home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
18 Dec 2024, 11:47 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23470
  0 Brugere, 1390 Gæster Online.

Nyeste Bruger: MarekaDype6559
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Blogs
| | | | |-+  3# Football Management
0 Brugere og 4 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 Udprint
Forfatter Emne: 3# Football Management  (Læst 10936 gange)
Guldbrand
Blogmester

Sv: 1# Football Management
« Svar #15: 11 Aug 2013, 11:46 »

Jeg er med dig guldbrand, det bliver spændende at følge.

Mange tak, det glæder mig. Og ja, jeg håber da at de emner jeg vælger at skrive om, bliver spændende for jer at læse.

Guldbrand
Blogmester

Sv: 1# Football Management
« Svar #16: 11 Aug 2013, 12:25 »

2# Taktiske Teorier

Igennem de seneste mange versioner af FM, har jeg med stor succes brugt oddsene op til hver enkelt kamp for at fastsætte min taktik. Hele princippet og tanken bag, er at jeg ikke mener der er nogen informationer i FM, som ikke har en eller anden form for relevans. Enten som information, eller som noget der har direkte indflydelse på noget andet. Dette gør sig gældende ved flere aspekter i spillet, f.eks. når andre managere udtaler sig op til ens kampe, eller i dette tilfælde ved oddsene.

Jeg mener at man ud fra oddsene kan aflæse modstanderens taktik og derfor også er i stand til at udnytte de muligheder for opstår ved deres fremgangsmåde. En favorit vil spille offensivt, bredt over kanterne, stå højt i banen og spille med en hurtig boldomgang. Omvendt vil en svagere modstander stå dybt i banen, stå kompakt, trække tiden og tage tempoet ud af spillet. Princippet er så, at det handler om at counter sin modstander, ved at spille direkt modsat af dem.

Så hvis jeg møder en stærkere modstander (når oddsene taler til deres fordel), så vil jeg vide at de – alt efter hvor store favoritter de er, vil spille bredt, hurtigt og forsøge at presse mig. Derfor handler det om at counter sin modstander, ved at stå lidt dybere i banen, stå kompakt og ellers forsøge at udnytte rummet bag deres forsvarsspillere da de står meget højt.

Jeg bruger udelukkende to indstillinger, som jeg ændre op til hver enkelt kamp, ”Startstrategi” & ”Filosofi”. Med disse to indstillinger, kan jeg nemlig ændre de andre indstillinger, så der altid er en fin balance indbyrdes mellem indstillingerne og jeg har endnu ikke vurderet at det har været nødvendig at tweake indstillingerne yderligere end dette.

For en mere gennemgående guide omkring denne fremgangsmåde, så kan i læse denne guide, men ellers kører jeg stort set ud fra dette:

Retningsgivende, ikke facit!
Kæmpe underdog: Hvis dine odds for sejr er 5.00<, Meget flydende & offensivt
Stor underdog: Hvis dine odds for sejr er 4.00<, Meget flydende & defensivt
Underdog: Hvis dine odds for sejr er mellem 3.00-3.90, Flydende & kontra
Tæt opgør: Hvis dine odds for sejr er mellem 2.60–3.00, Balanceret/flydende & standard
Tæt opgør: Hvis dine odds for sejr er mellem 2.20–2.50, Balanceret/stift & standard
Favorit: Hvis dine modstanders odds for sejr er 2.50< Stift & kontrollerende
Stor favorit: Hvis dine modstanders odds for sejr er 4.00<, Meget stift & offensivt
Kæmpe favorit: Hvis dine modstanders odds for sejr er 5.00<, Meget flydende & kontra
Mega favorit: Hvis dine modstanders odds for sejr er 8.00<, Meget flydende & defensivt

Den opmærksomme bruger, vil se at man som kæmpe underdog, går over til at spille offensivt og meget flydende. Dette skyldes ganske simpelt, at det her forventes at modstanderne står dybt i banen, for at lokke en lidt frem, da modstanderen tror at man vil ”parkere bussen” foran målet. I stedet går vi efter at chokere modstanderen, ved at presse dem og fange dem helt umotiveret. 

Det er dog meget vigtigt, at man med denne tilgang til spillet, både har spilletyper og en trup sammensætning, der gør at man både kan spille bredt over kanterne og udnytte luftrummet, samt stå dybt og kompakt og udnytte hurtige folk i front. Holdet skal kunne udnytte alle aspekter i spillet, hvilket kræver meget af holdet og ens taktik(er).

I mit tilfælde bliver formationen en ganske almindelig 4-4-2 . Jeg spiller både med en høj targetman samt en hurtig avanceret angriber, hvilket gør at jeg kan udnytte deres bagrum, eller kan udfordre dem i luftrummet når det er nødvendigt. Derudover er det meget vigtigt for mig at have en balanceret taktik, hvor spillerne både kan agere offensivt og defensivt. Jeg fravælger de typiske playmaker typer, da de ganske enkelt ikke bidrager nok rent defensivt, eller defensive spillere som ikke er stærke nok rent offensivt.

- Som en sidste lille bemærkning, så er det vigtigt at huske på at Football Manager er et spil, og selvom de forsøger at afspejle et så realistisk spil som muligt, så er det stadigvæk kun et spil. Ellers havde jeg nok nok også sat spørgsmålstegn ved nogle af de ting der gør sig gældende ved den fremgangsmåde som jeg spiller ud fra              

I Superligaen lagde jeg ud med imponerende seks sejre i streg, hvilket blandt andet inkluderede sejre over de danske mestre og vice mestre, FC Nordsjælland og FC København. Første pointtab skete på heden mod FC Midtjylland der fik 1:1 i syvende spillerunde, mens Brøndby IF hentede alle tre point på TRE-FOR Park i runden efter. FCM og BIF er dog de eneste hold der har taget point fra mit OB mandskab efter de første elleve spillerunder, hvilket efterlader holdet med ni sejre, en uafgjort og et enkelt nederlag.

I Pokalturneringen har lodtrækningen været god ved mig, hvilket har kastet to lettet modstandere af sig. B 1908 og Greve er begge ude af turneringen, efter to sikre sejre.

Af spillere som jeg ønsker at fremhæve, er unge Mads Raben. I en alder af blot 16 år, scorede han det afgørende sejrsmål i sin debut mod FC Købehavn og har ligeledes allerede skrevet sit første hattrick på CV’et i 3:1 sejren over Randers. Den knægt bliver en fantastisk angriber, det er jeg helt sikker på..

Resultater     -     Stillingen

cNorly
Ynglingespiller

Sv: 2# Football Management
« Svar #17: 11 Aug 2013, 13:21 »

God update.

Jeg har personlig aldrig brugt oddsne som noget dikterende. Jeg syns tit at de er urealistiske og afhænger alt for meget af hvilken stime du er inde i. (hvilket er vigtigt, men langt fra altafgørende).

Dog ser det ud til at virke for dig! Imponerende i ligaen :-) 

"My father always used to say that when you die, if you've got five real friends, you've had a great life."

Guldbrand
Blogmester

« Svar #18: 11 Aug 2013, 13:27 »

God update.

Jeg har personlig aldrig brugt oddsne som noget dikterende. Jeg syns tit at de er urealistiske og afhænger alt for meget af hvilken stime du er inde i. (hvilket er vigtigt, men langt fra altafgørende).

Dog ser det ud til at virke for dig! Imponerende i ligaen :-) 

Det er ellers lige præcist det jeg syntes er godt ved oddsene. Ens form og moral har jo afgørende betydning i FM, ligesom det har i virkeligheden (se bare FCK & FCN)

Dog vil jeg give dig delvis ret i, at oddsene nogle gange kan virke misvisende - Specielt når man i nogle kampe regnes som favorit imod større europæiske modstandere, også selvom det er på hjemmebane..

Ja jeg har fået en god start på ligaen. Men jeg har også en trup med masser af kvalitet og en ganske fin bredde..

Hcan
Landsholdsspiller

« Svar #19: 11 Aug 2013, 13:57 »

Rigtig god update, og noget at tænke over. Det er først nu jeg har forstået hvad du mener når du har spurgt om jeg anvender odds'ene til mine kampe.

Nu sidder jeg så tilbage med et spørgsmål. Jeg har haft problemer på udebane generelt i mit save, mod de lidt sværere modstander F.eks. AaB. Nu er jeg så på Aalborg og foran 2:0 efter 48 minutter. Forventer du så at dine modstandere ændre taktik? så man også skal ændre sin strategi? og spillestil?

Chelsea FC - Winner of Champions League 2011/12

Følg min blog Stenbroens Drenge - Goes North II  >link<
Månedens blog: Marts 2013

cNorly
Ynglingespiller

« Svar #20: 11 Aug 2013, 14:25 »

Det er ellers lige præcist det jeg syntes er godt ved oddsene. Ens form og moral har jo afgørende betydning i FM, ligesom det har i virkeligheden (se bare FCK & FCN)

Jeg vil mene at der er bedre grunde til at FCK og FCN ikke stormer igennem ligaen, men det er en anden historie!

Hvordan spiller Rasmus Falk? Jeg havde ham i AGF i mit sidste spil, men fik ham ikke til at køre som jeg gerne ville. Jeg spillede ham som OMC, fremskudt playmaker. Desuden var hans morale altid i bund, men det tvivler jeg han er i dit safe, resultaterne taget i betragtning ;o)

"My father always used to say that when you die, if you've got five real friends, you've had a great life."

Guldbrand
Blogmester

« Svar #21: 11 Aug 2013, 14:53 »

Rigtig god update, og noget at tænke over. Det er først nu jeg har forstået hvad du mener når du har spurgt om jeg anvender odds'ene til mine kampe.

Nu sidder jeg så tilbage med et spørgsmål. Jeg har haft problemer på udebane generelt i mit save, mod de lidt sværere modstander F.eks. AaB. Nu er jeg så på Aalborg og foran 2:0 efter 48 minutter. Forventer du så at dine modstandere ændre taktik? så man også skal ændre sin strategi? og spillestil?
Mange tak

Ja, jeg ændre startstrategien efter hver scoring(98% af gangene) - Uanset om det er mig selv, eller modstanderne der score. Det står dere mere om, hvis du går ind i guiden jeg henviser til. Men scoringer, udvisninger og tid er de 3 parametre, der får mig til at ændre hvor offensivt/defensivt jeg spiller.

Filosofien ændre jeg ikke på. Det har jeg tidligere gjort, men jeg syntes at resultaterne er blevet bedre, efter at jeg er holdt op med det..

Jeg vil mene at der er bedre grunde til at FCK og FCN ikke stormer igennem ligaen, men det er en anden historie!

Hvordan spiller Rasmus Falk? Jeg havde ham i AGF i mit sidste spil, men fik ham ikke til at køre som jeg gerne ville. Jeg spillede ham som OMC, fremskudt playmaker. Desuden var hans morale altid i bund, men det tvivler jeg han er i dit safe, resultaterne taget i betragtning ;o)

Rasmus Falk er desværre lidt en skygge af sig selv. Han er utilfreds over ikke at få lov til at skifte, og så passer han desværre ikke så godt ind på holdet, i forhold til de angrebs typer jeg anvender. samlet set gør han det OK, men ikke meget bedre end det..

har tidligere haft store succes ved at anvende ham som offensiv midtbane spiller. Der får han både lov til at udnytte sin teknik, kreativitet og bevægelighed, hvorimod jeg vil tro at han som playmaker ikke udnytter sin gode bevægelighed, da han blot skal iscenesætte sine medspillere, og ikke skabe chancer for sig selv..

bianconeri
Reserveholdsspiller

« Svar #22: 11 Aug 2013, 16:58 »

Er det ikke svært, at få dine spillere til at kende taktikken optimalt - når du benytter så mange filisofier og strategier?

Vincere Non È Importante È L'Unica Cosa che Conta
fino alla fine ★ ★ ★

Guldbrand
Blogmester

« Svar #23: 11 Aug 2013, 19:05 »

Er det ikke svært, at få dine spillere til at kende taktikken optimalt - når du benytter så mange filisofier og strategier?

Det er ikke noget der har givet mig nogen problemer. Men måske det er fordi, at jeg kun ændre på de indstillinger, og ikke i selve formationen og at det derfor ikke påvirkes så meget..

Inferno
Landsholdsspiller

« Svar #24: 11 Aug 2013, 19:37 »

Spændende projekt helt sikkert, og med dig som skribent er jeg som altid læser.

Jeg forstår dog ikke, som du selv tildels pointere, hvorfor du spiller med et taktikkoncept, som er langt fra virkelighedens verden. Et så stort skift i filosofi og strategi mellem hver kamp er i mine øjne ikke realistisk. Det er jo selvfølgelig klart, at du støtter dig til, det du kender, og det som du ved virker. Men jeg syntes, at det ville være federe, at du også på denne front udfordrede dig selv. Der er jo ingen tvivl om, at du mestrer det aspekt. Så du kan ligeså godt give dig selv den udfordring, du har givet dig på transferfronten. :-)

Svartovich
Gæst

« Svar #25: 11 Aug 2013, 19:44 »

Tænkte præcis det samme som inferno, du gør meget ud af at det skal være realistisk, og netop derfor hænger det ikke sammen at du bruger en fremgangsmåde der på ingen måde ville fungere i en rigtig gameplan. Smiley

Dog taler dine resultater i fm gennem tiden bestemt for at det virker, men som du selv siger er det et spil.

Guldbrand
Blogmester

« Svar #26: 11 Aug 2013, 19:49 »

Spændende projekt helt sikkert, og med dig som skribent er jeg som altid læser.

Jeg forstår dog ikke, som du selv tildels pointere, hvorfor du spiller med et taktikkoncept, som er langt fra virkelighedens verden. Et så stort skift i filosofi og strategi mellem hver kamp er i mine øjne ikke realistisk. Det er jo selvfølgelig klart, at du støtter dig til, det du kender, og det som du ved virker. Men jeg syntes, at det ville være federe, at du også på denne front udfordrede dig selv. Der er jo ingen tvivl om, at du mestrer det aspekt. Så du kan ligeså godt give dig selv den udfordring, du har givet dig på transferfronten. :-)

Først og fremmest mange tak.

Selve princippet bag denne fremgangsmåde syntes jeg nu ikke er urealistisk. Det er for mig ganske logisk, at man som hold er nød til at kunne udnytte flere facetter af spillet, og ikke bare skal kunne holde sig til en enkelt taktik. Medmindre man hedder Barcelona, Bayern etc. så er man nød til at justere sin taktik efter sin modstander, samt ens egen og modstandernes formmæssige niveau.

På trods af det, så syntes jeg måske at der er nogle delelementer i den måde spillet er kodet på, som kan virke lidt underlige/misvisende.

Desuden kan det være lidt af en udfordring i sig selv at samle og fastholde en trup sammensætning, der er i stand til at spille alle facetter af spillet. Det kræver meget af dine spillere, da f.eks. ens centrale forsvarsspillere både skal kunne stå højt i banen uden at bliver overrendt, samt kunne vinde alle hovedstødsduellerne .

Svartovich
Gæst

« Svar #27: 11 Aug 2013, 20:00 »

Du har ret i at klubber skal justere fra kamp til kamp, men tvivler på at en midterklub som det eneste siger mod en favorit: spil mere defensivt og flydende og omvendt. Det er jo meget mere end det, både formationer, pres osv bliver justeret til hvilket spil ens modstander spiller. Men det skal ikke tage noget fra din blog, for du er en af mine favorit bloggere og som altid skriver du rigtig godt! Smiley

Guldbrand
Blogmester

« Svar #28: 11 Aug 2013, 20:07 »

Du har ret i at klubber skal justere fra kamp til kamp, men tvivler på at en midterklub som det eneste siger mod en favorit: spil mere defensivt og flydende og omvendt. Det er jo meget mere end det, både formationer, pres osv bliver justeret til hvilket spil ens modstander spiller. Men det skal ikke tage noget fra din blog, for du er en af mine favorit bloggere og som altid skriver du rigtig godt! Smiley

Du har ret i, at det kunne være godt hvis der var flere detaljer som skulle justeres. Men det er lige præcist her, at jeg hentyder til at det blot er et spil..   Smiley

Men ved at ændre "start strategi" så ændre man trods alt en lang række indstillinger, såsom defensiv linje, mentalitet, tempo og tidsspild. Med filosofi går du ind og bestemmer hvor meget dine spillere skal bidrage mellem det offensive og defensive. Så selvom det virker nemt bare at justere på 2 indstillinger, så skal man ikke glemme at man faktisk er inde og ændre en hel del på måden man ønsker at holdet spiller på.

Men som sagt, det kunne være fedt, hvis det var mere end 2 indstillinger man skulle håndtere. Men omvendt, så er der også både team-talks, pressekonferencerne, andre managers udtalelser samt efterveer af Europæiske kampe som spiller en rolle på ens resultater. For ikke at tale om at der er flere ting i løbet af kampene som kan være afgørende. Så der er trods alt meget mere end bare de 2 indstillinger der er afgørende...

Guldbrand
Blogmester

« Svar #29: 16 Aug 2013, 12:52 »

3# Pressekonference

For nogen er pressekonferencerne noget der bare skal overstås, eller noget som den assisterende manager skal håndtere. For mig er det et vigtigt element af FM, da det giver en mulighed for at præge udfaldet af ens kampe. Ud fra de erfaringer jeg har gjort mig, er det bestemt ikke lige meget hvordan man udtaler sig til pressekonferencen, efter at en anden manager har udtalt sig om mit hold.

Når en anden manager udtaler sig om ens hold, kan det enten være en positiv eller negativ kommentar han kommer med. Enten siger han noget i stil med at ens hold er af høj kvalitet og bør regnes som en af favoritterne, eller også kommer han med en kommentar i stil med, at han forventer at den kommende modstander vil skabe problemer for en.

Mine erfaringer siger mig, at når en anden manager roser ens hold, så vil det skabe en selvtilfredshed i truppen, der gør at de tager for let på den kommende opgave – Uanset om modstanderen hedder FC Købehavn, eller Lyngby Boldklub. Derfor er det vigtigt at man i sådan en situation får sine spillere ned på jorden igen, hvilket kan gøres ved at tvivle på sit hold under pressekonferencen. Som vist på nedenstående billede oplevede jeg dette mod Horsens, hvor FCKs manager Troels Bech (jeg er lidt længere fremme i spillet) udtalte sig positivt om mit hold. Derfor tvivlede jeg på mine spillere, hvilket gjorde at de ikke undervurderede Horsens, og som i kan se endte det med en sikker 4-0 sejr.

- Havde FCK’s manager i stedet tvivlet på mit hold, så ville jeg gå ind og snakke positivt og selvsikkert omkring opgøret.

Normalt har man 5 svarmuligheder og her bruger jeg kun yderst sjældent den øverste eller nederste mulighed. Specielt ved individuelle spillerkommentar, da jeg ofte syntes at spillerne går i stå når jeg roser dem ”for meget”. Derfor er jeg begyndt kun af anvende et af de midterste 3 kommentar, hvilket har virket godt i den korte stykke tid, hvor jeg er begyndt med det og har lagt mærke til effekten hos spillerne.

Nu når vi er inde omkring individuelle kommentar omkring enkelte spillere, så skal jeg ærligt indrømme at jeg ikke ved hvordan det påvirker spillerne, i forhold til en anden managers udtalelser. Normalt plejer jeg egentlig altid at rose mine spillere for at øge deres selvtillid, men det kan godt være at man som i ovenstående situation skal tvivle på spilleren også. Men dette må være op til den enkelte at se hvilken effekt det har.

Slutteligt skal det lige nævnes, at det kunne gælder for ligaen, og ikke nødvendigvis for pokalturneringerne. Der har jeg som regel en helt anden tilgang, men mere om det senere i bloggen.

En hyldest til de unge spillere, for de har gjort det rigtig godt for mig i dette spil. Som noget nyt har jeg valgt at satse kraftigt på egne talenter fra OBs ungdomsrækker, samt lokale talenter som kan hentes igennem samarbejdsklubberne . Ikke mindst pga. den udfordringer der ligger i det, men også som en del af at leve op til mine regler om kun at bruge 28 millioner kr. årligt i lønudgifter. Her vil det til enhver tid være billigere i lønomkostninger at udvikle sine egne talenter, frem for griske spillere købt udefra.

I OB har man en lang række unge talentfulde spillere i form af Rasmus Falk, Emil Larsen, Bashkim Kadrii, Kasper Larsen og Daniel Høegh. Men det er af det endnu yngre kuld, som her får mine roser. Mads Raben er det helt store håb for fremtiden og den unge angriber har imponeret mig fantastisk i løbet af de første 22 runder. Så meget at han allerede anses for værende en vigtig del af holdet, og spiller lige op med Rasmus Falk og Marcus Pedersen om den ene angrebsplads. Anders Thomsen er en af de øvrige unge talenter, men da han er i gang med at blive omskolet til højre kant, så har han haft svært ved at spille sig ind på holdet og er ofte meget svingende i sine præstationer. Han er dog forsat en spiller der holdes øje med og som der er fremtidsplaner om. Den tredje og sidste spiller fra egne ungdomsrækker er reservemålmanden Casper Radza, som på trods af assistentens vurdering til ikke at være god nok, forsat er en spiller jeg vælger at satse på. Hans mentale stats og hans skudblokerings evner er fremragende af en spiller i hans alder og kan jeg træne de andre stats op over de næste fem-seks år, så tror jeg at jeg har en god superliga målmand klar i ham. Han har fået sporadisk med kampe, og er endnu ikke en spiller jeg tør at give fuldt med spilletid, da han har en tendens til at koste et mål eller to per kamp.

I FC Fyn hentede jeg unge Mark Kongstedt, og han er allerede ved at blive spillet ind i førsteholdstruppen. Han vil primært få kampe for reserveholdet, men får af og til kampe i Superligaen, for at teste og modne ham som spiller. Ligesom med Radza har hverken assistenten eller talentspejderen høje tanker om Mark Kongstedt, men ikke desto mindre har han min fulde opbakning og jeg tror jeg har mig en kommende Superliga spiller i ham.

Ganske kort om resultaterne, så går det forrygende hvor jeg profitere på et svingende FCK mandskab. Hele elleve point har jeg ned til løverne, samtidigt med at jeg også i Pokalen er med helt fremme, hvor turneringen er nået til semifinalerne. Absolut godkendt indtil videre, hvor mesterskabet bestemt er indenfor rækkevidde.

Sider: 1 [2] 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010