home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  2 Brugere, 246 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  De Nye Storklubber
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: De Nye Storklubber  (Læst 4125 gange)
Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
De Nye Storklubber
« : 31 Maj 2013, 20:17 »

De Nye Storklubber
Er det så skidt igen?

Falcao-handlen i dag fik mig til at tænke over noget.....

Jeg mener, stort set alle er trætte af at se de samme vindere gang på gang. Klubberne der vinder pokaler på stribe har massere af fans, men samtidig endnu flere der hader dem. United bliver hadet af mange, Barcelona bliver hadet af mange, Real Madrid bliver hadet af mange, Juventus bliver hadet, Bayern bliver hadet, PSG bliver hadet nu og Chelsea bliver også hadet. Alle storhold har rigtig mange hadere, og alt dette bunder i grund i de er gode fodbold hold og vi er trætte af at se de samme hold vinde gang på gang.

Spørgsmålet er derfor: Gør det noget der kommer fornyelse i hvilke hold der er storklubber? Gør det noget rigmænd kaster om sig med millioner og prøver at skabe et hold der kan udfordre de bedste? Er det dårligt for sporten som mange proklamere? Kan du forstå stjerner som Falcao og Zlatan skifter til den franske liga?

Personligt mener jeg at det er fantastisk. Jeg elsker at der er mere konkurrence og at der kommer nye til og får lov at opleve succerne. Alle hold er startet et sted, hvor de lige pludselig fik massiv succes. Real Madrid markerede sig som en storklub i verden ved at vinde en masse Turneringen for mesterholds-titler i streg. United med masser af pokaler under Ferguson, Liverpool tilbage i dagene, Juventus med fremragende spillere på holdet gennem tiderne og en masse succes. Alle disse hold er så langt foran modstanderne, at næsten ingen hold kan konkurrere mod dem.

Derfor mener jeg, at det er fantastisk at nye hold forsøger at komme til og få skabt mere konkurrence i toppen af fodbolden. Den eneste måde man kan komme til tops i moderne fodbold er ved at bruge penge, også må det for rigmændene briste eller bære. QPR er et eksempel på, at det går galt. City og PSG er fremragende eksempler på, at det kan lykkedes på meget kort tid. Chelsea er den klub i verden, der i mine øjne har opnået mest efter de pludselig er kommet til penge. For 20 år siden regnede vi ikke Chelsea som noget - men pludselig har de fået bygget noget op - og jeg synes det er forfriskende at der er udskiftning i hvilke hold der er toppen af poppen.

Mange nævner det ødelægger sporten, at rigmænd træder ind og ødelægger de gamle dyder. Men man må erkende at vi lever i et topmoderne samfund, hvor vi lever for penge. Pengene får verden til at dreje rundt, og det kræver penge at komme til tops. Er der penge, er der gode tider - er der gode tider, er der ofte bedre fremtid.

Jeg så et interview i går med Lavezzi, der er skiftet til PSG. Han sagde, at han elskede at være en del af holdet og grunden til han elskede det var, at han netop nu er med til at skrive historie. PSG er ved at blive blandt de allerbedste i verden, og han valgte at takke ja, da han derved kunne være en del af en fodboldhistorisk begivenhed og skabe noget stort. Dette fik mig til at tænke, at Lavezzi egentlig er et meget ambitiøst menneske og han ikke kun har valgt PSG for pengenes skyld.

Hvad synes I om de nye storklubber og spilleren der tager der til?
Logged

Ibraa
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #1: 31 Maj 2013, 20:30 »

Jeg synes sgu det er åndssvagt at det lykkes. At Falcao skifter til Monaco er simpelthen så uambitiøst af ham! Ibra kan jeg bedre forstå - næsten. For han har vundet en masse ligatitler, har været godt rundt omkring, så hvorfor ikke prøve PSG? Selvom jeg nu synes at han skulle have valgt England. Det samme med Thiago Silva - vil han ikke vinde CL? Det kan være svært at sætte sig ind i alle de pengefreaks til sydamerikanere, men de stammer jo nu engang fra fattige familier, så de har måske deres grunde - som vi så ikke forstår, da de har rig mulighed for at tjene massevis af penge.

Desuden kan jeg ikke forstå hvorfor du synes det er fedt. Valencia havde været et tophold i dag med Silva, Villa og Mata, hvis de bare kunne have holdt på dem. Atletico har også haft en god generation med Aguero, Torres og Falcao. Den spanske TV-aftale gjorde det selvfølgelig svært, men alle de klubber som ikke bliver ringet op af en arabisk milliærder, men som kæmper for at blive et tophold ved at skabe spillere, i stedet for at købe dem, bliver jo gang på gang røvrendt når deres gode spillere blive hapset af upcoming-klubber med ny ejer.

Jeg synes sgu nu engang at det er flottere at se et hold udvikle sig til et tophold, LIGESOM alle de traditionsrige klubber du nævner. Napoli og Dortmund har ikke nogen rigmænd, men de har kæmpet sig frem, og det synes jeg er federe end fx PSG som jo nærmest er købt. En dag skal et af holdene nok kunne etablere sig i toppen.
Logged

Am I the only one around here who gives a shit about the world?

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #2: 31 Maj 2013, 20:54 »

Jeg vil starte med at rose dig for et skide godt oplæg Thumbs Up

jeg er en gammel fodbold romantiker, der til stadighed knytter min næve, og vifter den i luften, hver gang en rigmand, af forretningsmæssige årsager, køber en klub. Jeg synes virkelig, at klubber som Chelsea, city, PSG og Monaco, har tabt hele deres sjæl, og jeg får brækfornemmelser hver gang de opnår succes.

Jeg er dog helt enig med dig i, at det er mega fedt når klubber, der normalt ikke vinder, opnår succes. Men det skal ikke være på baggrund af en eller anden f*cking Oliesheik, eller Russisk Oligarks lille projekt, hvor baggrunden er personlig prestige, og hvor der bliver smidt om sig med millioner af euros, mod spillere der har et stort navn, og derfor ikke bliver købt grundet sportslige overvejelser. Det sidste er i øvrigt også alt ødelæggende for fodbolden på sigt, da markedspriserne på spillerne kommer op på et urimeligt højt niveau, hvor kun de færreste klubber kan lege med (i.e. føromtalte købeklubber)
Jeg vil ikke benægte vigtigheden af pengenes rolle i gamet, det ville være tåbeligt. Jeg er bare af den overbevisning, at et fodboldhold med sjæl, og et hold jeg kan have respekt for, er et hold hvor præsidenten (og gerne hele ledelsen) i forvejen har haft et tilhørsforhold til klubben, og hvor spillerne bliver købt af sportslige årsager, og ikke fordi de har et navn, og sidst at transferbeløbene og lønningerne ikke kommer op på et niveau, hvor det kun er de færreste der kan være med.
Derudover ligger min dybeste respekt hos de klubber der ikke (kun) køber sig til succes, men i stedet opdrætter egne talenter, og hvor de fleste beslutninger, såsom transfers, bliver taget ud fra sportslige betragtninger. (e.g. Dortmund, til dels Barcelona, Feyenoord, Lyon osv.)
Derfor er tiltag som Financial Fair play også noget jeg byder meget velkommen.
Logged




bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #3: 31 Maj 2013, 21:11 »

Jeg synes med rette den kan vendes om, i forhold til de to skeptiske indlæg.

Hvis der ikke måtte være ejere, der købte sig ind på denne måde som de gør nu, ville magtbalance så være meget anderledes? Ville der så ikke blot være endnu færre topklubber, til at tiltrække spillerne? Der vil jo altid være nogle klubber, der bare har flere penge end andre og derfor i følge jeres logik langt hen ad vejen forblive topklub qua pengene. I så fald ville det jo netop kun være de gamle traditionelle klubber, der var i toppen og kun være minimal konkurrence om trofæerne kontra nu eller om et par år, hvor der virkelig er mange bejlere til det.

Det skaber unægteligt en ulighed at nogen klubber har en bundløs pengetank, mens andre er nødsaget til at tænke på økonomien og derfor slippe deres spillere, men er det virkelig så meget anderledes end hvis man skar alle milliadær-klubberne væk ? Smiley

Bare liget et indspark i debatten ! Smiley
Logged

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #4: 31 Maj 2013, 21:52 »

Jeg synes med rette den kan vendes om, i forhold til de to skeptiske indlæg.

Hvis der ikke måtte være ejere, der købte sig ind på denne måde som de gør nu, ville magtbalance så være meget anderledes? Ville der så ikke blot være endnu færre topklubber, til at tiltrække spillerne? Der vil jo altid være nogle klubber, der bare har flere penge end andre og derfor i følge jeres logik langt hen ad vejen forblive topklub qua pengene. I så fald ville det jo netop kun være de gamle traditionelle klubber, der var i toppen og kun være minimal konkurrence om trofæerne kontra nu eller om et par år, hvor der virkelig er mange bejlere til det.

Det skaber unægteligt en ulighed at nogen klubber har en bundløs pengetank, mens andre er nødsaget til at tænke på økonomien og derfor slippe deres spillere, men er det virkelig så meget anderledes end hvis man skar alle milliadær-klubberne væk ? Smiley

Bare liget et indspark i debatten ! Smiley

jeg kan sagtens se din pointe i, at det "sikrer" et "naturligt" magtskifte. Jeg vil dog samtidig komme med den påstand, at der sagtens kan komme magtskifter på andre bevæggrunde, hvor Napoli og Dortmund nok er de bedste eksempler. Yderligere synes jeg at det virkelig vil være et stort tab for fodbolden i sin helhed, hvis det kom til det punkt, at det kun er pengene der er bestemmende for succes, og at man dermed er nødsaget til at købe sig til det selv samme.
Logged




Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #5: 31 Maj 2013, 21:55 »

Jeg synes med rette den kan vendes om, i forhold til de to skeptiske indlæg.

Hvis der ikke måtte være ejere, der købte sig ind på denne måde som de gør nu, ville magtbalance så være meget anderledes? Ville der så ikke blot være endnu færre topklubber, til at tiltrække spillerne? Der vil jo altid være nogle klubber, der bare har flere penge end andre og derfor i følge jeres logik langt hen ad vejen forblive topklub qua pengene. I så fald ville det jo netop kun være de gamle traditionelle klubber, der var i toppen og kun være minimal konkurrence om trofæerne kontra nu eller om et par år, hvor der virkelig er mange bejlere til det.

Det skaber unægteligt en ulighed at nogen klubber har en bundløs pengetank, mens andre er nødsaget til at tænke på økonomien og derfor slippe deres spillere, men er det virkelig så meget anderledes end hvis man skar alle milliadær-klubberne væk ? Smiley

Bare liget et indspark i debatten ! Smiley

Magtbalancen ville nok ikke rykke sig det store, men jeg tror at folks utilfredshed bunder i det uromantiske. Det er vitterligt ikke specielt delikat, at en hamrende rig russisk galning overtager magten i en ellers traditionsrig klub bare fordi han kan... Personligt har jeg absolut ingen sympati for klubber, der er blevet påvirket således. Min interesse styrtdykker simpelthen.
Logged

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #6: 31 Maj 2013, 22:00 »

Fedt oplæg Cesc Smiley

Jeg må erkender at jeg er en fodbold romantiker, der virkelig får dårlig smag i munden når en rigmand går ud og bruger alt, alt for mange penge. Der skal jo også være logik i det. City til dels, for der har de en fanbase og mulighed for at tjene det ind igen. Men Monaco !? De har et stadion hvor der er plads til 18.523 mennesker, og der har været udsolgt 1.. jeg gentager 1 gang i de sidste 20 år!!!! Det hænger jo ikke sammen at de bruger 1 milliard når de ikke har en chance for at tjene pengene ind, medmindre de vinder her og nu!

Jeg er også af den mening at alle disse penge ødelægger sporten. De ærlige arbejde i at bygge sig op fra grunden med et godt akademi (Southampton, Dortmund) bliver overskygget af klubber der 17000 milliarder i transferbudget og bare handler ind. Nogle klubber kan accepteres, såsom Real Madrid der har været tophold i mange mange år og derfor har penge. Det virker som om, at spillerne nu til dags kun er interesseret i penge fremfor at være med til at opbygge historik!
Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

Dehli
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #7: 31 Maj 2013, 22:11 »

Delvist enig, mit problem ligger i at klubber som f.eks. Dortmund ikke kan holde på deres spiller, el ATM for den sags skyld. Her går romantikken af, og klubloyalitet bliver købt af store summer hvilket er en skam.
er dog helt enig i at der er godt med klubber som Monaco og QPR kan udfordre i løbet af de næste par år.
Men der er negativer såvel som positiver, men hvilken ting er der ikke det ved???
Logged

BIF siden 2003 - Af ren og skær fornuft
Barcelona siden 2004 - Helt naturligt

Min Blog - Parma Drama

bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #8: 31 Maj 2013, 22:12 »

jeg kan sagtens se din pointe i, at det "sikrer" et "naturligt" magtskifte. Jeg vil dog samtidig komme med den påstand, at der sagtens kan komme magtskifter på andre bevæggrunde, hvor Napoli og Dortmund nok er de bedste eksempler. Yderligere synes jeg at det virkelig vil være et stort tab for fodbolden i sin helhed, hvis det kom til det punkt, at det kun er pengene der er bestemmende for succes, og at man dermed er nødsaget til at købe sig til det selv samme.

Jeg synes netop at kritikken går på, at det allerede nu er pengene, der er bestemmende for succes med PSG, City, Chelsea osv som de bedste eksempler. Og alligvel nævner du selv Dortmund, der vel sagtens er spillets bedste eksempel på, at selvom der er alle disse købeklubber er penge langt fra alt.

Og så bliver vi nødt til at huske på, at jo flere af disse såkaldte købe-klubber der kommer, jo større bliver konkurrencen også internt mellem dem, for at få fat på de største spillere. Så når pengene ikke længere er det afgørende (der er uendeligt mange af dem) så er der alligevel noget andet, der vil spille ind Smiley
Logged

Ibraa
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #9: 31 Maj 2013, 22:13 »

At folk gerne ser andre klubber i toppen forstår jeg ikke helt. Der har været få hold som de seneste år altid har været i toppen. United Real Barca. Nu er Bayern så i den grad med, mens de engelske hold kæmper om at nå tilbage til tops. Men man skal ikke længere end 4-5-6 år tilbage hvor Arsenal, Liverpool, Manchester og Chelsea alle sammen var tophold som slog alle de andre. Italiensk fodbold har været lidt frem og tilbage, men for 10-20 år siden var det dem, sammen med de tyske, der var frygtindgydende.
Så alle disse små ændringer sker faktisk, over længere tid dog. Og selvom det måske er 80% af holdene som bare skiftes til at toppe, så er det stadig pisse spændende at følge med i. Jeg kender personligt ikke selv nogen, som har stoppet med at fodbold fordi ét hold altid vinder - for sådan er det slet ikke.
Hvem husker ikke da Celtic vandt over Barca på Celtic Park. Alle blev ekstatiske, og det var da også en fantastisk præstation. Jeg synes hvert fald den er smukkere end PSG's præstation, som også var tæt på at udføre miraklet.
Personligt har jeg kun ét hold jeg følger, og ét hold jeg vil have skal vinde over alle andre, og det er Barca. Og om de andre tophold hedder Madrid, Getafe, Manchester eller Blackburn er for mig "fuldstændig ligegyldigt". Det vigtigste er bare at der er konkurrence, og det er der jo i den grad. Intet hold har vundet CL to gange i træk, og det er på trods af at Barca og Real har brugt over en millard i transfer de sidste par år. Så selvom deres indtægt er 99% rent tjent ind, så giver det ikke nødvendigvis den sportslige gevinst man kunne håbe på.

Og en sidste ting: På landsholdene er der ikke mulighed for at købe sig til succes - men alligevel ser vi gang på gang solstråle historier, som fx da Ghana var en Suarez fra at nå VM-semifinalerne, eller når Danmark vinder over Holland. Disse "små" sejre til de mindre hold, holder liv i fodbolden Smiley!
Logged

Am I the only one around here who gives a shit about the world?

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #10: 31 Maj 2013, 22:19 »

Jeg synes sgu det er åndssvagt at det lykkes. At Falcao skifter til Monaco er simpelthen så uambitiøst af ham! Ibra kan jeg bedre forstå - næsten. For han har vundet en masse ligatitler, har været godt rundt omkring, så hvorfor ikke prøve PSG? Selvom jeg nu synes at han skulle have valgt England. Det samme med Thiago Silva - vil han ikke vinde CL? Det kan være svært at sætte sig ind i alle de pengefreaks til sydamerikanere, men de stammer jo nu engang fra fattige familier, så de har måske deres grunde - som vi så ikke forstår, da de har rig mulighed for at tjene massevis af penge.

Desuden kan jeg ikke forstå hvorfor du synes det er fedt. Valencia havde været et tophold i dag med Silva, Villa og Mata, hvis de bare kunne have holdt på dem. Atletico har også haft en god generation med Aguero, Torres og Falcao. Den spanske TV-aftale gjorde det selvfølgelig svært, men alle de klubber som ikke bliver ringet op af en arabisk milliærder, men som kæmper for at blive et tophold ved at skabe spillere, i stedet for at købe dem, bliver jo gang på gang røvrendt når deres gode spillere blive hapset af upcoming-klubber med ny ejer.

Jeg synes sgu nu engang at det er flottere at se et hold udvikle sig til et tophold, LIGESOM alle de traditionsrige klubber du nævner. Napoli og Dortmund har ikke nogen rigmænd, men de har kæmpet sig frem, og det synes jeg er federe end fx PSG som jo nærmest er købt. En dag skal et af holdene nok kunne etablere sig i toppen.

Det er rigtigt nemt at sidde og sige, når man aldrig selv kommer i den situation. Er det ikke ganske naturligt, at man vælger den største løncheck? Det er naturligvis smukkere, når spillere bliver i deres respektive klubber som Steven Gerrard, De Rossi osv. men jeg kan sagtens forstå at spillerne går efter pengene - hvorfor skulle de ikke det? Lige det skifte Falcao laver, er på grænsen til det uambitiøse, men når Thiago Silva, Zlatan, Lavezzi, Silva, Mata og mange, mange flere skifter kan jeg sagtens forstå, at de skifter. I øvrigt synes jeg, det er forkert, at bruge deres baggrund som årsagen til, at de skifter.

Jeg er personligt meget splittet i hele den her sag, for jeg synes, at det er fedt, at der kommer nye udfordrere til hele tiden, som giver konkurrence i toppen. Men omvendt ville det også være smukkere, hvis flere klubber gik den vej som Dortmund, Napoli osv. gik, men der er desværre så mange ting, der skal lykkes, før man kan gå den vej som klub.
« Seneste Redigering: 31 Maj 2013, 22:21 af Sir Jeppe » Logged

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #11: 31 Maj 2013, 22:38 »

Penge er da så langt fra alt. At kalde City for en succes er måske også lige i overkanten. Det lykkedes dem med hiv og sving at hjemhente et tyndt mesterskab i 2012, men i år er holdet blevet nummer to (primært fordi holdende bagved dem har haft deres problemer), fik læsterlige klø i Champions League og vandt ikke en reel pokal.. Chelsea havde store startvanskeligheder og blev først rigtig farlige da Mourinho blev træner og siden da har det været sølle. Sidste år vendte man hvad der lignede en katastrofesæson til to store pokaler, men det var jo med spillere i spidsen, som havde været i klubben i mange år efterhånden.

PSG røg jo ganske fortjent ud til et tandløst Barca-mandskab i år og i deres hjemlige liga (som er lysår efter de fire store), vandt de "kun" med 12 point. Sidste år blev de sågar nummer 2 (selvom holdet indrømmet ikke havde den kvalitet det har i dag).

QPR taler for sig selv og Monaco med alle deres penge, sluttede 6 og 7 point foran Guingcamp og Nantes. Mon ikke man skal give dem en sæson eller tre før man kan konstatere om det vanvidsprojekt bliver en succes.

Real Madrid har aldrig brugt så mange penge på spillere, som de har de sidste 10 år og det er vist svært at finde mange perioder i deres historie hvor resultaterne har været ringere.

Javi Martinez er det dyreste indkøb i Bayerns historie og selvom han har været god, er han blevet overstrålet af Bayerns fire hjemmeavlede folk i form af Schweinsteiger, Lahm, Müller og Alaba. For nu at udelade Kroos.

Og Dortmund pissede på alle de pengestærke klubber (undtagen Bayern), ved fortjent at spille sig i Champions League finalen.

Penge betyder meget i moderne fodbold, men de gør det i den grad ikke alene.
Logged

Build Me Up Buttercup!

warmon
Landsholdsspiller
******

Online Online


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #12: 31 Maj 2013, 22:45 »

Det er rigtigt nemt at sidde og sige, når man aldrig selv kommer i den situation. Er det ikke ganske naturligt, at man vælger den største løncheck? Det er naturligvis smukkere, når spillere bliver i deres respektive klubber som Steven Gerrard, De Rossi osv. men jeg kan sagtens forstå at spillerne går efter pengene - hvorfor skulle de ikke det? Lige det skifte Falcao laver, er på grænsen til det uambitiøse, men når Thiago Silva, Zlatan, Lavezzi, Silva, Mata og mange, mange flere skifter kan jeg sagtens forstå, at de skifter. I øvrigt synes jeg, det er forkert, at bruge deres baggrund som årsagen til, at de skifter.

Jeg er personligt meget splittet i hele den her sag, for jeg synes, at det er fedt, at der kommer nye udfordrere til hele tiden, som giver konkurrence i toppen. Men omvendt ville det også være smukkere, hvis flere klubber gik den vej som Dortmund, Napoli osv. gik, men der er desværre så mange ting, der skal lykkes, før man kan gå den vej som klub.

Spændende emne, og mange gode pointer. Meeeen... Det der med at kalde folk for loyale til benet osv. synes jeg sku' man skal passe på med! Self er der spillere der er værd at betragte som "ægte loyale", men de får da helt sikkert også kassen for det! I skal jo ikke bilde mig ind at Totti, Iker, Xavi, Gerrard, Terry med flere ikke får en formue for at blive i klubberne. Jeg må indrømme at jeg synes det er fint at spillerne skifter hvis de kan få mere i løn, de har maks. 20 år til at tjene penge til resten af livet i forhold til os andre der har 40 måske, (sådan ca.) At jeg synes lønningsniveauet er skruet ALT for højt op er en anden historie. Synes "købeklubberne" som de kaldes populært er frisk pust og giver spænding til topppen af ligaen. Så gerne en rigmand der købte en klub i Spanien og for alvor skød 2 eller 3 mia. i den, så man kunne udfordre Barcelona og Real Madrid... Men det bliver nok en våd drøm, der bliver ved drømmen...
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #13: 01 Jun 2013, 03:28 »

Fint oplæg, Cesc - især at det reelt er to og ikke et spørgsmål, du stiller.

Nå, men for at starte for en ende af, så er jeg på ingen måde fan af 'den engelske model', hvor der står rig ejer bag holdet og kan bruge løs af pengene. Det eneste engelske hold der ikke er ejet af en rigmand, er Portsmouth. Efter deres fanfond har overtaget styringen, mener jeg at have læst, at de vil gå over til 'den spanske model' og lade fansene styre klubben, med præsidentvalg osv.
Min egen favorit er dog 'den tyske model' - 50+1 reglen. Jeg mener den er helt eller delvist indført i Sverige også.

Og for at fortsætte med tyske modeller, så har Dortmund vist vejen frem. For en 10 år siden var tæt på konkurs, de reddede dog livet, og efter at have skiftet ledelsen ud tog det for alvor fat med ansættelsen af Klopp i 2008. Den plan de lagde med at hente, og bygge et hold op med mange unge spillere over flere år, har virkelig båret frugt. Se bare hvad de har opnået de sidste tre år. Det er en model mange kan lære af uagtet hvilken ejerform den enkelte klub måtte have, fremfor bare at kaste blanko-checks ud til nær og fjern.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De Nye Storklubber
« Svar #14: 01 Jun 2013, 10:22 »

Super indlæg Cesc Thumbs Up men jeg er kun delvis enig med dig.

Chelsea og Man City har altid haft en del tilskuere og har indimellem taget en pokal - så kom penge mændene forbi og kunne løfte klubben op på højeste niveau - sådan er udviklingen og intet kan ændre på det og det har løftet PL

Liverpool er desværre et eksempel på det modsatte - en traditions klub og en af de mest vindende klubber i verden - men med den forkerte ledelse og manglende visioner står klubben idag langt fra toppen af PL men vigtigst det er ikke de nyrige klubbers skyld det er udelukkende ledelsen i Liverpool der er skyld i nutiden problemer.

Paris SG har tidligere været med til at spille om top pladserne, men har også haft tendens til at være et galehus uden retning, men klubben har altid haft en pæn stor tilhænger gruppe og spillerne har altid gerne ville spille for PSG - nu er klubben blevet tilført kapital og det løfter hele den Franske liga, jeg kan ikke se et problem idet for der vil helt sikker blive flere klubber der kommer med og Monaco er så bare endnu et eksempel - her er der dog ikke den store kultur selv i de tider hvor Monaco spillede med om mesterskabet så har klubben aldrig haft en fan kultur og derfor mener jeg at Monaco bliver noget kønsløs og IMO uinteressant - Falcaos motiv må klart være ingen skat og høj løn og måske det spændende ved at være med til at bygge noget nyt op.

Men er det godt for Europæisk fodbold.... når disse rigmænd satser på Fodbold - ja idet der bliver lagt øget pres på klubber som Man Utd, Barcelona, Real Madrid, Arsenal, Milan, Inter og Juventus.

Nej idet at klubberne kun er bæredygtige ved at disse rige mennesker smider masser af kapital og den dag de stopper så står PSG, Monaco, Chelsea og Man City med et kæmpe problem og vil ryge ned på tidligere niveau.

Men uanset hvad vi mener så er det en udvikling der ikke stopper og derfor har jeg valgt at glæde migh over at se spændende stjerne i en masse klubber og nyde den fodbold de producerer - jeg fortsætter med at holde med Liverpool og vil nyde at se den franske liga overstråle Serie A....
Logged

YNWA

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010