Præsentation: ”Les Bleus” kommer til de østlige lande med fornyet tro efter skandalen i Sydafrika i 2010. Laurent Blanc er den nye mand i spidsen efter den mystiske Raymond Domenech, som på forunderlig vis havde formået at holde jobbet efter EM 2008 som også endte som en skandale for franskmændene.
Blanc har dog skabt fornyet håb for det fodboldglade land. Man kom videre som 1’er i gruppe D, selvom man skulle op mod flere af de østeuropæiske lande som Bosnien, Rumænien, Hviderusland og Albanien. Blanc tør dog samtidig også satse på de unge kometer, som skal tegne fremtiden for de blå. Spillere som Benzema og Nasri har båret holdet frem, spillere som end ikke var udtaget til VM 2010 af den famøse Domenech.
Gruppe:Frankrig er havnet i gruppe D. Her skal de dyste mod England, Sverige og værtsnationen Ukraine. Alle tre hold der bestemt kan volde problemer for franskmændene. England siger sig selv. Et verdensklasse mandskab. Sverige er også et rigtig godt mandskab og en mand som Ibrahimovic kan sagtens volde problemer for det franske forsvar. Ukraine er på hjemmebane, hvilket selvfølgelig gør dem til en favoritdræber. Måske går det ud over Les Bleus.
Kampprogram: 11. juni 2012
19:00 UTC+3
Frankrig vs England
Kamp 7
Donbass Arena, Donetsk
15 June 2012
21:45 UTC+3
Ukraine vs Frankrig
Kamp 16
Donbass Arena, Donetsk
19. juni 2012
21:45 UTC+3
Sverige vs Frankrig
Kamp 24
Olympiske Stadion, Kiev
Truppen:Målmænd:
Hugo Lloris (Olympique Lyon)
Steve Mandanda (Olympique Marseille)
Cedric Carrasso (Girondins Bordeaux)
Forsvar:
Gael Clichy (Manchester City)
Patrice Evra (Manchester United)
Laurent Koscielny (Arsenal)
Philippe Mexes (AC Milan)
Adil Rami (Valencia)
Mathieu Debuchy (Lille)
Anthony Reveillere (Olympique Lyon)
Midtbane:
Yohan Cabaye (Newcastle United)
Florent Malouda (Chelsea)
Samir Nasri (Manchester City)
Alou Diarra (Olympique Marseille)
Yann Mvila (Stade Rennes)
Marvin Martin (Sochaux)
Blaise Matuidi (Paris St Germain)
Angreb:
Hatem Ben Arfa (Newcastle United)
Karim Benzema (Real Madrid)
Franck Ribery (Bayern München)
Olivier Giroud (Montpellier)
Jeremy Menez (Paris St Germain)
Mathieu Valbuena (Olympique Marseille)
Forventet opstilling: H. Lloris – A. Reveillere, A. Rami, L. Koscielny, G. Clichy – Y. Cabaye, Y. M’villa, F. Malouda – S. Nasri, F. Ribery – K. Benzema
Dette er egentlig mest taget ud fra kampen mod Serbien, hvor man må regne med, at Blanc stillede med nogenlunde stærkeste.
Profiler: Hugo Lloris: Jeg vil sige indenfor top 3 af verdens bedste målmand. Hans reflekser er helt umenneskelige og skal Frankrig have succes, jamen så skal Lloris have succes. Her snakker vi ikke bare om straffesparkskonkur
rence, men i det hele taget. Frankrig har ikke Europas bedste forsvar, men hvis det viser sig, at de har Europas bedste målmand, så kan de nå langt.
Samir Nasri: Jeg synes bestemt ikke han har været fantastisk for Manchester City i denne sæson, men det er nu han skal vise klassen. Han er en af disse unge håb for Frankrigs nye generation, men det er bestemt også ved at være på tide, at han viser det. Jeg tror dog også på ham og på sine bedste dage, der kan han vise sig at være forskellen på succes og fiasko.
Karim Benzema: Manden har haft en fantastisk sæson i Real Madrid. Han er knivskarp foran mål, men udover det, er han også en fantastisk fodboldspiller. Jeg mener mange undervurderer, hvor fantastisk han egentlig er, fordi Ronaldo tager spotlightet i Madrid, men jeg tror dette kan blive hans slutrunde, hvor han kan vise, at han er i den absolutte top af verdens angribere.
Forventninger: Forventningerne er som altid skyhøje i Frankrig. Der er dog samtidig langt større sympati for dette hold, da det består af unge spillere i forhold til æraen med Henry, Vieira og Gallas, hvor franskmændene blev vant til at vinde. Man forventer meget af holdet, men Blanc har også sikret sin egen position ved at udtale, at man altså først vil se topniveauet til VM 2014 i Brasilien.
Jeg tror dog vi skal holde rigtig godt øje med disse franskmænd. Der har ikke været alt den snak om dem som der plejer. I år handler det mest om Spanien og Tyskland som favoritter. Italien har taget alt opmærksomhed der ikke handler om fodbold. Noget Frankrig ellers påtog sig i Sydafrika. Men i år har de holdt sig i skindet. Deres offensiv er skræmmende og med lidt held, så tør jeg faktisk godt sætte penge på dem som endelig vinder.
SKREVET AF MICHAELK