home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 320 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Taktik-råd
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 11 Udprint
Forfatter Emne: Taktik-råd  (Læst 66023 gange)
Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Taktik-råd
« : 03 Dec 2015, 15:14 »

Jeg syntes vi mangler en ordenlig tråd hvor folk kan få hjælp, derfor har jeg valgt at oprette en. Jeg syntes selv jeg døjer med at få en taktik til at fungere, derfor søger jeg lidt hjælp.

Jeg skal have gang i et ordenligt spil med Napoli. Jeg syntes de har holdet til at spille 4-2-3-1. Derfor vil jeg naturligvis stille op i den formation. Jeg regner med at lave 2, en normal og en som er lidt mere defensiv.

Taktik 1: her kunne jeg godt bruge lidt hjælp til spilleroller. Jeg har selv en ide om at jeg vil kører en helt normal 4 back kæde.
FB(s/auto) CB CB FB(s/auto)

Dernæst kommer midt store problem. Hvordan kommer jeg til at dominere mest muligt på midtbanen? Hvilke roller tænker i vil være det bedste valg. Jeg har selv ideen om en boldvindende og en box to box. Har aldrig rigtig har succes med en dybtliggende desværre, da Napoli har jorginho, som passer perfekt ind i den rolle.

Offensiven regnede jeg med at skulle se sådan her ud: OMV(ia) OM(fremskudt) OMH(wing). Er så bare i tvivl om hvem der skal være support og angreb.

I angrebet har jeg jo Higuain, som passer perfekt i rollen som komplet.

Af holdindstruktioner tænker jeg faktisk ikke så meget. Intet af det jeg har prøvet har fungeret optimalt. Løbemønstret virker forkert. Defensiven sejler. Fejl afleveringer som fører til mål mod mig osv.

Taktik 2: her tænker jeg faktisk samme taktik hvor jeg så vil rykke de 2 CM ned på DM. Jeg ved så ikke hvilke roller de skulle have. Resten af holdet tænker jeg kunne forblive de samme som i taktik 1 bare i flere support roller. Og holdindstruktioner heller ingen ide.

Håber nogle kunne hjælpe mig til at få det til at fungere mere optimalt. Sidste år, kunne jeg sagtens lave en taktik som fungerede, men i og med at det er blevet svære i dette års udgave, så har jeg sgu brug for hjælp.
Logged

H A L A   M A D R I D!

Maestrodk
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #1: 04 Dec 2015, 16:45 »

Hej

Jeg kan godt give dig ret i, at det er sværere at finde en plug&play-taktik. Jeg havde en i FM15, som fungerede næsten uanset hvilket hold jeg spillede.

I dette års FM fandt jeg en taktik til Arsenal, som fungerede godt, men som efterfølgende kun tildels fungerede i Schalke og som slet ikke fungerede i Napoli. Der var en boldbesiddende taktik. Sidst har jeg et Real Madrid-spil kørende med et 3-5-2 system (eller 5-3-2 alt efter definition) med direkte spil, hvilket fungerer rigtig godt, selvom jeg kun har boldbesiddelse på 40-45 %. 

Fælles for FM15 og FM16 er dog, at jeg slet ikke kan få offensive wings til at fungere optimalt. Derfor har jeg droppet at få det til at fungere, selvom mine wings er naturligt offensive wings.

Med mindre jeg spiller med tre centrale forsvarer, så spiller jeg stort set altid med en holdende defensiv midtbanespiller. Med holdende mener jeg en defensiv playmaker, ankermand el. lignende, hvor en boldvindende midtbanespiller for tit bliver trukket ud af position. Denne spiller vil altid have instruksionen "close much less down". Hvis jeg ikke har en defensiv midtbane, vil det være den mest defensive af mine centrale midtbanespillere der har den instruks.

Som du nok kan læse, så har jeg sjældent haft succes med 4-2-3-1. Hvis du ønsker at holde fast i den, så vil jeg sørge for at en af dine midtbanespillere har instruksen "close much less down" og dine centerforsvarer og måske backs har "close less down". Din offensive midtbane ville jeg have som support.

Når jeg skal lave en taktik, så ser jeg altid kampene på "comprehensive", hvor jeg nøje kigger på, hvad der skal rettes. Og som udgangspunkt prøver jeg at få defensiven til at fungere, før jeg kigger på offensiven.

Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #2: 04 Dec 2015, 19:21 »

Hej

Jeg kan godt give dig ret i, at det er sværere at finde en plug&play-taktik. Jeg havde en i FM15, som fungerede næsten uanset hvilket hold jeg spillede.

I dette års FM fandt jeg en taktik til Arsenal, som fungerede godt, men som efterfølgende kun tildels fungerede i Schalke og som slet ikke fungerede i Napoli. Der var en boldbesiddende taktik. Sidst har jeg et Real Madrid-spil kørende med et 3-5-2 system (eller 5-3-2 alt efter definition) med direkte spil, hvilket fungerer rigtig godt, selvom jeg kun har boldbesiddelse på 40-45 %. 

Fælles for FM15 og FM16 er dog, at jeg slet ikke kan få offensive wings til at fungere optimalt. Derfor har jeg droppet at få det til at fungere, selvom mine wings er naturligt offensive wings.

Med mindre jeg spiller med tre centrale forsvarer, så spiller jeg stort set altid med en holdende defensiv midtbanespiller. Med holdende mener jeg en defensiv playmaker, ankermand el. lignende, hvor en boldvindende midtbanespiller for tit bliver trukket ud af position. Denne spiller vil altid have instruksionen "close much less down". Hvis jeg ikke har en defensiv midtbane, vil det være den mest defensive af mine centrale midtbanespillere der har den instruks.

Som du nok kan læse, så har jeg sjældent haft succes med 4-2-3-1. Hvis du ønsker at holde fast i den, så vil jeg sørge for at en af dine midtbanespillere har instruksen "close much less down" og dine centerforsvarer og måske backs har "close less down". Din offensive midtbane ville jeg have som support.

Når jeg skal lave en taktik, så ser jeg altid kampene på "comprehensive", hvor jeg nøje kigger på, hvad der skal rettes. Og som udgangspunkt prøver jeg at få defensiven til at fungere, før jeg kigger på offensiven.



Jeg er virkelig glad for dine indlæg! Synes de giver et vildt godt perspektiv og fine ideer til anderledes tankegang indenfor taktik. Førhen ville jeg aldrig kunne finde på at "close less down" med mine centerforsvarer, men det har virkelig hjulpet min defensiv meget, siden jeg har justeret det.

Stor ros herfra!
Logged

John Graversen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #3: 04 Dec 2015, 22:05 »

Jeg må hoppe med i den vogn med jer, der har haft svært ved at få offensive wings til at fungere i 16'eren. I 15'eren syntes jeg det fungerede rigtig godt med en raumdeuter og en inderwing, som suppleredes rigtigt godt med en F9'er. Det har ikke lykkedes mig, at få den trio til at fungere i FM16 endnu. Dog er jeg ved at skabe en Plug&Play taktik lige nu, men den er stadig på test-basis. Det er en 4-3-3-0 eller 4-6-0 om man vil. Indtil videre har den vist okay takter, men sådan noget kan jo hurtigt ændre sig, specielt når man skifter hold.
På den taktik har jeg kørt med højt pres, højt forsvarslinje og offside-fælde. Det er med lidt højere risiko, men den har lukket færre mål ind end hvad jeg tidligere har forsøgt mig med. Hvis den bliver en succes skal jeg nok lave en post om den. Smiley
Logged

Naah.

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #4: 04 Dec 2015, 22:13 »

Har personligt helt droppet wings i dette spil, det var dog en beslutning taget før FM16 udkom, da jeg simpelthen ønskede at prøve noget nyt. Derimod har jeg en WBV og en WBH, som jeg startede ud med at spille som wingbacks, men her 9 sæsoner inde hvor begge mine backs har vundet titler som årets spiller i verdenen og guldbolden, har jeg skiftet til komplette wingbacks. Jeg har kun positive ting at sige om at droppe wings helt, det giver plads til en ekstra midtbane mand eller defensiv spiller, alt efter behovet i ens klub. I mit tilfælde har det givet  plads til en 3 mands central midtbane, hvor jeg kører en Boldvindende DMC bagved, og en Skyggeangriber foran. Selve Midtbanen består af en Central midt(support), Fremskudt playmaker(support) og en felt til felt(igen, support), det giver en hvis ro, ikke at have 2 wings der mere eller mindre slås med angriberen om at score målene, og min skyggeangriber leverer i øvrigt mål nok alene til at opveje for de top "mistede" wings.

Jeg vil ikke kalde den plug and play venlig, men skulle man have lyst til at lege med samme taktik, kan den findes på Steam Workshop
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #5: 04 Dec 2015, 22:30 »

I skal alle have tak for jeres råd. Det lyder til at wings er ude og wingback er det nye sort. Jeg vil prøve at følge nogle af jeres råd. Problemet jeg for så, er jo bare den at mange af holdene har rigtig mange wings. Men det må være min hovedpine.
Logged

H A L A   M A D R I D!

Maestrodk
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #6: 04 Dec 2015, 22:41 »

Jeg er virkelig glad for dine indlæg! Synes de giver et vildt godt perspektiv og fine ideer til anderledes tankegang indenfor taktik. Førhen ville jeg aldrig kunne finde på at "close less down" med mine centerforsvarer, men det har virkelig hjulpet min defensiv meget, siden jeg har justeret det.

Stor ros herfra!

Tak for rosen. Det er rart at vide, at mine idéer er værdsatte. Både i FM og som træner IRL har jeg altid været en defensivt orienteret træner, som går op i, hvordan mit forsvar står. (NB! Man kan sagtens spille offensivt med en god organisation) Man kan ikke undgå, at modstanderen har nogle rum at spille i. Det drejer sig bare om, at de kun får lov til at spille i de rum, som man gerne vil have dem til at spille i. Her vil jeg gerne undgå, at mine centerforsvarer bliver truet for meget i bagrummet, samt at min modstander ikke må dominere rummet foran mine midterforsvarer.

I mit Real Madrid-spil spiller jeg 3-5-2 eller 5-3-2, hvor backerne er komplette wingbacker.

I FM15 havde jeg fornemmelsen af, at det var bedst at presse højt, da man altid ville blive overrumplet ved at stå lavere.

I mit Real-spil i FM16, har jeg haft fin succes med at lade pres og bagkæde stå som standard, mens alle mine 5 forsvarer har "close less down". Så spiller jeg direkte og på omstillinger, men stadig med kontrol eller offensiv mentalitet. Er i februar og har kun tabt én kamp i CL til Zenit.

Det skal dog understreges, at jeg kun har testet den på Real Madrid. Det kunne være interessant at teste den på et lidt mindre hold. Schalke eller Napoli måske?

Der udover har jeg en filosofi om, at jeg får mine spillere til at passe ind i min strategi og ikke omvendt. De betyder, at jeg fx kan have en spillere, der spiller central midtbane support, selvom han måske står til at være bedre som avanceret playmaker. G
« Seneste Redigering: 04 Dec 2015, 22:47 af Maestrodk » Logged

Maestrodk
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #7: 04 Dec 2015, 22:49 »

I skal alle have tak for jeres råd. Det lyder til at wings er ude og wingback er det nye sort. Jeg vil prøve at følge nogle af jeres råd. Problemet jeg for så, er jo bare den at mange af holdene har rigtig mange wings. Men det må være min hovedpine.

Tja, jeg får i hvert fald ikke OMH og OMV til at virke. Hvis jeg spiller med sådanne, så spiller de altid på MV eller MH.
Logged

bianconeri
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #8: 04 Dec 2015, 23:07 »

Jeg tror ikke din centrale midtbane vil fungere alt for godt. Der mangler balance. Den boldvindende kan nemt være meget flagrende i sit løbemønster og afvige fra sin position, det samme gør din felt til felt - og det kan derfor godt tænkes der kan komme store rum for din modstander at spille i, samt lave kontra.

Logged

Vincere Non È Importante È L'Unica Cosa che Conta
fino alla fine ★ ★ ★

Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #9: 06 Dec 2015, 21:18 »

Tak for jeres råd alle sammen. Jeg har nu valgt at starte op med Dortmund, hvor jeg tester en 3-2-3-2 eller en 5-3-2. Mit spørgsmål er så hvilke roller passer rigtig godt sammen i angrebet? Spiller lige nu med en falsk 9'er og en skarpretter.
Logged

H A L A   M A D R I D!

Seller95
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #10: 06 Dec 2015, 21:32 »

Nogle der har haft held med en boldbessidende og samtidig chanceskabene taktik? Jeg spiller 4-2-3-1 eller 4-1-2-2-1 med Arsena og har rigtig svært ved at kreere en ordentlig taktik..

HB/VB Fullbacks support eller defensiv.
FC central forsvarspiller (Forsvar)
Boldvindende CM (Defensiv)
Central midtbanespiller (Auto)
OMV indvendig angriber (Support)
OMH Wing (Angreb)
OMC Fremskudt playmaker (Angreb)
AC Komplett (Support)

Kontrollerende taktik og frit/balanceret filosofi.

Hvilke instruktioner ville i anbefale og er der nogen der har gode erfaringer med sådan en taktik? :-)
Logged

Arsenal <3

Esmark11
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #11: 06 Dec 2015, 22:33 »

Nogle der har haft held med en boldbessidende og samtidig chanceskabene taktik? Jeg spiller 4-2-3-1 eller 4-1-2-2-1 med Arsena og har rigtig svært ved at kreere en ordentlig taktik..

HB/VB Fullbacks support eller defensiv.
FC central forsvarspiller (Forsvar)
Boldvindende CM (Defensiv)
Central midtbanespiller (Auto)
OMV indvendig angriber (Support)
OMH Wing (Angreb)
OMC Fremskudt playmaker (Angreb)
AC Komplett (Support)

Kontrollerende taktik og frit/balanceret filosofi.

Hvilke instruktioner ville i anbefale og er der nogen der har gode erfaringer med sådan en taktik? :-)

Hvis du spiller med Arsenal, så vil jeg anbefale dig, at have dine fullbacks på henholdsvis support og offensiv(attack).  Jeg vil sætte den hurtigste på Attack - Bellerin er fantastisk til dette. De to centerforsvarer sættes sættes forsvar. De defensive midt sættes central midtbane defensiv - og ikke boldvindende midtbane, men det handler selvfølgelig om, hvilke typer du har. Den anden centrale midtbane vil jeg sætte til offensiv evt. som advanced playmaker, hvis det er Cazorla eller en pasnings- og dribblestærk spiller. Offensiv midt vil jeg lade være uændret, hvis det er Ozil - evt. på support, da det giver bedste balance på holdet, hvis du har en af de tre offensive midtbanespillere på support. De to kanter afhænger igen af, hvem de er. Hvis de er bedst som wings - så spil dem som wings - hvis de er bedst som indvendige angribere - så spil dem dersom. Enig i at angriberen helst skal være på support - og gerne som komplet (dog måske helst target support), hvis det er Giroud - Walcott er bedst som skarpretter (offensiv). Spil med høje indlæg, hvis du spiller med Giroud, og lave indlæg, hvis du spiller med Walcott. Derudover passer en kontrollerende spillestil godt til Arsenal Thumbs Up Håber det hjælper
« Seneste Redigering: 06 Dec 2015, 22:46 af Esmark11 » Logged

Esmark11
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktik-råd
« Svar #12: 06 Dec 2015, 22:36 »

Tak for jeres råd alle sammen. Jeg har nu valgt at starte op med Dortmund, hvor jeg tester en 3-2-3-2 eller en 5-3-2. Mit spørgsmål er så hvilke roller passer rigtig godt sammen i angrebet? Spiller lige nu med en falsk 9'er og en skarpretter.
En falsk nier på support og en skarpretter på offensiv burde kunne fungere sammen, hvis du har spillerne til det. Thumbs Up Ellers en stor stærk angriber (target support) og en hurtig god afslutter (skarpretter, offensiv)
Logged

Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #13: 06 Dec 2015, 23:06 »

En falsk nier på support og en skarpretter på offensiv burde kunne fungere sammen, hvis du har spillerne til det. Thumbs Up Ellers en stor stærk angriber (target support) og en hurtig god afslutter (skarpretter, offensiv)

Har ændret rollerne til komplet support og så en fremskudt ved siden af. Det er Reus og Aubameyang Smiley Men ved ikke om det virker helt 100, men det må jeg jo finde ud af senere hen på sæsonen.
Logged

H A L A   M A D R I D!

cmgkbh
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Taktik-råd
« Svar #14: 07 Dec 2015, 09:34 »

Jeg har haft god succes med offensive kanter. Jeg skal til min 4 sæson med HSV nu og legede helt vildt meget i starten med at finde en taktik som fungerede. Alle træningskampe blev til små-tests af diverse taktikker. I starten kiggede jeg meget på hvilket spillermateriale jeg havde, og ville sætte et system op ud fra spillernes naturlige preferencer på banen. Så jeg var meget målrettet på at få en 4-2-3-1 til at fungere grundet alle de offensive midtbanespillere HSV har. Jeg fandt meget hurtigt ud af at jeg var nødt til at have en defensiv midtbane for at skabe balance mellem midtbane og forsvar. Mine kanter og backs, udover den defensive midtbane, er klart de vigtigste spillere i mit system - og de scorer rigtig mange mål og leverer mange assist. Kanterne bliver bakket rigtig godt op af mine wingbacks - igen her er min defensive midtbane vigtig, for at kompensere for mine offensive backs. Og derfor er mit spil også bygget op omkring at komme på kanterne. I min første sæson endte jeg nummer 4 eller 5. Og kom i pokalfinalen - tabte dog 5-0 til Stuttgart. i anden sæson blev jeg nr 3 og blev nr 3 i El gruppen. I 3 sæson blev jeg igen nummer 3, og blev nr 2 i min Cl gruppe, men røg ud til Tottenham efter 1-1 hjemme og nederlag på 3-0 ude, men vandt pokalen 2-0 imod Nürnberg. Så det er gået utroligt godt, og det er især min offensiv som bærer det for mig - især kanterne! Min angriber er som udgangspunkt en Kompletangriber, dog står den som fremskudt på billedet her, da jeg havde Podolski på toppen i kampen inden.

Jeg har kun testet taktikken på dette HSV hold, så aner slet ikke om det ville fungere for jer. Men prøv det hvis det er Smiley

* 12355896_10154376395325410_2008013143_o.jpg (212,2 KB - hentet 640 gange.)
* 12342894_10154376402295410_81077621_o.jpg (112,56 KB - hentet 607 gange.)
« Seneste Redigering: 07 Dec 2015, 13:41 af cmgkbh » Logged

Sider: [1] 2 3 ... 11 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010