Når BIF marcherer ud i Europa...
Hvad sker der så? Det spørgsmål kunne vi stille os selv efter vi tog imod Salzburg hjemme på Brøndby stadion. Her blev det til en 4-1 sejr hvor Madsen og Lorentzen hver stod for et mål mens at Ericsson kunne sætte to ind på kontoen. Vi gik dermed i gruppespillet med en samlet sejr på 7-3, og vi var overraskende nok også det eneste hold videre i Europa efter både FCK og AaB var røget ud.
Efter den store kamp mod Salzburg skulle den virkelige styrke-prøve stå da vi på hjemmebane tod imod FCK - En kamp der ville bestemme om vi skulle lægge os klart i front i SAS-Ligaen eller om FCK skulle have en chance for at følge med. Der var fuldt hus på Brøndby stadion, hvilket også var klart - Hvis vi skulle sende et signal om at vi ville være med i toppen var det nu, og derfor skulle der også fuld opbakning til drengene. Det var da også en flot tifo som de løb ind til da en jæger klædt ud i Brøndby-tøj skød en FCK-løve med teksten "Løvejagten er gået ind" skrevet nedenunder. Lidt gammeldags, men stadig noget der har plads i et Brøndby hjerte.
Kampen blev sparket igang og det var fra start os der sad på kampen hvorimod at FCK satsede på kontrachancer til hurtige Aílton og Nordstrand. Vi kom dog foran 1-0 efter 8 minutter på mål af Ericsson der med et ryk uden foran feltet spillede sig selv fri og kunne sætte bolden op i det lange hjørne, smuk detalje og smukt mål!
FCK virkede pressede efter målet og forsøgte gang på gang med lange, høje bolde der prellede af på vores forsvar, og i det 39. minut kunne stadion igen juble da Mikael Antonsson scorede selvmål - Vi var foran 2-0!
FCK nåede dog at reducere ved Allbäck, men mere blev det ikke til og vi kunne med tilfredse miner se os rykke fra i toppen.
Det blev også tid til at finde vores modstandere i gruppespillet i UEFA-Cuppen, og de blev som følgende:
Tottenham
Feyenoord
Shaktar Donetsk
Korona Kielce
- Dermed en meget svær gruppe hvor jeg skal slå Korona og Shaktar, mens jeg skal håbe på uafgjort mod Feyenoord, mod Tottenham levner jeg os ingen chance...
BIF 0-0 FCN SAS-Liga
AaB 1-4 BIF Madsen (1) - Ericsson (1) - Duncan (1) - Demba (1) SAS-Liga
VB 0-0 BIFBIF 4-0 Lyngby Jensen (1) - Duncan (1) - Madsen (1) - Williams (1) SAS-Liga
Tottenham 5-0 BIF UEFA-Cup
EfB 1-3 BIF Ericsson (1) - Duncan (1) - Madsen (1) SAS-Liga
SønderjyskE 1-2 BIF Duncan (1) - Madsen (1) - Landspokal
En ting jeg er meget imponeret over, er drengenes evne til at komme tilbage fra et så forsmædeligt nederlag i England til bare at komme tilbage til Danmark og fortsætte som om intet var hændt. Vi lå fortsat nummer et på trods af et par uafgjorte resultater og vi kom videre i Landspokalen ved at besejre SønderjyskE for derefter at trække FCN på udebane - Deja Vu?
Yderligere to landskampe var blevet spillet hvor Danmark på hjemmebane i første omgang spillede 2-2 mod Spanien og så vandt 1-0 over Letland - De lå nu kun 1 point bag Sverige der dog havde spillet en kamp mere!
Royal League rykkede også nærmere og det blev tid til at trække grupperne i dette års udgave, og her blev modstanderne for os: FCK, AIK Stokholm og Ham Kam - En gruppe jeg regner med at gå videre fra med det hold vi har fået bakset sammen nu!
Efter kampen mod SønderjyskE havde jeg også en glædelig nyhed til alle Brøndby fans. Det var lykkedes mig at forhandle en kontrakt på plads med det polske angrebs talent Dawid Janczyk der skifter fra sin norske klub Lyn, her til vinter. Han nåede at spille i Lyn i en sæson.
BIF 0-2 Feyenoord UEFA-Cup
VFF 0-1 BIF Mourad (1) SAS-Liga
Ham Kam 0-2 BIF Lorentzen (1) - Millán (1) Royal League
Landsholdet:
DK 1-3 Brasilien
Nordirland 2-0 DKDK 3-0 IslandEt 0-2 nederlag mod Feyenoord var rent ufortjent da vi sad på det meste af spillet og skabte de fleste chancer, så derfor var jeg meget ærgelig efter kampen, men kunne trods alt konstatere at med 2 sejre og de rette faktorer kunne vi stadig kvalificere os til knockout runderne.
Udover det fik vi en rigtig god start på Royal League hvor jeg havde valgt at hive talenterne Nicolás Millán og Joel Goldstein op for at prøve kræfter med første holdet. Begge drenge imponerede rigtig meget, og især Millán der krediterede med et mål.
Desværre kunne vores hjemlige succes ikke overspejles på Danmark. Efter at have tabt til Brasilien i en venskabs kamp røg de helt ned mod Nordirland, men på trods af en sejr over Island kvalificerede de sig ikke til EM og for anden gang i træk skulle vi se en slutrunde uden Danerne.
Med SAS-Ligaen på vinterpause var der nu Royal League, UEFA-Cup og en række venskabs kampe at se frem til. Den første af disse var i UEFA-Cuppen mod Korona Kielce hvor der var comeback til Tobias Mikkelsen. Det krediterede han med at først presse modstanderen til at score selvmål, score et mål selv, for så til sidst at lægge op til Duncan's mål inden han blev udskiftet. Kampen endte 4-1 til os, det sidste mål blev sat ind af Madsen.
FCK 2-0 BIF Royal League
BIF 3-1 AIK Goldstein (1) - Dorsin (1) - Williams (1) Royal League
Podbeskidze 2-4 BIF Fangzhuo (1) - Madsen (1) - Mourad (1) - Demba (1) Venskabskamp
Vech 0-4 BIF Nilsson (1) - Selvmål (1) - Williams (2)
Så blev det endelig tid til den sidste kamp i UEFA-Cuppen, en kamp der skulle vindes med to mål over Shaktar for at vi skulle gå videre, og med hjemmebane fordel var det ikke helt urealistisk. Kampen blev da også styret af os fra start af og da vi efter 15 minutter kom foran på mål af Duncan ville jublen næsten ingen ende tage på Brøndby stadion. Der blev dog læagt en dæmper på glæderne 15 minutter senere da Vorebey fra en skarp vinkel kunne sende bolden ind bag Stephan til slutresultatet 1-1. Dermed går vi ikke videre i år, men vi har trods alt bevist at vi hører til i Europa.
I starten af December måned som vi er inde i var der selvfølgelig også uddeling af prisen som årets spiller i verden:
1. Fernando Torres - Liverpool FC
2. Nicolas Anelka - Lyon
3. Didier Drogba - Chelsea FC