home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23286
  1 Bruger, 469 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pinkcitymodel
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  3-5-2 - Juventus
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: 3-5-2 - Juventus  (Læst 12752 gange)
Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
3-5-2 - Juventus
« : 23 Sep 2013, 14:51 »

Indledning
Jeg deltager normalt ikke i debatten herinde, men jeg har besluttet mig for at komme med mit første taktiske bidrag, som vil trække på en del af de erfaringer jeg har gjort mig managermæssigt de seneste år. Jeg må nok advare mod at dette vil være et rimelig langt indlæg, så for folk der gerne vil se taktikken og resultaterne inden de begiver sig ud i en længere omgang læsning, så har jeg vedlagt resultaterne og downloadlinket nederst. 

Jeg har i overskriften givet indtryk af at dette vil være en 3-5-2- ala Juventus taktik under Conte, men dette er dog ikke helt korrekt. Jeg trækker i høj på Contes Juventus, men jeg har valgt at implementere visse ændringer, for at skabe den mest slagkraftige taktik.



Som det kan ses trækker jeg formationsmæssigt og til dels rollemæssigt på Contes Juventus, men jeg har til forskel valgt at satse på et højt pres. Jeg vil nu gennemgå mine overvejelser bag den defensive og den offensive del af taktikken.

Forsvar
Fordelen ved at spille en 3-5-2 er defensivt, at du ved at bruge defensive wingere på midtbanen i princippet kommer til at fremstå, som en 5-3-2- forsvarsmæssigt, hvilket giver dig et talmæssigt overtal imod størstedelen (hvis ikke alle) af dine modstandere. Som vist nedenfor.




Her ses det tydeligt, at de to defensive wingere markerer Genoas wingere og derved lukker den afleveringsmulighed . Genoa stillede op i en defensiv 4-4-2, hvilket er grunden til den høje placering for wingerne. Mod en 4-3-3 eller 4-2-3-1 f.eks. går de med modstanderens wingere længere tilbage. Samtidigt kan det ses, hvordan at den defensive base i min opstilling (de tre midterforsvarere og den dybe playmaker) lukker af for Genoas to angribere.

Spareman(men) at the back
Netop denne defensive base er en af hjørnestenene i taktikken. De tre midterforsvarere skaber således konstant en situation, hvor de er mindst en mand mere end modstandernes angribere, afhængigt om de spiller med en eller to angribere.

Opspillet - den ekstra forsvarer
Dette giver samtidigt en stor fordel i opspillet, som bliver startet fra målmanden og ud til en af de tre forsvarere. Da De derfor hele tiden vil have en ekstra spilmulighed og ikke kommer i situationer, hvor at modstanderen dækker alle opspilsmuligheder. Som vist nedenfor, hvor at Barzagli står fri til at spille enten Verratti eller spille bolden tilbage til Zouma igen.




Arkitekten
Dette bringer mig til den dybe playmaker. Holdets Pirlo. Artikten vil hele tiden befinde sig foran forsvaret og bagved midtbanen, således at han skaber afleveringsmulighed er både i det første opspil og siden en aflevering tilbage i angreb. Denne position vil typisk snitte 60-70 afleveringer per kamp. Positionen kan også ses på ovenstående screenshot.

Overload på midtbanen
Overload skal forstås, som at skabe et overtal på midtbanen. Altså potentiele 2-1 positioner, da dette hele tiden vil skabe den ekstra pasningsmulighed, samtidigt med at det trækker modstanderen ud af position. Uden possesion betyder dette også at jeg vil have større mulighed, for at vinde bolden hurtigt tilbage igen. Her er de defensive wingere igen nøglen. Offensivt fordi, at de kommer med frem og skaber en fem mands midtbane, til tider seks mands midtbane med den dybdeliggende angriber. Defensivt fordi, at de på grund af det høje presspil (se holdindstillinger) kommer frem og jager bolden, hvilket giver et pres på forsvaret. da deres to midterforsvarere vil være dækket af to angribere og resten af holdet skal beskæftige sig med at spille uden om en fem mands midtbane, hvilket betyder at de skal have mindst otte mand bag bolden, for at have det talmæssige overtag i opspillet, hvilket betyder at de så derfor kun vil have to mand fremme, som så vil blive dækket op af mine tre midterforsvarere (se spare man at the back). Dette betyder dog også en svaghed ved taktikken, som jeg vil fremhæve til sidst. 

Fem ruter til mål
Jeg har nu beskrevet både forsvar, opspil og presspil. Jeg mangler derfor nu kun at beskrive, hvordan at jeg scorer mål  Tunge . Når jeg skaber taktikker arbejder jeg ofte ud fra ideen om at have 4-5 ruter til mål. Det vil sige løbemønstre, hvor at ens spillere ikke løber ind i hinandens baner på vej mod mål. For at illustrere dette vil jeg tage fat i billedet af min taktik igen.



De fem ruter til mål er her de to angribere, de to wingere og den offensive midtbane. Det pålægger således dem at skabe chancer og score målene, mens at support midtbanen til tider og den dybe playmaker altid vil kunne tilbyde en aflevering bagud, hvis det er påkrævet.


Styrker og svagheder
Så er indlægget endelig ved at være ved vejs ende og det er derfor vigtigt at påpege en enkelt betydelig svaghed ved denne taktik. Nemlig hullet bagved de to defensive wingere, som kan indebære en risiko imod gode direkte hold med wingers, Real Madrid f.eks. Det er derfor vigtigt at have regulære (defensive) arbejdsheste, som defensive wingere imod de store hold. Det er dog stadig vigtigt at de har gode offensive egenskaber, da de samtidigt skal kunne udfordrere imod modstanderens backs. Asamoah, Ayew, Pepe og Vidal har været formidable for mig på denne position.

Resultater
Jeg har spillet med Juventus og jeg formåede i første sæson kun at tabe to gange. En gang mod Modena (!?!?!) og en gang på udebane mod Real Madrid, hvor jeg dog havde rigtig mange skader. Anden sæson har indtil videre været fuldstændig fantastisk.

1. Sæson - Liga



2. Sæson - Liga (7. December)



Jeg har således kun indkasseret to nederlag på halvanden sæson og indtil videre stadig ubesejret i ligaen. Mit målgennemsnit lægger på 2,9 scoret og 0,4 indkasseret per kamp.

Taktikken

http://gratisupload.dk/vis/701823

Jeg håber i sætter pris på taktikken og læsningen. Dette er mit første "rigtige" indlæg, så jeg håber i bærer over med eventuelle skønhedsfejl.
« Seneste Redigering: 23 Sep 2013, 15:52 af Jakob.. » Logged

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #1: 23 Sep 2013, 14:58 »

Jeg kan se at de er utrolig dårlig kvalitet de screenshots jeg har lagt op. Hvor kan man ændre resolutionen af ens screenshots?
Logged

Est-1892
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #2: 23 Sep 2013, 15:01 »

imponerende..
Giver da lige taktiken et skud Smiley
Logged

#Respect

The Captain says goodbye!

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #3: 23 Sep 2013, 15:11 »

Jeg er ikke sikker på kvaliteten af denne taktik, som plug in and play, da den kræver ret specifikke roller, men test gerne med andre hold Smiley
« Seneste Redigering: 23 Sep 2013, 15:13 af Jakob.. » Logged

manutdman
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #4: 23 Sep 2013, 15:54 »

Fantastisk arbejde prøver den med et lille hold måske southampton, mit favorit hold i FM13. Selvom det bliver svært da jeg møder direkte spillende engelske hold
Logged

Est-1892
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #5: 23 Sep 2013, 16:29 »

Virker fint .. 5 kampe 5 sejre med liverpool.
Logged

#Respect

The Captain says goodbye!

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #6: 23 Sep 2013, 16:37 »

Fantastisk arbejde prøver den med et lille hold måske southampton, mit favorit hold i FM13. Selvom det bliver svært da jeg møder direkte spillende engelske hold

Lyder som et godt projekt. Shaw, Clyne og Chambers skulle være perfekte til at spille defensiv wing med den rigtige træning.

Virker fint .. 5 kampe 5 sejre med liverpool.

Godt at høre. Jeg har fået de bedste resultater/spil her i anden sæson, så jeg tror kun at den bliver skarpere, når den er blevet spillet mere ind.

Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #7: 23 Sep 2013, 17:10 »

Altid fantastisk at læse om andre folks taktikker, og dette er bestemt ingen undtagelse.. Det er jo en enorm succes du har haft - så stor kredit for det.

jeg har selv prøvet noget der ligner dit, dog havde jeg mine wingbacks placeret dybere i banen, samt en offensiv midtbane også - Dette fungerede dog ikke specielt godt, hvilket måske mest af alt skyldes, at jeg stod længere tilbage i banen end dig (defensiv linje).

Men helt klart værd at læse, og mon ikke jeg nok skal få den prøvet på et tidspunkt - Jeg har nemlig altid været fascineret af et 3-mands forsvar...

Logged

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #8: 23 Sep 2013, 18:45 »

Jeg startede selv med at have mine wingbacks stående på den klassiske wingbackposition, men oplevede at jeg havde betydelige problemer med at skabe chancer. Jeg scorede kun omkring 1,5-1,8 mål per kamp, hvor af kun lidt over halvdelen opstod, som resultat af åbent spil. Defensiven var solid, så jeg rykkede dem en tand op og selvom det har givet et stort skift i deres gennemsnitlige placering på banen, så har det ikke svækket min defensiv. Tværtimod vil jeg sige, da det har givet et ekstra pres på modstanderen i presspillet.

Jeg tror dog, at det er essentielt for taktikken, at du besidder nogen klassespillere på disse positioner. Også på de to yderste forsvarere, som skal drive ud og dække hullet bag ved dem, hvis modstanderen spiller sig forbi dem. Med svagere hold ville jeg nok foretrække at sætte de defensive wingere på support og mentaliteten på kontrol.

Jeg har forresten spillet lidt videre og det er skræmmende, hvad holdet præsterer i øjeblikket. 20 kampe i liganen, 20 vundne og en målscore på 59-6.
« Seneste Redigering: 23 Sep 2013, 18:55 af Jakob.. » Logged

MichaelPaw
Gæst
 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #9: 23 Sep 2013, 19:50 »

Øhh første kamp med tottenham vinder 5:0 over liverpool Opstemt
Logged

Est-1892
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #10: 23 Sep 2013, 19:58 »

Har du før sat kanterne til Wings Smiley? istedet for def kanter?
Logged

#Respect

The Captain says goodbye!

Jimko18
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #11: 23 Sep 2013, 20:13 »

Lyder sku nice alt sammen, jeg giver lige taktikken et go i min anden sæson med Inter, så melder jeg lige tilbage Smiley
Logged

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #12: 23 Sep 2013, 20:17 »

Har du før sat kanterne til Wings Smiley? istedet for def kanter?

Altså om jeg har rykket dem en position længere op?

Lyder sku nice alt sammen, jeg giver lige taktikken et go i min anden sæson med Inter, så melder jeg lige tilbage Smiley


Det lyder godt. Jeg har hvertfald kun haft succes indtil videre i Italien.
Logged

Est-1892
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #13: 23 Sep 2013, 20:24 »

Nej du spiller offensive / Def kanter ?
Logged

#Respect

The Captain says goodbye!

Jakob..
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 3-5-2 - Juventus
« Svar #14: 23 Sep 2013, 21:36 »

Nu har jeg lige kigget på det. Jeg ville foretrække at beholde dem på defensiv wing, da de så ikke har bevægelsesfrihed fra deres position og samtidigt har en tæt markering. Ved at sætte dem som normale wings, kunne jeg være nervøs for at de ville være for lidt med i det defensive arbejde. Kanterne er i forvejen det ømme område i taktikken, så at give wings mere frihed ville jeg ikke anbefale. De har jo i forvejen fuld kreativ frihed og generelt rimeligt løse tøjler. Jeg overvejer i forvejen at sætte deres løb fra dyb ned til nogen gange, da jeg synes de har tendens til at storme for hurtigt frem i opbygningen. Hvilket selvfølgelig beskæftiger modstanderens backs, men ikke altid giver det nødvendige overtag på midtbanen.
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010