home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 10:26:46 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23454
  0 Brugere, 1302 Gæster Online.

Nyeste Bruger: concordemayfai...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Hvad tror du på?
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Tror du på en religion?
Ja, Kristendommen.
- 26 (28,6%)
Ja, Islam.
- 3 (3,3%)
Ja, Jødedommen.
- 0 (0%)
Ja, Buddhismen.
- 3 (3,3%)
Ja, anden religion.
- 1 (1,1%)
Nej, tror ikke på nogen religion.
- 58 (63,7%)
Antal Stemmer: 91

Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 34 Udprint
Forfatter Emne: Hvad tror du på?  (Læst 57193 gange)
Anfield Road
Manager

Sv: Hvad tror du på?
« Svar #210: 07 Apr 2013, 22:37 »

På en måde synes jeg også, at det næste kapitel i kristendommen skal skrives. Et eller anden siger mig, at det ikke kan passe, at det hele er slut efter Jesus. Jeg finder det bare lidt underligt, at der ikke er sket noget mere i nyere tid, men igen, jeg kan ikke forklare det.
Du lever i det næste kapitel, min ven. Det hele er jo netop ikke slut endnu. Det er jo lige præcis derfor jeg kan sidde og erklære min tro. Fordi Jesus ikke er død, men er genopstanden og lever videre i os. Hvad mener du med "noget mere"? Smiley

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Camus
Gæst

« Svar #211: 07 Apr 2013, 22:38 »

1) korrekt, men skal du have penge for det er mulighederne få og små, som jeg ser det Wink
Så kan man gøre det i sin fritid via fx internettet, ja, men hvis man gerne vil arbejde med det hele tiden begynder det at blive svært. Ja, så kan man tage filosofi, men igen ved jeg ikke hvor meget energi man bruger på at snakke med 'ikke-filosoffer' om det. Det er jo netop det menneskelige aspekt præsterne har ind over!

2) Jeg kan godt følge princippet i det du siger, men jeg mener stadig ikke, at det er præstens tro der gør ham egnet eller uegnet som præst. Det er hans evne til at fortolke og formidle den kristne tro/det kristne budskab, der er afgørende.

3) Du skal ikke have ondt af mig Wink
Jeg interesserer mig for mange ting, men det jeg helst vil decideret arbejde med er medicin og dyreadfærd. Det er desuden er hyper spændende uddannelse, hvor jeg både får lov til en masse ting, som ingen andre i Danmark får lov til (bortset fra andre dyrlæger og dyrlægestuderende, selvfølgelig xD). Det at stå med armen i en ko fylder minimalt i uddannelsen, selvom det faktisk er sjovt, at stå og mærke et ovarie på en ko, for at tjekke om den skulle være syg eller klar til at blive insemineret Peace
Haha okay, så undlader jeg at have ondt af dig Smiley

Jeg fastholder mit synspunkt om "ikke troende" præster, dette ændrer dog ikke på at du har ret i at der ikke er mange jobannoncer der sigter til uddannede filosofer. Hvilket jeg kan godt have sympati for at man synes er en skam.  

Anfield Road
Manager

« Svar #212: 07 Apr 2013, 22:40 »

Og så lige for at fortsætte mit spam (vi kan vel lige så godt blive ved nu vi er i gang Rullende Øjne) så har jeg lige et spørgsmål: Hvordan fejrer du jul/påske, eller hvordan ser du på julen/påsken pluto? Jeg har egentlig altid fundet det temmeligt interessant hvad ikke-troende fejrer jul for, og tro det eller ej, så har jeg endnu ikke fået svar Peace Selvom det selvfølgelig sagtens kan være forskelligt fra person til person...

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

LasseSJ
Reserveholdsspiller

« Svar #213: 07 Apr 2013, 22:47 »

Og så lige for at fortsætte mit spam (vi kan vel lige så godt blive ved nu vi er i gang Rullende Øjne) så har jeg lige et spørgsmål: Hvordan fejrer du jul/påske, eller hvordan ser du på julen/påsken pluto? Jeg har egentlig altid fundet det temmeligt interessant hvad ikke-troende fejrer jul for, og tro det eller ej, så har jeg endnu ikke fået svar Peace Selvom det selvfølgelig sagtens kan være forskelligt fra person til person...

Nu kan jeg selvfølgelig kun svare på mine egne vegne, men da jeg selv er ikke-troende, tillader jeg mig at komme med min 'holdning' Smiley. Jeg fejrer udelukkende påske og jul da det er en tradition, hvilket jeg tror langt størstdelene af vi danskere gør. Det handler for de fleste ikke længere om Jesus, men derimod og Julemanden, nisser og påskeharen. Og det er formentlig en konsekvens af kristendommens formindskelse i vores samfund, hvilket jeg ikke har noget i mod som sådan - så længe den aldrig dør helt ud

Olympique Lyonnais, AFC Ajax, AGF
Rouge et bleu sont nos couleurs, Lyonnais est notre coeur!

michaelk
Landsholdsspiller

« Svar #214: 07 Apr 2013, 22:48 »

Men vi tror vel netop på at den er skrevet af ham selv? Og jeg kan fortælle dig at jeg tror på at han ikke blot levede for 2000 år siden, men stadig gør det i dag. I vores hjerter og sjæl. Et eller andet sted er alle religioner vel lige så meget en rød tråd i hvordan du skal leve dit liv, dog i nogen tilfælde noget mere "barsk" end andre, og en tilgang til det at være menneske end det er at tilbede en gud. Jeg tror også det er derfor Gud har givet os Bibelen. Ikke kun for at lære os om ham, men mindst ligeså meget for at lære os om hinanden og livet.  Smiley

Men jeg lærer sgu mere om livet når jeg lever livet kontra at læse en ældgammel bog, hvor jeg ikke forstår mange af ordene.
Og ja, om det er Jesus eller Moses der har sagt det ene eller det andet, så ja, så passer det, men det betyder ikke at jeg skal tilbede dem, for dem kender jeg ikke. Det kunne ligeså godt være en anden mand der lige fandt en af historierne, så fuck hvem der har fortalt det. Det er budskabet der er det vigtige. Og så er det også ligegyldig om du er muslim eller kristen, for selve budskabet ligger jo i at behandle andre mennesker ordentlig.

Det nye testamente er jo skrevet af andre mennesker ligesom du og jeg. Den har sikkert mange gode budskaber, men så fortæl mig dem i stedet for at lave et regelsæt og sig, at det er Gud der har fundet på det. Smiley

Hala Madrid!

michaelk
Landsholdsspiller

« Svar #215: 07 Apr 2013, 22:50 »

Jeg fejrer bla Jul ved at være kærlig overfor ens nærmeste og ens næste. Det er meget kristent, men jeg vil skide på om det er den dag Jesus blev født. Selve budskabet med julen er smukt, men jeg har ikke en eneste tanke på Jesus når jeg fejrer julen.

Hala Madrid!

plutonium
Manager

« Svar #216: 07 Apr 2013, 22:53 »

Haha okay, så undlader jeg at have ondt af dig Smiley

Jeg fastholder mit synspunkt om "ikke troende" præster, dette ændrer dog ikke på at du har ret i at der ikke er mange jobannoncer der sigter til uddannede filosofer. Hvilket jeg kan godt have sympati for at man synes er en skam.  

Det skal du også have lov til, ligesom jeg håber at have lov til mit syn på det Grin

Jeg kan som sagt godt se det uldne i det, og forstår også godt, hvis den menighed, der har en ikke-troende præst, er lidt utilfredse. Men igen - jeg mener faktisk, at det kan være positivt, at have en ikke-troende præst. En, der kan tage biblens budskaber og føre dem ind i den moderne verden. Jeg har mødt nogle religiøse mennesker, der ikke ville egne sig som præster (i min optik), fordi de blindt gengiver biblens ord, men uden at kunne sætte dem i perspektiv. Der er jo utallige ting i både jødedom, kristendom og islam, der ikke giver mening i dag, fordi verden er anderledes i dag. Men de grundlæggende budskaber er de samme, og der fungerer præsten som mediet, der fortolker ordene, så vi stadig kan bruge dem den dag i dag.

Se den er sjov Opstemt

De fleste danskere er jo det vi kalder kulturkristne, og derfor fejrer vi de kristne højtider, men uden at rigtig at vide hvorfor eller gå op i den oprindelige betydning. Jeg 'fejrer' begge højtider du nævner som fester, hvor man ser familien og nyder god mad.

Men jeg vil hellere være provokerende, og spørge hvorfor du fejrer juleaften? Der står intet sted i biblen, at Jesus blev født den dag. Faktisk fejrede man lysets fest lang tid før kristendommen kom til, og det var bare et smart træk af de kristne at skabe en kobling mellem lysets tilbagevenden og Jesu fødsel, så man kunne 'sælge' ideen om at lysets fest var en kristen fest til 'hedningene'. Men i og for sig er juleaften på ingen måde en religiøs fest.

Det et sjovt kendetegn for mennesker, at vi tager det vi kan bruge fra religion. Mange danskere aner ikke hvorfor fastelavn hedder FASTElavn, og hvorfor den pudsigt nok altid ligger 40 dage (tror jeg) før Påske. Man fejrer fastelavn, men glemmer at faste frem til Påsken, og hvorfor man har blandet en sort kat og en tønde ind i det har jeg aldrig fattet crazy

Men igen til dit spørgsmål - jeg fejrer dog ikke højtiderne særlig meget. Jeg pynter ikke op og følger ikke traditionerne for mad og drikke. Jeg er tvært imod begyndt at gå i modsat retning af mine forældre og bedsteforældre, og gør lidt op med fx maden juleaften. Jeg synes ikke flæskesteg og and er specielt god mad, så jeg vil da hellere lave noget mad, som jeg virkelig elsker. Det falder faktisk mine bedsteforældre meget for brystet, for det er jo en tradition i deres øjne. Jeg mener ikke at det er de fysiske traditioner der er vigtige, men den åndelige værdi vi lægger i dem det kommer an på (lige for at trække det ind i hele religions-debatten Wink )

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Anfield Road
Manager

« Svar #217: 07 Apr 2013, 22:57 »

Men jeg lærer sgu mere om livet når jeg lever livet kontra at læse en ældgammel bog, hvor jeg ikke forstår mange af ordene.
Og ja, om det er Jesus eller Moses der har sagt det ene eller det andet, så ja, så passer det, men det betyder ikke at jeg skal tilbede dem, for dem kender jeg ikke. Det kunne ligeså godt være en anden mand der lige fandt en af historierne, så fuck hvem der har fortalt det. Det er budskabet der er det vigtige. Og så er det også ligegyldig om du er muslim eller kristen, for selve budskabet ligger jo i at behandle andre mennesker ordentlig.

Det nye testamente er jo skrevet af andre mennesker ligesom du og jeg. Den har sikkert mange gode budskaber, men så fortæl mig dem i stedet for at lave et regelsæt og sig, at det er Gud der har fundet på det.
Bibelen har ikke givet os noget regelsæt. Den har givet os en rød tråd. Jesu liv. At Bibelen er skrevet af mennesker ja, det tror jeg, men at de er skrevet af mennesker ligesom du og jeg tror jeg ikke på. Jeg vil også sige at Bibelen ikke kun er et budskab, men også en levevej der er gjort klar. Jeg ved det lyder nonsens, men jeg tror at man skal være kristen for at forstå det  Smiley Puha det er svært at forklare det her  crazy

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller

« Svar #218: 07 Apr 2013, 22:58 »

Men det er godt nok også nemt for ateister i øjeblikket at hakke ned på religion, da det er noget af det eneste som virkelig skaber krige i vores tid samtidig med at udviklingen hele tiden bliver bedre til at bevise, hvordan alt hænger sammen.

Jeg er dog stadig troende, dog uden nogen religion, da hver eneste religion jo har en masse minusser. Jeg fatter fx stadig ikke i kristendom at man tilbeder en mand der levede for 2000 år siden og følger en bog, som ikke engang er skrevet af ham selv og for mig handler de fleste religioner meget mere om selve religionen end selve livet. Smiley

Og hvis det ikke var religionen, så var det noget andet. Så længe der har været mennesker på jorden, har der været konflikter. Konger og paver har med biblen i hånden påberåbt sig retten til at invadere fremmede stater. I sidste ende handlende det om penge, jord og prestige. Nogle fandt så ud af at det med Gud ikke gav så meget mening for dem og blev ateister. Mange af disse blev så i samme ombæring anarkister og kommunister. Det kostede så rundt regnet 100 mio. mennesker livet og viste at folk som ikke tror på gud har brug for noget andet at tro på og det er ikke altid for det bedre. Bolsjevikkerne der brystede sig af deres areligiøsitet endte med at oprette det mest brutale regime verden endnu har set. Jøderne i Israel beskyldes for at slagte muslimske palæstinensere i hobetal på baggrund af religion. Sandheden er så bare den, at de omkringliggende stater, alle muslimske, alle har langt flere palæstinensiske liv på samvittigheden. Religion kan være en udløsende faktor for en krig, men den er ikke grunden til menneskets indre trang til konflikt.

Og så skal det for en god ordens skyld påpeges at jeg ikke er specielt troende. Jeg er vist det man kalder apateist, eller pragtmatisk ateist, som det vist primært kaldes på dansk. Jeg afviser ikke eksistensen af en gud, forstår godt folk der har brug for at tro på en sådan en, men at eksistensen af en gud er mig uendeligt ligegyldig og at min måde at leve på ikke ville ændre sig alt efter om eksistensen af gud blev påvist.

Build Me Up Buttercup!

michaelk
Landsholdsspiller

« Svar #219: 07 Apr 2013, 23:02 »

Bibelen har ikke givet os noget regelsæt. Den har givet os en rød tråd. Jesu liv. At Bibelen er skrevet af mennesker ja, det tror jeg, men at de er skrevet af mennesker ligesom du og jeg tror jeg ikke på. Jeg vil også sige at Bibelen ikke kun er et budskab, men også en levevej der er gjort klar. Jeg ved det lyder nonsens, men jeg tror at man skal være kristen for at forstå det  Smiley Puha det er svært at forklare det her  crazy

Det er meget svært at forklare om og i sidste ende er det jo også umuligt at diskutere, da det blot handler om tro.  Peace Jeg kan bare ikke rigtig forstå religion, men alligevel har jeg en stor tro på Gud, men for mig handler det ikke om at tilbede ham, men derimod at leve livet på bedste vis. At folk gør det ved at tilbede Gud er jo 100% fair, men mange religioner har jo stadig nogle syge meninger (også kristendom), som jeg ikke tror Gud er enig i.

Hala Madrid!

plutonium
Manager

« Svar #220: 07 Apr 2013, 23:03 »

Og så skal det for en god ordens skyld påpeges at jeg ikke er specielt troende. Jeg er vist det man kalder apateist, eller pragtmatisk ateist, som det vist primært kaldes på dansk. Jeg afviser ikke eksistensen af en gud, forstår godt folk der har brug for at tro på en sådan en, men at eksistensen af en gud er mig uendeligt ligegyldig og at min måde at leve på ikke ville ændre sig alt efter om eksistensen af gud blev påvist.

Super fedt indlæg! (også det jeg ikke har citeret)

Jeg vil dog høre dig om noget - en, der ikke engang vil anerkende den mulige eksistens af en gud, hvad kaldes han? Jeg respekterer folks tro på en gud, men personligt afviser jeg blankt tanken om en sådan eksistens. Er det bare en rendyrket ateist, eller har det også et tillægsnavn, som mere præcist beskriver ens syn på tro? Har altid fundet det ekstremt irriterende, at jeg ikke med et eller to ord har kunnet beskrive min tro crazy

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

plutonium
Manager

« Svar #221: 07 Apr 2013, 23:06 »

Det er meget svært at forklare om og i sidste ende er det jo også umuligt at diskutere, da det blot handler om tro.  Peace Jeg kan bare ikke rigtig forstå religion, men alligevel har jeg en stor tro på Gud, men for mig handler det ikke om at tilbede ham, men derimod at leve livet på bedste vis. At folk gør det ved at tilbede Gud er jo 100% fair, men mange religioner har jo stadig nogle syge meninger (også kristendom), som jeg ikke tror Gud er enig i.

Jeg vil anslå, at du rammer langt størstedelen af den danske befolkning med den beskrivelse Peace

Mange tror på 'et eller andet' guddommeligt, som vi ikke kan forklare eller et efterliv, og det kan vi jo passende kalde for Gud. Men de fleste mener så samtidig, at religionerne griber det lidt forkert an, og har nogle syrede ideer til tider. Men grundlæggende tror de fleste mennesker jo på, at vi skal være gode mennesker, der opfører os ordentligt.

LasseSJ
Reserveholdsspiller

« Svar #222: 07 Apr 2013, 23:09 »

Super fedt indlæg! (også det jeg ikke har citeret)

Jeg vil dog høre dig om noget - en, der ikke engang vil anerkende den mulige eksistens af en gud, hvad kaldes han? Jeg respekterer folks tro på en gud, men personligt afviser jeg blankt tanken om en sådan eksistens. Er det bare en rendyrket ateist, eller har det også et tillægsnavn, som mere præcist beskriver ens syn på tro? Har altid fundet det ekstremt irriterende, at jeg ikke med et eller to ord har kunnet beskrive min tro crazy

Hm, jeg tror du har fat i noget antiteisme, omend det måske er lige overdrevet nok. Du kan læse om det her http://da.wikipedia.org/wiki/Antiteisme

Olympique Lyonnais, AFC Ajax, AGF
Rouge et bleu sont nos couleurs, Lyonnais est notre coeur!

michaelk
Landsholdsspiller

« Svar #223: 07 Apr 2013, 23:11 »

Og hvis det ikke var religionen, så var det noget andet. Så længe der har været mennesker på jorden, har der været konflikter. Konger og paver har med biblen i hånden påberåbt sig retten til at invadere fremmede stater. I sidste ende handlende det om penge, jord og prestige. Nogle fandt så ud af at det med Gud ikke gav så meget mening for dem og blev ateister. Mange af disse blev så i samme ombæring anarkister og kommunister. Det kostede så rundt regnet 100 mio. mennesker livet og viste at folk som ikke tror på gud har brug for noget andet at tro på og det er ikke altid for det bedre. Bolsjevikkerne der brystede sig af deres areligiøsitet endte med at oprette det mest brutale regime verden endnu har set. Jøderne i Israel beskyldes for at slagte muslimske palæstinensere i hobetal på baggrund af religion. Sandheden er så bare den, at de omkringliggende stater, alle muslimske, alle har langt flere palæstinensiske liv på samvittigheden. Religion kan være en udløsende faktor for en krig, men den er ikke grunden til menneskets indre trang til konflikt.

Selvfølgelig vil der være krig uden religion, korrekt. Men jeg synes bare det er utroligt at religion, og tilmed mange forskellige religioner, fylder så meget i et så globalt samfund og rent faktisk skaber en helvedes masse konflikter og krige. Jeg synes faktisk at religion er lidt til grin, men bestemt ikke selve troen på Gud og heller ikke de mange budskaber omkring livet.

Og kristendom i DK er ikke ligeså "barsk", men det er stadig noget fucked up stads at synge en masse sange, hvor man ikke fatter hvad der bliver snakket om og det faktum, at kristendommen ikke gider følge med tiden, men stadig holder fast i gamle myter omkring en mand der lavede nogle guddommelige ting, men aldrig er blevet bevist. Han lyder dog som en fin fyr, men en mand som Ghandi havde også mange smukke budskaber og de synes jeg fx er mindst ligeså vigtige.

Hala Madrid!

plutonium
Manager

« Svar #224: 07 Apr 2013, 23:12 »

Hm, jeg tror du har fat i noget antiteisme, omend det måske er lige overdrevet nok. Du kan læse om det her http://da.wikipedia.org/wiki/Antiteisme

Tilnærmet ja Smiley

Jeg læste den engelske version af wiki, og det er tæt på, men alligevel langt fra. Antiteisme er aktiv bekæmpelse af religion, og ideen om at religion er skadelig for mennesker. Det mener jeg jo langt fra. Tvært imod mener jeg at religion kan gøre en masse godt for folk i kriser, da de har noget at søge trøst i. Derudover prædiker religion jo positive ting (for det meste), og det kan jeg ikke se som skadeligt på nogen måde.

Men ja, den del med at jeg afviser guddomme er god nok Peace

Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 34 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010