home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23283
  2 Brugere, 303 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: hotpayalkapoor
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #11 PAUSE
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 8 Udprint
Forfatter Emne: MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #11 PAUSE  (Læst 33935 gange)
Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
MBJ og Sir JN's Underdog [Taktik blog] #11 PAUSE
« : 29 Dec 2011, 15:02 »

Projektet er lige pt. på pause, men vi vender tilbage når vi er klar til at fortsætte med anden del af arbejdet og den nye taktik. Der er dog en masse arbejde der skal gøres inden vi starter igen, og lige pt. er der andre ting vi er i gang med. Vi håber i vil læse med igen når vi starter op igen!

MBJ og Sir JN's Underdog
- Topholdets mareridt






Følg med i tråden på FMD hvor der også er masser af spændende læsning! - http://www.fmdanmark.dk/debatforum/show_topic.php?start=0&end=10&id=12733

Ideen

I går nat lå jeg og havde lidt svært ved at falde i søvn. Som den nørd jeg nu er, kredsede mine tanker om dette geniale spil. Efter jeg havde hjulpet Wester lidt med hans 工合/Gong-Ho, havde jeg fået øjnene op for taktik-delen, og det at skabe en taktik. Da slog det mig at blandt alle de fabelagtige taktikker der er herinde, er der ingen rettet mod bundholdene, ikke en - ret mig hvis det er forkert.
Det er i mine øjne en skandale. Så i går nat, begyndte en filosofi og en taktik at tage form i mit hoved. Det blev en taktik rettet mod bundholdet, ikke midterholdet, men de seriøse bejlere til nedrykning. Den vil jeg fortælle lidt om nu.


Filosofien

Jeg har gjort mig en masse tanker om selve taktikken og det taktiske. Men der er nogle ting der skal på plads først, og det er de fokuspunkter jeg har valgt ud, jeg mener der kan skabe et "godt" og farligt bundhold.

De punkter er;

Organisation: Ofte en af bundholdenes svagheder, med det samme det går lidt ved siden af deres plan, falder det hele ned om ørene på dem, og forsvaret lukker helt op. Organisationen drejer sig dog ikke kun om defensiven, men hele holdet.

Bundsolid defensiv: At holde mange spillere bag bolden er nødvendigt. Samtidig med at spillerne er organiserede og ved hvad de skal. Her bliver det vigtigt med mentalt stærke spillere. Målet er at skabe den defensiv der kan holde det livsnødvendige 0, selv mod de større hold, der kan redde mange point da holdet nok ikke scorer mål i hver kamp Wink

Dødbringende kontra: Det kommer nok ikke som den store overraskelse, udover dødbolde, er kontraspillet bundholdets anden store scoringsmulighed. En ting man må erkende er at det etablerede angrebsspil, ikke er noget man bør sætte sin lid til. Målet er en hurtig effektiv kontra, hvor det bliver gjort kynisk og effektivt, frem for elegant.

Samarbejde/teamwork, vilje/arbejdsstyrke, moral og selvtillid: Det der oftest, er det sværeste ved at være bundhold, er det mentale og holdets indbyrdes harmoni. Noget det i mine øjne kendetegner et rigtigt nedrykningsparat lortehold er at; selvtillid er en by i Rusland, moral er ikke eksisterende og hele holdet hader hinanden indbyrdes på kryds og tværs. Først der er man et rigtigt bundhold.

Mit mål er at skabe bundholdet med selvtillid, god moral og teamwork, da jeg mener at man kan slå alle hold, hvis man blot har det. Derfor bliver det også vigtigt med spillere der har høj rating i teamwork og arbejdsstyrke. Men det kommer der meget om senere. Er vi enige om, at der ikke er meget der er mere frygtindgydende, end at skulle møde et bundhold med god moral, og som ikke har noget at tabe hvis man er ligaens tophold? Det gælder uanset om det er Blue Square Bet North eller Premier League. Vi skal skabe bundholdet der er topholdenes mareridt.

Det var et par fokuspunkter, jeg håber i kan se en mening i det.


Den dynamiske midtbane

En ting jeg har ”opfundet” til denne taktik, eller som i det mindste er LIVS-nødvendigt i denne taktik, er den dynamiske midtbane. Det er det eneste taktiske jeg vil løfte sløret for allerede nu, og det eneste jeg som udgangspunkt vil holde fast i, uanset hvad!

Kun på dødbolde får forsvaret lov at forlade den defensive fæstning, vi skal have skabt. Ellers vil jeg have fire forsvarsspillere der forsvarer, dog med en af backsne der i ny og lister lidt frem ad. Men som udgangspunkt er forsvarsspillerne forsvarsspillere.

Omvendt får angriberne kun lov at forlade offensiven når de skal forsvare på dødbolde, ellers vil jeg have to angribere, der angriber og scorer mål. Den ene lidt mere offensivt end den anden.
Det ligner stiv opstilling ikke, min første tanke til et bundhold var også en stiv 4-4-2’er eller sådan for at skåne dem for kreativt spil Wink Men jeg ville skabe noget nyt, ikke bare den klassiske bundholds taktik med ni forsvarsspillere og lange bolde. Mine to ting som er specielle i denne taktik er det mentale som jeg snakkede om lige før, og den dynamiske midtbane.

Denne taktiks kerne, som skal få det hele til at hænge sammen, og sikre at man ikke ender som det ultimative bundhold er denne dynamiske midtbane.
Den skal skabe overtal overalt på banen. I defensiven skal det sørge for at modstanderen kommer til at stå overfor en hær af modstandere, så det bliver et sandt helvede at finde plads at spille på. På kontraen og i overgangsfasen, skal de bære bolden fremad og stå for det opbyggende. I angrebet skal de fungere både som kreatører og målscorere.

Hvordan kan dette lade sig gøre? Mit bud på en opstilling er en 4-1-3-2 med tre centrale midtbaner – ingen fløje. Vi vil skabe smalt spil op gennem midten, og mine bud på rollerne til de fire midtbanespillere er; den defensive – ankermand/defensiv midt med defensiv mentalitet, en felt-til-felt midtbane som bliver holdets dynamo og altmuligmand, en boldvindende midt support og en central midtbane support.

Det skal siges at intet af dette er testet 100% som det står, men det er brudstykker af forskellige taktikker jeg har prøvet, og så har jeg skabt dette ud fra mine erfaringer med de forskellige taktikker.

Forklaring på de forskellige spillere:

Defensiv midt/ankermand – jeg har endnu ikke besluttet om vi kigger efter en ankermand eller en defensiv midt.
Men han bliver holdets ekstra forsvarsspiller, som dog ikke skal fungere som de andre forsvarsspillere. Han skal ligge lige foran forsvaret, og genere og bryde spillet alt det han overhovedet kan, han skal løbe røven ud af bukserne og jagte alt, så modstanderen ikke få et roligt øjeblik med bolden.

Felt-til-felt midt – han kommer ikke til at fungere som midtbane som en egentlig midtbane men som altmuligmand. Han fungerer som ekstra forsvarsspiller når modstanderen er bolden, med lidt samme rolle som ankermanden. I den opbyggende fase skal han være i stand til at vende spillet og bære bolden frem nede fra forsvaret, hvis ikke spilmulighederne er der frem ad banen. Ellers skal han gøre sig spilbar og få bolden fremad. Og i angrebet kommer han til at fungere som offensiv midt/trequartista og skal være holdets styrmand. Han skal sætte de andre spillere op til chancer, men han skal også selv være farlig. Holdets nøglespiller.

Boldvindende midt – mine erfaringer siger at kontraspil = boldvindene midt. De fungerer simpelthen bare sammen. Som support står der; ”han vil forsøge at erobre bolden langt oppe på banen.” Perfekt til at starte en kontra. Den boldvindende midtbanespiller er primært defensiv, men kan også tilbyde noget offensivt, da han skal lægge bag de offensive spillere som spilstation og spilfordeler.

Central midt support – lidt samme rolle som felt-til-felt spilleren, dog i lidt mindre omfang og fungerende lidt mere som midtbane. Han lægger lidt mere offensivt end felt-til-felt spilleren når han forsvarer, og lidt mere defensivt end felt-til-felt spilleren når der angribes. Men når bolden erobres i forsvaret er det ham bolden skal sparkes efter, da felt-til-felt spilleren på det tidspunkt højst sandsynligt vil lægge for defensivt der.


Mit bud på en opstilling indtil nu.

Som i kan se skal det skabe en enorm dynamik på holdet. Det skal skabe overtal overalt på banen, ret smart hvis det da virker Wink

Det var alt jeg havde om taktikken for nu af. Syntes i det lyder fedt så skriv endeligt det, har i konstruktiv kritik så skriv endnu hellere det, har i kritik så hold jer ude af tråden


Hjælper(e)/partner(e) søges - er fundet!

Jeg vil prøve noget nyt, som jeg håber, bliver en stor succes. Som i kan se er taktikken langt fra færdig, og der er masser af arbejde der skal gøres. Så nu søger jeg hjælp fra 1-2 arbejdsvillige sjæle. Det bliver ikke bare som tester, men som ”meddesigner” af taktikken, hvor du/i kommer til at stå for lige så meget som mig, og selvfølgeligt skal tilskrives ligeså meget af æren, for en forhåbentigt vellykket taktik

Lyder det som noget for dig, og er du villig til at lægge et godt stykke arbejde i at få det her til at blive godt, så skriv endeligt her i tråden så finder jeg ud af noget.
Da dette også er min første taktik, ville det være super med en der har lavet taktikker og lagt dem til upload før. Evt. må du også gerne være på FMD, da jeg overvejer at få lavet en bruger og smide det her derind også.

Når alt det praktiske er på plads starter vi en ny tråd der kommer til at omhandle selve taktikken.

Senere får vi også brug for en flok testere.

Det var alt fra mig af, håber det lyder spændende og der er nogle der vil være med til at skabe en super underdog taktik!
« Seneste Redigering: 31 Jan 2012, 10:09 af Sir Jeppe Nielsen » Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #1: 29 Dec 2011, 17:47 »

jeg vil helt sikkert gerne være mand for tester!
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #2: 29 Dec 2011, 17:55 »

jeg vil helt sikkert gerne være mand for tester!

Som tester eller "hjælper" ? Smiley
Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #3: 29 Dec 2011, 18:09 »

desværre kun tester..
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #4: 29 Dec 2011, 18:11 »

desværre kun tester..

Det er bare i orden du, der jeg begynder på selve taktikken en af de nærmeste dage... så kan du bare lige følge lidt med Smiley Ellers kan du prøve den dynamiske midtbane lidt af, hvis du har lyst.
Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #5: 29 Dec 2011, 18:12 »

hvilket hold vil du foreslå
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #6: 29 Dec 2011, 18:16 »

hvilket hold vil du foreslå

Som sagt et bundhold, et hold der er seedet til nedrykning. Norwich, QPR, Sønderjyske, HB Køge osv. Bare et skodhold  Wink
Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #7: 29 Dec 2011, 18:19 »

`det blir Qpr... har du eventuelt en fil jeg lige kan ligge ind så det går lidt nemmere ?
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #8: 29 Dec 2011, 18:31 »

`det blir Qpr... har du eventuelt en fil jeg lige kan ligge ind så det går lidt nemmere ?

Desværre Smiley Men det er også bare en 4-mands midtbane så mon ikke du kan overkomme det?
Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #9: 29 Dec 2011, 18:32 »

haha jo det må vi håbe min ven ;-)
Logged

dreamdrea
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #10: 29 Dec 2011, 18:36 »

ku vi evt kigge lidt på taktikken mht qpr , om jeg ku rykke en af angriberne ned som offensiv midt ? adel tarabt :-)
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #11: 29 Dec 2011, 18:40 »

ku vi evt kigge lidt på taktikken mht qpr , om jeg ku rykke en af angriberne ned som offensiv midt ? adel tarabt :-)

Har ikke så gode erfaringer med 4-1-3-1-1 Smiley Du ku' evt. spille ham som skarpretter... eller så skulle du ofre din centrale midt support... men så dør den dynamiske midt allerede lidt der. Men det er op til dig.
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #12: 29 Dec 2011, 19:33 »

Jeg starter selv med Norwich nu, Premier Leagues bundhold! Så vil jeg eksperimentere lidt, og jeg vil smide lidt taktisk på bordet i dag eller i morgen, med mindre nogen melder sig til at hjælpe Wink
Logged

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #13: 29 Dec 2011, 20:32 »

Kan du ikke forklare nærmere omkring det arbejde en eventuel hjælper skulle stå for?
Logged

welbz is dat guy

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Underdog [Taktik] - samarbejde søges!
« Svar #14: 29 Dec 2011, 20:58 »

Kan du ikke forklare nærmere omkring det arbejde en eventuel hjælper skulle stå for?

Selvfølgeligt, min fejl hvis ikke det var klart nok  Peace Hjælperen kommer egentligt til at stå for det samme som mig, han skal mere end bare teste. Han har lige så meget at sige som mig, og han skal komme med masser af kritik af det jeg laver, da jeg ikke er særligt god til det selv Wink Han skal lægge lidt mere tid i det end "bare" en tester, og vi vil komme til at have lange diskutioner og samtaler over pb eller andet. Det er også første gang jeg laver en taktik, så han må gerne have lidt "erfaring" om alt det praktiske hvis man kan kalde det for det.

Det skal være sådan at hvis jeg nu siger, f.eks. at jeg ikke er tilfreds med de løb min felt-til-felt spiller tager, men lige nu er i gang med at få angribernes indbyrdes løb til at passe. Så kunne jeg sige til ham at han skulle gå i dybden med felt-til-felt spillerens løb, så det går hurtigere og nemmere Wink Det skal som sagt også sikre at det bliver set med andre øjne end mine øjne. Som 2 eller måske endda 3 mand om taktikken gør det at man kan lave et MEGET gennemført stykke arbejde, hvor alt er arbejdet ned til mindste detalje. Vel og mærket uden at det kommer til at tage en måned at få lavet taktikken, eller at jeg springer lidt let over noget af arbejdet Smiley

Håber det hjalp lidt, ellers må du jo spørge igen Smiley
Logged

Sider: [1] 2 3 ... 8 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010