home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
18 Dec 2024, 11:47 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23470
  2 Brugere, 1051 Gæster Online.

Nyeste Bruger: MarekaDype6559
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen FM2009
| | | | |-+  Hjælp til solidt forsvar
0 Brugere og 4 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Hjælp til solidt forsvar  (Læst 9419 gange)
Vaartdrengen
Lilleputspiller
*

Sv: Hjælp til solidt forsvar
« Svar #15: 17 Dec 2008, 10:16 »

Jeg gør det samme som dig, eller som de fleste nok gør, kigger efter gode spillere der er høje og kan heade bolden væk,..

tror mine forsvar spillere er ca. gennemsnitligt 1.85 cm høje, og har 15-16 i hovedspil.
så tror mere det instillingere på forsvaret jeg lige skal have afklaret Wink

plutonium
Manager

« Svar #16: 17 Dec 2008, 10:34 »

Heading/hovedspil er i princippet ligegyldigt. Det betyder bare deres teknik på hoved, dvs præcision og kraft i deres hovedstød. Jumping/springkraft er væstentlig vigtigere, kombineret med en god højde. Positioning/placeringsevne er også en vigtig stat, der ofte bliver glemt når man køber forsvarer. Markering giver sig selv. En række andre vigtige stats er: bravery/mod, anticipation/deltagelse(?? ved ikke hvad det hedder i den danske version af spillet), concentration/koncentration, strength/styrke og balance.

Der er mange ting, der udgør en dygtig forsvarsspiller. Det er klart, at det første man kigger på er tackling/marking/heading, da det giver et overordnet billede af spillerens niveau, men hans mentale stats og fysiske ditto må ikke glemmes.

Et godt forsvar af topklasse er svært at bygge op, men det lønner sig, at være kræsen med sine forsvarsspillere. Det er det selvfølgelig med alle spillere, men jeg selv går meget op i forsvaret.

Det er endnu en af de ting, der gør FM så fantastisk. De mentale stats betyder faktisk noget, og er afgørende for en spillers niveau!

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

verdenskrig
Manager

« Svar #17: 17 Dec 2008, 10:56 »

Et godt råd, når man vil opbygge et godt forsvar, noget som jeg selv har brugt i Wolfsburg, er at købe en forsvarsspiller hvert transfer vindue...

Jeg har købt, Maxime Josse, Chygrianski, Gioda, samt Eltinho over flere sæsoner, og de har alle  sammen kostet en pæn slat.. Eltinho fik jeg dog for 50 mio men det er nu også en del...

Men når man afsøger markedet for forsvarsspillere er det nødvendigt at scoute mange spillere, for man til sidst finder det perfekte match.. Er man grundig i dette finder man til sidst de spillere, som er mest passende til ens hold... Både rent mentalt, og på fodboldbanen Smiley

Jeg har i hvertfald en meget velfungerende forsvarskæde, og den har en stor andel i at jeg vandt mesterskabet, og uefa cuppen sidste sæson med Wolfsburg.. Selvom jeg har været i klubben siden 09, så vandt jeg i 14 min første titel.. Så det kræver altså tålmodighed, men har man den tålmodighed får, man også altid de rigtige spillere i folden...

Kort og godt.. Vær tålmodig og KRITISK når du køber ind til forsvaret Thumbs Up

Man skal også tænke på at det ikke er den enkelte forsvarsspiller som er vigtig, men om backkæden passer sammen.. er der god fordeling af hurtighed og fysisk styrke.. Teknik, og mentalitet.. Og alder!...

Det skal dog siges at det var til 08, men jeg kan ik se hvorfor det skulle være anderledes i 09...
« Seneste Redigering: 17 Dec 2008, 11:00 af verdenskrig » Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

Dyreskov
Juniorspiller
**

« Svar #18: 17 Dec 2008, 21:17 »

Har efterhånden fået styr på hvordan man lukker ned for modstanderen.

Efter mange timer med endeløse kampe, forsøg med diverse taktikker er konklusionen klar.

Ud fra Fm-Britains Framework (hvilket jeg uden aldrig ville være kommet frem til dette), og en masse tid tilovers er det lykkedes at få en ret solid bagkæde, og et godt spillene hold generalt. Spiller med Watford i Championship, og ligger på nuværende tidspunkt på førstepladsen med en 8 points forspring her godt halvt inde i sæsonen, med en målscore diff på +23. Med mange virkelig tætte kampe, super realistisk.

Mine Erfaringer ligger bl.a i modstander instruktioner. Man må ikke sætte "skærme af" til "altid" på modstanderens offensive eller alm. midtbanespillere. Man kan gøre det ved modstanderens defensive midtbanespiller, hvis man kan se han holder sig ret langt tilbage på banen. Ved at gøre dette, skaber man ikke huller i ens bagkæde, da ens centrale forsvarsspillere ikke vil træde frem for at skærme af for modstanderens centrale midtbanespillere.

"jamen hvordan lukker man så ned for en god central midtbane general" vil der sikkert lyde spørgsmål på. Man kan via modstander instruktioner markere ham tæt, evt. sætte ens defensive midtbane, eller den centrale midtbanespiller som arbejder mere defensivt, til at markere ham specifikt. Man kan skærme midtbanen af mere eller mindre ved at sætte ens midtbane spilleres individuelle "skærm af" taktik op eller ned. jo mere den sættes op, jo mere energi bruger dine midtbanespillere også da de vil jagte bolden mere, så sørg for god udholdenhed (hvilket jeg ikke har med watford). Samt man kan evt. sætte tacklinger mod ham til hård.

Begge centrale forsvarsspillere spiller med mandsopdækning, en mentalitet lige over defensivt (dvs så lavt i normal som muligt), samt en skærme af i "Eget felt" (altså langt mod venstre). Mentaliteten og skærme af indstillingerne gør de ikke åbner et enormt hul mellem forsvar og midtbane, og man ikke for den irriterende besked fra ens assistent træner om at hullet mellem midtbane og forsvar er for stort.

Mine backs har en mentalitet lidt højere end mine centrale forsvarsspillere, og deres skærme af er sat til egen bane halvdel (lidt på midten). Bliver man overløbet på kanterne står din defensive linie muligvis for højt.

Generalt er det vigtigt at holde øje med ens bagkæde i løbet af kampen. Har din modstander plads foran din bagkæde sæt den en anelse frem (altså 2-3 hak mod højre) i holdinstrukser, hvorimod bliver du overløbet med lange direkte bolde, fx når din modstander for kontra, og du bliver let overspillet på kanterne, sæt din bagkæde en anelse længere tilbage så den står lidt dybere (altså 2-3 hak mod venstre).Kan stort set ikke spille en hel kamp uden nogen form for ændring af din bagkædes position, medmindre det er en meget ringe modstander du møder. Din modstander vil jo ændre på taktikken hvis ikke de for åbnet op for angrebsspillet, hvilket en manager  den virkelige verden ville gøre.

Håber dette vil hjælpe folk i forsvars nød, har i hvert fald givet mig et ret godt spillene forsvar. Nu skal jeg så igang med det angrebsmæssige, for min angribere spiller af hel.... til. Men har jo også brugt alle mine kræfter på forsvaret.

Hvis der skulle være spørgsmål vil jeg da besvare det bedste jeg kan.

ulle2408
Ynglingespiller

« Svar #19: 18 Dec 2008, 01:53 »

Det er super flot skrevet, og det virker kan jeg sige, har selv arbejdet lidt på det, udfra hvad du skriver, og med succes, spiller selv en lidt def. 4-2-2-2, så har mulighed, for at bruge den ene midtmidt, og det er kanont, kan virkelig sætte en mand ud af spillet, kan nemt ske jeg var heldig, men slog Bayern i en træningskamp, hvor jeg var Doncaster, brugte de små ting her og der, og vandt 2-0, træningskamp, så ikk de vilde igen, men holdte nullet mod Toni og Klose, er lidt stolt..

Doncaster Rovers på vej i PL..

jimmi90
Førsteholdsspiller

« Svar #20: 18 Dec 2008, 02:27 »

Dyreskov

spiller du så men tæt markering inden i holdinstruktioner?

Brøndby
Real Madrid
Liverpool

Vaartdrengen
Lilleputspiller
*

« Svar #21: 18 Dec 2008, 11:05 »

Må sige det begynder at give pote Peace

spillede en kamp mod aab, hvor jeg var foran 3-0 men de kom op på 3-2 og ændrede mit forsvarspil en anelse, og gav bonus, de fik ikke scoret andet end de 2 mål. Smiley

Doctor Who
Lilleputspiller
*

« Svar #22: 18 Dec 2008, 14:18 »

Jeg gør det samme som dig, eller som de fleste nok gør, kigger efter gode spillere der er høje og kan heade bolden væk,..

tror mine forsvar spillere er ca. gennemsnitligt 1.85 cm høje, og har 15-16 i hovedspil.
så tror mere det instillingere på forsvaret jeg lige skal have afklaret Wink

Jeg bliver så lige nødt til at fortælle, at højde og vægt har lige præcis INGEN indflydelse i spillet. De er kun til pynt. Det er udelukkende Jumping/Springkraft, der bestemmer en spillers chance for at komme højst i en hovedstødsduel. Derefter er det så Heading/Hovedspil der afgør chancen for at bolden ryger derhen, hvor spilleren havde tænkt sig.

I princippet kan man lave 2 forsvarsspillere i editoren, hvor den ene er 2.10 meter med en Jumping på 1, og den anden er 1.50 meter med en jumping på 20, hvis man gerne vil efterprøve at jeg har ret. Det bliver nogle underholdende stats at kigge på  Thumbs Up

Lyngby-researcher for FM.

Vaartdrengen
Lilleputspiller
*

« Svar #23: 18 Dec 2008, 15:43 »

jaa, okay.. men vil man stadigvæk ikke gå efter en spiller der er 188 høj, og som har 16 i heading og tackling.
samt har en styrke på 17. og og springkraft. som har alle de der gode ting,
end man vil gå efter en der er 177?

eller gør det ingen forskel?

Vaartdrengen
Lilleputspiller
*

« Svar #24: 18 Dec 2008, 15:46 »

Jeg må ærligt tilstå, jeg er begyndt og blive en smule frusteret over, at selvom jeg har tæt markering, og zone opdækning osv. så får modstanderen bare 15  chancer,

jeg har ikke holdt nullet i 7 kampe? - jeg spiller Brodtsgaards(eller hvordan det nu staves)  4-2-2-2 opstilling.
jeg er stadigvæk OB

FKL94
Gæst

« Svar #25: 18 Dec 2008, 16:36 »

Måske skal der være flere på midtbanen Wink 4-4-2 istedet for 4-2-2-2 Wink

Dyreskov
Juniorspiller
**

« Svar #26: 18 Dec 2008, 17:12 »

Dyreskov

spiller du så men tæt markering inden i holdinstruktioner?

Ja, jeg sætter tæt markering i holdinstruktioner. Dog ikke på angribere. Dem sætter jeg en såkaldt zone løs markering. Så de ligger og jagter bolden. Dog virker dette bedst hvis man sætter deres skærme af lidt højere op. Samt sætter skærme af på modstanderens defensive spillere samt målmand til altid.

Dyreskov
Juniorspiller
**

« Svar #27: 18 Dec 2008, 17:22 »

Jeg må ærligt tilstå, jeg er begyndt og blive en smule frusteret over, at selvom jeg har tæt markering, og zone opdækning osv. så får modstanderen bare 15  chancer,

jeg har ikke holdt nullet i 7 kampe? - jeg spiller Brodtsgaards(eller hvordan det nu staves)  4-2-2-2 opstilling.
jeg er stadigvæk OB

Jeg har altid spillet med Mandsopdækning, da der blev skabt for mange huller hvis jeg satte mine spillere til zone opdækning. Man skal dog holdeøje med spillere som evt. har en dårlig dag, for slipper de en mand etpar gange for meget, koster det mål. Det er kun mine angribere som spiller zone opdækning.

Har kun forsøgt mig med Watford, men kunne forestille mig at zone opdækning er bedre hvis man spiller med et tophold, da ens spillere så har et bedre overblik end de spillere som findes i Championship.

Men er da klart noget jeg vil forsøge mig lidt frem med. Umiddelbart har zoneopdækning været at foretrække i de tidligere vers. af Football Manager. Men tror I FM09 at mandsopdækning vil komme meget mere i betragtning, specielt med lavere og middelhold. Jo også sådan det fungere ude i den virkelig verden, hvor man altid før hver gang ser de forskellige match-ups med fx en winger overfor en bestemt back osv.

jimmi90
Førsteholdsspiller

« Svar #28: 18 Dec 2008, 23:25 »

Ja, jeg sætter tæt markering i holdinstruktioner. Dog ikke på angribere. Dem sætter jeg en såkaldt zone løs markering. Så de ligger og jagter bolden. Dog virker dette bedst hvis man sætter deres skærme af lidt højere op. Samt sætter skærme af på modstanderens defensive spillere samt målmand til altid.

nåår laver du mands merkering på alle spillere bare ikke dine 2 angriber de markering zone
troede kun de var dine 2 centralforsvar der lave man markering og alle andre zone

Brøndby
Real Madrid
Liverpool

Doctor Who
Lilleputspiller
*

« Svar #29: 19 Dec 2008, 08:44 »

jaa, okay.. men vil man stadigvæk ikke gå efter en spiller der er 188 høj, og som har 16 i heading og tackling.
samt har en styrke på 17. og og springkraft. som har alle de der gode ting,
end man vil gå efter en der er 177?

eller gør det ingen forskel?

Højden gør ingen forskel. Hvis de har lige gode stats i Jumping og hvad der ellers kan være relevant, så er de lige gode til at vinde hovedstødsdueller.

Men typisk så har høje spillere allerede en god Jumping, da højdefordelen skal være indbygget i denne stat.

Lyngby-researcher for FM.

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010