home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 348 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  #88 - La Lezama
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: #88 - La Lezama  (Læst 86911 gange)
manutdman
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: #7 - La Lezama
« Svar #45: 11 Jan 2015, 03:21 »

Fantastisk arbejde, skal læse alt hvad du skriver 9 gange før jeg forstår det fordi det er så et højt niveau Smiley wow

Jeg spiller med crewe og kan se du har også ansat helt nyt U19 stab, men i England er der u18 og u19 skal jeg så få nyt stab i begge for at få det optimale ud af regens/talenter ?
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #7 - La Lezama
« Svar #46: 11 Jan 2015, 12:18 »

Fantastisk arbejde, skal læse alt hvad du skriver 9 gange før jeg forstår det fordi det er så et højt niveau Smiley wow

Jeg spiller med crewe og kan se du har også ansat helt nyt U19 stab, men i England er der u18 og u19 skal jeg så få nyt stab i begge for at få det optimale ud af regens/talenter ?
Hmm. Nu er det virkelig længe siden, jeg har spillet i England, men tænker man nok ikke har mulighed for at ansætte et helt sæt trænere til hver af de to hold. Men jeg tænker dine U19 trænere du ansætter vel både kan fungerer som træner for U18 og U19, kan det ikke passe?
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #5 - La Lezama
« Svar #47: 11 Jan 2015, 12:19 »

Ja lige præcis det problem er mega nedtur.. Især når man selv prøver at gøre noget ud af sine taktikker.. Hele ideen er jo netop at konkurrer om hvem der er bedst og ikke hvem der kan hente den bedste taktik..

Lige præcis. Det var også det argument, jeg forsøgte mig med undervejs, men flere mente det åbenbart anderledes.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#7 - La Lezama
« Svar #48: 11 Jan 2015, 15:53 »

#8 – Taktikken

Taktikken som der skal praktiseres, er en taktik jeg skabte i FM13, og som fra start leverede nogle helt fantastiske resultater for mig. Jeg fik dog aldrig spillet med den i den grad som jeg ønskede, og derfor slog tanken mig, at jeg kunne fortsætte med at udvikle på den i dette save.

Taktikken som der er snak om, er min 2-3-3-2 taktik, som både formåede at gøre et argentinsk 2. Divisionshold til pokalmester i første sæson. Ligeledes var taktikken også nøglen bag, at jeg fik en CL-triumf med franske Bordeaux allerede i 3. Sæson.


Rollerne:

Starter vi med at kigge på målmandsposten, så har vi en sweeper målmand, da taktikken spiller med offsidefælde samt i utrolig høj forsvarslinje. Dermed kan der ofte være utrolig langt mellem målmand og forsvar, og derfor udnyttes der en sweeper målmand i taktikken.

Normalt finder man gerne fire spillere i næste kæde, men i denne taktik finder vi kun to.
Vi har at gøre med to ganske normale ”Central forsvarer” som begge er i ”forsvar”. Intet vildt tilført dem. Dog vil jeg gerne have de står utrolig højt på banen.

Næste led i banen ligger så en lille takt foran forsvaret og indeholde tre spillere, hvor i blandt vi finder taktikkens to nøglespillere.
Vi starter dog lige med at DM’en, som en af de eneste i taktikken ikke bliver bedt om at presse højt på banen. Derimod har han den modsatte indstilling og ligger samtidig også i ”forsvar”, grundet at jeg gerne vil have ham liggende lige foran mine to CB’s, og dermed danne en forsvarstrekant i tilfælde af, at vi bliver ramt på kontra. Drømmen er lidt, at når vi bliver fanget på en kontra, så skal han falde helt ned til min to CB’s, så vi dermed danner et tremandsforsvar, men det kan ikke helt lade sig gøre. Dog er jeg ganske fint tilfreds med mit resultat.
Til siderne for min DM, der har vi nøglerollerne i taktikken – mine to wingbacks.
Begge disse er pålagt ”angrebs” indstillingen og er hele dynamikken i taktikken findes her.
Der er overalt på kanterne og kræver derfor et helt enormt løbepersum fra spillerne.

I næste kæde har vi igen tre spillere. Her finder vi to af rollerne ”central midtbanespiller”. Dette er de to yderste roller på den centrale midt og er begge i ”support”. I midten finder vi en DLP som ligger i ”forsvar”, så han kan ligge lidt tættere på min DM, og dermed nemt kan forbinde de to kæder.

Sidst har vi to spillere på toppen. Den ene er en DLS i ”support”, som trækker ned i banen, fylder og forbinder mine wingbacks, CM og angreb i ét.
Helt forrest finder vi en poacher, som ligger helt oppe på linje med modstanderens bagerste forsvarskæde og forsøger at gøre livet surt for dem.

LS' 2-3-3-2:



Kigger vi på holdindstruktionern e, så er følgende i brug:

•   Brug offsidefælde – Som sagt så bliver der spillet med høj forsvarslinje og grundet vi ikke besidder verdens hurtigste forsvarsspillere, så er det kun naturligt at denne er tilvalgt.

•   Skub højere op – Bolden skal gerne vindes tilbage yderst hurtigt, og modstanderen skal derfor arbejde med bolden utroligt hurtigt, hvis de ikke hurtigt skal miste den igen. For at dette kan gøres, så skubber vi vores bagerste kæder utrolig langt frem på banen, for at give modstanderen mindst muligst plads.

•   Arbejd bolden ind i feltet – Først og fremmest skal det siges, at jeg hader langskud i FM, og derfra bruger jeg altid denne indstilling. Derudover, så er der oftest utrolig mange spilstation grundet hele holdet står så højt på banen, og derfor vil jeg langt hellere se, at holdet spiller tålmodigt fremfor blot at brage på mål, hvis der ikke findes en spilstation længere fremme på banen.

•   Hold boldbesiddelse – Ja, jeg må jo give mig og sige, at jeg virkelig er blevet fan af en høj boldbesiddelse i FM. Som jeg nævnte før, så vil jeg gerne se tålmodigt spil, og det hjælper denne indstilling i den grad også på.

•   Kortere afleveringer – I takt med de to overstående indstillinger, så passer denne jo også perfekt ind i billedet.

•   Søg overlap – Jeg er ikke sikker på at denne egentlig skal bruges. Dog er det en test indtil videre, da jeg gerne vil have mest muligt dynamik i mine to wingbacks, og jeg har en idé om, at den kan være med til at skabe endnu flere løb fra de to. Vi ser den an med tiden.

•   Chikanér modstanderen – Vel heller ikke den store overraskelse. Vi står højt på banen, og søger helst at vi piller bolden fra modstanderen hurtigst muligt. Dermed ganske naturligt, at denne også er valgt til.


Taktikken i praksis

Jeg har testet taktikken i et par venskabskampe indtil videre, og jeg må allerede nu sige, at vi ligner at være henne imod noget af det, som der blev skabt i FM13. Der er naturligvis lang vej endnu, men rammen for taktikken ser bestemt ud til at være sat. Jeg vil lige vise nogle enkelte eksempler fra kampene indtil videre, så det lige er til at se, hvordan taktikken sådan rigtigt fungerer.


Første test – Imod Tokatspor

Første eksempel

Billedet her er stoppet 10 sekunder inden vores første mål i denne sæson ses, og giver et virkelig fantastisk blik på, hvordan jeg gerne vil have holdet skal stå på banen.

Mine to CB’s samt min DM danner en trekant i forsvaret, hvor min DM først og fremmest skal prøve at bryde evt. kontraer ned. Kommer de først forbi ham, så er det mine to CB’s som kommer på arbejde.
Som det ses her på billedet, så hvis Iraola, som er på bolden, skulle miste bolden, så ville mine tre CM’s kunne stå for at lukke ned for kontraen i første omgang, og dermed kan min DM trængere lidt længere tilbage og danne et tremandsforsvar.

Kigger vi foran den bagerste kæde, så kan vi se hvordan min tre CM’s står yderst tæt. Mine to spillere i rollen ”central midtbanespiller” ses i nummer 7 og 11, hvorimod min DLP står lige en tand længere tilbage og holder sig tæt på DM’en. De tre CM’s skal hele tiden holde sig tæt sammen, så der kan opstå hurtige og korte afleveringer og samme kan de skabe spilstationer for hinanden.

Mine to wingbacks ses i nummer 2 og nummer 3 og er markeret med gult, og hvis vi især kigger på Saborit i nummer tre, så kan man her se, hvor offensivt mine WB’s er, når vi er i boldbesiddelse.

Så som det også ses, så er vores 10’er, som er DLS trukket ned i banen, og skaber atter en spilstation, og sidst på toppen har vi poacheren, som dog lige har lagt sig i en offside.

Men det her er virkelig billedet af, hvordan jeg ønsker at stå i det opbyggende spil.

Herfra går det så stærkt. Min wingback Iraola får løbet bolden til baglinjen og slår her et indlæg ind over. Bolden passerer dog begge mine angribere, men henne på bagerste stolpe der dukker min anden wingback sørme op og header bolden på tværs.

Og inden foran målet dukker min poacher op og kan nemt sætte bolden i kassen.
Altså så vi her, hvordan mine wingbacks nærmest på egen hånd skaber dette mål, og hvor effektive de to er i denne taktik.


Andet eksempel

Her er vi blot to minutter senere i kampen, og igen er vi i det opbyggende spil, og står virkelig på banen, som jeg gerne vil have.
Trekantsforsvaret er dannet.
De tre CM’s står alle klar som spilmuligheder og står alle tæt sammen, så bolden hurtigt kan blive spillet sammen mellem de tre.
Ude på kanterne ser vi igen, hvor offensivt mine to Wingbacks følger.
Og sidst ser vi angrebet, hvor så snart bolden bliver ført op til de tre centrale midts, så skulle min DLS i nummer 10 gerne søge ned i banen og tilbyde sig.
Sidst ser vi min poacher på toppen. Sørme om han ikke ligger i offside igen.


Tredje eksempel

Sidste ting jeg vil fremhæve fra den kamp er igen en af mine wingbacks indblandet.

Min poacher i nummer 9 har modtaget bolden og ligger den hurtigt videre til min DLS i nummer 10. Imens ligger min poacher sig atter op på linje med modstanderen, men her skal man dog holde øje med min wingback i nummer tre ude på venstrekanten som jeg har markeret.

Min DLS i nummer 10 vender her rundt med bolden, og spiller bolden ind bag tyrkernes højreback. Her løber min wingback Saborit i ryggen på ham, og er pludselig alene med målmanden.



Desværre er ydersiden af stolpen i vejen og forhindrer en scoring.

Kampen ender 3-0, hvor vi total dominerede hele kampen. Dog er der stadig en del som skal på plads, før vi er klar til liga opstarten, men uden tvivl en rigtig lovende start




Anden test – Imod Urfaspor

Første eksempel

Hvad der virkelig har overrasket mig med taktikken. Det er hvor hurtigt holdet har lært, hvordan jeg gerne vil have dem til at stå på banen. Jeg havde en idé om, at det måske var lidt tilfældigt, at jeg i flere omgange kunne finde holde stående i præcis de positioner, som jeg ønskede, men igen i min anden venskabskamp blev der set adskellige eksempler


Andet eksempel
Sent i kampen fandt jeg atter et øjeblik, som jeg gerne vil vise frem, hvor mine wingbacks atter er i fokus.
Vi er igen i angreb og mine wingbacks er markeret med gult.

I stedet for at slå indlægget, så ser min wingback i nummer 15 tilbage i banen og finder en af mine CM’s.

Han ligger bolden første gang videre til min DLP i nummer 6, som dog hurtigt bliver presset. Det forhindrer ham dog ikke fra, at få lagt bolden videre og hen til min anden wingback i nummer 17.

Og pludselig har vi via tre hurtige korte afleveringer fra venstresiden ført bolden hen til højresiden. Fra en wingback til den anden. Desværre må hans aflsutning se sig reddet af målmanden.
Men der er bestemt nogle virkelig lovende takter, som har vist sig fra start.


Kampen blev vundet uden problemer, hvilket også var forventet, når man tænker på vores modtanders niveau, men 4-0 gjorde mig nu ikke ked af det. Og atter engang totalkontrollerede vi kampen




Tredje test – Imod Denizlispor

Første eksempel

Igen ser vi et fint eksempel på hvordan vi står placeret, når vi bygger vores spil op - dog er der lidt knas med vores centrale midt, hvor to af spillerne gerne skulle være spredt lidt mere fra hinanden.

Herfra slår vores 8'er, Mikel Rico, en god bold op på vores 9'er, Muniain.

Muniain ligger her bolden hurtigt videre til vores DLS i nummer 10, og herfra kommer vores WB(R), så ind i spillet. Han løber i ryggen på modstanderens venstreback. Det ser Sola.

Sola slår en nydelig aflevering ind mellem forsvarskæden, og så er vores WB(R) alene med målmanden.

Og værsgod.


Andet eksempel

Som et sidste eksempel fra vores tre første træningskampe, så vil jeg vise et sidste eksempel på, hvor mine wingbacks ikke decideret er med i spillet, men alligevel har kæmpe andel i et mål.
Igen kan man også se vi står placeret præcist som jeg ønsker i det opbyggende spil.

Vores CM Herrera slår her bolden op på vores DLS, og så bliver det rigtig interessant, hvad der sker.
Her ses det hvordan vores to wingsback trækker helt med frem i hver deres side - faktisk er vores WB(L) holdets mest offensive mand her.
Men deres løb med helt fremme i banen, så tvinger det modstanderens forsvar til at blive på dem (deres 3'er og 2'er). Imens så skubber deres midterforsvar i nummer 5 helt op på vores boldholder, Sola i nummer 10, hvilket skaber utrolig meget plads inde centralt i banen.

Muniain i nummer 9 løber her i det hul, som modstanderens 5'er har efterladt. Det ser Sola og slår en bold i dybden til Muniain. Man kan dog her undrer sig over, hvad i alverden modstanderens 4'er foretager sig her.

Muniain er alene med målmanden og er sikkerheden selv.
Helt bestemt bliver målet hjulpet af, at deres 4'er snorksover i sin opdækning, men ikke desto mindre så viser målet også, hvor meget mine WB's kan være med til at skabe mål uden overhoved at være i boldbesiddelse.


Kampen bliver vundet sikkert 3-0. Igen en kamp, hvor vi sidder på hele spillet gennem kampens samtlige 90 minutter.




Så fik vi kigget på taktikken, som jeg ønsker at praktiserer og samtidig den spillestil, som jeg i dette save skal forsøge at skræddersy spillere til fra deres helt unge år.
I de kommende updates, så vil jeg give et fuldt overblik over spillermaterialet, som jeg råder over fra start i Bilbao.
Logged

Magnicio
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #49: 11 Jan 2015, 16:36 »

Fantastisk blog! Har dog et enkelt spørgsmål jeg ikke rigtig kan finde svaret på.. Hvordan forbedres ens junior coaching? Er det bare om at hente bedre trænere eller hvordan?
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #50: 11 Jan 2015, 17:28 »

Fantastisk blog! Har dog et enkelt spørgsmål jeg ikke rigtig kan finde svaret på.. Hvordan forbedres ens junior coaching? Er det bare om at hente bedre trænere eller hvordan?

Det er bare et budget, der kan forhøjes/formindske, som bestyrelsen skal godkende. Du kan se her - jeg kan dog kun formindske mit i mit nuværende save, da jeg har det bedst mulige, men normalt vil muligheden for at forbedre det findes samme sted.

Logged

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #51: 11 Jan 2015, 18:11 »

Må jeg foreslå, at hvis du leder efter en spiller der skal være med i det opbyggende angrebsspil men samtidig også hjælpe til defensivt, på din defensive midtbane plads, ville jeg i dette tilfælde vælge rollen Halfback Smiley bare fordi rollen tillader en bedre offensiv spiller der kan bidrage med at holde på bolden, mens hans samtidig er defensivt funderet og falder ned på linje med din centrale fosvarere, når modstanderen er i angreb

P.s. Igen.. lægger blog Smiley
Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

Vive
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #52: 11 Jan 2015, 18:47 »

Har det noget betydning hvilket land ens klub ligger ,i for at få de bedste regens?
Selve landet størrelse, antal indbyggere,  eller andre ting som spiller en rolle.
Synes nemlig for det meste at de bedste af mine regens kommer fra sydamerika. Nærmere betegnet Brasilien og Argentina..
Logged

¤ LFC ¤
#YNWA

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #53: 12 Jan 2015, 00:26 »

Har det noget betydning hvilket land ens klub ligger ,i for at få de bedste regens?
Selve landet størrelse, antal indbyggere,  eller andre ting som spiller en rolle.
Synes nemlig for det meste at de bedste af mine regens kommer fra sydamerika. Nærmere betegnet Brasilien og Argentina..
Hvordan det er balanceret skal jeg ikke kunne sige, men det er klart at du nok får bedre regens i det store europæiske ligaer - og som du også nævner Argentina og Brasilien, i forhold til hvis du træner et hold som er placeret i Haiti.
Jeg skal ikke kunne sige, hvordan systemet er lavet. Jeg er dog 100% på, det intet har med indbyggere/landets størelse at gøre. I så fald burde lande som Rusland, USA, Canada og Kina jo spyttet talenter ud på samlebånd, og det kan man vidst ikke sige er tilfældet.

Hvis jeg skulle give et bud på det, så kunne jeg forstille mig ligaens samt landets "reputation" kunne spille en stor rolle, sådan så spillet fortsætter med at være tildels realistisk med diverse landshold selvom man når langt ind i savet.
Jeg er en enkelt gang kommet frem til 2040 i et save, og her var der ikke sket meget anderledes med diverse landshold (eller klubhold for den sags skyld), så jeg ville skyde på det var sådan noget agtigt, som spillet genererer kvaliteten af regens efter, for at bevare et nogenlunde realistisk balance af det vi ser i dag.
« Seneste Redigering: 12 Jan 2015, 00:31 af Le Sygnok » Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #54: 12 Jan 2015, 00:30 »

Må jeg foreslå, at hvis du leder efter en spiller der skal være med i det opbyggende angrebsspil men samtidig også hjælpe til defensivt, på din defensive midtbane plads, ville jeg i dette tilfælde vælge rollen Halfback Smiley bare fordi rollen tillader en bedre offensiv spiller der kan bidrage med at holde på bolden, mens hans samtidig er defensivt funderet og falder ned på linje med din centrale fosvarere, når modstanderen er i angreb

Det er en rolle jeg opdagede umådelig sent i FM14, men som jeg helt klart burde have haft testet tidligere. Den kommer faktisk på banen senere i bloggen, men jeg fik faktisk aldrig den store succes med den, selvom den ellers lød perfekt for mit hold. Jeg kan ikke huske det helt lige nu, men jeg mener faktisk jeg gik tilbage til den normale DM rolle, da jeg fik min spiller til at stige med sådan 0,1 eller 0,2. Ekstremt minimalt, men jeg havde virkelig svært ved at få min DM til at lave solide præstationer gennem dette savegame.

P.s. Igen.. lægger blog
Igen - Mange, mange tak. Det glæder mig at høre.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #55: 12 Jan 2015, 06:30 »

Fint besøg på FmF, LS.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #56: 12 Jan 2015, 09:10 »

Fint besøg på FmF, LS.
Og et nydeligt besøg af dem i min blog.
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #57: 12 Jan 2015, 09:27 »

Det er en nydelig blog LS, som jeg elsker at læse grundet din meget detaljeret tilgang til dit save, samt den lidt "guidet" måde du skriver/opsætter den på.

Stort thumps up herfra og så håber jeg du kan holde motivationen oppe
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #58: 12 Jan 2015, 09:31 »

Det er en nydelig blog LS, som jeg elsker at læse grundet din meget detaljeret tilgang til dit save, samt den lidt "guidet" måde du skriver/opsætter den på.
Jamen dog. Endnu en gammel FMD-røver. Og mange tak, det glæder mig at høre. Det er jo her nogle lidt lange updates her i starten af bloggen.

og så håber jeg du kan holde motivationen oppe
Det tør jeg godt love, jeg kan.
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: #8 - La Lezama
« Svar #59: 12 Jan 2015, 09:37 »

Jamen dog. Endnu en gammel FMD-røver. Og mange tak, det glæder mig at høre. Det er jo her nogle lidt lange updates her i starten af bloggen.
Det tør jeg godt love, jeg kan.

Det synes jeg også er helt fint, det er mest i starten af savet der sker virkelig meget. Jeg håber dog, at du løbende kommer med SS i samme grad som du gør i opstarten - det virker rigtig godt  Thumbs Up
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010