Lørdag 15. juli 2006
Marseille – M. Petrach-Tikva
Intertoto Cup, 3. runde, 1. kamp
Marseille: (2)
M. Petrach-Tikva: (0)
1-0 Mamadou Niang , 8’
2-0 José Sosa , 25’
Startopstilling (4-4-2 Diamond)
C. Carraso
H. Beye, J. Rodrigues, R. Zubar, T. Taiwo
L. Mokoena, L. Cana, J. Sosa, F. Ribéry
Johnny, M. Niang
Vi får den bedst tænkelige start på kampen, da Mamadou gør det til 1-0 efter bare 8 minutter. Herefter kontrollerer vi hele kampen, og debutanten José Sosa gør det til 2-0 på et kanont skud fra hjørnet af feltet.
Spillerne gør herefter som jeg bad dem om, forsætte presset og forsøge at holde tæt bagved. Begge ting lykkes, og sejren er aldrig i fare.
Det par af spillerne skal have ros, Ronald Zubar har styr på forsvaret og holdet det helt tæt, mens de tre debutanter, Lebohang Mokoena, José Sosa og Johnny alle får en god start i klubben.
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/016MamadouNiang.jpg)
Mamadou Niang (til højre) gjorde det til 1-0
Jeg var lettet over at have fået en god start i klubben. Med denne sejr fik vi det halve ben med i UEFA Cuppens kvalifikation, hvilken jeg håber vi kommer med i.
Mandag 17. juli 2006
Københavner talent skriver under
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/017Lasseqvist.jpg)
Lasse Qvist efter en scoring i Parken
Det var Lasse selv der ringede. Han havde nu tænkt over det tilbud jeg havde sendt ham, sammen med hans agent var de blevet enige om at det så ganske fornuftigt ud. Især det at han først skulle skifte til sommer var de glade for. Det gav ham muligheden for at lærer fransk, men ikke mindst forsøge sig som backup for Aílton, Berglund og Allbäck i FCK.
Jeg havde også snakket med Torben Storm om Lasse Qvist, og han var ikke i tvivl. Ifølge hans vurdering var Lasse helt klart det største angrebstalent i Danmark, lige efter Nicklas Bendtner.
Så fra 2. juli 2008 vil Lasse Qvist være at finde på vores træningsbaner. Et ungt talent jeg måtte spille 1,9 millioner for.
Også Pierre Kanstrup fra Brøndby var klar til at skrive under på det kontrakt tilbud jeg havde sendt ham. Han var uden kontrakt i Brøndby, så de skulle bare have nogle penge for deres udvikling af ham.
Jeg har selv set Pierre i et par U-landskampe, og jeg må indrømme at han er virkelig spændende.
Ikke nok med det, så blev jeg også ringet op af Erik Rasmussen. Han startede med at ønske mig tillykke med mit nye job. Der efter sagde at han, at han ikke var meget for at slippe Baba, men fordi det var mig der var kommet med tilbudet ville han sige ja. Jag takkede ham, og sagde at jeg nok skulle være ham behjælpelig en anden gang.
Jeg kendte Erik fra et kurset vi en gang havde været på, og allerede her var Erik ikke i tvivl om hvilket talent Babe Collins var.
Nårh ja. Så vendte Mourinho også tilbage. Chelsea ville ikke leve op til det prisskilt som jeg havde sat på Franck Ribéry. Jeg sagde, at det var jeg da ked af, men hvis han ville sende Didier Drogba tilbage til Marseille samt 150 millioner kroner, så ville jeg da tænke over det.
Tirsdag 18. juli 2006
Træningskamp mod Olympiakos
Olympiakos: (2)
Marseille: (1)
Taye Taiwo skadet , 8’
0-1 Julien Rodriguez , 33’
1-1 Félix Alexander Borja , 36’
1-2 Giannoulis Fakinos , 78’
Vi fik en lidt uheldig start, da Taya Taiwo blev skadet meget tidligt i kampen. Jeg valgte at give Alain Cantareil chancen for at vise hans værd som venstreback. Første halvleg var meget lige, med flere chancer til begge hold. Vi er dog de heldige der kom første foran, da Julien Rodriguez fik bolden over stregen efter et hjørnespark. Olympiakos får dog svaret igen, da Borja gør det til 1-1.
Jeg foretog et par udskiftninger i pausen, og gjorde det klart for spillerne, at denne kamp skulle vindes. Anden halvleg er ikke nogen smuk affærer og lidt heldigt er det Olympikos der kommer foran da Fakinos scorer på hoved.
Vi taber en kedelig kamp, som vi med lidt held nok ville havde vundet.
Jeg synes ikke Alain Cantareil gjorde det lige som godt som Taya Taiwo har gjort det, så jeg var lettet da det viste sig at Taya kun skulle sidde ude en lille uge.
Onsdag 19. juli 2006
Endnu et talent til klubben
I dag blev der også skrevet under med en ung spiller fra Danmark.
Som tidligere nævnt havde Erik Rasmussen givet mig lov til at skrive under med Baba Collins, og det endte i dag med at vi blev enige om de personlige forhold. Dermed blev han det tredje talent jeg har hentet til Sydfrankrig fra Danmark. Ligesom Mads Laudrup og Pierre Kanstrup vil Baba Collins også spille med for klubbens reservehold, men træne med førsteholdet.
- ”Jeg er helt sikker på det her er det rigtige valg for mig. Erik havde kun positive ting at sige om Mathias, og det er klart at det er med til at jeg skriver under. Samtidig håber jeg på at vejret hernede er bedre, for jeg har aldrig kunne lide det danske vintervejr”, sagde Baba Collins efter han havde skrevet under.
Jeg måtte slippe 1,6 millioner for det nigerianske talent.
Lørdag 22. juli 2006
M. Petrach-Tikva - Marseille
Intertoto Cup, 3. runde, 2. kamp
M. Petrach-Tikva: (0)
0-1 José Sosa , 3’
0-2 Mamadou Niang , 68’
Lebohang Mokoena skadet , 73’
Startopstilling (4-4-2 Diamond)
C. Carraso
H. Beye, J. Rodrigues, R. Zubar, H. Camara
L. Mokoena, L. Cana, J. Sosa, F. Ribéry
Johnny, M. Niang
José Sosa gav os den bedst tænkelige start, da han efter 3 minutter scorede til 1-0. Ellers skete der faktisk ikke meget mere i førstehalvleg. Vi kontrollerede kampen, og gav ikke israelerne mange chancer.
I pausen fik spillerne af vide at jeg var glad for deres indsats, og så valgte jeg at tage Johnny ud der tydeligvis var træt. Han blev erstattet af Mickaël Pagis. I anden halvleg forsøger Petrach-Tikva at komme længere frem på banen, men det lykkes aldrig rigtigt, i stedet er det Mamadou Niang der gør det til 2-0 efter et kontraangreb. Med et kvarter igen blev Lebohang Mokoena skadet. Jeg valgte at sende Toifilou Maoulida ind på hans plads.
Kampen ender 2-0 og ingen kan havde været i tvivl om at det var fortjent. Nu venter UEFA Cuppens kvalifikation.
Igen lyste José Sosa op, og viste at han er en mand der er værd at satse på. Derudover var både Habib Beye, Julien Rodriguez og Franck Ribéry lige en tand bedre end de andre på banen.
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/019Carraso.jpg)
Cédric Carraso havde en nem dag på kontoret.
Jeg er glad for at vi nu skal til at spille UEFA Cup, godt nok kan det koste nogle kræfter, men samtidig kan det betyde at jeg får et større råderum, og mulighed for at lokke bedre spillere til.
Lebohang Mokoena er desværre skadet den næste måned.
Mandag 24. juli 2006
Træningskamp mod Sparta Prag
Sparta Prag: (3)
0-1 Mickaél Pegis , 26’
1-1 Tomas Machacek , 54’
2-1 Jan Slama , 61’
3-1 Marek Smejkal . 62’
3-2 Laurent Merlin , 77’
Jeg havde valgt at give mange nye chancen, så dem der havde spillet i lørdags ikke skulle på banen igen. I starten af kampen spillede vi meget lige op med Sparta Prag, og efter en lille halv time var det Mickaél Pegis der kunne gøre det til 1-0.
I pausen gav flere af spillerne udtryk for at de var trætte, så der blev skiftet godt ud. Efter en lille times spil var det Tomas Machacek der kunne sende Sparta Prag tilbage i kampen, da han opfangede en ripost fra overliggerne, og scorede til 1-1. Kort efter scorede Sparta Prag igen, da Jan Slama kunne afslutte et flot opspil med et mål til 2-1. Tjekkerne fik også deres tredje mål lige efter, da Marek Smejkal lukkede kampen for os. Alligevel tændte Laurent Merlin et lille håb for os, da han med næsten et kvarter igen scorede til 2-3.
Efter kampen var jeg tydeligvis skuffet og det fik spillerne også at vide!
Fredag 28. juli 2006
Besøg af min sekretær
Stedet hvor Stéphane Porato blev skadet Under dagens træning blev Stéphane Porato skadet, da landede forkert. Alain Soultanian, en af klubbens fysioterapeuter, meddelte mig efterfølgende at jeg ikke skulle regne med at se Porato tilbage på træningsbanen før om 4-8 uger.
Da jeg sad oppe på mit kontor efter træningen kom min sekretær op på mit kontor, hun gav mig en liste over de spillere som har kontrakt opløb til sommer. Hun informerede mig også om, at hvis jeg ikke fik forlænget med dem inden for det næste halve år, ville de frit kunne skifte klub.
Jeg kiggede på listen:
Léo Mattos, reserveholdet
Salomon Olembé, reserveholdet
Stéphane Porato, førsteholdet
Alain Cantareil, førsteholdet
Så ringede jeg til min assistenttræner, Dominique Cuperly. Vi blev hurtigt enige om at hverken Léo Mattos eller Salomon Olembé var noget værd på længere sigt, mens vi ville vente med Stéphane Porato og Alain Cantareil.
Det var også i dag, at UEFA fandt ud af hvem skal møde i Anden kvalifikationsrunde i UEFA Cuppen.
Det endte med at blive norske Brann, vi trak op af hatten. En spændende modstander som i Første runde havde slået Dinamo Tirana ud med samlet 7-1.
Personligt mener jeg at det er en modstander som vi skal kunne slå ud.