home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
26 Sep 2024, 21:54 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
25 Jul 2024, 08:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
Antal Registrerede Brugere: 23425
  0 Brugere, 996 Gæster Online.

Indlæg: 1132878 over 31375 Emner
Nyeste Bruger: diazkeira740
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
0 Brugere og 16 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 56 Udprint
Forfatter Emne: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik  (Læst 191162 gange)
Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #240: 03 Jan 2009, 22:30 »

Jeg har søgt lidt på problemet. Og fandt ud af at man burde kunne komme ind i routeren ved at skrive 192.168.1.1 i en browser, på en computer som er på internettet. Men både Google Chrome og Internet Explorer siger enten at siden ikke kan vises, eller viser mig en google søgning.



SÅ kom jeg ind i boksen. Men hvor står så min WEP kode?
Logged

Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #241: 04 Jan 2009, 11:29 »

Nå kære månedensbruger, nu vil jeg også benytte mig af tråden.

Jeg har været ved at kigge efter et nyt tv, og nu er udsalget jo startet, så har lige set i AZ/Bilka avisen at de fra i morgen kører tilbud på lidt forskellige tv.

Jeg har fundet fem frem som jeg er i tvivl om, hvad jeg skal vælge.

Der er SONY 32" LCD TV - Model KDL-32V4500 - HD Ready - Indbygget DVB-T/C MPEG4 tuner - Opløsning: 1366 x 768 - Dynamisk kontrast: 33000:1 - Synsvinkel: 178/178 gr. - 3 HDMI - 2 scart - H:577 x B:794 x D:242 mm inkl. stand.
PRIS 4899.- SPAR 2000.-


Der er SONY 40" LCD TV - Model KDL-40L4000K - Full HD - Indbygget DVB-T/C tuner - Opløsning: 1920 x 1080 - Dynamisk kontrast: 33000:1 - Synsvinkel: 178/178 gr. - 2 HDMI - 2 scart - H:688 x B:995 x D:276 mm inkl. stand.
PRIS 6479.- SPAR 2520.-

Der er SONY 46" LCD TV - Model KDL-46W4000 - Full HD - Indbygget DVB-T/C MPEG4 tuner - Opløsning: 1920 x 1080 - Dynamisk kontrast: 33000:1 - Synsvinkel: 178/178 gr. - 3 HDMI - 2 scart - USD tilslutning - H:782 x B:1120 x D:307 mm inkl. stand.
PRIS 11799.- SPAR 3200.-

Der er Phillips 42" LCD TV - Model 42PFL5603H - Full HD - Indbygget DVB-T/C MPEG4 tuner - Opløsning: 1920 x 1080p - Dynamisk kontrast: 30000:1 - Synsvinkel: 176/176 gr. - 3 HDMI - 2 scart - USD tilslutning - H:716 x B:1046 x D:262 mm inkl. stand.
PRIS 7999.- SPAR 2900.-


Der er Phillips 32" LCD TV - Model 32PFL5403H - HD-Ready - Indbygget DVB-T og DVB-C MPEG4 tuner - Opløsning: 1366 x 768 - Dynamisk kontrast: 30000:1 - Synsvinkel: 176/176 gr. - 3 HDMI - 2 scart - USD tilslutning - H:579 x B:819 x D:220 mm inkl. stand.
PRIS 4899.- SPAR 1900.-

Hvad er forskellen på HD Ready og Full HD?
Hvad er forskellen på DVB-T/C MPEG4 tuner og DVB-T/C tuner?

Det er til brug i min lille lejlighed (ca 28 m2, så der er ikke meget plads). Det kommer til at hænge ca. 3,5-4 meter fra min sofa/seng. Det skal bruges til at se tv på, se dvd på og til at spille Wii på. Men jeg er ikke så meget inde i, hvad der skal være for at det er godt, og hvor meget man må give for sådan et tv. Er der nogen der går mere i stykker end andre? Håber du kan hjælpe mig. Vh. Suicide. 

EDIT: Jeg er ansat i føtex så jeg får yderligere procenter (mener det er 5% yderligere rabat, men er ikke sikker på om det er 5, 7 el. 10%).

Hejsa!

Du har lige postet en del TV, som kunne være muligheder. Det er sådan, at Sony og Philips, som er tilfældet her sætte deres TV i serier, så man selvfølgelig kan se hvor gode de er kontra hinanden.

Philips findes i 4 serier 3000, 5000, 7000 og 9000 serien, kun med små forskelle inden for modeller under samme serie. I Philips vil jeg ikke anbefale noget under 7000 serien, da kan ganske enkelt ikke synes man for nok valuta for pengene, sammenlignet med fx Sony og Samsung. Så derfor ville jeg ikke vælge ovenståen Philips TV. Jo højere modelnummeret er, desto bedre model.

Sony findes i en del flere serier end Philips, og hos dem er det bogstavet her KDL-32V4500 som viser hvad serie TV´ene hører til. Her kommer lige listen med de almindeligste TV fra Sony i 2008, laveste serie først. L, U, S, V, W, Z. Det betyder jo gøjere du går op af listen, desto mere TV får du. Ligeledes skal de sidste 4 cifre være 4xxx, så er det en 2008 model du har fat i.

En grundregel, når man skal finde et passende størrelse TV til hjemmet er at tage 10" pr. meters afstand man har til TV´et, så er man sikker på ikke, at gå helt ved siden af. I dit tilfælde ville jeg vælge en Sony fra V eller W serien, men er 46" måske kan blive lige voldsomt nok i sådan en lejlighed, ville jeg vælge KDL-32V4500 til 4899 kr. Hvis du meget gerne vil have 40" ville jeg vente på, at Sony KDL-40W4000 kommer på tilbud til 7999 kr. Hvis du er heldig, vil din lokale Bilka eller Føtex sikkert genre sælge den til prisen allerede nu.

Så kommer vi til lidt om DVB-T/C tunere.
Den som i reklamer ofte blot bliver nævnt som DVB-T/C tuner en en Mpeg2 model, det begynder på nuværende at den kun vil være brugbar indtil 2012, hvor man skifter over til Mpeg4. Dog arbejder man på en løsning, som gør Mpeg2 tunere fortsat kan bruges efter 2012, men det er ikke lykkes endnu, og heller ikke sikkert, at det lykkes.

DVB-T/C Mpeg4 tuner er selvfølgelig den tuner, som 100 % sikkert også vil være brugbar efter 2012. Tunerne kan det samme, men Mpeg4 modellen er bare mere fremtidssikret.

Full HD/HD ready var thomasmoll så flink, at linke til, så jeg ikke behøver at skrive det igen.  Smiley

Hvis du er til Plasma-TV i stedet for LCD kunne Panasonic´s PZ80E som thomasmoll anbefaler også være en mulighed, dog er det efterhånden ved at være en halvgammel model, men det er stadig rigtig fin.

Du får for øvrigt 8 % rabat i Bilka på non-food, når du er Føtex ansat.  Wink

Håber det var en hjælp, som kunne bruges.  Smiley

/Yakushin

Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #242: 04 Jan 2009, 11:34 »

hejsa,
skal bruge en bærbar computer og sidder og  kigger lidt rundt omkring, mange siger at man ikke skal købe dem i fona osv. men hvor skal man så købe dem? den skal gerne kunne holde et par år uden at være dybt forældet og jeg jeg er faldet over den her,


Processor    Intel Core2Duo P8600 2x2,40GHz CPU (3MB cache, FSB1066MHz)
Ram:    Original 4GB DDRII-800 RAM DualChannel PC6400
Harddisk:    400GB harddisk S-ATA 2,5" Fluid
Grafik:    nVidia GeForce 9600M GT 512MB dedikeret RAM
Skærm:    15.4”TFT-LCD WXGA+, Glare Type,1440x900, 16.7M colors
Batteri:    9-cell high-end battery
Lyd:    High Definition Audio lydkort (2 højtalere)
Drev:    Super Multi DVD-brænder DualLayer
Netkort:    100/1000 Mb/s GIGABIT - samt Intel Trådløst N netkort 450mbps
Webcam:    2.0M pixel webcam i skærm
Keyboard/mus    DK-keyboard samt touchpad med 2 knapper
Software:    Drivere til Windows Vista medfølger. (Understøtter ikke XP)
Vægt:    2.7 Kg (with Combo Driver)
Mål & vægt    358(W)x259(D)x25-39(H)mm
Service:    2 års garanti (Dog undtaget batteri som der ydes 6 måneder på) Derudover 3 måneders hotline.
Stik/forbindelser:    
3 x USB 2.0 alle med power
1 x HDMI port
1 x Fingerprintreader
1 x VGA
1 x Express Card
1 x 3-in-1 flash Card Reader (SD/MMC/MS)
1 x RJ45 connector for Ethernet

er den her god? på forhånd tak.


Hejsa!

Med mindre der sker en form for revolution inden for computerverdenen de næste par år, så er det en rigtig fin maskine, som du har du fundet der. Jeg skyder på, at den vil have en levetid på 3 år, hvor den stadig er godt med fremme, hvad angår fx. spil.

Folk taler meget negativt om Fona, fordi de har mange sager som går til forbrugerrådet, hvilket selvfølgelig også er meget negativt, og lynhuurtigt bliver slået stort op i medierne.
Bilka er den danske butik som efter min mening giver bedste service, og i tilfælde af rep. er du altid sikret en låne PC i mellemtiden.

/Yakushin
Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #243: 04 Jan 2009, 11:37 »

SÅ kom jeg ind i boksen. Men hvor står så min WEP kode?

Normlat skal du først logge ind, før du får adgang, har du gjort dette burde du kunne ændre koden til en ny.
Koden er kun vist som *********, så du bliver nødt til at lave en ny, medmindre du selvfølgelig er stjernetyder.  Wink

/Yakushin
Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

motZ
Gæst
 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #244: 04 Jan 2009, 11:51 »

Nu skal jeg lige være sikker: På et fladskærms tv, med kontrasten - Er det ikke jo højere jo bedre?
Logged

Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #245: 04 Jan 2009, 12:11 »

Nu skal jeg lige være sikker: På et fladskærms tv, med kontrasten - Er det ikke jo højere jo bedre?

Jo, sådan burde det ihvertfald være, men det er devsærre ikke rigtig tilfældet.

Der findes ikke endnu en fast europæisk standard for måling af kontrastforholdet, derfor kan du reelt kun sammenligne TV af samme mærke med hinanden. Og ikke fx Samsung og Philips.

Også derfor kan tit ser at især Samsung har en rigtig høj kontrast, det er simpelthen deres målemetode, som ofte får dem til at se "bedst" ud.

Det bedste råd er, at se på TV-billedet i butikken, og gå ud fra det, man bedst synes om, og ikke tænke på kontrastforholdet.

/Yakushin
Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

kfuglsang
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #246: 04 Jan 2009, 13:26 »

Kan man bruge dette kabel http://www.avxperten.dk/videokabler/vga-til-rgb-kabel/vga-til-rgb-kabel-2-meter.asp fra computer til fjernsyn, gennem scart-stik?...
Logged


Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #247: 04 Jan 2009, 13:38 »

Kan man bruge dette kabel http://www.avxperten.dk/videokabler/vga-til-rgb-kabel/vga-til-rgb-kabel-2-meter.asp fra computer til fjernsyn, gennem scart-stik?...

Det kan du ikke med dette kabel. Det som du viser er VGA til Component (Kan ses på farverne rød, grøn og blå). Sådan et kabel skal direkte i TVét, så hvis dit TV har de farvet stik, kan du bruge bruge det. Bemærk dog lige at dette kabel kun overfører billede og ikke lyd.

Skal du have et kabel, som kan gå i scartstikket er det et som disse:
http://www.avxperten.dk/videokabler/scart-vga-kabel/scart-vga-kabel.asp

Det hedder composit de 3 ledninger der skal bruges til scart , og de er kendetegnet ved at være gul, hvid og rød. Og der får du også lyd med igennem.
De kabler jeg linker til, ser dog umiddelbart ikke ud til at understøtte lyddelen, men det kan købes.

Håber det kan hjælpe dig lidt?   Smiley

/Yakushin

Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

kfuglsang
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #248: 04 Jan 2009, 13:41 »

Det kan du ikke med dette kabel. Det som du viser er VGA til Component (Kan ses på farverne rød, grøn og blå). Sådan et kabel skal direkte i TVét, så hvis dit TV har de farvet stik, kan du bruge bruge det. Bemærk dog lige at dette kabel kun overfører billede og ikke lyd.

Skal du have et kabel, som kan gå i scartstikket er det et som disse:
http://www.avxperten.dk/videokabler/scart-vga-kabel/scart-vga-kabel.asp

Det hedder composit de 3 ledninger der skal bruges til scart , og de er kendetegnet ved at være gul, hvid og rød. Og der får du også lyd med igennem.
De kabler jeg linker til, ser dog umiddelbart ikke ud til at understøtte lyddelen, men det kan købes.

Håber det kan hjælpe dig lidt?   Smiley

/Yakushin


jo tak... læste om dette kabel som du linkede til, men det er scart-output, og vga-input, så det er den forkerte vej, går jeg ud fra?..

EDIT: har læst lidt mere på det, og man skal vist bruge den her converter http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_konverter/vga_til_tv_konverter_vga_til_pal_scart_949_da.html før man kan få fra vga til scart
« Seneste Redigering: 04 Jan 2009, 13:47 af kfuglsang » Logged


Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #249: 04 Jan 2009, 13:47 »

jo tak... læste om dette kabel som du linkede til, men det er scart-output, og vga-input, så det er den forkerte vej, går jeg ud fra?..

Godt set, den havde jeg ikke luret!

Det skal selvfølgelig være omvendt, men stadig samme type kabel.  Thumbs Up

Hvis du har mulighed for at bruge HDMI, så ville det være dn bedste løsning at fortrække.

/Yakushin
Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

kfuglsang
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #250: 04 Jan 2009, 13:53 »

Godt set, den havde jeg ikke luret!

Det skal selvfølgelig være omvendt, men stadig samme type kabel.  Thumbs Up

Hvis du har mulighed for at bruge HDMI, så ville det være dn bedste løsning at fortrække.

/Yakushin
Det er nemmelig det med hdmi der er mit problem  Sur
Overvejer at købe nu bærbar, med hele svineriet, men skal dog først lige have tjent op til et kørekort først  Opstemt
Logged


MadzeN92
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #251: 04 Jan 2009, 13:55 »

Hej Yakushin.

Dengang jeg købte min PS3, fik jeg et gratis HDMI kabel med. Men når jeg tilslutter det til mit TV, og jeg starter min PS3 op, så er skærmen bare helt sort. Ved du hvad der kan være galt?

/MadzeN92
Logged

Yakushin
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #252: 04 Jan 2009, 14:04 »

Hej Yakushin.

Dengang jeg købte min PS3, fik jeg et gratis HDMI kabel med. Men når jeg tilslutter det til mit TV, og jeg starter min PS3 op, så er skærmen bare helt sort. Ved du hvad der kan være galt?

/MadzeN92

Det eneste du skal gøre, at at finde den rigtige AV kanal på TV´et. Hvis stikket fx sidder i HDMI 1, så skal TV´et selvfølgelig også sættes på den kanal. At bruge et HDMI kabel, er ikke noget som kræver omsætning.

Hvis dit TV er et Samsung som ca. er 1½- ½ år gammel, kan HDMI portene være defekte, da de har haft lidt bøvl med at få dem til at virke ordentlig.

/Yakushin
Logged

Manchester City F.C.
Superbia In Proelia

MadzeN92
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #253: 04 Jan 2009, 14:31 »

Det eneste du skal gøre, at at finde den rigtige AV kanal på TV´et. Hvis stikket fx sidder i HDMI 1, så skal TV´et selvfølgelig også sættes på den kanal. At bruge et HDMI kabel, er ikke noget som kræver omsætning.

Hvis dit TV er et Samsung som ca. er 1½- ½ år gammel, kan HDMI portene være defekte, da de har haft lidt bøvl med at få dem til at virke ordentlig.

/Yakushin
Mit fjernsyn er ca. 12 dage gammel, så det burde ikke være defekt. Prøver lige at se om det virker med en anden kanal, end den jeg plejer at bruge. Ved du om man kan se forskel på uden HDMI-kabel og med HDMI-kabel.
Logged

AFC
Gæst
 
Sv: Spørg en "elektroniknørd" - Gode råd om alt elektronik
« Svar #254: 04 Jan 2009, 14:33 »

Hey Yakushin:

Hvad gør et HDMI-Kabel egentlig?
Logged

Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 56 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010