Jeg er ret uenig
Mest i det med at ændre tallet man skal se på. Noget af det jeg hader ved FIFA er at man skal overskue en spillers egenskaber. Det er svært at få et klart overblik over spillerens egenskaber, når der står 72, 74, 77, 76 osv. Forskellen på dem er så lille, at det for mig er nemmere at læse det som 14, 14, 15, 15. Og det er for mig ikke en vanesag, for jeg har spillet FIFA siden 2002, og jeg synes stadig det er vildt uoverskueligt, og jeg elsker Football Managers præsentation.
Angående at tilføje korte og lange afleveringer, så kan jeg til dels være enig med dig, men så er vi pludselig også derude hvor jeg mener vi skal diskutere om vi skal have finishing splittet op i vristspark og inderside og om first touch skal splittes op i volleys og tæmninger. Det er helt sikkert relevant, men så får vi så mange egenskaber, at jeg synes det er for meget. Især fordi de her opsplitninger allerede er i spillet, de er bare skjult. Volleys er således en kombi af first touch og finishing, mens tæmninger mere rendyrket er styret af first touch. Desuden sparker forskellige angribere ikke så meget hårdere end hinanden, at vi behøver at skudstyrke som separat egenskab. Spillere der virkelig sparker som heste kan have egenskaben 'shoots with power', mens spillere som Jon Dahl da han var bedst ville have 'places shots', fordi han placerer dem blødt med indersiden. Så de ting du efterlyser er der allerede. Det er ikke relevant at have med, om Andreas Cornelius sparker en lille smule hårdere eller blødere end Makienok. Forskellen er så lille, at det ikke er dét der afgør om de scorer mange mål eller ej.
Så selvom jeg godt kan forstå din tankegang, så mener jeg ikke det er nødvendigt at ændre på spillet lige på dét punkt. Der synes jeg faktisk det fungerer rigtig godt. På grund af den kompleksitet spillets egenskaber har med hensyn til hvordan de arbejder sammen i koderne er alt det du søger allerede i spillet. Du kan bare ikke læse det direkte.
Det samme gælder faktisk også egenskabernes værdier. Spillet har måske værdier fra 1-200, men det bliver bare oversat til 1-20 i spillet, så du bedre kan overskue det. Og for at gøre det mere virkelighedstro. En talentspejder kan fx ikke se på en spiller om han har 93 eller 97 i afslutninger. Men han kan tydeligt se om han har 18 eller 20. Men hvis du så går ind og kigger på spillerens udvikling i træning, så vil du kunne se alle nuancerne. Så kan du se hvor tæt spilleren er på at stige fra 15 til 16 ved at se på grafen. På den måde har du allerede dit ønske om at se egenskaberne mere detaljeret opfyldt. Realismen går af, hvis du begynder at kunne se det endnu mere præcist. I hvert fald efter min mening.