home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
21 Maj 2025, 22:37 g00n Blogs Minimalistic 2020
15 Maj 2025, 21:08 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
15 Maj 2025, 11:37 Eraticator Omklædning... Sommer opdatering
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
27 Mar 2025, 15:21 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
17 Mar 2025, 14:40 szukizek Træningsbanen Fm Tweak
Antal Registrerede Brugere: 23570
  0 Brugere, 596 Gæster Online.

Nyeste Bruger: mmb79493
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Eksamen
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Er du tilfreds med dine eksamener?
Ja, det gik over forventning.
- 7 (13%)
Ja, det gik som jeg havde regnet med.
- 18 (33,3%)
Det gik lidt dårligere end jeg havde regnet med.
- 6 (11,1%)
Det gik virkelig elendigt.
- 6 (11,1%)
Har ikke været til nogen eksamener.
- 17 (31,5%)
Antal Stemmer: 54

Sider: 1 ... 193 194 [195] 196 197 ... 222 Udprint
Forfatter Emne: Eksamen  (Læst 251384 gange)
Pjævs
Ynglingespiller

Sv: Eksamen
« Svar #2910: 12 Jun 2012, 23:34 »

Vi sætter renten ned, fordi ECB sætter renten ned. Når renten sættes ned påvirker det pengestrømmen - og dermed valutakursen. Det har længe været diskuteret om pengepolitikken og valutapolitikken overhovedet adskiller sig fra hinanden.

Så jeg skal ikke sige til eksamen, at man kan bruge pengepolitik for at få økonomien op?

Eller skal jeg sige at det er det ECB gør, og at det dermed også påvirker valutaen?

Søgaard
Gæst

« Svar #2911: 12 Jun 2012, 23:37 »

Hvorfor kan vi ikke bruge pengepolitikken ?

Er det ikke netop det der er aktuelt i DK ? At vi sætter renten ned, så der kan lånes flere penge i banken, og investeres mere ?
Det kræver at der er tiltro til at økonomien forbedres og forbrugeren kan se lysere tider. Som økonomien ser ud nu, så er vi tilpas langt nede til at dette netop ikke længere vil have den ønskede effekt, da Danmark alene ikke kan komme ud af denne finanskrise eller Europa for den sags skyld. Dertil skal komme nogle større økonomiske og samfundsmæssige ændringer, før det globale samfund helt vil komme ud af regressionen.

Derudover så har forbrugeren mistet en del af tiltroen til bankerne, hvilket jo egentlig også var en del af starten på finanskrisen, da en amerikansk bank gik konkurs og gjorde at rigtig mange banker verden over mistede mange millioner, hvis ikke milliarder kroner på den konkurs.

Men i forhold til teori, så jo, så er noget af det første og mest simple en stat kan gøre. Nemlig at sænke renten og derved øge efterspørgslen for at låne penge og derved skabe den manglende efterspørgslen på varene og derved skabe arbejdskraften, som er forsvundet ved den manglende efterspørgsel. Hvis du skal ud i dette, så er det en rigtig god idé at tegne en udbuds-efterspørgselskurve.

Som Matnic_92 siger, så er vi i rigtig høj grad bundet af det europæiske samarbejde og derved har vi skabt en gunstig situation i høj-konjunkturer, da vi vil blive løftet af de store nationer i EU, ligesom vi i lav-konjunkturer kan blive holdt oppe af de store nationer, så vi undgår en devaluering, som f.eks. Sverige har været ude i denne finanskrise. Omvendt så kan denne aftale også holde os nede og begrænse vores vækst, da vi i høj grad er bundet og dermed ikke selv kan styre økonomien i forhold til hvordan forholdene ser ud i Danmark og ikke generelt i EU.

matnic_92
Førsteholdsspiller

« Svar #2912: 12 Jun 2012, 23:43 »

Så jeg skal ikke sige til eksamen, at man kan bruge pengepolitik for at få økonomien op?

Eller skal jeg sige at det er det ECB gør, og at det dermed også påvirker valutaen?
Du skal sige, at den danske nationalbank skal agere således, at den danske krone følger euroen nogenlunde (inden for en margin på +/- et par procentpoint). Derfor skal de sænke renten, hvis krones kurs er for høj i forhold til euroen og omvendt hæve renten, hvis kursen er for lav i forhold til euroen. Hvis man sænker renten vil flere formentlig låne penge - netop derfor ECB også gør det i dag. Krisen kradser dog stadig og som Søgaard nævner det, er tilliden fra forbrugerne helt væk, så derfor vil det nok ikke ske.

Pjævs
Ynglingespiller

« Svar #2913: 12 Jun 2012, 23:50 »

Du skal sige, at den danske nationalbank skal agere således, at den danske krone følger euroen nogenlunde (inden for en margin på +/- et par procentpoint). Derfor skal de sænke renten, hvis krones kurs er for høj i forhold til euroen og omvendt hæve renten, hvis kursen er for lav i forhold til euroen. Hvis man sænker renten vil flere formentlig låne penge - netop derfor ECB også gør det i dag. Krisen kradser dog stadig og som Søgaard nævner det, er tilliden fra forbrugerne helt væk, så derfor vil det nok ikke ske.
Okay, så de danske banker kan altså ikke selv sætte renten ned, fordi det ændrer på kronens værdi, og bliver dermed nødt til kun at følge ECB, fordi danmark ikke må ændre kronens værdi i forhold til euroen ?

Søgaard
Gæst

« Svar #2914: 12 Jun 2012, 23:58 »

Okay, så de danske banker kan altså ikke selv sætte renten ned, fordi det ændrer på kronens værdi, og bliver dermed nødt til kun at følge ECB, fordi danmark ikke må ændre kronens værdi i forhold til euroen ?

De danske banker har en område på et par procentpoint, hvor de kan arbejde imellem. Det er den danske centralbank, som sætter denne standard. De har så samme område, hvor de kan arbejde på, da de skal sørge for at være indenfor et interval i forhold til den europæiske centralbank.

Så nej, de danske banker kan ikke sætte renterne helt selv. De har dog disse intervaller at arbejde under. Det er gjort for at sikre den danske økonomi, så den ikke er sårbar overfor konjunkturer, samt spekulationer i valuta.

Pjævs
Ynglingespiller

« Svar #2915: 13 Jun 2012, 00:30 »

Lidt sent drenge Opstemt men kan se i stadig er på.

hvis jeg f.eks. skriver om hvad danmark pt gør for at komme ud af krisen i det redegørende spørgsmål, skal jeg så nævne hvert bilag som siger noget om det ?

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #2916: 14 Jun 2012, 15:29 »

Så har jeg følgende karakterer:
Fysik: 4 :/
Historie: 12
Dansk: 10
Engelsk: ?

Så jeg synes det ser fornuftigt ud Smiley

Korzika
Gæst

« Svar #2917: 17 Jun 2012, 16:19 »

Søger nogle der var været oppe i Biologi C på STX??? Det er 2g

Jeg ved, at man gerne må have bøger, rapporter og computer med noter og uden internetopkobling med til forberedelsen. Men disse ting må ikke tages med til selve eksaminationen, oder was? Vi har nemlig fået nogle eksamenspørgsmål, som vi skal svare på hjemme. Men de svar må vi ikke medbringe til selve eksaminationen?
« Seneste Redigering: 17 Jun 2012, 16:22 af Korzika » Logged

Legenden
Manager

« Svar #2918: 18 Jun 2012, 16:35 »

Jeg skal op i matematik i morgen. Skuffet

Jeg har lidt problemer med lineær programmering. Hvad fanden er en følsomhedsanalyse. Eller jeg kan godt lidt læse mig til, hvad det er. Men hvordan gør man? :l

[for stor img ]https://31.media.tumblr.com/9b9aed933ca4b5125deaedcaec63385e/tumblr_mphyz5HWR91srrw1io1_500.gif[/img]

daugaard
Landsholdsspiller

« Svar #2919: 18 Jun 2012, 16:45 »

afsætning mundtlig onsdag... killl meeeee..

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller

« Svar #2920: 18 Jun 2012, 17:02 »

Jeg ved, at man gerne må have bøger, rapporter og computer med noter og uden internetopkobling med til forberedelsen. Men disse ting må ikke tages med til selve eksaminationen, oder was? Vi har nemlig fået nogle eksamenspørgsmål, som vi skal svare på hjemme. Men de svar må vi ikke medbringe til selve eksaminationen?

Well.. Jeg var kun oppe i 1.g, så jeg ved faktisk ikke om proceduren er den samme. Jeg fik et 10-tal og vi gik sådan set bare op og trak et spørgsmål og fik så noget der ligner en halv time til at forberede de spørgsmål. Jeg noterede bare mine svar ned på et stykke papir og tog dem med ind. Jeg skulle (eller måtte) også inddrage en rapport (som jeg havde fået af en pigerne), hvilket jeg så fuckede totalt op i, hvilket så trak mig ned. Hvis altså ikke Biologi C har ændret sig, så er det så simpelt at du ikke behøves at bekymre dig. Jeg har nogen flair for biologi, men selv dem jeg kendte som ikke havde, slap af sted med mindst fire uden at læse op og jeg slap af sted med 10 uden at læse op. Så vidt jeg ved må du også have i hvert fald bogen med ind til eksaminationen. Der var i hvert fald en af mine kammerater som kom igennem ved at sidde mere eller mindre og læse op fra bogen, fordi han ikke havde styr på en skid, og han slap alligevel derfra med 02.

Med hensyn til spørgsmålene, kunne jeg forestille mig, at det er jeres læres med at få jer til at læse op. Mange har svært ved at organisere sig og via spørgsmålene kan I så spore jer ind på, hvordan I mest effektivt læser op.

Og så fik jeg forresten kørt mig et solidt 4-tal hjem i dansk den anden dag.. Hold da kæft et lorte fag og en lorteeksamen. Virkelig fedt at få det overstået.
« Seneste Redigering: 18 Jun 2012, 17:04 af Fitzpatrick » Logged

Build Me Up Buttercup!

Enged
Gæst

« Svar #2921: 18 Jun 2012, 17:16 »

Omkring de spørgsmål I skal svare på hjemmefra - no clue.
Jeg var oppe for 2 år siden, og der skulle vi ikke lave noget hjemmefra. Vi havde samme hjælpemidler med som du nævner, og vi måtte godt tage vores noter med ind til eksaminationen. Det er også ret hardcore, hvis de regner med, at man end ikke må lave et notepapir i forberedelsen til at støtte sig op ad. Jeg har aldrig set nogen, eller overvejet det selv, have computeren fremme til en eksamination. Er det ikke bare at overføre de relevante noter du eventuelt har på computeren ned på et papir? Men ellers vil jeg råde dig til at skrive til din lærer.

Korzika
Gæst

« Svar #2922: 18 Jun 2012, 18:21 »

Jeg var oppe i dag, og kan sige, at man godt måtte tage sin computer med ind til eksaminationen. Jeg tog selv min computer med, men lærerne gav mig det råd, at det ville have været et plus, hvis jeg skrev mine svar til spørgsmålene på de papirer, der lå inde i forberedelseslokale t. De sagde jeg var lidt for "afhængig" af min computer.

Den eksamensform, som jeg oppe i, går ud på, at man får oplyst 10-15 emner fra pensum samt 3 spørgsmål til hvert emne, 7-14 dage før selve eksaminationen. Til eksaminationen trækker man så et af de emner samt nogle ubekendte bilag relateret til det givne emne. Så skal der naturligvis svares på de 3 spørgsmål og bilagsmaterialet, hvor bilagsmaterialet er dét, der vægter højest.

« Seneste Redigering: 18 Jun 2012, 18:26 af Korzika » Logged

SC30
Landsholdsspiller

« Svar #2923: 18 Jun 2012, 19:43 »

Så skal jeg op til oldtidskundskab. Hele min klasse har fået 00, 02, 4 og i bedste tilfælde 7. Jeg er så fucked. Vender naturligvis tilbage med nederlaget imorgen, selvom jeg faktisk føler mig fornuftigt forberedt i forhold til andre eksaminer.

SC30
Landsholdsspiller

« Svar #2924: 19 Jun 2012, 13:25 »

Så skal jeg op til oldtidskundskab. Hele min klasse har fået 00, 02, 4 og i bedste tilfælde 7. Jeg er så fucked. Vender naturligvis tilbage med nederlaget imorgen, selvom jeg faktisk føler mig fornuftigt forberedt i forhold til andre eksaminer.

Falder i søvn halv 5 grundet en fucked døgnrytme og en pæn omgang adrenalin. Trækker et uddrag af Euripides' Andromache (nummer 13, mere om det) og et par skulpturer, en fra arkaisk tid og en fra nyklassicismen. Er pænt nervøs derinde, men får sagt det, som jeg skal og vist, at jeg har forståelse for de forskellige krige og de andre værker, som jeg vi har læst - perpektiverede til Platons Symposions i og med den også er i dialogform (i hvert fald den vigtigste tale deri) og skrevet omtrent samme tidspunkt. Går pænt ud og venter og går mig en tur på gangen... jeg når halvvejs ned, før de kalder mig ind og peger på mit opgavenummer og siger, at det var til 13 på den gamle.

Jeg er lykkelig. Lykkelig, lykkelig, lykkelig  Opstemt  Opstemt

Sider: 1 ... 193 194 [195] 196 197 ... 222 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010