home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 10:26:46 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23454
  0 Brugere, 1181 Gæster Online.

Nyeste Bruger: concordemayfai...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Hvad tror du på?
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Tror du på en religion?
Ja, Kristendommen.
- 26 (28,6%)
Ja, Islam.
- 3 (3,3%)
Ja, Jødedommen.
- 0 (0%)
Ja, Buddhismen.
- 3 (3,3%)
Ja, anden religion.
- 1 (1,1%)
Nej, tror ikke på nogen religion.
- 58 (63,7%)
Antal Stemmer: 91

Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 34 Udprint
Forfatter Emne: Hvad tror du på?  (Læst 57214 gange)
Ibraa
Førsteholdsspiller

Sv: Hvad tror du på?
« Svar #270: 08 Apr 2013, 15:18 »

For mig er religion bare unødvendig, og den eneste jeg herre jeg har er mig selv. Jeg kan sagtens leve et godt liv som ikke er skadelig for andre uden en Gud eller en bog til at vejlede mig. Jeg kan sagtens for fuldt udbytte ud af mit liv selvom at jeg tror døden er samme følelse som når du sover. Du mærker ikke dig selv og er ikke ved bevidsthed, og er derfor ikke klar over at du dør. Så selvom jeg ikke tror på genfødsel eller 72 jomfruer, helvede og himlen osv kan man jo godt leve et optimistisk liv selvom man er gammel. Religion er for mig noget som gav folk noget at holde fast i, noget som gav dem håb, og det synes jeg ikke der er behov for på samme måde længere - i hvert fald ikke i et land som i Danmark. Jeg kan smile hver dag, give kærlighed til andre og ikke lade mig påvirke af provokerende/onde mennesker uden en religion at støtte mig til. Jeg kunne være født som et fattigt barn i Afrika, en guldfisk med 2sek hukommelse, en bjørn der bliver mishandlet, en abe der bliver dræbt ved fødslen, eller måske bare være en af de milliarder sædceller som ikke klarer "rejsen til ægget"... Men i stedet blev jeg et menneske med - i forhold til andre dyr - høj intelligens og retten til at vælge selv. Og så blev jeg født ind i et land hvor levestandarden er høj, og hvor du kan blive nøjagtig hvad du vil - hvis bare du gider. Så jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor man har behov for at have en religion til at vise en vej, når nu de fleste religioner er så ældgamle, og der absolut intet af det som biblen/andre religiøse bøger beskriver, som kan bevises overhovedet. Det er meget muligt at Jesus (og Mohammed for den sags skyld) har levet, men alt det der står om dem er jo ren vrøvl. Religion er et værktøj til at snyde sig selv til at tro på det bedre... Lidt ligesom at man - for at gøre et barns jul mere livlig - siger til dem at der findes en julemand, og at han kommer med gaver til en, en gang i året. Man fandt senere ud af at det var løgn, men det gav ens barndom nogen gode minder, men nu er man ældre og mere klog, og har ikke længere brug for den slags løgne...

Det kan godt være jeg lyder meget "ekstrem" i min holdning og sådan noget... Men på bunden ville jeg jo bare ønske at folk kunne tro på det de ser, i stedet for alt det overtro.. Jeg har heller ikke noget imod at folk tror på Gud osv, så længe at det ikke påvirker deres liv i alt for stor en grad - som fx en klassisk muslim, der lever efter alle mulige digtede regler for at undgå at komme i helvede... Smiley

Am I the only one around here who gives a shit about the world?

Anfield Road
Manager

« Svar #271: 08 Apr 2013, 15:44 »

Jeg tror på det jeg ser Ibraa. Jeg tror på at jeg er blevet udstyret med en fantastisk intelligens (oh yeah I said it), at træerne blomstrer hver forår, og at vi alle sammen kan ånde og leve. Vores verden er opbygget af atomer, der er sat sammen i millionvis, ja milliardvis af sammensætninger. Det har bygget vores verden og vores krop, det gør at jeg kan tænke og føle. Fordi et par legoklodser er blevet sat ordentligt sammen!! Jeg kan simpelthen ikke tro på at det er tilfældigt. Jeg kan ikke tro på at skæbnen har siddet og kastet terning og heldigvis har ramt to 6´ere. Vores verden er så fantastisk indrettet at jeg har svært ved at se at simpelt held har kunne skabe alt det. Jeg bliver bekræftet i min tro hver morgen når jeg ser det.

Så hvad tror du på? Hvad ser du?

For det andet så håber jeg ikke du opfatter religion som en hjernevask. For det lyder lidt sådan. Fordi man tror bliver man jo ikke tvunget til at skille sig af med fornuftens brug. Langt størstedelen af de troende er jo fornuftige mennesker. At der så er et par hundrede stykker der er lidt forskruede er jo så en anden sag.

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #272: 08 Apr 2013, 16:16 »

Så du er bange for at tro på en tilfældighed? Der er sikkert uendeligt meget fysik og kemi som vi ikke kender til endnu - og som vi måske ikke engang kan fatte eller forklare fordi at det er langt dybere end noget af det vi kender til i forvejen. Og hvad hvis alt den fysik og kemi har eksisteret i millarder^milliarder^milliarder^milliarder af år og så ved en tilfældighed skabt liv som så med tiden førte til os mennesker? Når man tænker på at universet måske har eksisteret i en uendelighed, så skulle denne tilfældighed vel komme på et eller andet tidspunkt? Og hvem siger at denne tilfældighed ikke er sket før, bare et andet sted i denne ekstremt store verden? Og hvis der så findes en slags liv på en anden planet langt, langt væk, hvilken del af guds plan er de så? Var det forudsagt at mennesket ville bygge et teleskop der kunne se langt væk og finde andet liv?

Hvis man antager at universet har eksisteret i uendelig mange år... og at der er meget vi ikke kender til endnu: fx hvor stammer tyngdekraften fra? Så er denne tilfældighed med at skabe en planet som skabte liv ikke helt umulig.
Desuden er mit spørgsmål også: Hvem skabte skaberen? Altså hvem skabte gud? Og sådan kan man jo blive ved. I bund og grund handler det jo bare om at man højst sandsynligt aldrig får svaret på hvor universet stammer fra, og hvem der skabte hvad, så nogen mennesker har bare sagt "well.... lets stick to the God-thing then...", for så er det "hul" jo udfyldt. Smiley

plutonium
Manager

« Svar #273: 08 Apr 2013, 16:19 »

Her må jeg give Anfield ret. Det virker som om du opfatter religion som, ja, hjernevask. Det synes jeg er at gå lige hårdt nok til religiøse mennesker.

Der er ingen tvivl om, at der er mange, der tager religionen for bogstaveligt. Med mange mener jeg millioner på verdensplan, men måske en promille af den danske befolkning, skal det siges - jeg synes ikke det er slemt i Danmark på nogen måde. Jeg bliver frastødt, når jeg hører historier om fx Jehovas Vidner, hvor de hellere lader et barn dø, end at give det en livreddende blodtransfusion. Det harmonerer bare ikke med det moderne danske samfund, og det synes jeg er forkasteligt. Men det er gudskelov kun en brøkdel af den kristne kultur, der er så forskruet.

Derfor synes jeg det er forkert, at stemple religion som en dårlig ting, for som regel er den bare inspirationskilde for troende mennesker, ligesom Einstein og Bill Gates inspirerer mig. Biblen kan for alle mennesker, også ikke-troende som jeg selv, være en inspirationskilde til at føre et godt liv. Det betyder ikke at man er fanatisk eller hjernevasket af den grund. Jeg er i og for sig ligeglad med hvor folk suger filosofi, etik og moral til sig - men religion er et af mange mulige steder at opsøge det.

Og nu må du ikke misforstå mig. God opførsel og filosofi er noget de fleste kan tænke sig til, men det gør det ikke til en dårlig ting, at man kan læse om det også. Selvom jeg forstår fodbold, så læser jeg jo stadig analyser af det. Bare for at få forskellige indtryk og på baggrund af det danne min egen mening. Det samme kan religion.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Anfield Road
Manager

« Svar #274: 08 Apr 2013, 17:09 »

Så du er bange for at tro på en tilfældighed? Der er sikkert uendeligt meget fysik og kemi som vi ikke kender til endnu - og som vi måske ikke engang kan fatte eller forklare fordi at det er langt dybere end noget af det vi kender til i forvejen. Og hvad hvis alt den fysik og kemi har eksisteret i millarder^milliarder^milliarder^milliarder af år og så ved en tilfældighed skabt liv som så med tiden førte til os mennesker? Når man tænker på at universet måske har eksisteret i en uendelighed, så skulle denne tilfældighed vel komme på et eller andet tidspunkt? Og hvem siger at denne tilfældighed ikke er sket før, bare et andet sted i denne ekstremt store verden? Og hvis der så findes en slags liv på en anden planet langt, langt væk, hvilken del af guds plan er de så? Var det forudsagt at mennesket ville bygge et teleskop der kunne se langt væk og finde andet liv?

Hvis man antager at universet har eksisteret i uendelig mange år... og at der er meget vi ikke kender til endnu: fx hvor stammer tyngdekraften fra? Så er denne tilfældighed med at skabe en planet som skabte liv ikke helt umulig.
Desuden er mit spørgsmål også: Hvem skabte skaberen? Altså hvem skabte gud? Og sådan kan man jo blive ved. I bund og grund handler det jo bare om at man højst sandsynligt aldrig får svaret på hvor universet stammer fra, og hvem der skabte hvad, så nogen mennesker har bare sagt "well.... lets stick to the God-thing then...", for så er det "hul" jo udfyldt. Smiley

Men det er jo ikke bare én tilfældighed? Det er milliardvis af tilfældigheder. Faktisk vil jeg mene at det er noget "modigere" at tro på en gud end på en tilfældighed. Dybest set er religion jo ulogisk. Det er det da, men det handler jo på den måde ikke om Ikke at turde tro, men om at TURDE tro.

Det er jo ikke Gud der er afhængig af verden, men verden der er afhængig af Gud. Så på den måde kan man jo sige ikke sige at nogen eller noget skabte Gud. Det er jo ligesom at spørge "Hvor kommer det materiale der udløste Big Bang fra?" Det kan man jo ikke savre på for før det var der jo intet.

I bund og grund drejer det her vel sig om at vi ikke kan fatte begrebet "uendeligt". Vi kan jo ikke operere med "Det har altid været der" Smiley Men det er jo også ganske absurd at forestille sig at verden har været...ingenting Smiley Dermed ikke sagt at jeg tror om du tror på den ene skabelsesteori eller ej, blot et eksempel om den mest udbredte Smiley

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #275: 08 Apr 2013, 17:32 »

Så du er bange for at tro på en tilfældighed? Der er sikkert uendeligt meget fysik og kemi som vi ikke kender til endnu - og som vi måske ikke engang kan fatte eller forklare fordi at det er langt dybere end noget af det vi kender til i forvejen.

Nu vil jeg ikke citere hele dit indlæg, men det er sjovt at du siger at du tror på det du kan se og så mener du alligevel at der er meget som vi ikke kan fatte eller forklare - og bruger det som et MODargument imod religion. Hvis der er så meget fantastisk tilfældigt (eller heldigt) i verden, og hvis der er så meget man ikke kan forklare - hvorfor er det så så svært at acceptere at der faktisk er folk som tror at der er mere mellem himmel og jord som ikke kan forklares - og som hjælper dem til at få et bedre liv? Fair nok at du kan leve uden religion, men det virker som om du går rundt med skyklapper og mener at alle dem der tror på noget andet end dig er idioter og det er spild af tid. Jeg vil nærmere sige at det er synd at gå og tro at der er meget man ikke kan fatte eller forklare, og ikke udnytte det til at berige sit liv, men i stedet bruge det til at se ned på andre.

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #276: 08 Apr 2013, 18:03 »

Bare sådan af ren interesse - hvilken af de tusindvis af guder hepper i så på?

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #277: 08 Apr 2013, 18:10 »

Ja undskyld hvis i føler jer stødt eller noget - for det er ikke min intention. Havde de ting - som står i biblen - sket i dag - uden videomatriale eller noget andet som beviser det, men kun baseret på folks historier - ville i så tro på det? Nej vel? Der er fysik vi ikke kender til endnu, og som muligvis kan forklare det hele, selvom den skulle komme med formeler vi ikke kan sætte os ind i... Men det får ikke mig til at begynde at tro at der ligger en gammel mand på en hvid sky i "Himlen" og har designet det hele.. Det er ikke realistisk Smiley

plutonium
Manager

« Svar #278: 08 Apr 2013, 18:16 »

Nu tror jeg heller ikke at det er særlig mange kristne, der tror Gud er en gammel mand på en hvid sky Wink

Du stiller det måske lidt for komisk op for dig selv, Ibraa crazy

Prøv snarere at tænke på det som en rent åndelig ting. Noget du ikke kan se, præcis som den luft der er omkring dig. Det er lige så svært at forestille sig som en intethed, hvorfra alt udsprang. Jeg ved ikke hvordan Big Bang opstod, men af alle de teorier jeg er blevet præsenteret for i mit liv er det klart den jeg finder mest plausibel. Men i og for sig er det jo lige så mystisk og uforklarligt som at en spirituel skabning har kunnet skabe det. Hvem siger en 'gud' ikke kreerede big bang, og derfra bare lod alt gå sin gang? Vi kan ikke forklare det, og derfor skal man ikke nedgøre tanken, som jeg ser det.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

DeBuur
Manager

« Svar #279: 08 Apr 2013, 18:17 »

IMO er det uintelligent at negligere behovet for at tro på noget eller at komme i en situation hvor behovet for at tro kommer til overfladen.

Jeg har arbejdet i psykologiens og psykiatriens verden i flere årtier og har mødt mennesker i ekstrem eksistentiel krise og ganske mange af de mennesker havde et behov for at tro.

Jeg har også i mit tidligere erhverv set hvad der sker når en borgerkrig hærger og religionerne ligepludselig definerer ven eller fjende og hvem der skal leve eller dø og selv her var mange sjæle fortabte uden noget at tro på.

Personligt mener jeg religionerne og deres betydning på dem vi er idag er så væsentlig en betydning for den tænkning vi har og praktiserer så igen at undervurdere religionernes betydning er IMO et gigantisk og uintelligent selvbedrag.

Jeg er selv vokset op på kanten af det jyske bibelbælte og har oplevede flere kæmpe med den mere fundamentalistiske kristendom i form af indre mission - i min ungdom oplevede jeg kristendommen som noget begrænsende, sort og negativt først efter mange år fandt jeg ud af at kristendommen også rummer nogle gode værdier som jeg bestemt holder af - men også at kristendommen har haft en ualmindelig kedelig og drabelig betydning for vores verden.

YNWA

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #280: 08 Apr 2013, 18:32 »

Nu tror jeg heller ikke at det er særlig mange kristne, der tror Gud er en gammel mand på en hvid sky Wink

Prøv snarere at tænke på det som en rent åndelig ting. Noget du ikke kan se, præcis som den luft der er omkring dig. Det er lige så svært at forestille sig som en intethed, hvorfra alt udsprang. Jeg ved ikke hvordan Big Bang opstod, men af alle de teorier jeg er blevet præsenteret for i mit liv er det klart den jeg finder mest plausibel. Men i og for sig er det jo lige så mystisk og uforklarligt som at en spirituel skabning har kunnet skabe det. Hvem siger en 'gud' ikke kreerede big bang, og derfra bare lod alt gå sin gang? Vi kan ikke forklare det, og derfor skal man ikke nedgøre tanken, som jeg ser det.

Hvem siger at denne intethed ikke bare var et sandkorn i forhold til noget der er endnu større? Så lukket tror jeg ikke verden er, selvom universet som vi kender det er riiiimlig stort i forhold til os. Men tænk hvis der findes noget endnu større.

Og med hensyn til at Gud er noget åndeligt, kan jeg godt følge. Men igen - så bliver det bare noget psykologisk, så man bilder sig selv en at man har en der overvåger en. Og sådan noget kan selvfølgelig være svært at bevise. Men jeg synes det er fint nok at folk bruger religion til at danne den tryghed det giver dem, og bruger det til at svare på de spørgsmål de ikke kan svare på. Men at leve efter det hele til punkt og prikke er forkert i min øjne. Det er ikke noget der praktiseres så meget af kristne i fx Danmark, men muslimer er rigtig gode til det, og det er i mine øjne at spilde sin tid Smiley

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #281: 08 Apr 2013, 18:33 »

Jamen så er vi jo også i en anden boldgade end den kristne tro. Det her er jo spiritualisme.

Spardle
Landsholdsspiller

« Svar #282: 08 Apr 2013, 18:36 »

Jamen så er vi jo også i en anden boldgade end den kristne tro. Det her er jo spiritualisme.

Pluto har da heller ikke på noget tidspunkt sagt han var kristen?

Burnley, Aab,  FC Barcelona, Schalke 04,
Burnley will win the PrL trophy again, it's just a question about time.
Pretiumque Et Causa Laboris

Gungner
Gæst

« Svar #283: 08 Apr 2013, 18:36 »

Jeg tror på at de ting der er beskrevet i Bibelen er sket, men nok bare ikke som det står beskrevet.
Gik Jesus på vandet? Ja, men han brugte nogle tricks for at gøre det. Det er blevet diskuteret meget om Jesus gik over en frossen sø eller benyttede sig af bundgangspæle under overfladen. Fandtes Jesus overhovedet? Ja, men jeg tvivler på at han var den som han er beskrevet som i Bibelen. Måske var han lidt af en "hustler", en datidens Cris Angel. Men ingen tvivl om at han fandtes, og forsøgte at sprede Gud's ord med hvad der måske ikke var det smarteste.

Som troende, tror jeg ikke på at Gud er en gammel mand på en hvid sky. (Bare lige for at være enig med Pluto Tunge )

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #284: 08 Apr 2013, 18:38 »

Pluto har da heller ikke på noget tidspunkt sagt han var kristen?

Nu skriver Pluto jo heller ikke for ham selv, så jeg er udmærket klar over, at han ikke er kristen. Det har han vist også skrevet flere gange - men jeg mindes heller ikke at have påstået andet?
« Seneste Redigering: 08 Apr 2013, 18:42 af Njaourinho » Logged

Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 34 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010