JANUAR 2009År 2008 er forbi og som altid i Holland, skal der ved et årsskifte uddeles nogle priser.
Man kårer årets målmand og samtidig udleveres prisen Den Gyldne Støvle og når man ser på vinderne af de to priser, kan man tydeligt se, at år 2008 har været Ajax Amsterdams år.
Der stod Ajax på alle priserne
”Den Gyldne støvle” pris i Holland1. Rafael Van Der Vaart, Ajax
2. Klaas-Jan Huntelaar, Ajax
3. Fernando Belluschi, Ajax
Ikke overraskende bliver det Van Der Vaart, der løber med prisen og samtidig er det heller ikke overraskende, at Huntelaar og Belluschi har fundet vej til top 3.
Årets målmand: Maarten Stekelenburg, Ajax
Helt fortjent vinder Maarten Stekelenburg prisen som årets målmand. Fodbold er som bekendt en holdsport, men Stekelenburg har været en af de allervigtigste spillere i det seneste år, hvor han flere gange har holdt os inde i kampene med hans mange flotte parader.
Slavkovski scorede
sit første mål for Ajax
21. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – Fortuna Sittard (17) 4-0 (2-0)
Hedwiges Maduro brænder straffe for Ajax (28)1-0 Rafael Van Der Vaart (straffe, 29)
2-0 Klaas-Jan Huntelaar (39)
3-0 Felipe (62)
4-0 Goran Slavkovski (87)
MOM: Nicolae Mitea, Ajax (8)
Selvom vi har leveret nogle flotte resultater i løbet af sæsonen, har der især været nogle hjemmekampe, hvor vi ikke har formået at skabe nok chancer i løbet af kampen. Derfor valgte jeg til dagens kamp, at prøve en ny 4-4-2 taktik og det må betegnes som en stor succes, da vi ikke alene vinde 4-0 men vi holder også Sittard nede på bare en afslutning i løbet af hele kampen.
Den første scoring er en af de mest vanvittige, jeg har oplevet. Vi får et straffespark som Maduro brænder og efterfølgende misser han også riposten fra en skarp vinkel, men Mitea opsnapper bolden igen, men bliver så fældet af Michael Krämer, så vi får et nyt straffespark. Krämer var også manden bag det første straffespark, da han tog bolden med hænderne.
Rafael Van Der Vaart scorer heldigivs sikkert på det andet straffespark på bare to minutter.
Den eneste dårlig nyhed fra dagens kamp er, at vi desværre mister Klaas-Jan Huntelaar med en skade, som vil holde ham ude i den måneds tid.
Fernando Belluschi er blevet solgt til Internazionale for 170.000.000 kr. og bliver dermed det første store navn, der forlader Amsterdam i dette transfervindue.
I stedet for Fernando Belluschi har Ajax manager Jesper Nissen valgt at hente canadiske
Julian de Guzman fra Deportivo La Coruna for 17.000.000 kr.
mere følger...
4. runde af den hollandske pokalturnering fra Sportpark Berg en Bos, ApeldoomAGOVV (D1) – Ajax Amsterdam 1-3 (0-3)
0-1 Rydell Poepon (16)
Rydell Poepon er et kæmpe talent
og kan blive den næste store spiller fra Ajax
0-2 Collins John (17)
0-3 Rydell Poepon (25)
1-3 Ferry de Smalen (50)
Rødt kort til Rydell Poepon, Ajax (57)MOM: Rydell Poepon, Ajax (8)
Vi forsætter med den nye 4-4-2 taktik i pokalkampen mod 1. Divisionsholdet AGOVV og igen med stor succes, da vi vinder kampen sikkert.
Rydell Poepon er i hopla på den centrale midtbane i dag men desværre også en anelse for ivrig, hvilket giver ham to advarsler og dermed et rødt kort med en halv time igen. Den sidste halve time bliver derfor en meget rodet affære, men vi holder stand uden problemer og er videre til kvartfinalen, hvor vi skal spille mod Heerenveen hjemme på Amsterdam ArenA.
22. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – De Graafschap (13) 2-0 (0-0)
1-0 Hedwiges Maduro (50)
2-0 Rydell Poepon (62)
MOM: Rydell Poepon, Ajax (8)
En ny sikker indsats af spillerne og selvom jeg aldrig udtaler mig om noget, før det er helt sikkert, så er jeg meget sikker på, at vi genvinder mesterskabet i denne sæson. Vi behøver kun at vinde halvdelen af de sidste kampe, mens Heerenveen skal vinde alle deres kampe for at true os, hvilket er meget usandsynligt.
I dagens opgør viser Poepon endnu en gang, at han er moden til at træde ind i startopstillingen. Han er til dagens kamp blevet rykket frem i angrebet og kvitterer med endnu en scoring og en præstation som banens bedste.
Poepon kom alvorligt til skade mod Den Haag
23. kamp i Æresdivisionen fra ADO Den Haag StadionADO Den Haag (17) – Ajax Amsterdam 1-3 (0-2)
0-1 Nicolae Mitea (14)
0-2 Rydell Poepon (26)
0-3 Edgar Manucharyan (82)
1-3 Lex Immers (90)
MOM: Rydell Poepon, Ajax (8)
Vi vinder stensikkert over et meget ringe Den Haag mandskab, men værre er det med vores unge spiller Rydell Poepon, der har vist storform i de seneste kampe. Han bliver alvorligt skadet i dagens kamp og må forlade banen i anden halvleg med en overrevet lægmuskel. Det er iflg. de første meldinger fra lægestaben en skade, der holder ham ude i 3-4 måneder. Det er dobbelt ærgerligt, da han virkelig har formået at gå ind og erstatte Huntelaar, som heller ikke er klar til at spille endnu.
Heldigvis scorer Edgar Manucharyan også i dag, så jeg håber, at han sammen med Collins John, kan udfylde hullet efter de to andre i de næste kampe.
Collins var forskellen i dag
24. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – FC Twente (9) 2-0 (0-0)
Rødt kort til Eljero Elia, Twente (63)1-0 Collins John (65)
2-0 Collins John (90+2)
MOM: Collins John, Ajax (9)
Vi bliver ved og ved, selvom vi har mistet et par angribere til skader de seneste kampe, står den næste bare klar i kulissen til at gå ind og scorer mål.
Det gør unægtelig jobbet som manager noget lettere, når man har disse typer af spillere, som kan gå direkte ind i startopstillingen og gør en forskel. I dag er det Collins John, der i den grad er forskellen på Twente og os, hvor han konstant var en trussel mod Twentes mål.
Jeg glæder mig naturligvis til alle mand er klar, men jeg frygter også lidt det scenarie, da jeg i den grad vil have et luksusproblem til den tid.
Æresdivisionen efter 24 kampe!