home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
06 Nov 2024, 11:45 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
04 Nov 2024, 21:45 andersnomanni Blogs SAF Challenge
03 Nov 2024, 19:31 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
Antal Registrerede Brugere: 23447
  0 Brugere, 624 Gæster Online.

Nyeste Bruger: cruzsofia8311
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Chelsea tråden
0 Brugere og 10 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvilke titler vinder Chelsea denne sæson?
Premier League
Champions League
FA Cuppen
Carling Cuppen

Sider: 1 ... 348 349 [350] 351 352 ... 486 Udprint
Forfatter Emne: Chelsea tråden  (Læst 826654 gange)
Hallihallo
Landsholdsspiller

Sv: Chelsea tråden
« Svar #5235: 29 Okt 2012, 12:48 »

...Og ifølge din argumentation, så er det i orden at jeg kalder dig for en idiot, fordi du er en idiot.

hardi1111
Gæst

« Svar #5236: 29 Okt 2012, 12:58 »

"spanish twat" er da også racistisk, så selvfølgelig er det ikke okay.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5237: 29 Okt 2012, 13:01 »

"spanish twat" er da også racistisk, så selvfølgelig er det ikke okay.

Uddyb gerne hvorfor du mener det er racistisk? Alt efter kontekst kan det eventuelt kaldes xenofobisk, men racismen i det kan jeg ikke lige se.

hardi1111
Gæst

« Svar #5238: 29 Okt 2012, 13:06 »

Uddyb gerne hvorfor du mener det er racistisk? Alt efter kontekst kan det eventuelt kaldes xenofobisk, men racismen i det kan jeg ikke lige se.
Hvis han bare havde sagt twat, var han ikke racistisk, men når han bruger spanish i sammenhængen som noget negativt, så er han racistisk.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5239: 29 Okt 2012, 13:20 »

Hvis han bare havde sagt twat, var han ikke racistisk, men når han bruger spanish i sammenhængen som noget negativt, så er han racistisk.

Jeg er med på at ord som 'black' kan være helt neutrale i én sammenhæng, og racistiske i en anden. Men har det noget med en spansk "race" at gøre når man bruger ordet 'Spanish'? Ville du mene det var racistisk, hvis nogen kaldte dig en 'Danish twat'?

hardi1111
Gæst

« Svar #5240: 29 Okt 2012, 13:23 »

Jeg er med på at ord som 'black' kan være helt neutrale i én sammenhæng, og racistiske i en anden. Men har det noget med en spansk "race" at gøre når man bruger ordet 'Spanish'? Ville du mene det var racistisk, hvis nogen kaldte dig en 'Danish twat'?
Ja, det ville jeg.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5241: 29 Okt 2012, 13:30 »

Ja, det ville jeg.

I så fald er vi vist bare grundlæggende uenige i, hvad der konstituerer egentlig racisme og hvori forskellen mellem racisme og xenofobi ligger.

Hallihallo
Landsholdsspiller

« Svar #5242: 29 Okt 2012, 13:33 »

I så fald er vi vist bare grundlæggende uenige i, hvad der konstituerer egentlig racisme og hvori forskellen mellem racisme og xenofobi ligger.
Du mener at Clattenburg er bange for Mata og fremmede kulturer, og at det kommer til udtryk ved at kalde ham "spanish twat"? Uanset hvad, så er det ikke i orden at kommentere på race, nationalitet o.l.

Scholesy
Landsholdsspiller

« Svar #5243: 29 Okt 2012, 13:34 »

Så længe der ikke er racisme involveret, synes jeg egentlig det er passende at dommerne giver lidt tilbage med alt det 'inappropriate language' de skal stå model til fra spillerne i løbet af kampene...
Kan sagtens følge det synspunkt. Dommerne får så meget lort i mod sig af spillerne, at det næsten er iorden, at han giver lidt tilbage i form af bandeord. Hvorfor må spillerne kalde ham alverdens ting, og dommeren må ikke kalde dem noget? Så længe det ikke er racistisk, selvfølgelig.

Bliver dog spændende at se, hvilke straf Chelsea vil have dommeren får, hvis han har sagt racistiske ting.

Hallihallo
Landsholdsspiller

« Svar #5244: 29 Okt 2012, 13:39 »

Kan sagtens følge det synspunkt. Dommerne får så meget lort i mod sig af spillerne, at det næsten er iorden, at han giver lidt tilbage i form af bandeord. Hvorfor må spillerne kalde ham alverdens ting, og dommeren må ikke kalde dem noget? Så længe det ikke er racistisk, selvfølgelig.

Bliver dog spændende at se, hvilke straf Chelsea vil have dommeren får, hvis han har sagt racistiske ting.
Probelmatikken ligger i at han har sagt spanish i sammenhæng med twat. Havde han bare kaldt ham twat, var jeg sådan set enig, men det der synes jeg under ingen omstændigheder er okay.

Scholesy
Landsholdsspiller

« Svar #5245: 29 Okt 2012, 13:40 »

Probelmatikken ligger i at han har sagt spanish i sammenhæng med twat. Havde han bare kaldt ham twat, var jeg sådan set enig, men det der synes jeg under ingen omstændigheder er okay.
Ved man han har sagt det, eller er det bare skriverier?

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5246: 29 Okt 2012, 13:42 »

Du mener at Clattenburg er bange for Mata og fremmede kulturer, og at det kommer til udtryk ved at kalde ham "spanish twat"? Uanset hvad, så er det ikke i orden at kommentere på race, nationalitet o.l.

At udtale sig xenofobisk behøver jo ikke nødvendigvis at følge en definition ordret. At kalde Mata en 'Spanish twat' behøver naturligvis ikke at betyde at man "er bange for Mata og fremmede kulturer" - måske kan man bare ikke lide spaniere helt generelt, uden at have nogen logisk grund herfor?

Nu ved vi endnu ikke hvad Clattenburg har sagt og ikke har sagt, men skulle han have sagt 'Spanish twat', mener jeg ikke det er hverken det ene eller det andet - udover at kalde en spanier for en spanier.

Hvis nogen havde kaldt mig 'Danish twat' da jeg spillede bold i England, havde jeg da i hvert fald aldrig anset det som hverken xenofobisk og da slet ikke racistisk.

Pjævs
Ynglingespiller

« Svar #5247: 29 Okt 2012, 14:12 »

At udtale sig xenofobisk behøver jo ikke nødvendigvis at følge en definition ordret. At kalde Mata en 'Spanish twat' behøver naturligvis ikke at betyde at man "er bange for Mata og fremmede kulturer" - måske kan man bare ikke lide spaniere helt generelt, uden at have nogen logisk grund herfor?

Er dette ikke netop et eksempel på racisme? At hade et folkefærd/race?

Nu ved vi endnu ikke hvad Clattenburg har sagt og ikke har sagt, men skulle han have sagt 'Spanish twat', mener jeg ikke det er hverken det ene eller det andet - udover at kalde en spanier for en spanier.

Hvis nogen havde kaldt mig 'Danish twat' da jeg spillede bold i England, havde jeg da i hvert fald aldrig anset det som hverken xenofobisk og da slet ikke racistisk.

Hvad hvis han kaldte en tyrker det samme? eller araber for den sags skyld, er det så racistisk?

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5248: 29 Okt 2012, 14:33 »

Racisme stammer godt nok fra ordet race, men det er ikke nødvendigvis indebærende hudfarve. Racisme går i bund og grund ud på at menneskeheden skulle være opdelt i et hieraki hvor éns egen race, kultur, folkefærd, kald det hvad du vil, ligger øverst i hierakiet, og så må man jo selv gætte sig til hvad der ligger under. Man kan sagtens kalde Clattenburgs udtalelse til Mata racistiske, eftersom han bruger ordet twat i samarbejde med hans etniske afstamning, men man kan vel betvivle hvorvidt dette var Clattenburgs mening. Det er dog svært at forestille sig at han ville kalde en britisk spiller for en British twat, så jeg ville godt kunne kategorisere Clattenburgs udtalelse som værende racistisk. Spørgsmålet er vel også lidt hvorvidt dette så kunne have haft indflydelse på hans udvisning af Torres?

Men det er selvfølgelig svært at forholde sig til noget, uden at have konkrete beviser. Men det bliver nu spændende at se hvordan sagen munder ud. I min bog er det fint nok hvis han kalder en spiller for en twat eller siger shut the fuck up eller hvad han nu vil, til dem. Men når han kommer med nedtalene referencer til deres etnicitet, så skal han straffes. Hvis det altså er tilfældet.

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #5249: 29 Okt 2012, 15:16 »

Er dette ikke netop et eksempel på racisme? At hade et folkefærd/race?

At hade alle personer af en bestemt race er racistisk. At hade alle personer med en bestemt nationalitet er xenofobisk.

Men jeg vil give dig at der er en tendens til at de to begreber er begyndt at flyde mere og mere sammen.

Hvad hvis han kaldte en tyrker det samme? eller araber for den sags skyld, er det så racistisk?

Nu begynder vi at være ude i nogle racedefinitioner som jeg ikke vil gøre mig alt for klog på. Hvis en dommer Danmark kaldte en tyrker for 'tyrkersvin' er der vist ingen tvivl om at ragnarok ville bryde ud, selvom tyrker (så vidt jeg ved) vist ikke er en særskilt race, mens eksempelvis 'norske svin' nok ikke ville kaste samme harme af sig.

Måske fordi der er meget fokus på racisme mod folk fra mellemøsten, negere og muslimer - og religiøs diskrimination er vel også godt inde under "racisme-paraplyen".

Sider: 1 ... 348 349 [350] 351 352 ... 486 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010