Stuttgart, sæson 08/09:Inden jeg fik skrevet under med Stuttgart så kunne Bestyrelse Formand, Erwin Staudt, fortælle mig at klubben var i stor økonomisk krise, noget de meget gerne så jeg rettede op på. Stuttgart skylder 395millioner væk, de er udbetalt i 2024, der betales 2,75 mill om månenden.
Jeg fik tilgæld en del penge til at forstærke holdet, hvor meget det præsic var kan jeg desværre ikke huske. Jeg havde haft kendskab til holdet i 7-8 kampe og jeg vidste præsic nogen steder hvor jeg skulle handle. En plads som højre back var det ene problem, Markus Babbel var blevet for gammel og der skulle nye yngre kræfter. Her blev CSKA Moskva spilleren, Odiah købt. 34 millioner Dkr blev han hentet for.
Den tidligere træner havde i forvejen skrevet under med Emile Mpenza på en free transfer, så det var lidt bredde til angrebet.
Jeg fik hentet Joe Cole i Chelsea og i Real Madrid var Guti lånt ud og her udnyttede jeg at hans kontrakt var udløbet efter sæson. Så 2 rutineret spillere jeg fik der. Da jeg synes midtbane var tynd besat fik jeg også hentet Ryan Giggs i Man Utd og Dieter Hamann i Liverpool. Begge skulle bruges som backup. Giggs var gjort til spillende træner.
Centerforsvaret så heller ikke alt for godt ud Delpierre, Hofland og Stranzl var de 3 eneste. Og kun de 2 første har rigtig det der skal til for at spille fast på første holdet. Desværre gad Delpierre ikke at forlænge kontrakten, det var nok efter en meget dårlig sæson for holdet. Så der mistede jeg en god forsvarspiller der bare røg på free. Til gengæld fik jeg hentet Tomas Hübschmann for omkring 42 millioner af Wigan. 20 i makering, 18 i takling og 17 i hovedspil skulle nok gøre gravn i forsvaret.
Zickovic er en ganske fornuftig spiller, men er efterhånden blevet så gammel at han kun kan bruges som backup spiller, derfor hentede jeg en fra spanien, Sergio er navnet. Han starter på Real Madrids B hold, Betis hentede ham efter 2 sæsonen men slog ikke rigtig til det. Han røg ned på deres B hold og da hans kontrakt var udløbet fik jeg ham på en free transfer.
Så status indtil videre: Mpenza. Hamann, Giggs, Cole, Odiah, Guti, Hübschmann, Sergio.
Jeg havde også set et andet svagt punkt på Stuttgart holdet, nemlig målmanden, her var Langer og Benaglio nemlig dem der skulle slås om det. Her valgte jeg altså at skille mig af med sidste nævnte, til dortmund, og istedet købte jeg 32årige Peter Enckelman af Hertha Berlin for 1,2 mill. En rutineret målmand som jeg nok skal få gavn af.
Det blev også til 2 danske ungdomspillere, Claus From fra Brøndby blev hentet, han er angriber og Claus Jacobsen, en ung defensiv midtbane spiller. Han blev hentet i en spansk klub, Sabadell, for 4 millioner dkr.
Jeg synes jeg fik hentet et par ganske fornuftige spillere, men selvfølgelig røg der også nogen ud:
Marco Streller, en Schweiz landsholdspiller som allerede blev hentet til Stuttgart i den første sæson fra FC Basel. Indkøbet til 23 mill blev en flop og han gik gratis til Nürnberg.
Tommy Bechmann, den danske fløjspiller havde jeg ikke rigtig plads til. Han røg til Bochum for 67,5mill. Sjovt nok købte Bochum ham fra Esbjerg for 12mill, solgte ham videre til Stuttgart inden jeg kom og nu køber de ham tilbage.
Stephan Kanu Famewo, en angriber fra Nigeria. Startede i Stuttgart, men er slet ikke god nok. Røg til Crailsheim på en free.
Mathieu Delpierre, ham har jeg været inde på. Han valgte at skrive under med Istres.
Emanuel Centurion, en Argentinsk venstre kant spiller. En ganske fornuftigt spiller, greb dog aldrig chancen slut i sæsonen da jeg trådte til. Skiftede til Numancia, der sparede jeg også hans løn.
Sæsonen gik igang og jeg fik en rigtig god start med 3 sejr:
Stuttgart - Aachen 2-0 (Jarolim og Mpenza)
Stuttgart - Mainz 3-0 (Jarolim2 og Kuranyi)
Bochum - Stuttgart 0-3 (Pienaar2 og Kuranyi)
En sejr i Pokalen blev det også til på 4-0.
Som i nok har fundet ud af så er Kevin Kuranyi overraskende stadigvæk i Stuttgart og det er jeg utrolig glad for. For nu af kalder jeg ham Kevin K.
SS af en holdopstilling mod Mainz.
Bayern Munchen er jo helt klar favorit til at vinde mesterskabet og jeg havde også min problemer med dem i den første kamp, i 4 runde skulle jeg møde dem på Allianz-Arena, deres hjemmebane.
Det blev til en 3-1 sejr til Bayern, Podolski scorede 2 af deres og Guti fik scoret for Stuttgart.
Derefter blev det til et skuffende nederlag i pokalen, tabte 1-0 til Wuppertal!!! Meget meget skuffende.
Spillerne havde lagt nederlag bag sig og kom ind i en rigtig god sejrstime på 6 sejre i træk.
Schalke(3-2), Nürnberg(3-0), Ahlen(2-0), Leverkusen(3-1), HSV(3-0), Werder Bremen(1-0)
Bielefeld har et godt hold hvor bla Lebohang Mokoena er deres storestjerne, de stoppede min flotte sejrsrække med en 2-0 sejr over mig.
Der var 6 kampe tilbage inden en lille Juleferie og inden transfer vinduet igen åbnede i Januar 2009. Det blev lidt til en blandet fornøjelse:
1860 Munchen - Stuttgart 2-2
Stuttgart - Dortmund 1-0
Fc Køln - Stuttgart 2-2
Stuttgart - Kaiserslautern 1-1
Stuttgart - Bochum 2-1
Frankfurt - Stuttgart 0-2
Jeg må sige at alt ialt så var efteråret faktisk rigtig godt, var med i toppen og det kunne ligne en top 3 placering som kunne sikre mig Champions League. Det var mit mål for også at sikre klubben mere økonomisk.
Transfer vinduet var igen åbnet og jeg skulle på marked efter en DC og en midtbanespiller. Guti var okey, men kunne godt tænke mig en lidt bedre på pladsen. Havde også overvejret at sætte Joe Cole derned også Berger på venstre kanten. Denis Berger er fra Østrig og er AMLC, har gode indlæg og god teknik. Har spillet hele sin karriere i Stuttgart, så det er en mand jeg meget gerne vil beholde, 26 år er han.
Forresten havde jeg lige glemt at fortælle det her:
Pressemeddelse, 6-7.2008:Efter fyringen af Morten Olsen den 29/6.2008 så har DBU valgt at ansætte Brian Lindahl som dansk landstræner. Efter et skuffende EM, hvor vi kun endte som nr 3 i gruppen og dermed røg ud så var vi parate til at skifte stil. Vi har været glade for Morten Olsen der siden 1999 har været dansk landstræner.
Danmarks krav til Brian Lindahl er meget enkel, vi skal til VM og det betyder vi skal vinde vores VM-Kvalifikation.
Gruppen i VM-kval er: Danmark, Ukraine, Makedonien, Tjekkiet og Albanien.
Brian Lindahl har denne kommentar:
"Jeg er utrolig stolt over at være træner for mit land. Jeg håber at kunne overskue både at være træner for Stuttgart og det danske landshold. Mange kender min spilletid, jeg vil spille det samme system med 2 kanter og 3 på den centrale midtbane hvor en af dem er mere offensiv.
Omkring gruppen vil jeg sige at det bliver meget tæt, Tjekkiet og Ukraine er 2 gode landshold. Det kraver ihvertfald at jeg skal vinde mine hjemmekampe!"
Omkring landsholdet vil jeg ikke skrive om træningskampe da de er ligegyldige.
Jeg er kom godt igang med gruppen og her efter 2 kampe inden nytår har jeg vundet med 3-1 hjemme over Makedonien og 2-0 ude over Albanien.
Kampen mod Makedonien:
Mere om landsholdet senere...
Brian Lindahl indkalder til pressemøde, den 3-1-2009:
Jeg vil gerne sige velkommen til det her pressemøde. Det handler om 2 spillerindkøb som ser meget spændende ud fremover. Jeg kender begge spillere meget godt, jeg har haft dem begge i CSKA Moskva og kender deres potenciele og deres menneskelige kvaliteter. Den første jeg vil sige velkommen til er Naldo.
Naldo kommer ind og sætter sig ved siden af Brian Lindahl og Balakov. Han får trøje nr 5.
Naldo:
Jeg er meget glad for at Brian Lindahl tror på mine evner, vi har et godt forhold da han også har været min træner i CSKA. Han hentede mig til CSKA i Januar måned og her 3 år efter er jeg sammen med ham igen, bare i tyskland, det er herligt. Jeg ser frem til at lære noget tysk og vise mit værd for Stuttgarts fans og ledere.
Naldo kostede 16 millioner. Hans kontrakt udløber den 30-6-2012.
Ind af døren kommer også en legendarisk spiller i russisk fodbold, nemlig Daniel Carvalho.
Brian Lindahl:
Min plan har heletiden været at hente Carvalho til klubben og endelig lykkes det. Vi kunne ikke blive enige med CSKA i sommers men nu er han endelig kommet for et beløb på 70millioner Dkr.
Planen med Carvalho er at han langsomt skal overtage den offensive midtbane plads, her tror jeg Guti kan lære ham meget med hans rutine. Guti er altså 32 år og har et par år tilbage i benene. Tror det passer godt med Guti som backup fra næste sæson og Carvalho fast. Han skal jo også lige lære lidt tysk først. Carvalho har fået trøje nr 11.
Samtidig vil jeg sige farvel og held og lykke til Christian Tiffert (AM R) der tog til Modena i Italien for 30 mill. Christian har været i klubben siden 2000 og han vil altid huskes her i Suttgart for hans loyalitet. Han fik ikke rigtig slået igennem på højre kantet hvor Pienaar er fast mand.
Tilbage til ligaen, der manglede 16 kampe så var min første sæson med Stuttgart færdig. Planen var klar, skulle i top3. Jeg synes det er et realistisk mål da der kun var kampe i ligaen og ikke internationalt. Jeg kan stortset spille med de samme 11 hvergang.
Jeg fik en god start med en sejr over Mainz med 3-1 på udebane, Kevin K og Weis scorede målene. Hverken Carvalho eller Naldo var med i denne kamp. Lidt skuffende fik jeg kun 1-1 ude mod Aachen, Kevin K stod for målet. Naldo fik sin debut kamp og blev kåret til MOM.
SS af kampen:
En vigtig kamp skulle spilles, hjemmekampen mod Bayern munchen. Desværre har Bayern en spiller ved navn Podolski og han scorede kampens eneste mål. Carvalho fik debut, 7, blev udskiftet efter 64minutter. Et ærgelig nederlag.
Endnu en vigtig kamp ventede, Schalke 04 på udebane. Carvalho med igen, jeg brugte altså også Carvalho lidt som venstre midtbane. Carvalho stod for en kasse og Kevin K for 2 i 3-1 i sejren.
Efter hans gode indsats mod Schalke var han igen i startopstillingen mod Nürnberg, her blev det igen til et mål i 3-2 sejren. Naldo var også med og fik 8.
Carvalho havde langsomt overtaget midtbanepladsen, 6 måneder før han skulle og i kampen mod Ahlen blev han kåret til MOM selvom jeg tabte med 2-1. Naldo stod for scoringen.
Hamburg blev sendt hjem med et nederlag på 5-0, en dejlig sejr efter et skidt nederlag. Carvalho blev skadet i kampen og udskiftet i det 49 minut, inden da havde han scoret 2 mål.
Heldigvis var Carvalho klar igen til næste kamp mod Leverkusen, ikke den bedste kamp for hans side men Jarolim og Mpenza gjor deres til 2-0 sejren.
Efter den kamp fik jeg spillet 2 kampe uafgjort med 2-2. Hjemme mod Bielefeld og ude mod Hertha Berlin. Efter et par tamme kampe for Carvalho blev han kåret til MOM mod Berlin.
Nederlag blev det til mod Dortmund på 3-1, men igen efter et nederlag kom holdet godt igen og gav Fc Køln en røvfuld på 5-1. 2 oplæg af Carvalho og 5 forskellige målscorer.
Vi var nu kommet ind i den afgørende fase, 3 kampe tilbage. Spændingen var i top i bundesligaen.
Bayern Munchen og Stuttgart have chance for at vinde mesterskabet. Werder Bremen var lige bagved på en 3 plads.
1) Stuttgart 66 point
2) Byaern 63 point
3) Bremen 56 point
7 point i de sidste 3 kampe var nok til et mesterskab, utroligt hvis jeg i min første sæson kunne få et mesterskab.
3 sidste runde:
En dårlig start på en fantastisk afslutning, skulle desværre til Werder Bremen og de slog mig med 2-0. Samtidig vandt Bayern med 4-0 og havde nu første pladsen på bedst målscorer.
2 sidste runde:
Bayern vandt igen deres kamp med 4-0 og jeg havde virkelig fået gummiben. Et nederlag til Kaiserslutern på 1-0, mesterskabet var tabt. Lars Iver Strand satte punktum for det.
Sidste runde:
En ligegyldig kamp, Bayern var 3 point foran og med bedre målscorer så kunne jeg ikke nå det. Bayern vandt med 3-0 og jeg skuffede hjemmepublikum med 0-0 hjemme mod Frankfurt. Til gengæld spillede Pienaar, Carvalho og Gentner til et flot 10 tal.
Stillingen af Bundesligaen 08/09:Overblik over nogen nye:
Daniel Carvalho 14, 4 mål, 3 oplæg,
gennemsnit: 8.00Naldo: 7(2), 1 mål, 0 oplæg,
gennemsnit: 7,67Guti: 22(4), 5 mål, 7 oplæg,
gennemsnit: 7,27Mpenza: 9(20), 7 mål, 2 oplæg.
gennemsnit: 7,14Mere følger....