home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
28 Jun 2024, 10:39 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
22 Jun 2024, 13:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
15 Jun 2024, 22:56 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
15 Jun 2024, 21:04 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23344
  0 Brugere, 147 Gæster Online.

Indlæg: 1132853 over 31369 Emner
Nyeste Bruger: anastasiyakavi...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Jordskælv
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 3 [4] 5 Udprint
Forfatter Emne: Jordskælv  (Læst 14529 gange)
Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #45: 16 Dec 2008, 18:57 »

Det er også facts, at dette lette jordskælv, som mig bekendt kun har kostet én skildpadde livet, allerede er ved at have fået mere medieomtale, end det voldsomme jordskælv, der i sommer dræbte flere tusinde Kinesere.

Så jo, jeg er enig i at omtalen har været vildt overdrevet, selvom det er det største jordskælv i Danmark i nyere tid.

Problemet er, at danskerne som folkefærd ikke kan forholde sig til, de tusinde af kinesere der dør, hvorimod at den varme kaffe der i morges lå i fru. Danmarks skød har stor betydning.

Det er prisen, vi betaler for at have den sociale og økonomiske status, vi har. Og måske i højere grad den presse vi har.
Logged

JKJ
Gæst
 
Sv: Jordskælv
« Svar #46: 16 Dec 2008, 19:11 »

Hvad er foreskellen fra at vi i Danmark gør meget ud af et skælv på 4,8 på ca 5-8 sekunder, som eftersigende er det kraftiske der er målt i landet nogensinde, eller i hvert fald siden 1930??

Når der falder ½ mm sne i mellemøsten kommer det op som breaking news på CNN og hvad ved jeg...

Det er der inegn der siger alverden til, bortset fra det da er noget underligt noget...

I DK burde der slet ikke kunne forekomme et skælv på en sådan styrke da vi rent geografisk ligger helt forkert i forhold til de skorper som laver disse skælv...

Men det er jo nok janteloven der her kommer til udtryk, vi skal ikke tro vi er noget, mens de andre er nogen helvedes karle...

Logged

Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #47: 16 Dec 2008, 19:24 »

Overhovedet ikke det jeg pointere JKJ! Jeg klager bare over den manglende dækning af meget større jordskælv alle andre steder i verden!
Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #48: 16 Dec 2008, 19:28 »

Hvorfor gør du det... Pressen bør da til enhver tid vægte nyheder som sker herhjemme, eller som har relevans herhjemme højere...

Der dør jo folk, stort set hver dag i naturkatastrofer Rullende Øjne ?

Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Jordskælv
« Svar #49: 16 Dec 2008, 19:29 »

Hvis man vil have noget at forholde sig til, så kan man jo i medierne smide nogle facts på bordet. 7,8 på Richterskalaen lyder jo ikke af meget, når den lille rystelse, der dårligt nok var nok til at vække folk fra deres skønhedssøvn, var helt oppe på 4,9. Man kunne måske gøre lidt mere, for at forklare, at Richterskalaen er logaritmisk, og at det skælv der ramte Kina i sommer, faktisk var godt 31.000 gange voldsommere end den bagatel, der ramte vores lille andedam.

Jordskælvet der forårsagede Tsunamien i julen 2004 var i øvrigt ca 1.000.000 gange voldsommere end skælvet imorges. Det fik da så også lidt mere omtale, men mon ikke det mest af alt, var fordi det også gik ud over turistområder...

Hvad er foreskellen fra at vi i Danmark gør meget ud af et skælv på 4,8 på ca 5-8 sekunder, som eftersigende er det kraftiske der er målt i landet nogensinde, eller i hvert fald siden 1930??

Når der falder ½ mm sne i mellemøsten kommer det op som breaking news på CNN og hvad ved jeg...

Det er der inegn der siger alverden til, bortset fra det da er noget underligt noget...

I DK burde der slet ikke kunne forekomme et skælv på en sådan styrke da vi rent geografisk ligger helt forkert i forhold til de skorper som laver disse skælv...

Men det er jo nok janteloven der her kommer til udtryk, vi skal ikke tro vi er noget, mens de andre er nogen helvedes karle...

Hvis ikke min barnelærdom svigter mig helt, så mener jeg helt bestemt, at vi i Danmark ligger mere eller mindre ovenpå en forkastningszone (Den går vist endda lige tværs gennem vores trygge Vendsyssel  Wink, som sagtens ville kunne forårsage kraftigere jordskælv, end det i morges (og som tidligere sikkert også har gjort det).

Så teoretisk set, så ligger vi faktisk i et jordskælvsområde.
Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #50: 16 Dec 2008, 19:33 »

Så må jeg bryde ind Peace

Jeg mener bestemt at have lært at vi ligger midt på en plade, men grunden til at vi af og til oplever jordskælv er at atlanterhavspladen, og den afrikanske plade presser op i mod vores område.. Så derfor kan der opstå stor energi under jorden pga det pres, og når det bliver udløst får vi Jordskælv Smiley
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Jordskælv
« Svar #51: 16 Dec 2008, 19:39 »

Så måtte jeg jo lige google det, og min barnelærdom var ikke helt forkert.

http://www.berlingske.dk/article/20081216/danmark/81216046/

Vi skal i øvrigt ikke længere tilbage end 1841, for at finde et kraftigere jordskælv herhjemme, dengang målte man dem så bare ikke...
Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #52: 16 Dec 2008, 19:46 »

Samtidigt skal jeg lige over på min skole og flå min lærer, og brænde hende, og så kaste hendes aske ned i en vulkan Wink

Nå okay, men fair nok så Smiley... HVordan kan man så vide at der har været sådan et Rullende Øjne ?
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #53: 16 Dec 2008, 19:52 »

Samtidigt skal jeg lige over på min skole og flå min lærer, og brænde hende, og så kaste hendes aske ned i en vulkan Wink

Nå okay, men fair nok så Smiley... HVordan kan man så vide at der har været sådan et Rullende Øjne ?

Jeg vil gætte på, at der er skriftlige beretninger fra den gang. De var jo ikke analfabeter, allesammen.
Logged

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Jordskælv
« Svar #54: 16 Dec 2008, 19:53 »

Samtidigt skal jeg lige over på min skole og flå min lærer, og brænde hende, og så kaste hendes aske ned i en vulkan Wink

Nå okay, men fair nok så Smiley... HVordan kan man så vide at der har været sådan et Rullende Øjne ?

Ved at tolke øjenvidne beretninger. Noget kunne i hvert fald godt tyde på, at det har været kraftigere end det i morges, eftersom man var bange for, at kirketårnet skulle falde sammen, og folk faldt ned fra skamler og der opstod sprækker i landskaberne.

Hehe, jeg har så haft en bedre oplyst lære end dig, og utroligt nok så har det hængt ved i mange år efterhånden  Smiley
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #55: 16 Dec 2008, 20:08 »

Så må jeg bryde ind Peace

Jeg mener bestemt at have lært at vi ligger midt på en plade, men grunden til at vi af og til oplever jordskælv er at atlanterhavspladen, og den afrikanske plade presser op i mod vores område.. Så derfor kan der opstå stor energi under jorden pga det pres, og når det bliver udløst får vi Jordskælv Smiley

Tja, jeg har haft 3 geografi-lærere og én naturgeografilærer, der ville give dig ret. Jeg håber ikke at 4/4 lærere på min skole fylder mig med løgn  Peace

Vi bliver påvirket af jordskælv, ja, men de er så små, fordi vi netop ligger midt på en plade. Lå vi lige midt imellem to, ville risikoen for jordskælv af større omfang være større. Ind imellem opstår der nye øer i nærheden af Island (kan ikke huske hvad de hed, men der var to større for nogle år tilbage), og de blev dannet på grund af jordskælv på havbunden, der forårsagede et vulkanudbrud, hvorved øerne opstod. De eroderede dog med tiden, så vidt jeg ved. Men summasumarum er, at der er to plader der ligger op ad hinanden der hvor Island ligger, og derfor sker der til tider det, at et vulkanudbrud finder sted. Men da der er vand over pladernes skillelinje, er det begrænset hvad vi oplever af naturkatastrofer. Vi opdager dem simpelthen ikke.

Men det ligger tilbage i 8. klasse, at vi lærte om det, så det kan være jeg husker forkert.

Men hvorom alting er, så ligger vi på en plade, og har derfor meget få naturkatastrofer af større omfang.

EDIT
her er et billede af de tektoniske pladers placering, og som I ser, så er der to plader der mødes omkring Island, mens Danmark ligger rimelig trygt og sikkert.

http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Plates_tect2_en.svg


Tsunamien i Asien var forårsaget af et undersøisk jordskælv. Ud fra pladernes placering, kan man faktisk se, hvilke plader der forårsagede jordskælvet  Peace
« Seneste Redigering: 16 Dec 2008, 20:12 af plutonium » Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #56: 16 Dec 2008, 20:14 »

Plut: Det er jo ikke det, DNE siger. Han siger, at vi ligger i en forkastningszone. Det betyder ikke, at vi ikke kan ligge midt på en tektonisk plade!
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #57: 16 Dec 2008, 20:18 »

Undskyld, my bad  Smiley

Første gang jeg læste indlæggene igennem, fik jeg det indtryk, at DNE sagde at vi lå midt imellem to plader. Ved anden gennemlæsning så jeg hvad han mente. My bad  Peace

Men tak fordi du påpeger det, Inferno. Ellers havde jeg ikke opdaget det  crazy
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Jordskælv
« Svar #58: 16 Dec 2008, 20:20 »

Undskyld, my bad  Smiley

Første gang jeg læste indlæggene igennem, fik jeg det indtryk, at DNE sagde at vi lå midt imellem to plader. Ved anden gennemlæsning så jeg hvad han mente. My bad  Peace

Men tak fordi du påpeger det, Inferno. Ellers havde jeg ikke opdaget det  crazy

Det kan jo ske for enhver, da pladetektonik ikke just er noget, man går og husker på. Medmindre man som jeg går i niende, og er afhængig af, at kunne det når jeg engang skal op i det til eksamen.
Logged

Claue
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Jordskælv
« Svar #59: 17 Dec 2008, 19:35 »

Jeg sov da som en sten kl.6.00 !
Men min far sagde at vores seng rystede meget ! Smiley

Deler du seng med din far?
Logged

Sider: 1 2 3 [4] 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010