home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
22 Dec 2024, 22:25 Wester Jr. Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23477
  0 Brugere, 635 Gæster Online.

Nyeste Bruger: rune.saksager
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #11 PAUSE
0 Brugere og 25 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Udprint
Forfatter Emne: MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #11 PAUSE  (Læst 36564 gange)
MBJ
Landsholdsspiller

Sv: MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #4
« Svar #45: 02 Jan 2012, 17:56 »

Beklager de knap så gode SS´er.

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #46: 02 Jan 2012, 18:04 »

Ja ville lige prøve med et lidt større hold. Har købt Lacina Traore som targetman sammen med saha som skarpretter. Genialt samarbejde. Slog bl.a. Chelsea 2-0 på kontra mål af saha hvor traore header bolden videre til saha og et mål efter hjørnespark, hvor man har Distin, Jagielka, fellaini, Heitinga, cahill og nyindkøbet Traore!

Dejligt at høre at den også fungerer med midterhold Wink Vil dog anbefale at du spiller mere offensivt end den her taktik, mod bundholdene.

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #47: 03 Jan 2012, 11:21 »

Sæsonen færdigspillet – Norwich

Så blev det min tur igen til at gøre status. Nu er jeg også blevet færdig med min sæson i Norwich, og jeg er ganske godt tilfreds med resultaterne.

Sæsonen
Norwich var inden sæsonen spået som den største nedrykningskandidat! Holdet viste hurtigt at alle tog fejl og til nytår lå holdet på en ganske imponerende 10. plads. Men holdet ville mere, og efter sæsonens sidste kamp som blev vundet 2-1 hjemme over Aston Villa, vel og mærket en mand i undertal 88 minutter af kampen Wink, kunne holdet fejre en super flot 8. plads i Premier League som oprykker.

Tabellen så således ud:

Det første jeg tænker når jeg ser den, ud over at det er en flot placering, er at den defensive del af taktikken fungerer næsten upåklageligt! 36 mål i 38 kampe som oprykker er imponerende. Man kan selvfølgeligt kigge på de kun 39 scorede med de negative briller og sige at det heller ikke er ret mange… Men jeg ser anderledes på det! De 5 nederste i ligaen er de eneste der har scoret færre mål, men man skal til gengæld også kigge i top 6 for at finde hold der har lukket færre ind. Og eftersom at denne taktiks fokus jo lægger på at skabe en solid defensiv, ved at spille defensivt, syntes jeg ikke man burde forvente flere mål… tvært imod. Med det spillermateriale der var til rådighed, hvor der er spillet temmelig defensivt, og så stadig score over et mål pr. kamp i snit syntes jeg egentligt ikke jeg vil klage!

Det er min mening, ønsker du at score flere mål så må du kigge et andet sted, men der er jeg ret usikker på at du vil opnå samme placering i ligaen så.

Noget andet der er lidt sjovt er at jeg er endt som det hold i ligaen i hvis kampe der er scoret færrest mål. Under 2 mål pr. kamp i snit! Man kan se det som noget negativt, jeg ser det som et tegn på at taktikken er lykkedes og som noget positivt. Jeg skrev i et af de tidligere indlæg, at vi med denne taktik ønskede at stresse modstanderne så meget som muligt, og ødelægge alle former for etableret angrebsspil. Det har resulteret i at HALVDELEN af alle mine kampe er endt uafgjort, det har jeg alligevel aldrig oplevet før! Opstemt Og det er lykkedes super godt, og har derfor også resulteret i masser af point mod de gode hold. Jeg har hentet point i 8 af de 12 kampe mod Chelsea, Liverpool, Arsenal, City, Tottenham og United! Hvilket er meget imponerende, og vi er netop gået hen og blevet topholdets mareridt. Du kan kalde det kedeligt, jeg kalder det effektivt. Tror heller mit hjemmepublikum vil spille 0-0 end at tabe 2-3 Wink

Men den er selvfølgeligt ikke perfekt den her taktik, og som Wester også forklarer om hans Gong-Ho er der gode og dårlige sider af ALLE taktikker. Det handler om at spille med den der passer dit hold bedst, og hvor fordelene overvejer ulemperne mest muligt. Igen syntes jeg det fungerer godt her.
Men der er 2 svagheder jeg vil udpege! Den ene er som vi har snakket om før, at vi er ret sårbare overfor fløjangreb. Jeg løste det ved at signe gode defensive backs, og så ved at spille med support backs i kampe jeg burde vinde, og defensive backs i de svære kampe. Det er nok også grunden til jeg lige hoppede 2 placeringer op.

Den anden ulempe er at når man møder de dårligere hold, har holdet svært ved at vende sig til at skulle styre spillet. Holdet ville ikke have godt af at begynde at spiller ”kontroller” da det vil stride imod alt hvad de har lært. Det her er en ulempe man må leve med da der ikke rigtig er nogen løsning. Det har resulteret i en del pointtab i form af, ja gæt engang, uafgjorte hampe Wink Det har dog hjulpet lidt her i de sidste halvår, at sætte mentaliteten på ”standard” der gør at man tager lidt mere af spillet, men stadig spiller kompakt og på kontrastød.

Jeg mener dog vi har ramt en taktik, hvor fordelene overvejer ulemperne en hel del for bundholdene. Vil dog ikke anbefale den til bedre hold, medmindre de skal ud og spille meget svære kampe mod tophold på udebane Wink
En sidste ting jeg har gjort er at jeg har hakket min skarpretter af som targetman, så han får bolden i dybden fordi han er ganske hurtig. Det har gjort at han scorer en del nemme mål, men også at han nu står for næsten alle holdets ”opspillede” mål vælger jeg at kalde det. Næsten alle andre af holdets mål kommer på langskud og dødbolde, men de andre spillere scorer self. også i ny og næ.

Sådan her så det ud da sæsonen var færdigspillet:

Nu vil MBJ og jeg som sagt begynde at forberede et langt indlæg, som måske kommer i flere bidder, der skal omhandle alt det taktiske. Når det er gjort uploader vi en beta og det er her i testere så kommer ind i billedet, for så skal der finpudses for alle pengene! Smiley
« Seneste Redigering: 03 Jan 2012, 11:24 af Sir Jeppe Nielsen » Logged

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #48: 03 Jan 2012, 12:25 »

Lyder godt og følger Smiley
Jeg vil gerne være med til at teste Smiley

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #49: 03 Jan 2012, 12:39 »

Lyder godt og følger Smiley
Jeg vil gerne være med til at teste Smiley

Super godt, bare hold dig opdateret... betaen kommer en af de næste dage Smiley

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #50: 03 Jan 2012, 12:41 »

Super godt, bare hold dig opdateret... betaen kommer en af de næste dage Smiley
Lyder godt  Thumbs Up

b0nb0n
Landsholdsspiller

« Svar #51: 06 Jan 2012, 13:59 »

Nu er der gået et par dage, kommer den snart Smiley

Wolverhampton - Klubben i England Smiley

MBJ
Landsholdsspiller

« Svar #52: 06 Jan 2012, 14:15 »

Vi har begge meget travlt, men den kommer i løbet af weekenden. Smiley

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #53: 06 Jan 2012, 20:37 »

Så kommer det længe ventede indlæg, (men har vel lov at drømme) og det kommer selvfølgeligt til at omhandle holdindstillinger. Vi har valgt at dele det store indlæg vi havde planlagt op i flere bidder, og det første kommer her…

5: Holdinstruktioner

Vi kan ligeså godt komme til sagen Wink

Filosofi:
Første punkt, filosofien. Det burde vel tale for at spille stift, da taktikken jo er rettet mod bundhold, som helst skal holdes fra det udfordrende, kreativt og krævende spil. Desværre vil det ødelægge den dynamiske midtbane som jo er denne taktiks kerne. Det går desværre heller ikke at spille flydende da det vil åbne os for kontra, og ødelægge både kontraen og den kompakte defensiv. Så derfor falder valget på noget så spændende som standard, og vi vil så ændre spillernes kreativitet, mentalitet og bevægelsesfrihed i deres individuelle instruktioner. Men meget mere om det på et andet tidspunkt.

Strategi:
Her kommer der ikke store overraskelser. Vi vælger at spille kontra, for at holde mange mænd bag bolden, og så ellers give den fuld gas fremad når chancen byder sig. Det sikrer også at midtbanen spiller defensivt når modstanderen er på bolden, samtidig med det tillader dem at komme med fremad når bolden erobres. Så den er som skabt til denne taktik. Defensiv-indstillingen kan selvfølgeligt bruge til at forsvare vigtige point, men bør aldrig bruges fra start af!

Afleveringsstil:
Her var der i mine øjne to muligheder, korte virker ikke rigtigt til bundhold og kontra. Efter at have testet begge dele er mit valg faldet på mere direkte. Holdet virker mere kynisk, de mister en bold ekstra af og til, men der bliver slået en masse farlige afleveringer som giver store chancer og flere mål. Derudover ønsker vi ikke boldbesiddelse, men hurtigt kynisk kontraspil. Så valget blev som sagt mere direkte.

Kreativ frihed:
Heller ikke de store overraskelser her, om du kan lide det eller ej, spiller vi mere disciplineret. Vi ønsker ikke de store finurligheder og fantastisk angrebsspil, vi vil som sagt spille kynisk og effektiv fodbold. Jeg kan sige ud fra mine egne erfaringer, at et hurtigt flot kontramål mod United, ser flot ud når det kommer fra et bundhold. Der er dog nogle spillere på midtbanen, den centrale midt og felt-til-felt spilleren skal have lidt kreativ frihed for at tage alle de løb de skal. Samtidig skal den ”defensive” angriber også have lidt kreativ frihed for at bliver chanceskabende. Ellers skal det kreative holdes på et minimum.

Skærme af:
Her er der 3 udmærkede muligheder. Pres mere på vil muligvis skabe en del farlige kontraer, men også åbne vores kompakte defensiv, noget der dog vil skade mere end det gavner. Afvent mere vil nok resultere i det lige omvendte, vores defensiv vil blive ULTRA kompakt, og modstanderen vil få sit for hvis de skal finde plads at spille på. Desværre vil det gå udover vores farligste offensive våben, som selvfølgeligt er kontraen og igen vil det i mine øjne skade mere end det gavner. Derudover vil det give endnu flere uafgjorte kampe, selvom det ville være skægt er der ikke mange der ønsker at stå med 20 point efter en sæson, med 20 uafgjorte kampe Wink Faktum er bare at man også blive nødt til at hive en sejr hjem i ny og næ. Så derfor bliver det endnu en kedelig standard, som skal sikre balance så vi får lidt af begge dele.

Tackling:
Her valgte jeg rimeligt hurtigt. Mere forsigtigt ville simpelthen ikke gå, da det ville resultere i en del ”spadsere direkte gennem forsvaret og scor fra en fri position”-mål til modtanderen – det ville svække defensiven for meget Opstemt Mere aggressivt ville nok få stoppet modstanderen og mere til, men jeg har bare aldrig været fan af masser af kort, og tusinder af spilstop. Men den kan dog være okay i MEGET vigtige kampe, ikke svære men vigtige. Der er ingen grund til at tage et rødt kort og 17 gule bare for at have en chance for 1 point mod United, da det ene point ikke tæller mere end et point mod Queens Park Rangers! Spiller du derimod en vigtig cupkamp, bundbrag, eller andre vigtige kampe, kan du smide den op på mere aggressivt. Men ellers nupper vi endnu en standard Wink

Markering:
Masser af muligheder og et svært valg. Men det der gjorde udslaget her, var at vi i mange tilfælde vil have masser af folk i defensiven og det sikrer os mod zoneopdækningens største svaghed. Når der er så mange spillere i defensiven vil de have små ”zoner” at skulle dække, og derfor er der minimal chance for at en spiller pludseligt står totalt fri, noget man ellers oplever med zoneopdækning. Derfor kommer modstanderen til at stå overfor en kompakt defensiv, hvor hver millimeter er dækket af, så de får utroligt svært ved at finde plads.

Ikke ligegyldig, men nok den mindst vigtige, da vi spiller smalt og uden egentlige fløje. Dog er det vigtigt have det på plads alligevel, så de indlæg der kommer bliver sparket med kvalitet! Her foreslår jeg hårde indlæg, da vi ofte vil stå over for stærke organiserede forsvar, og her siger min erfaring at hårde indlæg vil skabe flest chancer. Men her vil jeg ikke bestemme, for hvis du har en hovestødsstærk angriber skal du selvfølgeligt udnytte det og vælge standard, eller endda høje, men så skal han også være virkeligt stærk!

Bevægelsesfrihed:
Samme dilemma som ved filosofi og samme løsning, vi vælger igen standard, da vi som sagt ændrer spillernes løb individuelt alt efter hvordan vi ønsker dem. Og det kommer der selvfølgeligt meget mere om senere Wink

Defensiv linje:
Vi ønsker som sagt at spille kompakt, men smadrer vi den helt i bund dræber vi vores kontra, og bliver bombet ned udefra. Så vi lader den stå som den gør når vi ikke piller ved den Wink

Bredde:
Vi spiller med defensive backs, og uden fløje så jo bredere vi spiller jo sværere vil vi gøre det for os selv. Så den skal godt derned af, dog ikke helt i ekstremer igen, da vi vil blive rendt over af deres fløje selv på en smal bane. Vi sætter den 1 hak mere venstre end den ovenover, for nu at undgå misforståelser Wink

Tempo:
Her kunne det være oplagt at dræbe kampen totalt ved at sende tempoet i bund, men det vil desværre igen også ødelægger vores kontra lidt, samtidig med det nok vil give endnu flere uafgjorte. Så her sætter vi den 3 hak mere højre end der hvor den skifter til ”langsomt,” den bedste måde jeg lige kunne komme i tanke om at forklare det på. Det er mere langsomt end hurtigt, men ikke langsommere end vi stadig kan spille en farlig kontra, vi spiller jo mere direkte, så det kræver heller ikke helt så meget tempo.

Tidsspild:
Aldrig noget jeg har gjort meget i inden kampene, så jeg sætter den bare midt i. Det er en funktion der til gengæld er meget nyttig under kampene når du enten er foran eller bagude, men yderligere instruktion behøves vist ikke.

Fokus på afl.
Der kommer ingen store overraskelser når jeg siger at jeg spiller i gennem midten. Det gør jeg selvfølgeligt for først og fremmest at udnytte den dynamiske midtbane, men også fordi vi ønsker kompakt spil på en smal bane. Så derfor ingen diskussion og overraskelser her.

Kontraangreb
JA FOR DÆLEN!!! Og hvis den knap fandtes havde vi taget den, men vi må altså nøjes med et… Ja Wink Ingen forklaring nødvendig her…

Spil på offside: Lidt en individuel ting, men jeg vælger at lade være da det kræver dygtige forsvarsspillere, og holdet vil desværre møde angribere der er kloge nok til at undgå offsidefælden. Desuden skulle holdet gerne stå så kompakt at det sjældent bliver relevant.

Playmaker:
Nej… fordi vi ikke har en spiller på midten det hele skal komme fra, men de skal arbejde sammen som en enhed og gøre hinanden farlige.

Targetman:
Lidt overraskende måske, men hvis det skal gøres, skal det ikke være den komplette angrebsspiller men skarpretteren. Hvorfor? Fordi det ikke virker, da han bremser kontraen og fedter rund med bolden alt for længe. Meningen er ikke at den målgivende aflevering skal slås efter ham, men skarpretteren. Og med mindre din skarpretter er meget hurtig vil jeg egentligt foreslå jer helt at lade være, af samme grund som med playmakeren; de skal gøre hinanden farlige. Men har du en hurtig angriber, skulle man da være et skarn, hvis ikke man tikkede ham af, og gav ham et par bolde i dybden. Men det her er et sted jeg håber på lidt hjælp fra jer testere, for at se hvad der virker og ikke virker.

Bolde til targetman:
Tjaa… vil lade ovenstående tale Wink

Det var en gennemgang af vores holdinstruktioner skåret TOTALT ud i pap. Sådan ser det ud INDTIL VIDERE, men der kan blive lavet MANGE ændringer endnu. Når du er færdig skulle det gerne se således ud;

Det var vores holdinstruktioner, og nu håber vi stærkt på at få en flok testere på banen! Smiley Al respons kan bruges,
så fyr løs med jeres erfaringer.

I morgen – så vidt vi ved – kommer MBJ med et indlæg om alle spillerrollerne, ikke de individuelle instruktioner, men en gennemgang af hvordan vi ønsker den enkelte spiller til at spille, så i har noget at holde øje, og leje med sammen med det indlæg kommer betaen også på banen Smiley

b0nb0n
Landsholdsspiller

Sv: MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #5 Holdinstruktioner
« Svar #54: 07 Jan 2012, 08:36 »

Jeg vil gå igang med at teste den med Brighton Smiley
Selv om jeg dog helst ville have de individuelle også! Men de kommer jo i løbet af dagen!

Wolverhampton - Klubben i England Smiley

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #55: 07 Jan 2012, 12:27 »

Jeg vil gå igang med at teste den med Brighton Smiley
Selv om jeg dog helst ville have de individuelle også! Men de kommer jo i løbet af dagen!

Lyder godt Smiley MBJ vil komme med spillerrollerne som vi ønsker de skal spilles, og engang i aften kommer jeg med de individuelle instruktioner og en beta Smiley

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #56: 07 Jan 2012, 12:35 »

Jeg har nu læst dit indlæg igennem, Sir, og jeg er mere end klar til at teste taktikken! Jeg venter dog først til i aften, hvor jeg får de individuelle instruktioner at vide Smiley

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #57: 07 Jan 2012, 13:00 »

Jeg har nu læst dit indlæg igennem, Sir, og jeg er mere end klar til at teste taktikken! Jeg venter dog først til i aften, hvor jeg får de individuelle instruktioner at vide Smiley

Sir Hævet Øjenbryn Rimeligt ok alligevel...  Grin Ej, det er bare helt i orden, jeg fik endda lidt uventet tid, så jeg vil starte nu med de individuelle indstillinger.

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #58: 07 Jan 2012, 13:06 »

Sir Hævet Øjenbryn Rimeligt ok alligevel...  Grin Ej, det er bare helt i orden, jeg fik endda lidt uventet tid, så jeg vil starte nu med de individuelle indstillinger.
Tænkte nok du ville kommentere det  Thumbs Up

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #59: 07 Jan 2012, 13:23 »

Tænkte nok du ville kommentere det  Thumbs Up

Haha Wink

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010