home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 14:53:35 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23290
  1 Bruger, 431 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: queenofnoida
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen FM2009
| | | | |-+  Det sikre forsvar
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint
Forfatter Emne: Det sikre forsvar  (Læst 29376 gange)
Cesc
Gæst
 
Det sikre forsvar
« : 09 Maj 2009, 14:20 »


FØRSTE DEL I SERIEN -
CESC' TEORIER


Et sikkert forsvar kan alle have problemer med at få stablet på benene, men jeg har fået en teori til hvordan det skal gøres, før man får stabilitet i bagkæden. Et forsvar har lige så mange opgaver som en midtbane, da intet hold kan leve med kun at have en defensiv baglinje. At der pludselig kommer løbende en spiller med op og skaber forvirring hos modstanderen, kan ofte skabe plads til en medspiller, der kan få kuglen og rykke mod mål. Forsvarets primære opgave er dog at forsvare, og derfor er det der hvor fokussen ligger i denne teori.


’de tre forsvarsspillere.
Hvorfor skriver jeg mon De Tre Forsvarsspillere? Jo det er netop fordi du skal have en spiller der kan løbe med frem og skabe uorden i modstandernes system.  De fleste spiller med fire forsvarsspillere, og det samme skal man gøre i denne teori, dog skal kun tre af spillerne være ultra defensive.

De oplagte valg til en ’offensiv’ forsvarsspiller er en back, og derfor skal det også være en back som får dette prædikat. Men hvem skal vælges til den svære opgave? Ser du, det skal den back som du føler bedst offensiv og har mest at udrette fremad banen. I eksempelvis Manchester United falder valget let på den hurtige og aggressive Patrice Evra, da han er formidabel offensiv, mens den rutinerede og halvtunge Neville ikke har ret meget at udradere længere fremme på banen.

Tre af dine forsvarsspillere skal have en pil tilbage, mens din sidste, i dette tilfælde, Evra, ikke skal have nogen pile. Det betyder at han skal løbe frem engang i mellem, når muligheden byder sig og derved skabe uro hos modstanderen. De tre andre vil kun løbe med frem sjældent, og i Football Manager betyder sjældent, sjældent.

Hvis du virkelig er et tophold kan du måske skaffe gode resultater med to offensive backs, fx i Barcelona burde det være muligt at spille med en offensiv Abidal og Alves uden der kommer klumper i suppen. Dog skal du så håndtere at Puyol og Pique holder sig tilbage hele tiden, da du ellers bliver meget sårbar overfor modstandernes omstillingsspil.



’hvordan bliver de defensive?.
At gøre spillere defensive er ikke nogen stor opgave, og med få klik kan man få forsvaret til at synge. Først og fremmest har man valgt hvilke tre spillere der skal være defensive, hvorefter man stille og roligt begynder på at lave de defensive indstillinger. Hos de centrale forsvarsspillere kunne de se sådan ud:



Mens det hos den defensive back kunne se således ud:



Som sagt skal man føle sig frem i forhold til hvilket hold man er. Er man et storhold kan man godt gøre det en anelse mere offensivt hos den defensive back end på screenshottet og er man et dårligere hold skal man måske gøre ham endnu mere defensiv orienteret. Man kan skifte rundt med det fra kamp til kamp for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for ens spiller og hold.

’den offensive back.
Det offensive tiltag i forsvaret skal selvfølgelig været mere offensiv indstillet end resten af den bagerste kæde. Derfor skal han have andre indstillinger og på mit Juventus-hold kører han med disse:



Hvor offensiv han skal være afhænger meget af, hvem det er som spilleren er. I mit tilfælde er det den offensive Rafinha der med garanti kan opfylde de krav jeg har stillet ham med at stadig holde sig defensiv. Det er ikke totale offensive indstillinger som Rafinha har fået, for han skal stadig holde sig defensiv, da det er hans hovedsagelige opgave uanset hvad. Det er løbene fremad som giver ham og holdet en ekstra dimension, og når han løber med frem, skal det lykkes for holdet. Højrebacken på dit hold, kan blive din allervigtigste spiller!

Her handler det ikke om holdet, hvor god eller dårligt det er, disse indstillinger skal minimum være sådan eller mere offensive. At gøre ham mere defensiv, vil ødelægge de mange fremløb han kommer med.

’pointen.
Pointen med denne teori er, at du holder dig tæt defensiv, men stadigvæk har defensive spillere der kan skabe ting fremad. Det vigtigste for hele forsvaret er at holde sig defensive og stabiliseret, men får man ikke regelmæssige løb nedefra, bliver ens spil meget trivielt. Højrebacken får en meget stor betydning, selvom det kan være svært at se. Hans løb skaber usikkerhed hos modstanderen, og måske trækker han et par spillere ud af position med sine løb fremad banen.

Du får en bagkæde med stor sikkerhed, dog får du samtidig godter fremad banen fra de fire bagerste. Du skaber et godt balanceret hold med denne forsvarsteori, og jeg håber jeg kan bygge videre på hele konceptet når min teori om midtbanen kommer! Indtil videre må i nøjes med at få et sikkert forsvar.

’beviser fra denne teori.
- du må gerne komme med beviser, når du har forsøgt dig med teorien.
   ' ~ | ~ | ~ '

Juventus, 2008-09

Logged

Marchang
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #1: 09 Maj 2009, 14:24 »


Interessant teori cesc! beviset fejler hvert fald ikke noget. prøvet teorien med andre hold udover juve?

måske skulle jeg prøve med mit everton, synes de halter lidt i defensiven.
Logged

Maradona good; Pelé better; George Best

Green and Gold..

Cesc
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #2: 09 Maj 2009, 14:26 »

Interessant teori cesc! beviset fejler hvert fald ikke noget. prøvet teorien med andre hold udover juve?

måske skulle jeg prøve med mit everton, synes de halter lidt i defensiven.

Det har jeg, med Horsens, Leverkusen og CSKA Moscow. Har dog ikke de spil mere, så kan desværre ikke bevise det med screenshots. Men lukkede ikke ret mange mål ind, slet ikke i Moscow, hvor jeg virkelig havde skabt et stabilt forsvar med en ultra stærk Zhirkov til at være den offensive back.
Logged

Cesc
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #3: 09 Maj 2009, 14:41 »

Nu har jeg lige postet en masse af mine gamle gemmer, så vil lige fortælle at denne guide er splinterny og lige blevet færdiggjort for en halv time siden.

Bare sådan I ved, at den er topmoderne. Hehe..
Logged

Marchang
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #4: 09 Maj 2009, 14:41 »

Okay lyder da meget godt. har du så prøvet med forskellige taktikker med forsvarskæden, eller har det været samme taktik til alle holdene?
Logged

Maradona good; Pelé better; George Best

Green and Gold..

Cesc
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #5: 09 Maj 2009, 14:43 »

Okay lyder da meget godt. har du så prøvet med forskellige taktikker med forsvarskæden, eller har det været samme taktik til alle holdene?

Af hvad jeg lige kan huske, så har det faktisk været den samme. I Horsens mener jeg dog at have gjort min defensive back en anelse mere defensiv, da jeg følte han var lidt for offensiv i forhold til det pres jeg ville få. Min bagkæde satte jeg også langt tilbage, inde under overordnede indstillinger - da jeg skulle være ultra sikker med Horsens, og spille kontra fodbold.
Logged

bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #6: 09 Maj 2009, 14:47 »

Det lyder da rigtigt fornuftigt, men er vi ikke enige om, at det kræver en god offenssiv at klare sig mod til tider meget defensive hold ? Peace

Jeg spiller selv pt med Santon og Mathieu som backs:





Hvem af disse to vil i mene, at jeg bør bruge som den offensive back ? Rullende Øjne
« Seneste Redigering: 09 Maj 2009, 14:55 af bøvle » Logged

Ben92
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #7: 09 Maj 2009, 14:49 »

Lyder spændende Cesc. Jeg afprøver det i mit nystartet Celta spil. Kommer med resultater når sæsonen er spillet. Smiley

Bøvle: Jeg ville personligt bruge Santon som den offensive. Smiley
Logged

Cesc
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #8: 09 Maj 2009, 14:54 »

Det lyder da rigtigt fornuftigt, men er vi ikke enige om, at det kræver en god offenssiv at klare sig mod til tider meget defensive hold ? Peace

Jeg spiller selv pt med Santon og Mathieu som backs:





Hvem af disse to vil i mene, at jeg bør bruge som den offensive back ? Rullende Øjne

Jeg vil ligesom Ben92 bruge Santon, da han har flere defensive mangler end Mathieu, og samtidig er stærkere offensiv, plus hurtigere og virker mere bevægelig.
Logged

ManUtd83
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #9: 09 Maj 2009, 14:55 »

Hos Juventus har nøglen til et stabilt forsvar for mig været: Balancen mellem skærme af og defensiv linje, en meget defensiv midtbane lige foran forsvarskæden og ganske enkelt kvalitetsspillere (Buffon, Chiellini, Sissoko osv.).
Logged


bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #10: 09 Maj 2009, 14:56 »

super, tak for svarene. Har ham også selv, men blev lige lidt i tvivl. Men tak for bekræftelsen  Peace
Logged

Enevoldsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #11: 09 Maj 2009, 15:13 »

kommer der også en guide om hvordan man får en god midtbane?
Logged


Barca-boy
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #12: 09 Maj 2009, 15:20 »

Fantastisk Cesc. Gang på gang laver du en gennemført og god guide. Godt arbejde! Glæder mig til at høre mere. Smiley
Logged


Inferno
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #13: 09 Maj 2009, 15:22 »

Sorry, mate. Men jeg kan sgu ikke forstå, hvordan du får tid til at lave denne guide. Det er ikke lang tid siden, du prædikede om hvor lidt tid du havde, og hvor meget livet udenfor skærmen fylder. Jeg synes sgu, du skal lade være med, at holde sidens brugere for nar på den måde...
Logged

Cesc
Gæst
 
Sv: Det sikre forsvar
« Svar #14: 09 Maj 2009, 15:25 »

kommer der også en guide om hvordan man får en god midtbane?

Det er det, der gør. Jeg arbejder på højtryk en dag inden længe, måske om en uge eller sådan noget!

Teorien er der allerede, men at få dem ud på papir er noget andet. Kan godt tage lidt tid, for det skal jo lyde enkelt og forklares til punkt og prikke.

Fantastisk Cesc. Gang på gang laver du en gennemført og god guide. Godt arbejde! Glæder mig til at høre mere. Smiley

Det var da smigrende skrevet! Tusinde tak Barca-boy! Er glad for du kan lide min gang på siden - det sætter jeg meget pris på.

Sorry, mate. Men jeg kan sgu ikke forstå, hvordan du får tid til at lave denne guide. Det er ikke lang tid siden, du prædikede om hvor lidt tid du havde, og hvor meget livet udenfor skærmen fylder. Jeg synes sgu, du skal lade være med, at holde sidens brugere for nar på den måde...

Få tid til det? En lørdag hvor man er småsyg og kun venter på fodbolden senere på dagen, er det så forkert at hjælpe sidens brugere med en teori jeg har? Kan man ikke have dage, hvor man trænger til at være lidt alene og stene?

Men altså Frederik, tag det med mig på MSN. Du behøver snakke om mit liv udenfor skærmen, og slet ikke i en seriøs tråd? Forstår jeg slet ikke at du disker frem med, men nok bare mig...
Logged

Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010