DECEMBER 2008![](http://img253.imageshack.us/img253/8946/amsterdamarenaln4.jpg)
Det udviklede sig i bogstaveligste forstand
til en massakre på ArenA'en i dag
16. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – NEC Nijmegen (8) 0-0 (0-0)
Rafael Van Der Vaart skadet, Ajax (4)
Nicolae Mitea skadet, Ajax (21)
Nigel de Jong skadet, Ajax (40)
Urby Emanuelson skadet, Ajax (44)MOM: Marten Stekelenburg, Ajax (8)
Dette er uden tvivl den mest bizarre kamp, jeg har været med til i min tid som Ajax manager.
NEC-spillerne er som vilde og ved pausen har jeg allerede været nødsaget til at bruge mine 3 udskiftninger pga. skader. Som om det ikke er nok, så mister vi den fjerde spiller til en skade efter en grov tackling lige før pausen, så hele anden halvleg spiller vi med 10 mand på banen.
Udfra de begivenheder der sker i løbet af første halvleg, er jeg mere end lykkelig over, at vi overhovedet formår at holde liv i vores stime som ubesejrede. En af årsagene er, at Marten Stekelenburg endnu en gang hiver en fremragende præstation frem.
Efter kampen er jeg naturligvis rasende over den alt for hårde spillestil fra NEC spillerne og den manglende gennemslagskraft fra dommeren. Det betyder, at jeg ikke længere er de bedste venner med NEC-manager Ruud Brood.
6. kamp i Champions League Gruppe H fra Emirates Stadium, LondonArsenal - Ajax Amsterdam 2-0 (1-0)
1-0 Emmanuel Adebayor (44)
2-0 Eduardo (straffe, 81)
MOM: Marten Stekelenburg, Ajax (8)
Nogle kritiske stemmer vil sikkert sige, at vi slutter for dårligt af i Champions League gruppespillet med to nederlag mod Roma og Arsenal. Den holdning deler jeg nu ikke ligefrem med dem. Ser man på den startopstilling, jeg vælger til dagens kamp, så er der flere reserver med og da Arsenal samtidig stiller i stærkeste opstilling, så er det ikke overraskende at vi taber dagens kamp.
Resultatet afspejler nu heller ikke helt kampens forløb, da vi har mange gode forsøg især i første halvleg og vi burde som minimum have scoret en enkelt gang.
Det betyder heldigvis ikke noget, da vi er videre som nummer 1 i gruppen foran netop Arsenal.
![](http://img233.imageshack.us/img233/1179/poepon3ff3.jpg)
Poepon scorede 2 gange på 20 minutter
17. kamp i Æresdivisionen fra Philips Stadion, EindhovenPSV Eindhoven (4) – Ajax Amsterdam 0-4 (0-2)
0-1 Daniel Carvalho (6)
0-2 Klaas-Jan Huntelaar (42)
0-3 Rydell Poepon (75)
0-4 Rydell Poepon (85)
MOM: Rydell Poepon, Ajax (8)
Det lader til at pausen til stamspillerne har gjort godt. De spiller i hvert fald en fremragende kamp mod rivalerne fra PSV i dag på Philips Stadion, som ikke ligefrem er det sjoveste sted at spille i Holland.
Det er især i kontrafasen, at alt går op i en højere enhed og med dagens resultat viser vi for alvor, at de øvrige tophold er langt efter os i øjeblikket.
Daniel Carvalho's hurtige scoring til 1-0 betyder naturligvis meget for kampens udfald, idet vi efter scoringen for alvor kan spille det kontraspil, vi så gerne vil på udebane mod de andre tophold.
Kampens helt store højdepunkt kommer dog ikke fra en af de normale stamspillere, men derimod fra en af de helt store talenter i klubben. Det er de to scoringer som vores unge hollandske offensive midtbanespiller Rydell Poepon scorer i det sidste kvarter, hvilket viser at han så smpt er ved at være klar til en mere fast rolle i førsteholdstruppen.
18. kamp i Æresdivisionen fra DSB Stadion, AlkmaarAZ Alkmaar (9) – Ajax Amsterdam 0-1 (0-1)
0-1 Klaas-Jan Huntelaar (11)
Rødt kort til Arnold Mvuemba, AZ (69)MOM: Klaas-Jan Huntelaar (8)
Vi vinder med mindst mulig margin over AZ Alkmaar på DSB Stadion.
Det er aldrig nemt at spille på udebane og slet ikke i Alkmaar, så jeg er naturligvis henrykt over, at vi trods meget bevær vinder denne kamp.
Jeg er isæt tilfreds med denne sejr, da vi endnu en gang er hårdt plaget af skader op til dette opgør, så sejren i dag viser samtidig, at bredden i truppen er rigtig god og det kan blive nøglen til succes i alle de turneringer, vi er med i.
Til dagens kamp mangler vi spillere som Rafael Van Der Vaart, Urby Emanuelson, Nigel de Jong, Leonardo, John Goosens og Felipe, så bænken i dag var besat med nogle af de helt unge spillere.
![](http://img233.imageshack.us/img233/8185/kjh3un1.jpg)
Huntelaar er i en Klaas'e for sig selv
19. kamp i Æresdivisionen fra Rat Verlegh Stadion, BredaNAC Breda (17) – Ajax Amsterdam 0-6 (0-5)
0-1 Rafael Van Der Vaart (10)
0-2 Klaas-Jan Huntelaar (18)
0-3 Klaas-Jan Huntelaar (30)
0-4 Klaas-Jan Huntelaar (34)
0-5 Klaas-Jan Huntelaar (36)
0-6 Edgar Manucharyan (84)
MOM: Klaas-Jan Huntelaar (10)
3 udebanesejre i træk og denne her var der ingen tvivl om.
Dagens kamp udvikler sig til et sadt festfyrværkeri fra vores side, og jeg kan ikke rose spillerne nok efter dagens opgør.
Jeg er dog nødt til at fremhæve vores hollandske stjerneangriber Klaas-Jan Huntelaar, der i den grad drev de stakkels forsvarrspillere fra Breda rundt i manegen i dag.
Lidt pudsigt er dagens resultat også et vaskeægte bevis på, at det hurtigt kan gå både op og ned i international fodbold. I dette tilfælde er det et bevis på nedtur, idet NAC Breda i sidste sæson var med helt fremme i kampen om mesterskabet, mens de i denne sæson skal være meget heldige, hvis de skal undgå nedrykning til den næstebedste række.
![](http://img233.imageshack.us/img233/6665/vertonghentr3.jpg)
Vertonghens scoring var ikke nok i dag
20. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – VVV Venlo (15) 1-1 (1-0)
1-0 Jan Vertonghen (7)
1-1 Paul Jans (61)
MOM: Paul Jans, VVV (8)
Jeg må tage dagens middelmådige indsats og resultat på min kappe, da jeg begår en fejl i dagens taktiske oplæg til kampen mod VVV Venlo.
Efter opvisningen mod NAC Breda vælger jeg at give en del af stamspillerne en pause, da mange af dem har været meget skadet i løbet af den første del af sæsonen og jeg vil meget gerne have dem helt op i gear, hvilket pausen i dagens kamp gerne skal hjælpe dem til.
Det viser sig i mellemtiden at være en fejl og det betyder, at vi må nøjes med det ene point mod bundholdet Venlo, som er ved at udvikle sig til et af de hold, jeg ikke ligefrem ser frem til, at vi skal spille mod. Vi kommer ellers planmæssigt foran, men spillet kommer aldrig til at flyde som hidtil i denne sæson og ikke nok med at Paul Jans udligner, han har faktisk en rigtig stor mulighed med få minutter igen til at gøre det til 2-1 for Venlo, men heldigvis misser han og vi undgår et pinligt nederlag på hjemmebane.
Æresdivisionen efter 20 kampe!![](http://img246.imageshack.us/img246/3861/resefer20dh0.jpg)