home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 596 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Fodbold
| | |-+  Kategori: EM 2012
| | | |-+  Grækenland
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Grækenland  (Læst 20251 gange)
Swizz CataR
Manager
********

Offline Offline


 
Grækenland
« : 24 Maj 2012, 14:44 »



Præsentation:
Da Grækenland i 2001 kunne offentliggøre tilgangen af tyske Otto Rehhagel som ny landstræner, skulle det vise sig at være startskuddet på en epoke i græsk fodbold. D. 6 oktober 2001 fik han sin debut, og det mod ingen ringere end England på Old Trafford. Og Rehhagel var sekunder fra en drømmedebut, faktisk måtte England helt hen i det 93. minut før man kunne få et 2-2 resultat med hjem, et resultat der sikrede englænderne en direkte billet til VM-slutrunden i 2002, og sendte tyskerne ud i play-off om selvsamme billetter.

I netop sin debut fik Rehhagel overbevist sig selv og det græske folk om, at det kan lade sig gøre at få resultater med et taktisk udgangspunkt, der hedder en solid defensiv. Dette fik man så også endeligt bevist overfor omverdenen, da man i EM-kvalifikationen endte som nr. 1 i sin pulje, der ellers bl.a. bestod af Spanien og Ukraine. Faktisk vandt Grækenland seks ud af de otte opgør i gruppen, herunder den vel nok sværeste kamp - Spanien på udebane! Målscoren talte dog også sit tydelige sprog: 8-4! Og så gjaldt det EM-slutrunden i Portugal.

Her havnede man i en svær gruppe, hvor modstanderne hed Portugal, Spanien og Rusland. Man sneg sig akkurat videre, det på Spaniens bekostning, efter at de to sydeuropæiske nationer endte á point. Herefter ventede der endnu sværere modstand. Først de forsvarende mestre fra Frankrig, så et af slutrundens bedste hold, Tjekkiet og til sidst blev værtsnationen Portugal sænket, og Grækenland kunne mod alle odds hæve EM-trofæet.
Desværre for Grækenland har de ikke kunnet præstere helt det samme siden da - man kvalificerede sig ikke til VM i 2006, og ved EM i 2008 og VM 2010 røg man ud efter det indledende gruppespil. Dette betød at Otto Rehhagel takkede af og i stedet kunne han tage på en velfortjent pension.

Men lige så meget som Rehhagel var elsket og savnet, lige så hurtigt har man lært at elske hans afløser, portugisiske Fernando Santos. Han valgte at træde i Rehhagels fodspor, og fortsatte den defensive taktik, og opnåede en bedre start end sin tyske forgænger: 17 kampe i streg uden ét eneste nederlag, således gik man en - på papiret - overkommelig gruppe igennem - igen er det bemærkelsesværdigt at notere målscoren: 14-5, det i 10 kampe.

Udenfor fodbolden er Grækenland nok mest af alt kendt som et fantastisk sted at holde ferie, hvad enten det er på fastlandet eller på en af de mange øer. Nævner man Grækenland anno 2012, vil de fleste dog nok tænke på deres økonomiske situationen, som mildest talt er helt ude at skide. Og for at blive i det politiske, så udtalte Otto Rehhagel efter finalen ved EM i 2004 følgende: “It is great that soccer can unite all people for one day. It is something politics has often tried, and we were able to do it today. All people became brothers”.

Forventning:
Det er fuldt ud forståeligt at oddsene er høje på en græsk triumf, for den kan være svær at spotte. Men det var den også i 2004, og siden da er græsk fodbold rykket sig i den rette retning, og man har opnået en masse slutrundeerfaring under Rehhagel, der fik Grækenland kvalificeret til tre slutrunder. Før det havde man kun deltaget i to slutrunder: EM 1980 og VM 1994, ved begge lejligheder blev man dog sendt hjem uden at have gjort noget væsen af sig.

I Fernando Santos har holdet en dygtig træner, der er god taktisk, og som har fået det græske hold til at præstere - kun ét eneste nederlag har man fået siden hans ankomst for snart to år siden(!), det mod Rumænien i en træningskamp. Spillemæssigt skal man dog ikke sætte næsen op efter hæl og tå, tværtimod satser man på kontra- og omstillingsspillet.

Med disse to ting in mente, samt en trup der består af en god blanding af talent og rutine, finder jeg det ikke utænkeligt, at Grækenland godt kan gå videre fra gruppespillet, men så stopper festen nok også, da man i så fald render ind i enten Tyskland, Holland, Portugal eller forhåbentlig Danmark.

Gruppe og kampprogram:
v. Polen (åbningskampen), fredag d. 8/6 kl. 18 - TV2 sender fra kl. 17
v. Tjekkiet, tirsdag d. 12/6 kl. 18 - DR sender fra kl. 17:30
v. Rusland, lørdag d. 16/6 kl. 20:45 - TV2 sender fra kl. 20

Truppen:
Målmænd:
Kostas Chalkias, Alexandros Tzorvaz, Michalis Sifakis

Forsvar:
Giannis Maniatis, Giorgios Tzavelaz, Stelios Malezas, Kyriagos Papadopoulos, Avraam Papadopoulos, Sokratis Papastathopoulos, Vasilis Torosidis, José Holebas

Midtbane:
Alexandros Tziolis, Giorgos Karagounis, Giorgos Fotakis, Sotiris Ninis, Panagiotis Kone, Kostas Katsouranis, Grigoris Makos, Giannis Fetfatzidis, Kostas Fortounis

Angreb:
Giorgios Samaras, Nikos Lyberopoulos, Kostas Mitroglou, Dimitris Salpigidis, Theofanis Gekas
Bemærk: Dette er brutto-truppen - den endelige trup er endnu ikke udtaget!

Der er næppe mange navne der vil springe i øjnene på den almene dansker, og det er som sådan forståeligt nok, da langt størstedelen spiller i den hjemlige liga, Superleague Greece. Men man skal dog ikke tage fejl af dette hold, for det er ganske udmærket et af slagsen.

Forventet opstilling:
Michalis Sifakis
Vasilis Torosidis - Sokratis Papastathopoulos - Kyriagos Papadopoulos - Avraam Papadopoulos/Gianni Maniatis
Alexandros Tziolis - Giorgos Karagounis - Kostas Katsouranis - Sotiris Ninis
Giorgos Samaras - Dimitris Salpigidis

Profiler:
Den altoverskyggende profil på det græske landshold, er den 35-årige evigt unge kaptajn, Giorgos Karagounis. En af de få tilbageværende fra EM-triumfen fra 2004. Han er det vigtige bindeled mellem forsvar og midtbane, hvor han med sin store rutine sørger for, at Grækenland ikke giver meget væk. Han kan i øvrigt, med lidt held, udligne og slå Theofanis Zagorakis' rekord som den spiller der har opnået flest landskampe for Grækenland.

Michalis Sifakis blev smidt for løverne i landsholdssammenhæn g i play-off kampene mod Ukraine, hvor han med en masse redninger havde en stor andel i, at Grækenland sammenlagt vandt med 1-0 og kvalificerede sig til VM-slutrunden i Sydafrika. Siden da han har været fast mand på landsholdet, hvilket da også har hjulpet ham til en kontrakt med Palermo, hvor han dog er reservekeeper for Viviano.

Kyriagos Papadopoulos er nok nærmere en upcoming-man frem for en profil, men han bør blive nævnt. For som bare 15-årig fik han debut for Olympiakos i den bedste græske række. Siden da er pløkkerne blevet hevet op, og i dag har han erobret en plads i startopstillingen hos Schalke, og også på landsholdet, hvor han med sine to mål i kvalifikationen blev delt topscorer for Grækenland. Med sin energiske og hårdtarbejdende stil, skal de polske, tjekkiske og russiske angribere stå tidligt op, hvis de skal have chance over for den 20-årige midterforsvar.

Bonus info - vidste du at.. :

 - Grækenland har to officelle kælenavn, Ethniki (National) og Galanolefki (Blå-hvide). Men faktisk har man også et uofficielt, Piratiko (Piratskibet). Dette kom til efter en radio-kommentator under åbningskampen mod Portugal ved EM-slutrunden i 2004 udtalte følgende: "since the Portuguese team appear in such a ship, it's time for us to become pirates and steal the victory". Noget man som bekendt gjorde - endda a to omgange.

 - Grækenland også var i gruppe med Rusland ved EM-slutrunderne i 2004 og 2008? Rusland vandt de to opgør med hhv. 2-1 og 1-0. Tjekkiet har også mødt i EM-sammenhæng, dette var også i 2004, i semifinalen.

 - Fernando Santos' kælenavn er El Mechanico, da han har en bachelorgrad i elektronikingeniør? Denne fik han i 1977 på The Instituto Superior de Engenharia de Lisboa (ISEL).

 - Grækenland spillede sin første landskamp i 1924, hvor man tabte 1-4 til Italien, men først i 1926 blev det græske fodboldforbund, Hellenic Football Federation (HFF), stiftet? Man blev iøvrigt først optaget hos FIFA året efter.


Tak til Zone 43 for dette stykke fremragende arbejde.
« Seneste Redigering: 28 Maj 2012, 19:29 af Swizz CataR » Logged

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

U-4-E
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #1: 28 Maj 2012, 17:22 »

hvor han med sine to mål i kvalifikationen blev delt topscorer for Grækenland.

Wow.. Tunge

Rigtig godt skrevet af den kære Zone. Bed mærke i den sidste del, og tænkte at det da ikke kunne passe. Og ganske rigtigt, for det hurtigste mål blev scorede af russiske Dmitri Kirichenko i 2004 mod netop Grækenland. (67 sek)
Logged

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Grækenland
« Svar #2: 28 Maj 2012, 17:25 »

Så fjerner jeg lige den del Wink
Logged

rasmussidelmann
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #3: 28 Maj 2012, 17:40 »

Det var da en omgang dejlig læsning. Nogen der ved hvorfor Ioanis Amantidis (stav) ikke er med? Mener han spiller for Frankfurt.
Logged

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Grækenland
« Svar #4: 28 Maj 2012, 17:45 »

Vil tro det er fordi at deres andre angribere bare er bedre og spiller på højere niveau.
Logged

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #5: 28 Maj 2012, 17:48 »

Det var da en omgang dejlig læsning. Nogen der ved hvorfor Ioanis Amantidis (stav) ikke er med? Mener han spiller for Frankfurt.

Han stoppede på landsholdet i 2010. :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ioannis_Amanatidis#International
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #6: 28 Maj 2012, 18:34 »

Fandme godt skrevet Casper Smiley Du er sgu en dygtig skribent, ærgeligt du ikke bruger det mere her på siden Thumbs Up

Bliver spændende at følge Grækenland under slutrunden, og har altid godt kunne lide Karagounis som jeg fik en lille forkærlighed for ved EM 04. Hans mål til 1-0 i åbningskampen var i hvert fald godt sendt afsted Opstemt
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #7: 28 Maj 2012, 19:08 »

Helt enig med VK!

Karagounis er virkelig en fed spiller!

Og rigtig fedt du har taget dig tid til at skrive om det mest røvsyge fodboldhold, som har vundet en slutrunde i min levetid.

Respekt for det Zone!
Logged

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Grækenland
« Svar #8: 28 Maj 2012, 19:17 »

Wow, det var nostalgisk. Kampen mellem Grækenland og England var en af dem, som jeg huskede allerbedst efter Beckhams mål på frisspark. Det var da fantastisk lige et blive mindet om det igen. Altid beundret ham..  Smiley

Og rigtig god artikel, som jeg ingen anelse har om, hvor jeg læste den, da jeg ikke kan lide Grækenland på nogen måde. Det skulle dog ikke undre mig hvis de gik videre fra den lilleputgruppe de var i.
Logged

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Grækenland
« Svar #9: 28 Maj 2012, 22:15 »

Fin læsning. Rehhagel er dog ikke gået på pension, selvom han holdt sig uden trænerjob i næsten 2 år. I dag er han dog tilbage i tysk fodbold i Hertha BSC, som han dog ikke formåede at redde for nedrykning.
Logged

Build Me Up Buttercup!

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #10: 28 Maj 2012, 22:23 »

Fin læsning. Rehhagel er dog ikke gået på pension, selvom han holdt sig uden trænerjob i næsten 2 år. I dag er han dog tilbage i tysk fodbold i Hertha BSC, som han dog ikke formåede at redde for nedrykning.

Kong Otto var ganske rigtigt i Berlin, en god del af foråret, men han var taget tilbage til pensionen uanset hvordan det skulle ende for Berlin. :-)

Og tak for alle roserne, drenge.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #11: 29 Maj 2012, 20:02 »

Så er den endelig trup udtaget: Tziolis og Kone blev ofret, jeg regner med at MBJ, Swizz eller en tredje fra crewet vil redigere i præsentationen. :-)

Lidt overraskende finder jeg det, at begge to er vraget. Tziolis har ganske vidst ikke spillet så meget på klubplan, hvorfor kampformen ikke er den bedste, fair nok. Jeg så ham ellers som et sikkert kort. Men at Kone er vraget på bekostning af Fortounis, 19-årig urutineret wing, finder jeg lidt overraskende.
At Tziolis er vraget betyder også, at opstillingen i præsenatationen skal ændres. Mit umiddelbare skud fra hoften vil være, at Avraam Papadopoulos tager højrebacken, Gianni Maniatis højrekanten og så ryger Sotiris Ninis over på venstrekanten. Træningskampen mod Armenien på torsdag vil dog med en fin sandsynlighed give et bud på, hvordan opstillingen bliver.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #12: 08 Jun 2012, 16:55 »

Så er opstillingen klar, til åbningskampen mod Polen, der begynder om en lille times tid.

Chalkias
Torosidis - Sokratis - A. Papastathopoulos - Holebas
Manitis - Katsouranis - Karagounis
Ninis - Gekas - Samaras

Lidt overraskende at Sifakis ikke er med fra start, og egenligt også Kyriagos. Især Sifakis kommer meget bag på mig, der må have været en (små)skade eller andet i vejen.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


ZiDaNe5
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #13: 08 Jun 2012, 20:16 »

Salpingidis var kampens overraskelse. Med sine løb i dybden, gjorde han livet surt for det polske forsvar. Han skal starte inde i næste kamp, da han er en ihærdig og ivrig spiller.

Anføreren derimod.. Han lavede en del fejl afleveringer og mistede bolden adskillige gange midt på banen. Han virkede i det hele taget lidt sløv i det. Der langt fra de gode dage i 2004, men han var god til at få tiden til at gå..

« Seneste Redigering: 08 Jun 2012, 20:24 af ZiDaNe5 » Logged

DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Grækenland
« Svar #14: 08 Jun 2012, 20:21 »

Uha Uha der var optræk til klø i første halvleg... men en elendig Polsk målmand fik Grækenland ind i kampen igen...men ak det endte med en Græsk Tragedie via det brændte straffe spark.
Logged

YNWA

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010