home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 09:35:20 Broen13 Blogkonkur... [13] Journeyman - Son ...
I dag kl. 00:44:38 Bubbles Blogkonkur... #5 - Danish Viking War...
I går kl. 18:03:39 Wester Jr. Blogkonkur... 3# Hjertet banker kun ...
I går kl. 18:01:13 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
Antal Registrerede Brugere: 23301
  0 Brugere, 245 Gæster Online.

Indlæg: 1132739 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: Jøddi
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Tiki-taka
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: Tiki-taka  (Læst 62151 gange)
vondracek
Gæst
 
Tiki-taka
« : 06 Jan 2011, 16:28 »

Heps de damer og herrer!

Så er jeg så småt ved at vende tilbage til Football Manager - og så kan man jo simpelthen ikke lade være med at prøve nye taktiske idéer af! Der er selvfølgelig sket en del ændringer siden sidst, og derfor skal jeg først og fremmest tilpasse mig disse. Udover at lære spillet, herunder de taktiske aspekter, at kende, er det i mine øjne ydermere vigtigt at holde det så realistisk som overhovedet muligt. Mange herinde kender sikkert følelsen!

Mit første projekt vil derfor blive at forsøge at gøre mit save med Barcelona så realistisk som overhovedet muligt ved at få stablet en Tiki-taka-taktik på benene. Til jer, som ikke ved hvad Tiki-taka indebærer, vil jeg kort copypaste lidt fra nettet, og markere de linjer, som kort beskriver denne taktik:

"Tiki-taka (commonly spelled tiqui-taca in Spanish; Spanish pronunciation: [ˈtiki ˈtaka]) is a style of play in association football, characterised by short passing and movement, working the ball through various channels, and maintaining possession. The style is primarily associated with La Liga club FC Barcelona and the Spanish national team under managers Luis Aragonés and Vicente del Bosque.

Tiki-taka has been variously described as "a style of play based on making your way to the back of the net through short passing and movement", a "short passing style in which the ball is worked carefully through various channels," and a "nonsensical phrase that has come to mean short passing, patience and possession above all else". The style involves roaming movement and positional interchange amongst midfielders, moving the ball in intricate patterns, and sharp, one or two-touch passing. Tiki-taka is "both defensive and offensive in equal measure"– the team is always in possession, so doesn't need to switch between defending and attacking. Commentators have contrasted tiki-taka with "route one physicality" and with the higher-tempo passing of Arsène Wenger's Arsenal side, which employs Cesc Fàbregas as the only channel between defence and attack. Tiki-taka is associated with flair, creativity, and touch, but can also be taken to a "slow, directionless extreme" that sacrifices effectiveness for aesthetics."


Jeg er først begyndt at eksperimentere med dette projekt nu, og jeg synes derfor vi sammen kan bruge denne tråd til at snakke om denne taktiske spillestil, dele vores tanker og viden, samt resultater. Jeg vil løbende smide nogle screenshots op af både resultater, samt selve taktikken og hvor meget boldbesiddelse, hvor mange afleveringer etc., som jeg har formået at få og lave.
« Seneste Redigering: 06 Jan 2011, 16:30 af Vondracek » Logged

bettepjevs
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Tiki-taka
« Svar #1: 06 Jan 2011, 16:35 »

Bliver spændende hvad du får udrettet. Skal klart prøve den på et tidspunkt.
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #2: 06 Jan 2011, 16:38 »

Glæder mig til at se mere til dette, og se hvordan du vil opbygge din taktik med roller, indstiller etc. Desuden glæder jeg mig til at se de indkøb du gør dig, og i særdeleshed din begrundelse for valget. For når man skal implementere en bestemt taktik skal der i høj grad tages hensyn til de enkelte spillere og deres stats.. Specielt i så krævende en taktik som Tiki-Taka er..    Wink

Logged

Crazy-Poul
Freelance Projekt
******

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #3: 06 Jan 2011, 16:40 »

Lyder spændene Vondracek og velkommen tilbage Smiley
Logged

Nyeste projekt fra min hånd

Din Vej 2019

Mit bidrag til årets blogkonkurrece
San Marino og de 12 supertalenter

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #4: 06 Jan 2011, 16:52 »

Glæder mig til at se mere til dette, og se hvordan du vil opbygge din taktik med roller, indstiller etc. Desuden glæder jeg mig til at se de indkøb du gør dig, og i særdeleshed din begrundelse for valget. For når man skal implementere en bestemt taktik skal der i høj grad tages hensyn til de enkelte spillere og deres stats.. Specielt i så krævende en taktik som Tiki-Taka er..    Wink

Lige min ord. Det er ihvertfald dét, der blandt andet kommer til at blive en større udfordring. Har bemærket, at Iniesta utrolig hurtigt bliver træt, og derfor skal der enten købes en spiller af samme kaliber til samme position, eller så skal der virkelig laves nogle justeringer på fx hans position - og det er dét, der kan komme til at koste det flydende spil etc.

Og jo tak Crazy-Poul :-)
Logged

jemil
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Tiki-taka
« Svar #5: 06 Jan 2011, 17:07 »

Spændende. Har selv ofte prøvet mig med en lignende taktik i FM med Barca, men det har aldrig sådan rigtig fungeret. Xavi spiller altid fantastiskt, men Iniesta derimod. Ham kan jeg simpelthen ikke få gang i! Håber du løser det mysterium for mig..

Følger med her Thumbs Up
Logged

19-18!

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #6: 06 Jan 2011, 17:24 »

Jeg er faktisk blevet lidt fanget af din ide, så tror jeg hopper med på vognen, og ligeledes med Barcelona vil forsøge at lave en taktik der fokusere meget på boldbesiddelse, spil på små områder, tålmodighed i sit spil, samt et højt genpres..  Thumbs Up
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #7: 06 Jan 2011, 17:28 »

Spændende. Har selv ofte prøvet mig med en lignende taktik i FM med Barca, men det har aldrig sådan rigtig fungeret. Xavi spiller altid fantastiskt, men Iniesta derimod. Ham kan jeg simpelthen ikke få gang i! Håber du løser det mysterium for mig..

Følger med her Thumbs Up

Det glæder mig :-)

Og prøv eventuelt at definere "få gang i". I mine øjne har vi jo at gøre med to forskellige spillere, som har to forskellige roller både hvad angår Tiki-Taka i Football Manager, men også i virkeligheden. Når Xavi formår at være bindeledet mellem forsvar og midtbane , holde på bolden og bidrage med massere af boldpossession, lave korte succesfulde afleveringer, som ikke misser medspillerne, så vil jeg straks mene, at jeg har fået gang i ham. Selvom han vel og mærke ikke scorer mål på samlebånd. Iniesta skal meget helst have nogle lignende træk, men mest af alt bidrage mere til angrebet - og her vil jeg fokusere på om han leger nok med oppe i angrebet, som han jo skal. Har du set mange af Barca's kampe vil du hurtigt bemærke, at han ikke lige umiddelbart altid går efter at få hans navn noteret ned på scoringstavlen, men derimod spiller en medspiller med større chance for at score. Derfor vil jeg i første omgang være glad og tilfreds med at få ham til at leverer de nødvendige assists.

EDIT: Hans statistik for sæsonen 10/11 fortæller også lidt om hans rolle. http://www.fcbarcelona.com/web/english/futbol/temporada_10-11/estadistiques/jugadors/Iniesta/fitxa.html - 17 kampe spillet, 4 mål og imponerende 31 assists.
« Seneste Redigering: 06 Jan 2011, 17:41 af Vondracek » Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #8: 06 Jan 2011, 19:47 »

Er også blevet inspireret af dette og vil prøve at implementere spillestillen i FM. Holdet bliver dog ikke Barcelona, med Real Madrid da jeg er glødende Madrid fan Wink
Først og fremmest, tror i kun det er muligt at spille tiki-taka i den formation som Barca spiller i, en 4-1-2-2-1? Eller tror i også den fungere i en 4-2-3-1 formation som Real praktiserer i virkeligheden? Da Real mest af alt har spillerne til denne formation vil jeg forsøge at benytte mig at denne. Det burde også at være muligt at kunne spille tiki-taka sådan.
Med spillere som Xabi Alonso, Kaka, Mesut Øzil og Cristiano Ronaldo burde det i hvertfald være muligt at spille en omgang kreativ fodbold med korte afleveringer.

Til spørgsmålet omkrig Xavi og Iniesta ville jeg mene at en Xavi i rollen som central/avanceret midtbanespiller support og en Iniesta avanceret midtbanespiller offensivt ville være ideelt, da man på den måde har Xavi en smule længere tilbage på banen end Iniesta men stadig i den kreative rolle.
Af indstillinger ville jeg nok give Xavi:

Løb fra dyb: Sjældent
Løb med bold: Blandet
Langskud: sjældent
Dybe stikninger: Blandet
Indlæg: sjældent

På den måde holder man ham i position, og udelukkende for ham til at spille bolden rundt. Som bindeled mellem forsvar og angreb skal han befinde sig en smule længere tilbage på banen, og ikke flagre rundt over alt. At holde ham i position på midtbanen er vigtigt.

Iniesta derimod ville jeg spille længere fremme og derfor også en offensiv indstilling. Da det er ham der skal stå for at lave assists får han også en avanceret playmaker rolle.
Af indstillinger ville jeg give:

Løb fra dyb: Blandet
Løb med bold: Blandet
Langskud: sjældent
Dybe stikninger: Blandet
Indlæg: sjældent

Næsten det samme som Xavi, men med løb fra dyb på blandet vil han lave flere dybde løb ind mod boksen, og dermed fange returbolde og opretholde det høje pres. Begge spillere skal naturligvis have massere af kreativ frihed. Selvfølgelig er det sådan jeg vil gøre, og hvis i har andre idéer eller forslag så sig endelig til Smiley
Derudover har jeg problemer med at få fløjene og angriberen til at fungere. Har intet problem med at få midtbanen til at køre bolden rundt, men hvordan vil i spille de 3 offensive kræfter?
Logged

Arsrea
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Tiki-taka
« Svar #9: 06 Jan 2011, 19:53 »

Det lyder spændende, så jeg kigger med her.. Smiley
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #10: 06 Jan 2011, 19:54 »

Hvilke roller har i tænkt jer at anvende ?

Er i øjeblikket i gang med at overveje de enkelte roller og dermed også min opstilling. Og for at få det til at virke, og specielt det at generobre bolden højt på banen, er jeg begyndt at overveje at bruge nogle defensive angribere. Disse skulle gerne hjælpe til med at forsvare højt på banen, og vinde bolden tilbage med det samme. også selvom det nok ville være spillere som Messi der ender med at få rollen.

Men det kræver nok nogle tests før jeg ved om det rent faktisk vil komme til at virke. Har aldrig før anvendt defensive angribere, så bliver spændende at se hvad de kan gøre for en.. Smiley
Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #11: 06 Jan 2011, 20:00 »

Det kommer an på hvilket system du spiller? 4-1-2-2-1 i virkeligheden som Barca? Tror du at man vil kunne praktisere samme form for fodbold i en 4-2-3-1?
Logged

-RVM-
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tiki-taka
« Svar #12: 06 Jan 2011, 20:21 »

Det giver faktisk god mening med den defensive angriber. Helt sikkert noget jeg også vil prøve. Til de to wings, vil jeg mene at inderste angribere vil være det oplagte valg, da det ikke blot supplere angriberen, men også skaber plads til et overlap fra backsne. På midtbanen, regner jeg med at spille med en central support, Xabi Alonso, en avanceret playmaker offensiv, Mesut Özil, samt Lass som ankermand på den defensive. Har valgt at spille 4-3-3 som Barca. Derudover måske smække Marcelo ind som en offensiv back, mens Sergio Ramos nok skal spille support. På den måde får jeg en ekstra mand med frem i form af Marcelo, mens jeg har to centerforsvarer, en defensiv midt, og en venstreback der stadig har øje på det defensive arbejde. Tror det kan skabe en stærk defensiv, der ikke bliver overspillet af kontra chancer fra modstanderen Smiley
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Tiki-taka
« Svar #13: 06 Jan 2011, 20:23 »

Først og fremmest, tror i kun det er muligt at spille tiki-taka i den formation som Barca spiller i, en 4-1-2-2-1? Eller tror i også den fungere i en 4-2-3-1 formation som Real praktiserer i virkeligheden?

Det kan du sagtens ja. I mine øjne kan denne spillestil bruges ved stort set alle slags formationer. Selv har jeg valgt at tage udgangspunkt i en 4-3-3, da jeg, som nævnt før, vil prøve at genskabe Barca's spillestil.

Og for at få det til at virke, og specielt det at generobre bolden højt på banen, er jeg begyndt at overveje at bruge nogle defensive angribere. Disse skulle gerne hjælpe til med at forsvare højt på banen, og vinde bolden tilbage med det samme. også selvom det nok ville være spillere som Messi der ender med at få rollen.

Spørger du mig har det INTET med mere defensive spillere i den forreste kæde at gøre, når det kommer til at generobre boldene højt op på banen - tværtimod. Jeg har slet ikke fået spillet min første kamp endnu, da der er så mange ting der skal tænkes igennem, og hvad angår denne del af taktikken, så vil jeg først og fremmest spille med en utrolig høj defensiv linje. Skærme af er sat til pres mere på, og så benytter jeg mig ikke af de individuelle indstillinger hvad angår at skærme. Jeg leger lidt med tanken om at udnytte modstander instruktionerne, hvor jeg vil sætte 'Altid' på modstanderens målmand og hele den defensive linje hvad angår skærme af og markering.
« Seneste Redigering: 06 Jan 2011, 20:27 af Vondracek » Logged

Brøndby_4ever
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Tiki-taka
« Svar #14: 06 Jan 2011, 20:29 »

Lyder sgu spændende! Thumbs Up Følger lige med her Smiley
Logged

Aldrig alene!

Sider: [1] 2 3 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010