home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 234 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Tanker i hverdagen..
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 38 39 [40] 41 Udprint
Forfatter Emne: Tanker i hverdagen..  (Læst 84689 gange)
Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #585: 17 Aug 2008, 22:46 »

Jeg kan forestille mig at det er fordi at de frosne burgere allerede er forhåndsstegt under pres.. Hvis du nu ligger en meget tung metalpladse over dine burgere når du steger dem, bliver de nok også flade i stedet for ovale.. Jeg vil dog ikke stå inde for om det er en rigtig forklaring, men det er da et gæt værd Opstemt

Så i princippet, behøver man ikke lade dem stege på panden for, at de får denne form? Man skal blot lade dem tø? Tunge
Logged

Build Me Up Buttercup!

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #586: 17 Aug 2008, 22:48 »

Så i princippet, behøver man ikke lade dem stege på panden for, at de får denne form? Man skal blot lade dem tø? Tunge

Nu er jeg HELT forvirret Opstemt
Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #587: 17 Aug 2008, 22:49 »

Jeg godtager ikke forklaringer fra Dansk Sprognævn, så længe de godkender at man kan skrive 'majonæse' og 'Svejts' med god samvittighed.



Og "fordi at" og "et kompliment".. Når tilstrækkelig mange laver fejlen, så er det en "udvikling i sproget" i følge dem.. Ned med Dansk Sprognævn!

Haha sikkert ikke :-D

Men hvis manden fra det danske sprognævn så prøver at tage en tur sydpå, og bestiller en burger med 'to halvkedelige bøffter' i, så får han stadig to stykker brød til, så derfor er en burger ikke kun bøffen.

 Hævet Øjenbryn
Jeg fik jo ingen bolle med ( Sur ), det er min pointe!  Djævel
Logged

Build Me Up Buttercup!

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #588: 17 Aug 2008, 22:49 »

Nu er jeg HELT forvirret Opstemt

Sådan som jeg forstår det.. Glem det, jeg er ligeså forvirret Grin
Logged

Build Me Up Buttercup!

vondracek
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #589: 17 Aug 2008, 22:50 »

Og "fordi at" og "et kompliment".. Når tilstrækkelig mange laver fejlen, så er det en "udvikling i sproget" i følge dem.. Ned med Dansk Sprognævn!
Jeg fik jo ingen bolle med ( Sur ), det er min pointe!  Djævel

Well mate.. Så har det sgu ikke været en burger, men blot to stykker kød :-D

EDIT: Og man kan jo sagtens skrive både en og et kompliment.

Begge former er korrekte, jf. Retskrivningsordbog en (3. udg., 2001). Valgfriheden har eksisteret siden 1996. Tidligere medtog ordbøgerne kun skrivemåden en kompliment.

Uddybning:
Formen et kompliment har dog længe stået stærkt i den faktiske sprogbrug, og det er der gode grunde til. De fleste andre ord med endelsen -ment (og udtalen -mang) er jo intetkøn: abonnement, avancement, bombardement, departement, engagement, etablissement, møblement, raffinement, reglement, ræsonnement osv.
Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #590: 17 Aug 2008, 22:51 »

Og "fordi at" og "et kompliment".. Når tilstrækkelig mange laver fejlen, så er det en "udvikling i sproget" i følge dem.. Ned med Dansk Sprognævn!
Jeg fik jo ingen bolle med ( Sur ), det er min pointe!  Djævel


Jeg er rystende enig i alt hvad du siger.
Logged



Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #591: 17 Aug 2008, 22:52 »

Well mate.. Så har det sgu ikke været en burger, men blot to stykker kød :-D

Der stod burger på menu-kortet Skuffet
Og har været ude for oplevelsen i Spanien, Grækenland og Tyrkiet, så er efterhånden overbevist om, at medmindre der står noget foran -burger, så får man bare en bøf Tunge
Og sydeuropæere er som bekendt bedre til at lave mad end os nordeuropæere Cool (egentlig ikke, men det siges det)
Logged

Build Me Up Buttercup!

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #592: 17 Aug 2008, 22:55 »

Vondraeck: Ja, jeg er ski da godt klar over, at man må skrive et kompliment, men det er stadig en fejl i mine øjne.
Det er jo også "lovligt" at skrive "fordi at", men det gør det ikke mere rigtigt i mine øjne.
Logged

Build Me Up Buttercup!

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #593: 17 Aug 2008, 22:57 »

EDIT: Og man kan jo sagtens skrive både en og et kompliment.

Begge former er korrekte, jf. Retskrivningsordbog en (3. udg., 2001). Valgfriheden har eksisteret siden 1996. Tidligere medtog ordbøgerne kun skrivemåden en kompliment.

Uddybning:
Formen et kompliment har dog længe stået stærkt i den faktiske sprogbrug, og det er der gode grunde til. De fleste andre ord med endelsen -ment (og udtalen -mang) er jo intetkøn: abonnement, avancement, bombardement, departement, engagement, etablissement, møblement, raffinement, reglement, ræsonnement osv.


Du misser hele pointen vondracek.

Det er jo netop pga. disse inkompentente beslutninger i årenes løb fra DSN, at intet de beslutter længere kan tages seriøst.
Logged



vondracek
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #594: 17 Aug 2008, 22:58 »

Vondraeck: Ja, jeg er ski da godt klar over, at man må skrive et kompliment, men det er stadig en fejl i mine øjne.
Det er jo også "lovligt" at skrive "fordi at", men det gør det ikke mere rigtigt i mine øjne.

Well mate.. Jeg prøvede ikke at fortælle dig om det var forkert eller rigtigt at skrive et kompliment. Jeg ville bare slå fast, at man godt kan skrive det, så jeg er skam ligeglad om du synes det er forkert eller ej :-D
Logged

Yessir
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #595: 18 Aug 2008, 02:06 »

Hvad skal den så?

Den skal grilles  Smiley

Well mate.. Så har det sgu ikke været en burger, men blot to stykker kød :-D


Ikke helt korrekt. Du glemmer den væsentlige ting - At han var i udlandet. Der gælder dansk sprognævn, mig bekendt ikke. En burger i sydeuropa, er ikke altid lig med det vi kender herhjemmefra. Hamburger er for den sags skyld heller ikke. Hvilket giver god mening, da det oprindeligt bare var betegnelsen på bøffen.
Logged


BenMusalho
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #596: 01 Nov 2008, 09:25 »

Forleden dag skulle jeg lige teste, om en af mine venner var farveblind. xD Jeg holder så en blå ting frem, og spørger hvad for en farve, det er. Han er så enig med mig i, at den er blå. Men det kan jo være, at vi ser to forskellige farver? Hvis nu man ser en på gaden, og ser, at han har en rød trøje på .. Så kan det være, at han selv synes, at den er grøn? Lidt underligt at tænke på.
Logged

ZhotLog
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #597: 01 Nov 2008, 09:35 »

Nah, for som regel ved farveblindhed er det ikke en konstant ændring af farven man ser. Altså er rød ikke altid grøn. Nogle nuancer af farverne er bare byttet rundt. Fx er en af mine venner farveblind, og han mente bestemt at en kuglepen vi andre så som rød, var grøn, mens han så sin egen røde trøje som rød. Smiley
Logged

BenMusalho
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #598: 01 Nov 2008, 10:47 »

Det er ikke det jeg mener Wink

Hvis vi begge to ser på en, der står og maler en væg lilla. Så kan det være vi ser to forskellige farver - vi er bare vokset op med navnene.. ;-) Så vi mener begge to, at den er lilla, men ser i virkeligheden to forskellige farver. Det er lidt svært at forklare Opstemt
Logged

ZhotLog
Gæst
 
Sv: Tanker i hverdagen..
« Svar #599: 01 Nov 2008, 15:54 »

Stadigvæk nej. For de fleste farveblinde ved godt, hvordan farverne ser ud normalt, da det som sagt kun er ved nogle nuancer af farverne, at de ser det anderledes end os andre.
Logged

Sider: 1 ... 38 39 [40] 41 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010