home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 10:39:03 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
22 Jun 2024, 13:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
15 Jun 2024, 22:56 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
15 Jun 2024, 21:04 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23344
  0 Brugere, 219 Gæster Online.

Indlæg: 1132853 over 31369 Emner
Nyeste Bruger: anastasiyakavi...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Tiki-taka
0 Brugere og 3 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: Tiki-taka  (Læst 62746 gange)
SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #15: 06 Jan 2011, 20:38 »

Det gør jeg også - tror det kommer til at ligne en taktik jeg downloadede til mit Arsenal hold en smule med en masse kreativitet, bevægelsesfrihed og possesion.
Vondracek - til spørgsmålet hvem der kunne spille backup for Iniesta tror jeg, at du ville kunne bruge Paulo Henrique. 20 år gammel brasiliener, som på mange måder minder lidt om Xavi og Iniesta..

Og så synes jeg det er uhørt, at man kan lave 31 assists på 17 kampe. Det er jo virkeligt vildt..
Logged

KongFjong
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #16: 06 Jan 2011, 20:39 »

Spændende projekt. Nu snakker I om den rent taktiske del af siden, men hvad med den træningsmæssige? Har I overvejet hvad I vil gøre der?
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #17: 06 Jan 2011, 20:46 »

Spændende projekt. Nu snakker I om den rent taktiske del af siden, men hvad med den træningsmæssige? Har I overvejet hvad I vil gøre der?

Jeg har skænket det en lille tanke, da det selvfølgelig har en betydningsfuld indflydelse, men i første omgang vil jeg udelukkende fokusere på det taktiske aspekt.

Til jer, som har tænkt jer og springe ud i et lignende projekt, kan jeg varmt anbefale, at I gør brug af www.zonalmarking.ne t, heriblandt denne artikel: http://www.zonalmarking.net/2010/03/24/barcelona-2008-09-pep-guardiola-4-3-3/ - og ellers bare generelt under 'Match Analysis' og dernæst 'Spain', 'Champions League' og 'International', hvor I kan finde inspirerende artikler og analyser om blandt andet Barca og Madrid i både national og international sammenhæng, samt Spaniens landshold. De er virkelig guld værd, hvis du er typen, der elsker at rode rundt med taktikker!
« Seneste Redigering: 06 Jan 2011, 20:48 af Vondracek » Logged

haaaps
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Tiki-taka
« Svar #18: 06 Jan 2011, 20:49 »

Nu ved jeg selvfølgelig ikk om du allerede har tænkt på det her og jeg bar fortæller dig gammelt nyt, men jeg benytter mig os af en taktik hvor boldbesiddelse er i højsædet og der er det min erfarring at det hjælper at sætte spillernes mentialitet noget mere defensivt, da de derved ikk er så frembrusende i deres angreb Smiley
Logged

What's the difference between a Scouser and a broken clock?
Even a clock is right twice a day!

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #19: 06 Jan 2011, 21:04 »

Så har jeg fået en taktik sat sammen i første omgang. Den skal selvfølgelig testes af et par gange, og der kommer sikkert mange rettelser undervejs.

Opstillingen bliver:

Målmand (D)

Back (S) - Center Forsvar (D) - Center Forsvar (D) - Wingback (O)

Boldvindende Midt (D) - Central Midt (S)

Inderste Angriber (O) - Avanceret Playmaker (O) - Inderste Angriber (O)

Komplet Angriber (S)


Holdindstillinger er sat som følger:

Filosofi: Balanceret
Startstrategi: Kontrollér

Afleveringstil: Kort
Kreativ Frihed: Meget
Skærme Af: Højt Pres
Tackling: Normalt (Har dog overvejet aggressivt grundet det høje press spil)
Markering: Zone
Indlæg: Standard
Bevægelse: Meget bevægelse

Derudover har jeg sat holdet til at spille med langsomt tempo, høj defensiv linje, med bredden sat på blandet.
Kan lige begrunde mine valg.
Positionerne har jeg allerede begrundet tidligere så ridser det lige hurtigt op. Da Real Madrids spillere passer bedst ind i en 4-2-3-1 bliver dette også min formation. For at sikre det defensive har jeg valgt en boldvindende midtbanespiller sat på defensiv, og har reguleret spillerindstillinge ne så han kommer til at spille stort set som en defensiv midtbanespiller med ankermand instruktionen. Derudover har jeg også valgt at holde Sergio Ramos lidt længere tilbage på banen end en normal offensiv back, da jeg gerne vil sikre mig mod kontra angreb samt stadig at skabe lidt bredde i spillet.
Den centrale midtbane spiller har de indstillinger jeg forklarede tidligere. Han skal bare holde positionen og spille bolden stille og roligt rundt. Den offensive midtbanespiller har også de indstillinger som førnævnt. Hans job er ligeledes at spille bolden stille og sikkert rundt, men han har dog den ekstra indstilling at han en gang i mellem rykker med frem i boksen for at skabe ekstra pres på modstanderne. Både i genpress fasen, samt i angrebsfasen. De inderste angribere behøver ingen forklaring, ligesom min angriber også har rimelige simple instruktioner. Min opfattelse er at når man spiller ene angriber skal man kunne lidt af det hele for ikke at blive isoleret. Man skal kunne udfordre modstandernes forsvare på alle mulige punkter, ellers bliver man for nemt lukket ned. Derfor komplet angriber. Support for at få ham til at trække lidt ned i banen og dermed håbe på at forsvars spilleren trækker med op for at markere ham, hvilket skaber plads bag den defensive linje til mine kant spillere der trækker ind i banen og angriber.

Hold indstillingerne er selvfølgelig sat til korte afleveringer, højt press og meget kreativ frihed. Uddybelse behøves vidst ikke. Zoneopdækning da det giver mine spillere mere plads at bevæge sig på i omstillings spillet end de ville have hvis de stod helt tæt på deres modstandere. Derudover langsomt tempo for at køre bolden stille og roligt rundt, køre modstanderne trætte. Da mine spillere derud over også har meget flair og kreativitet, foretrækker jeg klart at køre med langsomt tempo da det giver dem tid med bolden, da jeg er af den overbevisning at de smider bolden væk flere gang hvis tempoet bliver sat for højt. Et stille og roligt tempo og så skal de geniale afleveringer nok komme.

Tja det var vel det taktiske. kan være jeg har glemt noget undervejs, det blev lige en noget længere besked end jeg havde regnet med men sådan går det når man bliver grebet af noget  Thumbs Up Med hensyn til træningen har jeg valgt at fokusere meget på boldkontrol, udover de vigtige områder for positionen.   
Logged

KongFjong
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #20: 06 Jan 2011, 22:20 »

Ser fornuftigt ud RVM. Liga jeg så at du havde valgt rollen Complete til din enlige angriber, blev jeg lidt overrasket, fordi jeg kom til at tænke på Barca, hvor Villa imo ikke er Complete Smiley Men din begrundelse giver mening, selvom jeg dog kan blive i tvivl om det fysiske aspekt. Som jeg ser det, er det måske ikke nødvendigt, at han er komplet, men at han måske nærmere er mere teknisk og bevægelig og end fysisk?
Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #21: 06 Jan 2011, 22:32 »

Tja kunne også have valgt en dybdeliggende rolle i stedet, det giver som sådan også god mening. Men altså min ide om at placere Higuain helt oppe i modstandernes defensive linje, hvorefter han trækker ned og giver plads til Ronaldo har virket i høj grad. Godt nok er det kun venskabs kampene, men indtil videre har Ronaldo lavet 6 mål på 3 kampe hvor en del af dem har været ved hjælp af Higuains løb ned i banen. Vil han ikke stå endnu dybere på banen hvis jeg smider ham ind som dybdeliggende? For er heller ikke interesseret i at han skal stå for dybt da det gør det sværere at lokke forsvars spilleren med frem efter ham Smiley
Prøver lige at spille ham i en dybdeliggnende rolle i et par kampe og ser hvordan det går Thumbs Up
« Seneste Redigering: 06 Jan 2011, 22:34 af -RVM- » Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #22: 07 Jan 2011, 00:03 »

Puha kan godt mærke, at jeg er ved at blive for gammel til alt det pjat med at uploade screenshots, så I får lige en lille oldschool update. Jeg har fået spillet min første kamp og jeg er egentlig blevet ret overrasket og imponeret over, hvordan jeg allerede fra første kamp kan se nogle af de træk, som virkelighedens hold gør brug af. Når jeg har fået leget meget mere med taktikken, vil jeg begynde at fortælle jer om den, men overordnet har jeg valgt at tage udgangspunkt i en 4-3-3 med Messi på toppen. Mere om dette, og hvilket koncept jeg har gjort brug af, vil jeg som sagt komme ind på senere.

Det skal i øvrigt siges, at denne kamp var mod reserveholdet, og den blev vundet 4-0 (2 x Messi, 1 x Bojan, 1 x Jeffren). Hvis vi først kigger på statistikken, er det værd at bemærke at holdet formåede at skabe 20 skud (8 på mål), have 67% besiddelse og gennemføre 87% af afleveringerne - især sidstnævnte er vigtigt for mig. Sådan her klarede de udnævnte spillere sig:

Afleveringsforsøg / Afleveringer / Afleveringer i %

Alves: 38 (31) - 86.6%
Busquets: 26 (25) - 96.2%
Xavi: 28 (25) - 89.3%
Iniesta: 21 (20) - 95.2%
Pedro: 12 (12) - 100%
Villa: 9 (8) - 88.9%
Messi:  20 (16) 80.0%

Overordnet er jeg ganske tilfreds med tallene, og på banen blev bolden også spillet rundt langs jorden uden mine backs vel og mærke ikke ødelagde det hele med bare ét eneste indlæg. Jeg er tilbage med meget mere information og uddybelse hurtigst muligt, dette var lige kort hvad jeg havde på hjertet :-)
« Seneste Redigering: 07 Jan 2011, 00:08 af Vondracek » Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #23: 07 Jan 2011, 08:38 »

Spørger du mig har det INTET med mere defensive spillere i den forreste kæde at gøre, når det kommer til at generobre boldene højt op på banen - tværtimod. Jeg har slet ikke fået spillet min første kamp endnu, da der er så mange ting der skal tænkes igennem, og hvad angår denne del af taktikken, så vil jeg først og fremmest spille med en utrolig høj defensiv linje. Skærme af er sat til pres mere på, og så benytter jeg mig ikke af de individuelle indstillinger hvad angår at skærme. Jeg leger lidt med tanken om at udnytte modstander instruktionerne, hvor jeg vil sætte 'Altid' på modstanderens målmand og hele den defensive linje hvad angår skærme af og markering.

Kan godt se hvad du mener, men jeg tror det kommer meget an på hvad der ligger bag en "defensiv angriber" For mig at se, så betyder det at angriberen også har nogle defensive pligter, hvilket jeg i høj grad mener at Barcelonas angribere har. Du ser ofte hvordan de jagter bolden efter et boldtab. netop dette vil jeg gerne indføre, og der tror jeg at en defensiv angriber kan hjælpe mig. men som sagt, så kræver det nogle tests, og skal nok melde tilbage når det er..   Wink
Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #24: 07 Jan 2011, 15:55 »

Kan godt se hvad du mener, men jeg tror det kommer meget an på hvad der ligger bag en "defensiv angriber" For mig at se, så betyder det at angriberen også har nogle defensive pligter, hvilket jeg i høj grad mener at Barcelonas angribere har. Du ser ofte hvordan de jagter bolden efter et boldtab. netop dette vil jeg gerne indføre, og der tror jeg at en defensiv angriber kan hjælpe mig. men som sagt, så kræver det nogle tests, og skal nok melde tilbage når det er..   Wink

Kan godt se hvor du vil hen med en defensiv angriber, men tror du ikke det kommer til at begrænse nogle af angriberens offensive kvaliteter og pligter? Har selv eksperimenteret lidt med en komplet og dybdeliggende angriber, og tror jeg vil forsøge mig med den dybdeliggende angriber da jeg på den måde får mest ud af angriberens bevægelighed og teknik. Hvis du vil have ham til at jage bolden og presse forsvars spillerne kan du vel bare smide hans skærme af helt op samt aggressive tacklinger? Ihvertfald et forslag Smiley Tror du for mest ud af angriberen på den måde, samtidig med han holder et højt press spil.

Efter at have domineret træningskampene med en boldbesiddelse på omkring 60% samt komfortable sejre, var jeg ikke tilfreds med min første liga kamp, der dog blev vundet 2-0 ude mod Mallorca. Mallorca slap afsted med en boldbesiddelse på 51% hvilket ikke er acceptabelt.
Er begyndt at rode lidt rundt med at give min Centrale og Offensive midtbanespiller fri bevægelse, så både de to samt mine 2 Wings og min angriber også har det. Tror det kan skabe den bevægelse der skal til for at spille tiki-taka. Derudover har jeg leget med tanken omkring en filosofi på 'meget flydende'. Altså spille noget ekstremt flydende og kreativt fodbold! Hvad siger i til den ide? Måske flytte bredde slideren over mod 'smalt'. Der er stadig meget arbejde endnu  Thumbs Up
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #25: 07 Jan 2011, 16:03 »

Tja, men faktisk tænker jeg det direkte modsatte. nemlig at de ellers vil få for mange offensive pligter, og dermed glemmer at de også har defensive pligter de skal udfylde.. Men der er jo ikke andet for end at teste det. Men jeg er desværre gået lidt fra projektet igen, da jeg er godt kørende med mit OB spil..

Men det skal da helt sikkert testet på et tidspunkt..    Tunge
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #26: 07 Jan 2011, 16:25 »

Efter at have domineret træningskampene med en boldbesiddelse på omkring 60% samt komfortable sejre, var jeg ikke tilfreds med min første liga kamp, der dog blev vundet 2-0 ude mod Mallorca. Mallorca slap afsted med en boldbesiddelse på 51% hvilket ikke er acceptabelt.
Er begyndt at rode lidt rundt med at give min Centrale og Offensive midtbanespiller fri bevægelse, så både de to samt mine 2 Wings og min angriber også har det. Tror det kan skabe den bevægelse der skal til for at spille tiki-taka. Derudover har jeg leget med tanken omkring en filosofi på 'meget flydende'. Altså spille noget ekstremt flydende og kreativt fodbold! Hvad siger i til den ide? Måske flytte bredde slideren over mod 'smalt'. Der er stadig meget arbejde endnu  Thumbs Up

Jeg har det præcis på samme måde. Dominerede træningskampe fuldt ud, og indtil videre har jeg spillet de to kampe mod Sevilla i Supercuppen, som jeg vandt 2-0 og 3-0, samt én ligakamp mod Racing, som jeg vandt hele 7-0. For at være helt ærlig, så har jeg aldrig formået at spille så flot fodbold med Barca i Football Manager. Det ser allerede rigtig godt ud på banen! Spillerne bevæger bolden rundt langs jorden i et hurtigt tempo, og Messi klarer opgaven som den falske ni'er perfekt. Han scorer både mål, laver assists og bidrager med en masse, når det kommer til at opbygge spillet.

However, rent statistikmæssigt er jeg langt fra tilfreds. Den første kamp på udebane mod Sevilla fik jeg 57% besiddelse og 78% afleveringer. I returkampen 65% besiddelse og 85% afleveringer. Overordnet set nogle fine tal i disse to kampe. Min tredje kamp, som var mod Racing i ligaen vandt jeg 7-0, med én mand i undertal vel og mærke, men besiddelsen var kun på 50% og afleveringer på 78%. Den lave besiddelse tror jeg højst sandsynligt skyldes Puyol's udvisning, som forekom ret tidligt i kampen. Så nu må vi se i de øvrige kampe - hvis jeg kommer til at spille med elleve spillere i 90 minutter :-)

Efter weekenden vil jeg komme med nogle screenshots af formation, samt flere resultater. Og hvad angår dit spørgsmål RVM, så har jeg indtil videre forsøgt mig med en flydende filosi, samt kort afleveringsstil, meget bevægelsesfrihed, højt pres, samt langsomt tempo. Hvad angår bredden, så skal du huske på, at det er vigtigt at få dine backs med op. Derfor spiller jeg med relativ meget bredde, men indstiller mine backs til blandt andet ikke at lave indlæg, stikninger m.m, sådan så de selvfølgelig ikke ødelægger en flot angreb med et dumt indlæg til en spiller på 1.69 cm :-)

EDIT: Og så skal de allerede siges, at der er blevet lavet nogle flotte mål, hvor blandt andet det høje presspil har haft en (eller mange) finger med i spillet.
« Seneste Redigering: 07 Jan 2011, 16:30 af Vondracek » Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #27: 07 Jan 2011, 17:01 »

Hvilket tempo spiller du i, og i hvilken rolle bruger du Messi? Ellers så det jo godt ud Wink Selvom jeg har vundet mine 3 første kampe er jeg langt langt fra tilfreds. Både Mallorca og Rangers formåede at have bolden mere end jeg selv, og det var faktisk kun kampen mod Osasuna der statistisk set var en succes. Havde en boldbesiddelse på 70% og endda helt oppe på 80% i løbet af kampen. Vandt dog kun meget heldigt 1-0. Har svært ved at få det til at fungere i en 4-2-3-1 så overvejer at prøve en 4-3-3 som Barca spiller for at se om det kan gøre en forskel. har overvejet at få mine to midtbane spillere til at bytte position og Ronaldo og Higuain til at gøre det samme. Tror det kan skabe lidt splid i forsvaret og åbne op for nogle muligheder men hvad siger i?
Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #28: 07 Jan 2011, 18:15 »

Well, har som sådan fået bolbesiddelsen op på de omkring 60% i kampene, nu mangler skarpheden foran mål bare i høj grad! Vinder kun med et enkelt eller to mål, hvilket jeg ikke ser som i orden taget alle mine chancer i løbet af en kamp i mente. Hvilke indstillinger har i givet jeres 3 forreste?
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #29: 08 Jan 2011, 19:13 »

Med hensyn til dine spørgsmål RVM, altså hvilket tempo, Messi's rolle, samt indstillingerne til de tre forreste, vil jeg lige komme ind på i morgen. Er ikke hjemme før dér, og kan derfor ikke se på det :-)
Logged

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010