! Grin
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #63: 09 Feb 2011, 22:18 »

Hvis du antyder at jeg er uintelligent eller på anden måde er dum at høre på, så synes jeg da bare du skal sige det lige ud? Jeg hørte det fra en underviser jeg havde stor respekt for, og som tog personen alvorligt. Hvad der er af andre muligheder ved jeg intet om, da jeg som nævnt ikke selv læser noget i den retning.

Hvad i alverden snakker du om? Jeg aner ikke, hvem du er. Jeg siger bare, at det er en fuldstændig vanvittig myte, at det er meget svært at komme ind. Hvis man vil det nok, kommer man ind. For så interesserer man sig for det, og så er man også dygtig til de ting, det kræver at komme ind. Det var sådan set alt, der var i det.

Man skal da helt sikkert søge ind på den uddannelse man ønsker - ingen tvivl om det. Men man skal også være realistisk. Dermed ikke sagt, at man ikke skal søge ind, men man bør have en backup-plan liggende. Når man søger ind på en uddannelse efter gymnasiet mener jeg at man kan vælge 8, og derfor vil det være dumt kun at vælge 1.

Du har tre forsøg til at komme ind, og du kan formentlig have en masse andre prioriteter. Der er virkelig ingen grund til ikke at søge optag på DJH. Det værste, der kan ske er, at man ikke kommer ind. Og så kan man sgu prøve igen næste år.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #64: 09 Feb 2011, 22:20 »

Okay, og på baggrund af disse prøver bliver man så vurderet til, om man er egnet til at komme ind?

Ja. Du bliver bedømt i de forskellige delopgaver og får så en samlet score. Enten kommer du direkte ind, til samtale eller også kommer du slet ikke ind. Der er de tre muligheder. Til samtalen hiver de din motivation frem, og du får en opgave, hvor du skal komme med nogle udviklingsidéer på en historie.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #65: 09 Feb 2011, 22:21 »

Men SDU og RUC har ikke optagelsesprøve, vel? Jeg mener, jeg læste, at journalist-uddannelsen på RUC krævede et af de højeste snit sidste år. :-)

SDU har - så vidt jeg ved - en optagelsesprøve. Men man skal garanteret have et højt snit for at komme ind. Jeg går ud fra, det er lige så eftertragtet der som i Århus.

Men jeg kender bare flere, der er kommet ind der, efter de ikke gjorde i Århus. Så det er en fin plan B, hvis man er helt hooked på det. Og hvis man kan holde Odense ud.
Logged

Swizz CataR
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #66: 09 Feb 2011, 22:23 »

@Adzke:
Enig i det sidste. Det første læste jeg måske lidt farvet. Sorry Wink

Selvfølgelig skal man søge ind hvis man har lysten til det. Men fact er blot, at ikke alle er så dygtige til det de gerne vil være, som det kræves. Jeg synes ofte man ser og hører til folk, der drømmer om den ene eller anden fine uddannelse, men som bare slet ikke bunder i deres egen person, men derimod i en eller anden anden verden.

Men såfremt det er noget man virkelig brænder for, så ja, så er situationen jo selvfølgelig som du påpeger, at så er man som regel også god til det Smiley
Logged

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

Sulo
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #67: 09 Feb 2011, 22:25 »

Ja. Du bliver bedømt i de forskellige delopgaver og får så en samlet score. Enten kommer du direkte ind, til samtale eller også kommer du slet ikke ind. Der er de tre muligheder. Til samtalen hiver de din motivation frem, og du får en opgave, hvor du skal komme med nogle udviklingsidéer på en historie.
Okay, det lyder i hvert fald interessant. Hvilken gymnasiel uddannelse valgte du i sin tid, og hvilken retning valgte du på det pågældende gymnasium?
Logged

korzika
Gæst
 
Sv: Uddannelse.
« Svar #68: 09 Feb 2011, 22:28 »

Går i 9. klasse lige pt. og vil et stykke ude fremtiden gerne uddanne mig som journalist. Når folkeren er færdig, vil jeg sandsynligvis tage på Marie Kruse Gymnasie (nogle anbefalinger?), hvorefter de tre år, vil søge ind på Journalist Højskolen. Bare vent gutter, om et par år, vil i se mig stå i Ramalah side om side med Ulla, og svinge med diverse mystiske vendinger samtidig med, at jeg er svøbt ind i farverige tørklæder, hvori der er gemt 12 forskellige solbriller... Bare vent!


Så skal du i hvert fald til at gå i noget ordentligt tøj
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #69: 09 Feb 2011, 22:29 »

Okay, det lyder i hvert fald interessant. Hvilken gymnasiel uddannelse valgte du i sin tid, og hvilken retning valgte du på det pågældende gymnasium?

Jeg er matematisk student. Altså STX, eller hvad det hedder. Men det var da også en kæmpefejltagelse. Men det er ud fra et mere personligt synspunkt. Der er vist stadig ikke noget krav om uddannelse på DJH. Så på den front er det ligemeget.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige. Skal du tage samfundsfag? Ja - hvis du synes, det er spændende. Hvad med matematik? Ja - hvis du synes, det er spændende. Hvad så med sprog. Jamen, det er også godt - hvis det er noget, du kan lide.

Det er jo en meget alsidig uddannelse og fag ligeså.

Og efter tre år på gymnasiet er det måske noget helt andet, du vil.

Der er ingen grund til at tage fag, man ikke gider, fordi man tror, man bedre kan komme ind på DJH, i hvert fald. Det er det simpelthen for ubetydeligt til.
Logged

matnic_92
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #70: 09 Feb 2011, 22:31 »

Der er en fejl i afstemningen. HHX er også en gymnasiel uddannelse, noget folk fejlagtigt ikke tror.
Logged

Sulo
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #71: 09 Feb 2011, 22:31 »

Jeg er matematisk student. Altså STX, eller hvad det hedder. Men det var da også en kæmpefejltagelse. Men det er ud fra et mere personligt synspunkt. Der er vist stadig ikke noget krav om uddannelse på DJH. Så på den front er det ligemeget.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige. Skal du tage samfundsfag? Ja - hvis du synes, det er spændende. Hvad med matematik? Ja - hvis du synes, det er spændende. Hvad så med sprog. Jamen, det er også godt - hvis det er noget, du kan lide.

Det er jo en meget alsidig uddannelse og fag ligeså.

Og efter tre år på gymnasiet er det måske noget helt andet, du vil.

Der er ingen grund til at tage fag, man ikke gider, fordi man tror, man bedre kan komme ind på DJH, i hvert fald. Det er det simpelthen for ubetydeligt til.
Okay, så du mener ikke, at man får nogle fordele ift. andre studenter ved at vælge nogle fag med relation til journalistik?
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #72: 09 Feb 2011, 22:34 »

Okay, så du mener ikke, at man får nogle fordele ift. andre studenter ved at vælge nogle fag med relation til journalistik?

For at komme ind skal du kunne skrive, stave, vinkle en lille smule. Og så skal du følge med i, hvad der sker i verden omkring dig.

Jeg havde selv samfundsfag på A-niveau i sin tid. Men om det hjalp mig ... Det kan jeg sgu ikke rigtig svare dig på.

Synes du, samfundsfag er sjovt?

Det er jo heller ikke sådan, at man bare skal vide alt om, hvordan det politiske system fungerer for at komme ind. Og du skal heller ikke kunne nævne alle folketingsmedlemmer ne i søvne.

Men når det er sagt, vil jeg da altid anbefale folk at tage samfundsfag, fordi det er spændende. Men det er også 100 procent min personlige mening. Ligesom jeg synes, alle burde se italiensk fodbold.

EDIT: Hvilke fag har relation til journalistik?
Logged

Sulo
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Uddannelse.
« Svar #73: 09 Feb 2011, 22:36 »

For at komme ind skal du kunne skrive, stave, vinkle en lille smule. Og så skal du følge med i, hvad der sker i verden omkring dig.

Jeg havde selv samfundsfag på A-niveau i sin tid. Men om det hjalp mig ... Det kan jeg sgu ikke rigtig svare dig på.

Synes du, samfundsfag er sjovt?

Det er jo heller ikke sådan, at man bare skal vide alt om, hvordan det politiske system fungerer for at komme ind. Og du skal heller ikke kunne nævne alle folketingsmedlemmer ne i søvne.

Men når det er sagt, vil jeg da altid anbefale folk at tage samfundsfag, fordi det er spændende. Men det er også 100 procent min personlige mening. Ligesom jeg synes, alle burde se italiensk fodbold.
Okay, tak for responsen, Adzke. Det var meget behjælpeligt.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Uddannelse.
« Svar #74: 09 Feb 2011, 22:37 »

Okay, tak for responsen, Adzke. Det var meget behjælpeligt.

De nada. Jeg gør, hvad jeg kan, for at afmystificere DJH.
Logged

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010