home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 330 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Guide: Talentudvikling
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 6 Udprint
Forfatter Emne: Guide: Talentudvikling  (Læst 66393 gange)
Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Guide: Talentudvikling
« : 03 Jan 2014, 19:22 »

Hej Fmfreaks,


Først og fremmest skal i have en undskyldning og stor tak for tålmodigheden! Jeg har ad flere omgange  lovet denne guide på tidspunkter der senere har vist sig ikke at være mulige. Dette beklager jeg naturligvis!

Lektion om at love noget man ikke med 100% sikkerhed kan holde er hermed lært.

Indledning


For efterhånden et par måneder siden postede jeg en kort guide til en solid pre-season. Siden det post har jeg modtaget mange henvendelser og set adskillige spørgsmål om tilgangen til træning af ens hold.
I FM13 udviklede jeg et koncept til talentudvikling der er kraftigt inspireret af primært FCN og Ajax. Dette koncept har jeg forsøgt at tage med mig til FM14 og her følger en udredning vedrørende udviklingen af talenter.
Betragt ikke dette som den eneste rigtige tilgang til træning, men brug det som en inspirationskilde til at udvikle dit eget koncept.

For at bygge et habilt talentudviklingspro gram må man vide hvad man forsøger at udvikle spillerne imod. Spiller man  med en betondefensiv og hurtige omstillinger nytter det ikke at man scouter, henter og koncentrere sin træning omkring teknik, førsteberøringer og frisparkskytter.

Det taktiske system


Det spilkoncept jeg udvikler mine spillere i retning af er inspireret af FCN og Ajax. Jeg spiller ligesom de to nævnte klubber primært en 4-2-3-1 formation hvor jeg har offensive wingbacks der holder bredden i banen. Èn central midtbanespiller er benbrækkeren der skal stoppe modstandernes opbyggende spil, den anden centrale midtbanespillers primære opgaver er, at bryde kædderne og ende lige bagved angriberen i feltet. Jeg har haft bedst erfaringer med rollen central midtbane (angreb) til at udføre denne opgave, men jeg har i perioder også eksperimenteret med både en felt-til-felt og en fremskudt playmaker (angreb) i denne position, begge dele fungerede også ok.

Da jeg i min trup fra starten af spillet havde en særdeles stærk invendig angriber i Eljero Elia blev dette den valgte rolle til venstre kanten. I højre side har jeg en anden højrebenet kantspiller, derfor faldt valget på en fløj (support) her. Lige bag angriberen har jeg en fremskudt playmaker (support) der er en meget vigtig station i det opbyggende spil og som afslutter da han indimellem finder meget plads på kanten af feltet når løbene fra de øvrige spillere splitter modstanderens defensiv.

Helt på toppen har jeg en targetman i form af Nils Petersen. Nils Petersen er den primære målscorer på holdet og det er lykkedes mig at gøre ham til både topscorer i Bundesligaen og vinder af guldbolden.

Holdet forsøger at holde boldbesiddelsen og bygge spillet op fra eget målfelt og benytte korte afleveringer.


Talentudviklingens målsætning


Inden man går i gang bør man sætte sig et mål med sin talentudvikling. Vil man finde spillere der allerede er nået et stykke i deres udvikling og finpudse dem? Vil man finde helt unge talenter og udvælge de rigtige og forme dem gennem hele deres udvikling? Vil man slet ikke udvikle talenter men finde ukendte talentfulde spillere billigt og videresælge dem dyrt efter 2-3 sæsoner?

I mit tilfælde er inspirationen primært fundet hos Ajax. På lang sigt kunne jeg godt ønske mig at kopiere Ajax ungdomsudvikling endnu mere nøjagtigt end tilfælder har været hidtil.
I Ajax har alle ungdomstrupper 3 højrebenede spillere (back, wing, højre angriber), samt tre venstrebenede (modsatte side). Dertil vurderes spillerne udfra deres teknik, intelligens, personlighed og hurtighed. To gange i løbet af en sæson vurderes talenterne og placeres i tre kategorier, henholdsvis bliv, tvivlsom og forsvind.
Kilde

De siger lidt sig selv, men det er en meget god øvelse at evaluere sine talenter et par gange i løbet af en sæson (jeg selv gør det 3-4 gange pr. Sæson).

Den altoverskyggende målsætning er dog dette:  Money, money, money! Det er ikke en legeplads men en forretning jeg forsøger at skabe. Dette har også smittet af på min tilgang til transfers og kontrakter. Jeg køber ikke spillere for mere end 35-40 mio. Kr. Og jeg vil aldrig have en spillers ugeløn til at overstige 500.000 kr. Jeg køber aldrig spillere over 19 år (jeg henter dem på fri transfer hvis jeg er interesseret) og jeg forsøger altid at hente spillerne så unge som overhovedet muligt.




Klubbens infrastruktur


Det grundliggende princip i talentudviklingen jeg har sat i scene er, at to-tre spillere skal spilles ind på førsteholdet hver anden sæson. Der skal altså ske en løbende udvikling i startopstillingen.

En central del af dette princip er personalet der ikke er på banen. For at sikre at spillerne udvikler sig så hurtigt som muligt skal klubbens infrastruktur være i orden.
Personalet der har med spillerne at gøre i dagligdagen fra de starter karrieren til de betræder Bundesligaens stadions spiller naturligvis en ekstrem stor rolle i udviklingen af talenterne. 

Fra starten har de fleste klubber en ret jævn blanding af trænere, sportsdirektøreren, ungdomsafdelingsled eren, scouts osv. Dette kan man let bruge den første sæson på at optimere.

Jeg havde fra starten af spillet et par ret dårlige trænere og scouts. Hvis deres kontrakt udløber efter første sæson lader jeg kontrakten på disse udløbe, de øvrige der er uønskede smider jeg ud så hurtigt som muligt.

Bemærk at personalet kan forbedre sig med trænerkurser. Har du derfor en træner der ikke har nogen træneruddannelse men har en stærk mentalitet og en professionel personlighed, så kan det sagtens tænkes at han kan udvikles til en dygtig træner i løbet af en sæson eller to.

Trænere:

Dine træneres evner bestemmes af de tre mentale stats målrettethed, disciplinniveau og motivation (i den rækkefølge). Dertil lægges den træning de udfører (offensiv, defensiv, målmænd osv.) og denne kombination af stats afgør om træneren er 1-5 stjernet.

Trænerens personlighed kan så vidt jeg har observeret stort set ikke ændres, det kan den specifikke træning derimod gennem trænerkurser.
Trænerens personlighed (mere om personlighed følger) præger talenter en smule og derfor er trænerens personlighed også et element man kan tage op til overvejelse inden man udvider sin trænerstab eller hvis man har svært ved at vælge mellem to trænere.

Her er en liste over de bedste trænere i spillet.


Leder af ungdomsafdeling:
Hvis dette er manden der henter unge spillere til klubben, så er det vigtigt at han har en god personlighed. Han vil nemlig forsøge at hente spillere med en lignende personlighed til klubben. Derudover skal han naturligvis kunne bedømme spilleregenskaber og potentiale. Målrettethed er altid en værdifuld stat, så sørg for at din udvalgte mand til jobbet også har høje stats her.

Træningsfaciliteter

Træningsfaciliteter ne spiller en enorm rolle i spillernes udvikling. Der er ikke meget at knytte til disse, men jo bedre faciliteter du har, des hurtigere udvikler dine spillere sig.



Hvis du får din bestyrelse til at optage en filosofi om at spille med unge spillere og udvikle talenter bliver det desuden markant lettere at overtale bestyrelsen til at investere penge i trænings- og ungdomsfacilitetern e.


Vurdering af spilleren – Hvordan, hvorfor, hvornår?


Jeg tager mine unge spillere til en nøjagtig vurdering 3-4 gange i løbet af en sæson, dette gør jeg i praksis ved at jeg opsætter spillernes træning efter den første pre-season. På dette tidspunkt opretter jeg en note på spilleren og sætter den til at påminde mig om tre måneder. Tre måneder senere får jeg en påmindelse som nyhed (eller rettere rigtig, rigtig mange påmindelser) og går derefter spillerne igennem en efter en.
Her opretter jeg igen en note om spillerens nuværende udvikling, skadeshistorik hvis denne kan have influeret udviklingen og anden information jeg finder brugbar. Jeg opretter endnu en påmindelse til om 2-3 måneder alt efter hvad jeg sætter spilleren til at træne i den pågældende periode.


Et vigtigt element som alle der har erfaring med FM kender alt til, er spilletid. Jo mere jo bedre lader det til. Til dette vil jeg knytte lidt info om spilletid.

En spillers evne stiger endnu hurtigere hvis han præsterer godt når han får spilletid. Med andre ord er her en god grund til ikke at spille sine talenter i en svær udekamp mod Barcelona som HB Køge. Bliver du kørt baglæns ud af Camp Nou med en snitter på 12-0 og en gennemsnitlig bedømmelse på 2,1 er det faktisk ikke særlig godt for dine talenter.

Ikke nok med at deres gennemsnitlige bedømmelse dykker markant, deres stats i ”vigtige kampe” ville formentlig også tage et dyk (hvis ikke den pågældende kamp er en venskabskamp).
En spiller skal spille mindst 15 min før han får en bedømmelse og det er jo klart nok at jo kortere tid en spiller har på banen, jo kortere tid har han også til at brilliere eller fejle misserabelt. 
Planlæg derfor hvilke kampe dine spillere bør spille for at sikre et så godt gennemsnit som muligt over en hel sæson. De spillere du har som mål skal være en del af førsteholdet i den kommende sæson bør som minimum få mellem 10 og 20 kampe de kan bedømmes i .

Ungdomsholdets kampe og reservekampe vægtes på samme niveau som førsteholdets venskabskampe når det kommer til udvikling af spilleren.
Ungdomslandskampe derimod tæller det samme som en førstholdskamp i ligaen. Skænk derfor også ungdomslandsholdets kampe en tanke. Skal dit saudi arabiske talent i kamp på udebane til ungdoms-VM i en gruppe med Argentina, Spanien og Tyskland kan man måske godt overveje at holde ham hjemme, men udover ekstreme tilfælde vil jeg anbefale at sende talenter med undomslandsholdet for at få så mange kampe som muligt.


Spillerens personlighed




Hastigheden hvorved en spiller udvikler sig afhænger af spillerens personlighed. Det er en misforståelse i FM communitiet at ”målrettethed” direkte afgør spillerens udvikling.
Den primære drivkraft er spillerens professionalisme og dernæst hans ambitionsniveau.
Hvis du ikke mener dette siger dig noget, så er det fordi de er en del af spillerens gemte egenskaber. Disse egenskaber er med til at udgøre spillerens personlighed.
Målrettethed er en nyttig stat i de fleste roller på banen og den er derfor med til at sikre gode præstationer og derved influerer den indirekte spillerens udvikling.


Man kan sagtens falde over spillere med et stort potentiale, der er dovne og uambitiøse. Disse er ikke spillere man normalt bør spilde sin tid eller penge på. Når det så er sagt kan man faktisk godt præge spillerens gemte egenskaber og derved give en spiller et boost i eksempelvis professionalisme. Dette gøres ved at teame det unge talent op med en erfaren ældre spiller der har en personlighed du gerne vil flytte over til talentet.

De personligheder jeg selv går efter hos unge talenter er:

Energisk (godt temperamant, håndterer pres godt og er professionel)
Resolut (professionel og målrettet. En kombination der sikre gode præstationer både på- og udenfor banen)
Perfektionist (professionel, ambitiøs og målrettet. En streg i regningen er dog at han kan få en del kort pga. Hans stats i temperamant)

Alle arter af professionel (Model professional, Professional, Fairly Professional).
Der eksisterer desuden ”mønsterborgeren” (Model Citizen) der er noget nær den perfekte personlighed, den er dog uhyre sjælden.

Den mest normale personlighed er ”afbalanceret”, dette vage udtryk dækker over følgende:
Professionalisme: 1-14,
Målrettethed: 1-14
Ambition: 1-14
Loyalitet & Sportsmanship: 1-14

En afbalanceret spiller en af de typer jeg normalt ikke forventer mig særlig meget af, men som jeg alligevel holder på og forsøger at ændre vha. tutorer.
Det er faktisk ikke unormalt at et ungt talent der er afbalanceret kan ændres til eksempelvis relativt professionel fordi han stiger til 14< i professionalisme, er man lidt heldig kan man godt få en 14-15 årig afbalanceret spiller til at blive perfektionist, men det hører til de ekstreme sjældenheder. 

“Talent is cheaper than table salt. What separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work.”
― Stephen King om den gemte egenskab professionalisme i FM.

Tutoring

Dette er over en længere periode ekstremt vigtigt. Har du sat din taktiske struktur op som jeg, med forholdsvis faste roller der ikke ændrer sig synderligt over de tre taktikker, så giver det sig selv at det er fantastisk at lade erfarne spillere der allerede er tilpasset rollerne sætte de yngre spillere ind i tingenes tilgang.

De spillere du har haft i din trup gennem flere sæsoner, hvis personlighed du kender og derfor ved hvordan du skal gå til under teamtalks og uden for banen præger de spillere de sættes til at være tutorer for. Helt konkret ændrer de den yngre spillers gemte egenskaber og du kan derfor lave en slags kopi af de spillere du gerne ønsker at arbejde videre med i fremtiden.

Du skal være opmærksom på, at det kun er din anfører (uanset alder) og spillere over 24 år der kan være tutorer for yngre spillere. Desuden kan den yngre spiller ikke være mere kendt end den ældre spiller. Vær derfor forsigtig med at hente ukendte afrikanere ind som tutorer for dine unge talenter.

Efter hver sæson kigger jeg markedet igennem for spillere der er velegnede som tutorer. Jeg henter dem kun på fri transfer og holder højest på dem i to sæsoner.





Et eksmpel på en rimelig tutor.



Foretrukne træk

Udover de gemte egenskaber påvirker den ældre spiller også den yngre spillers foretrukne træk. Foretrukne træk er træk spilleren forsøger oftere end spillere uden det pågældende træk.
Man kan med foretrukne træk udvide de eksisterende roller og derved skabe en mere dynamisk spiller.

Et eksempel på dette er min foretrukne frontangriber, Nils Petersen. Han er høj, stærk i luftspillet, og en god afslutter. Nils Petersen er noget nær ideel targetman, men hans foretrukne træk ”Rykker i hullerne” og ”kan lide at snyde offside-fælden” gør Nils Petersen i targetmanrollen til en hybrid mellem den luftstærke targetman i boksen og skarpretteren der med et ryk på det rette tidspunkt er alene med målmanden.
Det er kun fantasien der sætter grænser for hvordan man bruger de foretrukne træk og de kan ændre ens spil i fantastiske nye retninger.




Bemærk at det foretrukne træk ikke er en garanti for succes. Spilleren skal naturligvis have egenskaberne til at få det til at fungere, det foretrukne træk sikrer at spilleren forsøger netop det træk oftere end han ellers ville.

En indvendig angriber (A)  med det foretrukne træk ”går ind i banen” vil meget ofte gå ind i banen, men spiller han som indvendig angriber (S) er fordelingen mellem udfordringer mod baglinjen og ind i banen bedre fordelt og spilleren bliver pludselig mere uforudsigelig for modstanderen. Hvis den pågældende spiller kun kan bruge det ene ben og i øvrigt er meget dårlig til indlæg, hvorfor så overhovedet lade ham gå mod baglinjen?


Foretrukne træk kan læres under den individuelle træning. Når jeg træner et individuelt træk sænkes spillerens individuelle træningsintensitet til medium.


Udlejning – why not?


Jeg er meget varsom med udlejninger og når jeg siger varsom mener jeg semi-nazistisk i min modstand og afsky mod tilbudte lejetilbud.
På overfladen virker de tilforladelige og attraktive. ”En anden klub vil betale min spillers løn og tilmed bruge ham som førsteholdsspiller!” Det lyder næsten for godt til at være sandt og de fleste gange er det da også tilfældet.

Hvad der typisk sker når en spiller kommer på et lejeophold er:
Dårligere trænere, dårligere faciliteter, klubben lever ikke op til løftet om spilletid, foretrukne træk bliver ikke udviklet og personligheden bliver heller ikke udviklet.

De spillere jeg sender på lejeophold er udelukkende spillere jeg gerne vil af med, men som jeg ikke har fundet en køber til endnu, spillere der har en god personlighed og de foretrukne træk jeg ønsker de skal have men som er tredjevalg på positionen, spillere der ikke er gode nok og som brokker sig for meget til at jeg gider høre på dem (og for at undgå evt. afsmitning på holdets moral).


Træningens opsætning - Den praktisk øvelse


Nu har jeg gennemgået de teoretiske overvejelser der ligger bag min tilgang til træning og talentudvikling. Her vil jeg forklare hvordan jeg gør i praksis.

Efter pre-season sænker jeg holdets kampforberedelse gradvist fra 30% til 10% af træningstiden indtil taktikkerne er helt flydende (check efter hver 2-3 kamp om det taktiske kendskab er blevet bedre).

Mit holds træning sættes til "balanceret" og lav intensitet. Balanceret betyder at holdet træner alle aspekter af spillet jævnt og derved risikerer du ikke at en spiller pludselig ikke får træning i teknik i 9 måneder.

Når en spiller får en instruks om individuel træning er dette træningsøvelser der lægges oveni holdets træning. Træner du derfor på hård med holdet, så vil den individuelle træning blive for meget for spilleren der lettere bliver træt, skadet og netto ender med færre spilminutter.
Min tilgang til træning er ekstremt individualiseret og der er stort fokus på spillernes individuelle udvikling da målet som nævnt er at udvikle spilleren til holdets taktiske system.


Jeg går herefter alle mine spillere i gennem én ad gangen og checker følgende:
Hvor stort er spillerens potentiale og hvad er hans nuværende evne?



Hvilken rolle i mit taktiske system kan denne spiller udfylde?


Da jeg bruger wingbacks i mit taktiske system er dette mit valg baseret på spillerens positionelle egenskaber.



Hvilke stats til udførslen af lige netop denne rolle er mest mangelfyldte?


Da jeg benytter wingbacks som support er det imidlertid indlæg der behøver den største indsats. De to øvrige egenskaber er bestemt ikke dårlige, men i første omgang vælger jeg at fokusere 100% på den rolle han skal udfylde.



Dernæst beslutter jeg om spilleren skal have en tutor. Normalt prioriterer jeg de største talenter først.


Spilleren er afbalanceret...




...Men der er en potentiel tutor der kan hjælpe Amir med at blive mere professionel i sin tilgang til sporten.



Hvis spilleren er talentfuld nok til at det er realistisk at han kan nå førsteholdet i løbet af 5 sæsoner opretter jeg som nævnt tidligere en note på spilleren og følger hans udvikling tæt. Er spilleren derimod ikke talentfuld nok vil jeg forsøge at slippe af med ham så hurtigt som muligt.





Har spilleren allerede evnerne til at få førsteholdsfodbold træner jeg ham i den specifikke rolle jeg ønsker han skal udfylde på hård.
Er spilleren ikke nået dertil i sin udvikling fokuserer jeg i stedet på en specifik stat han har brug for til den givne rolle (som i eksemplet ovenfor).

Når spilleren når det punkt hvor jeg giver ham en specifik rolle at træne (nuværende evner = mindst 2½ stjerner) overvejer jeg om der er et foretrukkent træk der kunne gøre spillerens udførsel af rollen mere interessant.

Rykker i hullerne, snyd offside-fælden til mine kanter og angribere kombineret med slår dybe bolde til pasningsstærke midtbanespillere eller sågar forsvarsspillere er et godt eksempel.


Da jeg startede mit nuværende save havde jeg en lovende back/boldvindende midtbane spiller i Aleksandar Stevanovic. Stevanovic' største svaghed var hans fysiske styrke, men intensiv individuel træning rettede op på dette og bragte Stevanovic ind på førsteholdet hvor han nu er en vigtig brik.




En anden spiller jeg med succes har udviklet og fået ind på førsteholdet er min målmand Strebinger:



Bemærk at Strebingers udvikling ser ud til at have ramt sit max da hans stats ikke længere stiger.



Alle spørgsmål er velkomne, jeg vil forsøge at checke tråden dagligt. Jeg har et par indlæg mere på vej og de vil blive postet i denne tråd i løbet af januar.

Alle er også velkomne til at adde mig på Steam, min profil kan findes her:
http://steamcommunity.com/profiles/76561197972284139/



KOMMER SNART:


En alternativ simplistisk tilgang (aka. ”Jeg er FCK”-afsnittet)


Hvad gør jeg hvis min klub er lille og ressourcerne er få?


Scouting, hvad leder jeg efter og hvem er det der kigger for mig? Teaser.
« Seneste Redigering: 03 Jan 2014, 23:21 af Jlvang » Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #1: 03 Jan 2014, 22:19 »

Rigtig gennemført guide, der er vidst noget til enhver!

Fik meget ud af personligheds-afsnittet, tror jeg skal bruge en del mere tid på det Shockeret

godt arbejde Smiley
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #2: 03 Jan 2014, 22:55 »

Rigtig gennemført guide, der er vidst noget til enhver!

Fik meget ud af personligheds-afsnittet, tror jeg skal bruge en del mere tid på det Shockeret

 godt arbejde Smiley

Tak for rosen!

Da jeg for et års tid siden satte mig ind i betydningen af personligheder, var det en helt ny verden der åbnede sig for mig. Det forklarede pludselig hvorfor nogle talenter der blev vurderet på niveau med andre, aldrig nåede deres potentiale.
Første gang det lykkedes mig at ændre personligheden på et talent var helt fantastisk!

En stor tak må lyde til Cleon81 (moderator på SIgames forum) for hans gennemarbejdede tråde om FM13 samt hans evne til at svare på dumme spørgsmål over twitter.
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #3: 03 Jan 2014, 23:48 »

Er også rigtig glad for at jeg nu kan gå lidt mere i dybden med talentudvikling!! Thumbs Up

Ved du forresten hvad personlighedstypen 'munter' dækker over? Smiley
Har en mistanke om at en tutor med den type personlighed har haft en virkelig god indflydelse på et talent, som jeg efter at have læst din guide ellers havde skruet forventningerne lidt ned til. Grin Husker ham som 'relativt professionel' men da jeg tjekkede var han professionel! Er dog ikke helt sikker på at han ikke var det i forvejen...
Logged

Risom
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #4: 03 Jan 2014, 23:54 »

Rigtigt flot arbejde!

Du går i dybden, der er til at læse og det lader til at være korrekt information. Fremragende  Thumbs Up
Logged

Inkarneret FM-, fodbold- og cykelfreak!

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #5: 04 Jan 2014, 00:04 »

Er også rigtig glad for at jeg nu kan gå lidt mere i dybden med talentudvikling!! Thumbs Up

Ved du forresten hvad personlighedstypen 'munter' dækker over? Smiley


Munter er "Light-Hearted".
Det giver følgende:

Profesionalisme: 1-17
Håndtering af Pres: 15-20
Sportsmanship: 15-20
Temperament: 10-20

Her er et lille billede jeg har strikket sammen:


Det gik stærkt så jeg vil ikke helt afvise at der kan være en fejl eller to. Jeg orkede ikke lige at oversætte alle personlighederne nu, men jeg vil se på det i forbindelse med det næste post.


Rigtigt flot arbejde!

Du går i dybden, der er til at læse og det lader til at være korrekt information. Fremragende  Thumbs Up

Tak!  Smiley
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #6: 04 Jan 2014, 00:10 »

OMG Opstemt

Så det er ikke utænkeligt at min muntre spiller har 15+ i målrettethed og har præget min ungdomsspiller som (muligvis) var relativt professionel?

.. Hvis du havde lavet tråden for en uge siden var den blevet kåret til årets tråd...........  Thumbs Up
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #7: 04 Jan 2014, 14:47 »

Glimrende stykke arbejde, der burde have fortjent en plads på forsiden af FMF!

Helt sikkert en masse spændende læsning og jeg fik da også lært mig lidt nyt. Normalt er jeg aldrig gået så meget op i træningsdelen, men på det seneste er jeg begyndt at gå mere op i det, og så er sådan en guide her jo helt fantastisk læsning...  Thumbs up og stående klapsavler   Thumbs Up



Lige et spørgsmål.. Du siger at du løbende vil sænke kampforberedelse fra 50% ned til 10% - Har dette ikke effekt på chancen for at vinde kampen? Jeg tænker, at jo mere kampforberedelse du har, desto mere specifik vil de være klar på den kommende kamp - Eller er det udelukkende kendskab til taktikken som den påvirker..? Og at så snart man har fuld kendskab, så har denne reelt ingen effekt, andet end at sørge for at man ikke mister kendskabet igen..?
Logged

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #8: 04 Jan 2014, 15:22 »

Er der nogen der ved om det er muligt at bestemme startopstillingen for ens ungdomshold, uden selv at skulle overtage managerrollen?

Jeg havde et spil med Roma i 13'eren, hvor jeg var manager for førsteholdet og ungdomsholdet. På den vis kunne jeg til hver kamp benytte de ungdomsspillere jeg så mest fremtid i, hvilket gav et kæmpe boost i deres udvikling, ift. normalt hvor jeg ikke er manager herfor. Hvis jeg lader en ungdomstræner styre ungdomsholdet, oplever jeg tit at han benytter andre spillere end dem med størst potentiale, og derfor hindrer sidstnævntes udvikling.
Logged

welbz is dat guy

darkalf
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #9: 04 Jan 2014, 15:23 »

Smid alle på porten der har mindre end 3 stjerner på porten så er du sikker på de får spilletid.
Logged


fred400
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #10: 04 Jan 2014, 16:04 »

Vil en tutor med lavere målrettethed end talentet ikke trække talentets målrettethed ned? Smiley
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #11: 04 Jan 2014, 16:05 »

Jo Smiley
Logged

fred400
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #12: 04 Jan 2014, 16:15 »

Afholder det så ikke jer fra at tildele et talent en tutor, hvis talentet f.eks. har en målrettethed på 20? Smiley
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #13: 04 Jan 2014, 16:24 »

Nu du siger det.. Tjekkede lige nogle talenter.

Lod igår en spiller med 16 i mål. være tutor for en med 18 - han faldt til 16 næsten med det samme.

Nu så jeg så lige, at jeg har et talent med 19 i mål. der bliver 'tutoret' af en med personligheden 'munter' som vist er en af de bedre personligheder... Han er ikke faldet, men derimod er han steget i mere eller mindre alt! - Han (talentet) har personligheden 'beslutsom' så jeg kunne tænke mig at den personlighed ikke kan ændres så meget? Altså han vil altid være meget målrettet/beslutsom?

Bare nogle tanker^
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Guide: Talentudvikling
« Svar #14: 04 Jan 2014, 18:10 »

Lige et spørgsmål.. Du siger at du løbende vil sænke kampforberedelse fra 50% ned til 10% - Har dette ikke effekt på chancen for at vinde kampen? Jeg tænker, at jo mere kampforberedelse du har, desto mere specifik vil de være klar på den kommende kamp - Eller er det udelukkende kendskab til taktikken som den påvirker..? Og at så snart man har fuld kendskab, så har denne reelt ingen effekt, andet end at sørge for at man ikke mister kendskabet igen..?

Den første sæson er lidt anderledes da der skal trænes væsentlig mere på taktikken for at få den op til et acceptabelt niveau, de følgende sæsoner kræver det mindre træning af "kun taktik" at hæve kendskabet til taktikken/taktikkerne.

Når du træner "kun taktik" som kampforberedelse er det truppens kendskab til taktikken der trænes, denne vil falde lidt når du stopper med "kun taktik" som kampforberedelse, hvis taktikken ikke anvendes falder kendskabet endnu hurtigere.

Alle de specifikke kampforberedelser du kan træne (fx. offensive dødbolde, samarbejde osv.) giver holdet et boost i det specifikke element. Jo mere tid der afsættes til denne træning, des større boost.

I mit tilfælde spiller jeg en klub der er på vej frem, men som endnu ikke er realistisk titeludfordrer, derfor fokuserer jeg i øjeblikket på at få så meget træningstid som muligt sat af til at forbedre spillerne og derved udvikle spillere med henblik på fremtidig sportslig succes eller salg.
Havde jeg været Bayern eller Dortmund i stedet for Werder Bremen havde jeg nok haft kampforberedelsen på 10-30% afhængigt af resultaterne, modstanderne og kampens vigtighed.

Jeg forbereder de elementer jeg finder mest brugbare mod den næste modstander.
I praksis går jeg ind i træning under hold og gennemgår de næste 2-3 modstanderes statistik for mål/min, mål i mod/min, mål på dødbolde, mål imod på dødbolde for at få en indikation af min modstanders styrker og svagheder og sætter kampforberedelsen derefter.
Dette gør jeg også i mit nuværende save, men når min taktik har nået flydende i alle aspekter sætter jeg kampforberdelsen på 10% og efterlader den der indtil der igen er behov for at øge det taktiske kendskab for derved at maksimere antallet af minutter afsat til at forbedre spillerne.


Er der nogen der ved om det er muligt at bestemme startopstillingen for ens ungdomshold, uden selv at skulle overtage managerrollen?

Enig med darkalf. Smid alt ud der ikke er perspektiv i.


Vil en tutor med lavere målrettethed end talentet ikke trække talentets målrettethed ned? Smiley

Jo! Det er også muligt at hæve talentets egenskaber på samme vis.
Naturligvis er det ikke optimalt hvis din spiller falder fra 20 i målrettethed til 16, men det er bestemt ikke verdens undergang hvis han får 3 foretrukne træk du finder anvendelige og muligvis et boost til de skjulte egenskaber.

Afholder det så ikke jer fra at tildele et talent en tutor, hvis talentet f.eks. har en målrettethed på 20? Smiley

Se det billede jeg postede højere oppe. Har en spiller 20 i målrettethed vil han være en af følgende personligheder:
Model citizen
Perfektionist
Resolut
Driven
Målrettet (Determined)
Iron Willed
Modstandsdygtig (?) (Resistant)
Relativt Målrettet
Født leder

Dette er alle ganske udmærkede personligheder at arbejde videre med, så jeg vil normalt konkludere at han ikke behøver en tutor og derfor har du helt ret!

Det er faktisk kun Realist jeg vil overveje at give en tutor.


Nu du siger det.. Tjekkede lige nogle talenter.

Lod igår en spiller med 16 i mål. være tutor for en med 18 - han faldt til 16 næsten med det samme.

Nu så jeg så lige, at jeg har et talent med 19 i mål. der bliver 'tutoret' af en med personligheden 'munter' som vist er


En munter spiller kan potentielt set godt være en virkelig god tutor, men du kan godt risikere at han kun har 2 i professionalisme og derfor har en uheldig indvirkning på de talenter du ønsker at gøre mere professionelle.

Da en munter spiller kan have 1-17 i professionalisme kan du lave den antagelse at han har (1+17 )/2 = 9 i professionalisme hvilket ikke er prangende, men muligheden for en fremragende tutor er da bestemt til stede!

Markante fald i egenskaber oplever jeg stort set altid i forbindelse med skader - har den pågældende spiller haft en skade?
Jeg vil dog ikke afvise at tutoren kan have haft en indflydelse her...
« Seneste Redigering: 04 Jan 2014, 18:24 af Jlvang » Logged

Sider: [1] 2 3 ... 6 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010