APRIL 2008 Nu nærmer sæsonafslutningen sig for alvor og vi har chancen for at skabe et rigtig flot resultat, hvis vi kan vinde vores kampe, samtidig med at de andre tophold sætter lidt points til hist og pist.
Vi har også stadig mulig for europæisk succes, hvor vi i UEFA Cuppens kvartfinale skal op mod Atletico Madrid.
UEFA Cup – 1. kvartfinalekamp fra Ewood Park, Blackburn Blackburn – Atletico Madrid (SPA) 2-3 (2-1)
0-1 Luis Garcia (17)
1-1 Aaron Mokoena (31)
2-1 Matt Derbyshire (45+1)
2-2 Jose Antonio Reyes (47)
2-3 Thiago Motta (51)
MOM: Jose Antonio Reyes, Atletico (8)
Vi formår desværre ikke at holde vores gode stime i UEFA Cuppen. Atletico viser sig, at være en for stor mundfuld for os i dag. Vi er ellers foran ved pausen efter en rigtig flot 1. halvleg, men i de sidste 45 minutter kommer vi virkelig under pres og allerede efter sølle 6 minutter i 2. halvleg, har Atletico overtaget føringen og den holder tiden ud. Vi er normalvis gode på udebane i UEFA’en, men realistisk set, så er vores europæiske eventyr nok slut for denne gang.
Da jeg dagen efter læser om vores kamp i The Sun, kan jeg også læse, at Man U overveje en ny manager til den nye sæson, på trods af Uniteds suveræne sæson i Premier League. Det sjove er, at jeg står nævnt som et mulige træneremne, hvis Sir Alex stopper. Det er dog den hollandske succestræner Louis Van Gaal, der er favoritten til jobbet.
Shola scorede sine første Rovers mål i dag
32. kamp i Premier League fra Ewood Park, BlackburnBlackburn – Birmingham (12) 2-0 (1-0)
1-0 Shola Ameobi (18)
2-0 Shola Ameobi (76)
MOM: Shola Ameobi, Blackburn (8)
Vi vinder en sikker sejr over Birmingham og endelig viser Ameobi hans målnæse med 2 scoringer.
Han har haft det svært siden skiftet fra Newcastle, men jeg håber og tror på, at dagens scoringer bliver et vendepunkt for ham, da jeg er overbevist om, at han har kvaliteterne til, at kunne score rigtig mange mål for os i fremtiden.
UEFA Cup – 2. kamp i Anden Knockout Runde fra Vicente Calderon, Madrid Atletico Madrid (3) – Blackburn (2) 1-0 (0-0)
1-0 Ze Castro (73)
MOM: Brad Friedel, Blackburn (8)
Spillerne leverer en rigtig flot indsats i Madrid, men som ventet formår vi ikke at hente 2-3 nederlaget fra hjemmekampen
Vi taber kun 1-0 i dag, men kigger man på spil og chancer, er det kun fordi Friedel endnu en gang står en rigtig god kamp, at vi holder Atletico på en scoring. Jeg vælger at satse meget offensivt, da der efter en times spil stadig står 0-0, men den smule optimisme, jeg havde på det tidspunkt, bliver slettet efter Ze Castro’s scoring til 1-0.
Alt i alt er jeg dog mere end tilfreds med vores indsats i årets UEFA Cup turnering, hvor målet med at komme med i gruppespillet blev mere end indfriet.
Kasper spillede en stor kamp i dag
33. kamp i Premier League fra Madejski Stadium, ReadingReading (15) - Blackburn 2-3 (2-1)
1-0 Kevin Doyle (5)
2-0 Paul Scharner (30)
Rødt kort til Brynjar Gunnarsson, Reading (45)2-1 Kasper Lorentzen (45+2)
2-2 Benni McCarthy (72)
2-3 Paul Gallagher (78)
MOM: Kasper Lorentzen, Blackburn (8)
Jeg har snart ikke tal på alle de kampe, hvor vi kommer bagud med en eller to scoringer. Spillerne har i de fleste af disse kampe vist flot moral og sikret os enten uafgjort eller en sejr. Det samme sker i dag, vi er bagud 2-0 efter en halv time, men heldigvis bliver Gunnarsson udvist og Lorentzen scorer på det efterfølgende angreb, hvilket er startskuddet til vores comeback.
Jeg må erkende, at vi er meget heldige i dag og var Reading ikke blevet reduceret til 10 mand, så tror jeg ikke på, at vi havde vendt kampen.
"Chippen" udlignede
i de døende sekunder
34. kamp i Premier League fra Ewood Park, BlackburnBlackburn – Bolton (15) 2-2 (1-0)
1-0 Shola Ameobi (42)
1-1 Nicolas Anelka (52)
2-1 Rque Santa Cruz (58)
2-2 Christian Wilhelmsson (90+3)
MOM: Nicolas Anelka, Bolton (8)
Vi styrer kampen mod vores rivaler fra Bolton i dag, men det lykkedes alligevel den lynhurtige svenske landsholdsspiller Christian Wilhelmsson at udligne vores 2-1 føring i det absolut sidste minut, så vi kun får det ene point i dag.
Som sagt er vi spilstyrende i dagens opgør og da Santa Cruz scorer til 2-1 umiddelbart efter Anelka’s udligning er jeg sikker på, at vi tager de tre point. Desværre skulle det ikke gå sådan og det er ekstra ærgerligt, når stillingen er så tæt i toppen, så skal alle kampe på hjemmebane vindes.
35. kamp i Premier League fra Ewood Park, BlackburnBlackburn – Derby (19) 1-0 (1-0)
1-0 Steven Reid (43)
MOM: Stephen Bywater, Derby (8)
Efter det irriterende pointtab mod Bolton, tager vi alle 3 points mod Derby, der får svært ved, at overleve i Premier League efter nederlaget til os i dag. Det skal dog siges, at de med lidt held godt kunne have snydt os ligesom Bolton gjorde det.
Det er ærgerligt, at vi ikke formår at lukke kampen noget tidligere, da vi også i dag mod The Rams styrer spillet, samt skabe nogle store chancer som vi desværre ikke formår at omsætte i scoringer.
Vi har nu Sunderland, West Ham og Chelsea tilbage, kan vi vinde disse tre kampe, så sikrer vi os som minimum bronzemedaljer.
Benni scorede sit 22. sæsonmål
mod Sunderland
36. kamp i Premier League fra The Stadium of Light, SunderlandSunderland (17) - Blackburn 0-2 (0-1)
0-1 Benni McCarthy (6)
0-2 Kasper Lorentzen (90+2)
MOM: Kasper Lorentzen, Blackburn (8)
Vi vinder den første af de sidste tre kampe uden problemer på udebane mod Sunderland.
Lorentzen viser sig igen fra sin allerbedste side og er uden tvivl, det bedste indkøb jeg har gjort i min første sæson som Rovers manager. McCarthy, der har været vores bedste spiller i sæsonen sammen med Friedel, sørger for det første mål allerede i kampens start.
Nu venter der to hjemmekampe, som kommer til at bestemme om vi vinder metal i denne sæson.
MAJ 2008Efter Kasper Lorentzens flotte præstationer i Premier League gennem hele april måned, er han fuldt fortjent blevet kåret til månedens spiller af The Football Association. I hans tre kampe i april har han en gennemsnitskarakter på 7,66 og han har scoret to mål og er to gange blevet kåret til Man of the Match.
Han vinder prisen foran Tottenhams Aaron Lennon på andenpladsen og Shane Long fra Reading på tredjepladsen.
Det er ikke kun Lorenzen der bliver hædret, jeg modtager også prisen som månedens bedste manager efter, vi er gået ubesejret gennem vores 5 kampe i april måneden mod Birmingham (2-0), Reading (3-2), Bolton (2-2), Derby (1-0) og Sunderland (2-0).
Samtidig er finalisterne til årets europæiske finaler også blevet fundet. I Champions League finalen mødes Chelsea og Inter, mens Palermo og Bayern mødes i UEFA Cup finale. Palermo slog vores banemænd fra Atletico i semifinalen.
37. kamp i Premier League fra Ewood Park, BlackburnBlackburn – West Ham (11) 1-0 (1-0)
1-0 Lucien Aubey (2)
MOM: Lucien Aubey, Blackburn (8)
For tredje kamp i træk vinder vi og for tredje kamp i træk holder vi også nullet.
West Ham er et stærkt hold, som egentlig er bedre end deres placering, hvilket vi får flere prøver på, men Thomas Sørensen og vores forsvarsspillere gør det rigtig godt og vi er nu kun en sejr fra at hente medaljer.
Den sidste kamp mod Chelsea bliver afgørende for, hvem vinder bronzemedaljerne i denne sæson, da United for længst har vundet mesterskabet og Arsenal med deres fremragende målregnskab ikke kan hentes i den sidste kamp.
Vi kan selv afgøre vores skæbne
SWP spolerede
vores medaljedrømme
38. kamp i Premier League fra Ewood Park, BlackburnBlackburn – Chelsea (4) 0-1 (0-1)
0-1 Shaun Wright-Philips (1)
MOM: Thomas Sørensen, Blackburn (8)
Jeg fastholder samme elleve i startopstillingen som mod West Ham, men vi formår slet ikke at ligge det samme pres på Chelsea, som vi gjorde på The Hammers. Det bliver heller ikke nemmere af, at SWP på kampens første angreb løber ned og scorer, hvilket betyder, at Chelsea for alvor kan spille kampen som de gerne vil, afventende og med gode muligheder for kontraangreb.
Thomas Sørensen i vores mål gør ellers alt hvad han kan for at holde os inde i kampen, men vi komme kun til ganske får chancer, som vi ikke får udnyttet.
Vi ender som nummer 4 i ligaen, hvilket betyder 190.000.000 kr. ind på klubkontoen, men det betyder nok også, at muligheden for at kvalificere os til Champions League er gået tabt, da det åbenbart kun er top 3 fra Premier League, der kvalificerer sig til Champions League.
Slutstilling i Premier League 2007/2008