home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
12 Maj 2025, 10:08 g00n Blogs Minimalistic 2020
10 Maj 2025, 20:54 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
26 Apr 2025, 20:24 Beckham23 Omklædning... Sommer opdatering
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
27 Mar 2025, 15:21 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
17 Mar 2025, 14:40 szukizek Træningsbanen Fm Tweak
Antal Registrerede Brugere: 23569
  1 Bruger, 603 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Lavilldrymn
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Hvad tror du på?
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Tror du på en religion?
Ja, Kristendommen.
- 26 (28,6%)
Ja, Islam.
- 3 (3,3%)
Ja, Jødedommen.
- 0 (0%)
Ja, Buddhismen.
- 3 (3,3%)
Ja, anden religion.
- 1 (1,1%)
Nej, tror ikke på nogen religion.
- 58 (63,7%)
Antal Stemmer: 91

Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 34 Udprint
Forfatter Emne: Hvad tror du på?  (Læst 61078 gange)
Ibraa
Førsteholdsspiller

Sv: Hvad tror du på?
« Svar #330: 09 Apr 2013, 17:03 »

Forstår ikke hvordan Islam bliver set som den mest fredelige religion når jeg læser sådan noget her: http://hodja.wordpress.com/2006/07/31/kvinders-rettigheder-i-islam/

Forstår dog godt at man som mand kan have interesse i at konventere til sådan en religion... Jeg har sgu svært ved at se logikken i det, og det er netop sådan noget som er med til at ødelægge det moderne LIGE samfund som vi fx har i Danmark (selvom det stadig kan forbedres). Desuden ved jeg ikke om de citater er 100% korrekte, men de fleste ved jo at kvinder ikke har særlig mange rettigheder i Islam. Smiley

Am I the only one around here who gives a shit about the world?

plutonium
Manager

« Svar #331: 09 Apr 2013, 17:13 »

Du skal prøve at se noget stand-up med Omar Marzouk Wink

I præster, politikere og andre profeter (eller hvordan rækkefølgen nu er) går han faktisk lidt ind på kvinders rettigheder. Blandt andet at Taliban ikke vil have kvinder får en uddannelse, hvilket er smart, for hvis de kunne læse koranen ville de finde ud af, at de faktisk HAR rettigheder. Men jeg tror kvindernes rettigheder ligger mere i hjemmet end ude i det offentlige. Fx er det kulturen i Mellemøsten, at mændene bliver smidt ud af hjemmet, for det er hustruernes og døtrenes domæne. Det kan være en årsagsforklaring til, at indvandredrenge altid står i klumper på gadehjørner, for det er den kultur deres forældre er vokset op med. Det er bare så anderledes for os etniske danskere at se, at det bliver 'forkert' i manges optik.

Og angående Marzouk, så påpeger han at der faktisk er samfund i Indien, hvor kvinderettighederne er værre end de er i Taliban. Fx er der kvinder der bliver slået ihjel, hvis deres mand dør. For hvis han ikke lever, hvad grund har hun da at leve for?

Jow-jow.. barske løjer crazy

Jeg tror man skal passe på med at fordømme en tro før man kender til dens principper. Jeg har ikke læst koranen eller dele af den, så skal ikke kunne udtale mig om det, men jeg tvivler på at den er SÅ fordømmende mod kvinder som mange gør det til. Jeg tror snarere årsagen til kvinders manglende rettigheder ligger i et patriakalsk samfund, hvor præsterne tolker koranen i en konservativ og kvindefjendsk retning. Og igen skal man huske, at vi i vesten kun får skræmmebillederne. Vi hører jo aldrig om de gode historier fra Mellemøsten Peace

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #332: 09 Apr 2013, 17:26 »

Du skal prøve at se noget stand-up med Omar Marzouk Wink

I præster, politikere og andre profeter (eller hvordan rækkefølgen nu er) går han faktisk lidt ind på kvinders rettigheder. Blandt andet at Taliban ikke vil have kvinder får en uddannelse, hvilket er smart, for hvis de kunne læse koranen ville de finde ud af, at de faktisk HAR rettigheder. Men jeg tror kvindernes rettigheder ligger mere i hjemmet end ude i det offentlige. Fx er det kulturen i Mellemøsten, at mændene bliver smidt ud af hjemmet, for det er hustruernes og døtrenes domæne. Det kan være en årsagsforklaring til, at indvandredrenge altid står i klumper på gadehjørner, for det er den kultur deres forældre er vokset op med. Det er bare så anderledes for os etniske danskere at se, at det bliver 'forkert' i manges optik.

Og angående Marzouk, så påpeger han at der faktisk er samfund i Indien, hvor kvinderettighederne er værre end de er i Taliban. Fx er der kvinder der bliver slået ihjel, hvis deres mand dør. For hvis han ikke lever, hvad grund har hun da at leve for?

Jow-jow.. barske løjer crazy

Jeg tror man skal passe på med at fordømme en tro før man kender til dens principper. Jeg har ikke læst koranen eller dele af den, så skal ikke kunne udtale mig om det, men jeg tvivler på at den er SÅ fordømmende mod kvinder som mange gør det til. Jeg tror snarere årsagen til kvinders manglende rettigheder ligger i et patriakalsk samfund, hvor præsterne tolker koranen i en konservativ og kvindefjendsk retning. Og igen skal man huske, at vi i vesten kun får skræmmebillederne. Vi hører jo aldrig om de gode historier fra Mellemøsten Peace

Jeg har set en film baseret på en rigtig historie, om en kvinde som er gift med sin iranske mand i USA (han er desuden læge), men hvor de så tager ned til Iran og besøger mandens familie, hvor hun så bliver "taget til fange". Dvs. at når man bor i Iran så er det manden som bestemmer - så hende og hendes datter var nu fanget, da de ikke får lov til at rejse eller noget. Der er dog desuden mange som har været ude for det samme, og simpelthen ender med at blive taget til fange af deres egen mand, da landene er under ældgamle religiøse love der ingen steder hører til i dag.

Jeg synes sgu det er lidt skræmmende at det kan være sådan nogen steder. Smiley

plutonium
Manager

« Svar #333: 09 Apr 2013, 17:45 »

Jeg synes også det var skræmmende, at Prikopil (staves?) kunne holde Natascha Kampusch fanget i en kælder i så mange år Peace

Jeg synes også at Tøndersagen var en smule foruroligende, men det kan selvfølgelig bare være mig Wink

Jeg ved godt, at de her familiekidnapninger, som du taler om, finder sted noget hyppigere, og ofte har man jo set, at det er familien der lægger pres på fædrene, for at hele familien kan være samlet. Som Moneygang siger, så er familieværdierne meget stærke i Islam, ligesom jeg da også mener de er det i Indremission. Fædrene bliver (i Islam) simpelthen underlagt et massivt pres af familien, som gerne vil have at deres nevøer/niecer, børnebørn, fætre/kusiner og så videre er samlet i det samme nærområde, så de kan passe på hinanden og give den bedst mulige opvækst. Tanken er jo flot nok, men det bliver jo desværre til noget gruppepres, som ikke er så fedt.

Min pointe her er nu igen, at man får altid skræmmehistorierne at høre. Det er sjældent vi hører om et fantastisk familiesammenhold, der fik en person ud af nogle problemer. Det må du ikke bilde mig ind er ikke-ekseisterende i muslimsk kultur Peace

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

MoneyGang
Førsteholdsspiller

« Svar #334: 09 Apr 2013, 18:07 »

Forstår ikke hvordan Islam bliver set som den mest fredelige religion når jeg læser sådan noget her: http://hodja.wordpress.com/2006/07/31/kvinders-rettigheder-i-islam/

Forstår dog godt at man som mand kan have interesse i at konventere til sådan en religion... Jeg har sgu svært ved at se logikken i det, og det er netop sådan noget som er med til at ødelægge det moderne LIGE samfund som vi fx har i Danmark (selvom det stadig kan forbedres). Desuden ved jeg ikke om de citater er 100% korrekte, men de fleste ved jo at kvinder ikke har særlig mange rettigheder i Islam. Smiley
http://www.haya.dk/Agteskab-Rettigheder-Pligter/hvad-siger-islam-om-hustruvold.html
http://www.haya.dk/Agteskab-Rettigheder-Pligter/hvad-er-mahr.html

Prøv at brug primære kilder, så du ikke får disse fordomme. Selvfølgelig må kvinden vise sit ansigt til andre end sin mand, børn, søskende og forældre.
Dine forældre bestemmer ikke, men det er bedst hvis du får deres accept. Hvis forældrene afviser partneren skal det være af islamistiske årsager. Fx. at han/hun vil have dårlig indflydelse på ens praktisering af sin tro.
Stening har intet med Islam at gøre, måske er det kultur du får blandet ind i det.

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #335: 09 Apr 2013, 18:12 »

Jeg synes også det var skræmmende, at Prikopil (staves?) kunne holde Natascha Kampusch fanget i en kælder i så mange år Peace

Jeg synes også at Tøndersagen var en smule foruroligende, men det kan selvfølgelig bare være mig Wink

Jeg ved godt, at de her familiekidnapninger, som du taler om, finder sted noget hyppigere, og ofte har man jo set, at det er familien der lægger pres på fædrene, for at hele familien kan være samlet. Som Moneygang siger, så er familieværdierne meget stærke i Islam, ligesom jeg da også mener de er det i Indremission. Fædrene bliver (i Islam) simpelthen underlagt et massivt pres af familien, som gerne vil have at deres nevøer/niecer, børnebørn, fætre/kusiner og så videre er samlet i det samme nærområde, så de kan passe på hinanden og give den bedst mulige opvækst. Tanken er jo flot nok, men det bliver jo desværre til noget gruppepres, som ikke er så fedt.

Min pointe her er nu igen, at man får altid skræmmehistorierne at høre. Det er sjældent vi hører om et fantastisk familiesammenhold, der fik en person ud af nogle problemer. Det må du ikke bilde mig ind er ikke-ekseisterende i muslimsk kultur Peace

Måske er det også bare nemmere for dig som mand at forsvare det. Det hele bunder jo i religion, og når sådan noget sker, så er det altså ikke den mest fredelige. I siger tit at kristne også var på korstog dengang, men sådan er det jo ikke længere i dag. Forskellen er måske at kristne er kommet videre og lever et mere moderne liv. Smiley

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #336: 09 Apr 2013, 18:14 »

http://www.haya.dk/Agteskab-Rettigheder-Pligter/hvad-siger-islam-om-hustruvold.html
http://www.haya.dk/Agteskab-Rettigheder-Pligter/hvad-er-mahr.html

Prøv at brug primære kilder, så du ikke får disse fordomme. Selvfølgelig må kvinden vise sit ansigt til andre end sin mand, børn, søskende og forældre.
Dine forældre bestemmer ikke, men det er bedst hvis du får deres accept. Hvis forældrene afviser partneren skal det være af islamistiske årsager. Fx. at han/hun vil have dårlig indflydelse på ens praktisering af sin tro.
Stening har intet med Islam at gøre, måske er det kultur du får blandet ind i det.

Når man søger "Islam kvinder" på google kommer der jo ikke andet end negative ting (i mine øjne, du har måske en anden opfattelse), så det kan være svært at vurdere hvorfor dine links skulle være mere værd at lytte til end alle andre.

plutonium
Manager

« Svar #337: 09 Apr 2013, 18:23 »

Måske er det også bare nemmere for dig som mand at forsvare det. Det hele bunder jo i religion, og når sådan noget sker, så er det altså ikke den mest fredelige. I siger tit at kristne også var på korstog dengang, men sådan er det jo ikke længere i dag. Forskellen er måske at kristne er kommet videre og lever et mere moderne liv. Smiley

Eller også er vi bare kulturelt kommet videre i vesten Wink

Det er jo gennem to tusind års udvikling, at vi i vesten er hvor vi er med hensyn til civilisation. Vi kan ikke forvente, at Mellemøsten fra den ene dag til den anden 'konverterer' til vestlig kultur, hvor ligestilling er et af de helt store emner. Bare tag Danmark. Det var først i 1915 vi i Danmark fik stemmeret til kvinder. Det var mere end 50 år efter vores grundlov blev underskrevet! Her næsten 100 år efter er vi stadig ikke på 100 % ligestilling på arbejdsmarkedet, selvom vi er ved at være tæt på.

Du kan ikke forvente, at den mellemøstlige kultur kan nå op på samme niveau som den danske på en tiendedel af tiden! Det tager nogle generationer at få arbejdet ud af systemet, hvor den ældre generation, der holder fast i det normer, er uddød. Hvis det er det, der danner grundlag for din fjendskhed mod Islam, så er du simpelthen for utålmodig, og hænger dig i en kulturel ting. I det hele taget skal man passe på med at blande kultur og religion sammen. Kulturen er dannet på grundlag af religion (også i Danmark), men ER ikke religionen.

MoneyGang
Førsteholdsspiller

« Svar #338: 09 Apr 2013, 18:24 »

Når man søger "Islam kvinder" på google kommer der jo ikke andet end negative ting (i mine øjne, du har måske en anden opfattelse), så det kan være svært at vurdere hvorfor dine links skulle være mere værd at lytte til end alle andre.
Fordi mine har citater fra koranen til at understøtte deres svar, samt haft minimum 2 imamer til at svare på spørgsmålet.

http://www.islamstudie.dk/familie_koen.doi.dansk.htm

Koranen advarer de mænd, som undertrykker kvinder eller behandler dem dårligt:

"O I troende, det er ikke tilladt for jer, at modtage kvinder i arv mod (deres) vilje, og behandl dem ikke hårdt for at tage en del af det igen, I har givet dem, med mindre de har begået en åbenbar skændighed, og omgås dem med godhed. Og hvis I hader dem, så kan det være, I hader noget, som Allah har lagt meget godt i." (4:19)

Du og mange andre har svært ved at adskille religion og kultur, desværre. Den hjemmeside jeg linkede til, Haya.dk, er god til at få svar på spørgsmål, hvis du klikker på svar database.

MoneyGang
Førsteholdsspiller

« Svar #339: 09 Apr 2013, 18:28 »

Han tilskyndede mænd til at gifte sig med fromme kvinder, og kvinder til at være trofaste over for deres mænd og venlige over for deres børn. Han sagde: "Blandt mine tilhængere er de bedste mænd de, som er bedst imod deres kvinder. Og de bedste kvinder er de, som er bedst imod deres mænd. For enhver af de kvinder er nedskrevet en belønning lig tusinde martyrers belønning. Blandt mine tilhængere er de bedste kvinder de, som assisterer deres mænd i deres arbejde, og som elsker dem inderligt for alt, undtagen det som er en overtrædelse af Guds love."

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #340: 09 Apr 2013, 18:37 »

Eller også er vi bare kulturelt kommet videre i vesten Wink

Det er jo gennem to tusind års udvikling, at vi i vesten er hvor vi er med hensyn til civilisation. Vi kan ikke forvente, at Mellemøsten fra den ene dag til den anden 'konverterer' til vestlig kultur, hvor ligestilling er et af de helt store emner. Bare tag Danmark. Det var først i 1915 vi i Danmark fik stemmeret til kvinder. Det var mere end 50 år efter vores grundlov blev underskrevet! Her næsten 100 år efter er vi stadig ikke på 100 % ligestilling på arbejdsmarkedet, selvom vi er ved at være tæt på.

Du kan ikke forvente, at den mellemøstlige kultur kan nå op på samme niveau som den danske på en tiendedel af tiden! Det tager nogle generationer at få arbejdet ud af systemet, hvor den ældre generation, der holder fast i det normer, er uddød. Hvis det er det, der danner grundlag for din fjendskhed mod Islam, så er du simpelthen for utålmodig, og hænger dig i en kulturel ting. I det hele taget skal man passe på med at blande kultur og religion sammen. Kulturen er dannet på grundlag af religion (også i Danmark), men ER ikke religionen.

Der er bare intet der tyder på at de nogensinde skulle komme videre. Mit håb er da også at de bliver moderne i deres opfattelser af ting, men det kan være super svært når deres love er som de er. I Danmark og Europa generelt er udviklingen sket pga. industralisering og teknologiens udvikling, og den er slet ikke til stede i Mellemøsten. Se på Kina som har udviklet sig sindsygt meget, fordi de ikke holdes i baglås af religion. Det er ikke for sjovt at de lande hvor størstedelen af folks religion er den "fredelige" Islam-religion er de mest farlige lande at tage til. Smiley

MoneyGang
Førsteholdsspiller

« Svar #341: 09 Apr 2013, 18:40 »

Du må meget gerne sende dine links til mig, hvor du har fået dette forvrænget opfattelse af Islams syn på kvinder.

Faktisk er der flere kvinder end mænd der konvertere til Islam, hvilket ikke hænger sammen med de ting du skriver.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/402083:Udland--Flere-briter-konverterer-til-islam

MoneyGang
Førsteholdsspiller

« Svar #342: 09 Apr 2013, 18:46 »

Der er bare intet der tyder på at de nogensinde skulle komme videre. Mit håb er da også at de bliver moderne i deres opfattelser af ting, men det kan være super svært når deres love er som de er. I Danmark og Europa generelt er udviklingen sket pga. industralisering og teknologiens udvikling, og den er slet ikke til stede i Mellemøsten. Se på Kina som har udviklet sig sindsygt meget, fordi de ikke holdes i baglås af religion. Det er ikke for sjovt at de lande hvor størstedelen af folks religion er den "fredelige" Islam-religion er de mest farlige lande at tage til. Smiley
Det er ikke Islam, der er problemet nede i mellemøsten. Det er deres ledere der udnytter deres magt og penge til at holde befolkningen nede. Borgerne kæmper for demokrati, hvilket det arabiske forår illustrerer. Der er mange ikke-mellemøstlige muslimske lande som har demokrati, fx. Indonesien.

Godt nok har Kina økonomisk god udvikling, men har du set de forhold menneskerne lever under i Kina? Menneskerettigheder ne er dalet ligeså meget som økonomien er steget.

At de er de mest farlige lande at tage til, skyldes jo ikke religionen men mere den situation der hersker nede i de lande.

http://indiecult.org/wp-content/uploads/demokrati_opgave1.pdf - Den kan nok være med til at give dig et bedre overblik og situationen nede i den arabiske verden
« Seneste Redigering: 09 Apr 2013, 18:48 af MoneyGang » Logged

plutonium
Manager

« Svar #343: 09 Apr 2013, 18:47 »

Arh vil du da holde op?! Opstemt

Tror du selv på, at ungdommen i fx det iranske præstestyre vil forblive låst fast i de normer der er i dag? Jeg gik i klasse med en iraner, der tit var i Iran for at besøge sin fars familie. Han fortalte mig, at den største frygt den iranske regering har er, at ungdommen skal blive for interesserede i den vestlige kultur. Men ungdommen kender udmærket den vestlige kultur, og dyrker den i smug (hans udsagn). Det er klart, at det vil gå hurtigere i byerne end ude på landet, men du skal altså ikke være bange for, at Mellemøsten aldrig udvikler sig mere Wink

Det er simpelthen for naiv og (undskyld mig) dum en tanke. Det kan godt være at det vil tage mere end din og min levetid, men selvfølgelig skal de nok udvikle sig. Tror du ikke romerne tænkte præcis de samme tanker, da de mødte de germanske vildmænd? Du må ikke tro at den nuværende verden er låst fast som den er nu. Der kan ske utroligt meget på 100 år, så den teori kan du godt pakke sammen Peace

Da vi havde enevælde i Danmark tror jeg heller ikke at nogen havde forudset, at vi en dag ville have et demokrati, hvor kongehuset er reduceret til turistattraktion og luksus-ambassadører Wink

Ibraa
Førsteholdsspiller

« Svar #344: 09 Apr 2013, 18:51 »

Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 34 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010