home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 941 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Det politiske / Etiske forum
0 Brugere og 3 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 5 Udprint
Forfatter Emne: Det politiske / Etiske forum  (Læst 12820 gange)
gehyden_bab
Førsteholdsspiller

Sv: Det politiske / Etiske forum
« Svar #30: 14 Dec 2006, 20:14 »

gehyden_bab - Så vil jeg lige hurtigt venden den om. Hvis du ikke kan bevise, at alle midler til afrika går til dem, der har brug for dem, så vil jeg kalde din påstand for løgn;-)

Ovenstående er naturligvis ment som en velment provokation, som viser hvor svært det er, at diskuterer ting, hvor man ikke har den fornødne viden til, at diskussionen kan blive saglig og frugtbar for begge parter. Uanset, hvor gode intentioner man har, så vil en sådan diskussion hutigt udvikle sig til en krig på ord; og på hvad man "tror" man ved, og dermed bliver diskussionen totalt uinteressant.

Heh - du har naturligvis ret :-)

Dog vil jeg påpege at phoenix's noget mere alvorlige påstand om, at pengene kun går til krigsliderlige diktatorer stadig står ubevist. Og selvfølgelig tæller det ikke som noget argument, men jeg mener at kunne ærindre fra geografitimerne i år, at det går bedre og bedre med at få placeret ulandsbistanden de rette steder. Men det kan jeg jo ikke bevise, så der modsagde jeg mig selv igen :-)

mvh,
mathias

gehyden_bab
Førsteholdsspiller

« Svar #31: 14 Dec 2006, 20:19 »

Når du hjælper et menneske på fode igen, mener man at vedkommende får den hjælp, personen skal bruge, før vedkommende selv kan køre det igen.....

Did that make sense?

Ja, forholdvis. Det er bare lettere sagt end gjort. Desuden hjælper man langt flere vitalt gennem ulandsbistanden. Her er det også lettere at definere problemerne såsom sult, manglende medicin, rent drikkevand og så videre. Det forholder sig lidt anderledes med hjemløse, så forslaget om at flytte de mange millioner over på at redde forholdvis få hjemløse virker stadig lidt ugennemtænkt :-)

Desuden savner jeg stadig bevis for din påstand om at ulandsbistandspenge ne går til de onde, onde diktatorer i Afrika.

mvh,
mathias

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #32: 14 Dec 2006, 20:26 »

De fleste af de større hjælpeorganisatione r, som f.eks. Røde Kors. øremærker pengene til f.eks. nogle projekter for renere drikkebrønde, eller hjælp til byggelse af kloaker osv. og de øremærker pengene netop for at de ikke skal have i hænderne på dem der har magten og så ikke blive brugt til det rigtige formål .! nogen gange tager der også nogle medhjælpere med til landet og ser at pengene bliver brugt til det rigtige Smiley .. men selvfølgelig kan man ikke helt forhindre det ! der vil jo nok altid være nogen af pengene der forsvinder sporløst uden nogen ved hvor de er blevet af ..
Smiley

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #33: 14 Dec 2006, 20:51 »

Heh - du har naturligvis ret :-)

Dog vil jeg påpege at phoenix's noget mere alvorlige påstand om, at pengene kun går til krigsliderlige diktatorer stadig står ubevist. Og selvfølgelig tæller det ikke som noget argument, men jeg mener at kunne ærindre fra geografitimerne i år, at det går bedre og bedre med at få placeret ulandsbistanden de rette steder. Men det kan jeg jo ikke bevise, så der modsagde jeg mig selv igen :-)

mvh,
mathias

:-) Jeg er glad for, at du er enig, og phoenix`s påstand kommer til at stå ubevist i meget lang tid.

Du har ret i din påstand, for den nuværende regering har krævet større kontrol med og dukomentation for, at de midler staten yder i ulandsbistand også går til dem bistanden var tiltænkt, og ikke til våben, korruption osv. Men man er vist naiv, hvis man tror, at i det mindste en del af bistanden ikke går derhen, hvor den ikke er tiltænkt.
Regeringen var for nogle år siden oppe at markere overfor Kenyas regering(så vidt jeg husker), som ville have kontrol med de danske midler ydet til et projekt til bygning af skoler i Kenya. Regeringen i Kenya fik mere eller mindre et "our way or the highway" ultimatum, og de gav da også efter.
Eksemplet viser tydligt, at ulandsbistand er en eftertraget indtægt blandt magthavere i visse afrikanske lande, men heldigvis er den danske politik på området, at vi selv vil have kontrol med, hvordan og til hvem bistanden ydes, netop for at yde bistand til dem, som den er tiltænkt.

vesperGT
Manager

« Svar #34: 14 Dec 2006, 21:06 »

De fleste af de større hjælpeorganisatione r, som f.eks. Røde Kors. øremærker pengene til f.eks. nogle projekter for renere drikkebrønde, eller hjælp til byggelse af kloaker osv. og de øremærker pengene netop for at de ikke skal have i hænderne på dem der har magten og så ikke blive brugt til det rigtige formål .! nogen gange tager der også nogle medhjælpere med til landet og ser at pengene bliver brugt til det rigtige Smiley .. men selvfølgelig kan man ikke helt forhindre det ! der vil jo nok altid være nogen af pengene der forsvinder sporløst uden nogen ved hvor de er blevet af ..
Smiley

Okay, måske er det bare mig der er en gnaven gammel (crazy) mand og overdriver........ Det her ser ikke godt ud.......

Men stadigvæk, jeg er overbevist om at "alle" de penge der bliver samlet ind, ikke "bare" går til afrika.......

OG de der nødhjælpsorganisati oner; det er organiseret tiggeri, når de stemmer dørklokker..... Hvis de lod være med det, ville de jo stadig få penge, jeg hader når de kommer og ringer på Sur

Hvis jeg vil give penge, går jeg på posthuset, tager et girokort og indbetaler penge

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #35: 14 Dec 2006, 21:15 »

Okay, måske er det bare mig der er en gnaven gammel (crazy) mand og overdriver........ Det her ser ikke godt ud.......

Men stadigvæk, jeg er overbevist om at "alle" de penge der bliver samlet ind, ikke "bare" går til afrika.......

OG de der nødhjælpsorganisati oner; det er organiseret tiggeri, når de stemmer dørklokker..... Hvis de lod være med det, ville de jo stadig få penge, jeg hader når de kommer og ringer på Sur

Hvis jeg vil give penge, går jeg på posthuset, tager et girokort og indbetaler penge
Jeg er fuldstædig enig med dig i at det ikke er alle pengene der går til det rigtige formål Smiley .. jeg hader virkelig ogs det der, men nogen gange kan jeg da godt gi lidt, når jeg er alene hjemme, men det er mest hvis det er røde kors . Smiley ..

SLEORT
Landsholdsspiller

« Svar #36: 14 Dec 2006, 22:52 »

Nå, skal vi lige få drejet diskussionen ind på det med gensplejsning og -terapi, og deraf handicappede og ønskebørn.

Jeg har selv en ven der har muskelsvind. Han bliver snart 19, og jeg mødte ham, da jeg skulle på bustur til fodbold, som så blev aflyst, men han skulle så derover alligevel, og jeg tog med... Han har også muskelsvind, og jeg tror han er rimelig hårdt ramt af det. Ikke desto mindre bor han 300 km hjemmefra, på IT-college i Grenå (bor normalt i Køge), og har masser af livskvalitet. Vi er begge kæmpestore Brøndbyfans, og i denne sæson har han været inde og se intet mindre end omkring 80% af alle kampene. Han får en masse tilskud, og derfor har han 4 hjælpere og en bil. Det gør at han f.eks. kan tage til Frankfurt, for at støtte Danmarks Stolthed, og at han weekend efter weekend tager til sjælland, for at sidde på handicapafsnittet på Vilfort Park. Det synes jeg mildest talt er imponerende. At han kan have en fremtid foran sig, med uddannelse, arbejde og fritid er fantastisk!

Det skal vi være glade for, for prøv at sætte ham i samme situation, bare i et land som Rumænien eller endnu værre, Somalia. Her ville han blive anset for at være åndsvag (hans hoved fejler absolut intet!), blive udstødt af samfundet, og komme til at stirre ind i en væg.

Da jeg så skulle have en lillebror, for et par år siden, og min mor var sidst i 30'erne, besluttede vi at vi ville få undersøgt om barnet var handicappet, og i så fald, ville vi have abort. Det var min lillebror dog heldigvis ikke. Grunden til at vi ville undersøge det, var at jeg i forvejen havde 2 søskende, og begge mine forældre arbejdede minimum 37 timer om ugen, ligesom vi også har et stort hus, og en enddog meget stor have, som alt sammen skal passes.

Tænk på hvis vi bare havde taget hvad der var kommet, og vi så havde fået en grøntsag, som kun kunne mumle, var spastisk lammet, og konstant havde 1 km2 savlplet på maven! Så skulle staten for det første af med mange penge om året. Dernæst skulle én af mine forældre sige sit job op, og samtidig ville vores liv blive et helvede, ligesom min handicappede brors liv, ville have været et helvede. I sådan en situation mener jeg ikke man på nogen måde kan bebrejde beslutningen om at få abort. Jeg mener ikke man tager liv, men derimod redder liv, ved at vælge abort, i denne situation. Så siger jeg altså bare FUCK etik og moral!

Men at min gode fodboldven er blevet født, er jeg enormt glad for. Her har man nemlig ikke en grøntsag, men et menneske der kan tænke helt normale tanker, og faktisk leve stort set på lige fod med vi andre. Som du, donut17, nok også har, har min ven en fuldautomatisk psykokørestol, som kan hoppe, danse og spille petanque... Sådan næsten da... I hans situation, har man muligheden for at give ham et anstændigt liv, men derfor forstår jeg stadig de familier der ville fravælge barnet. Jeg er uenig med dem der mener at et foster er et liv. Det tænker ikke, ser ikke, og har ikke noget rigtigt liv. Derfor har jeg al respekt for dem som fravælger at få et barn, grundet et handicap. Mange er bare ikke klare til det, og så vil det være synd for alle parter, at få barnet!

ZhotLog
Gæst

« Svar #37: 14 Dec 2006, 23:28 »

Nå, skal vi lige få drejet diskussionen ind på det med gensplejsning og -terapi, og deraf handicappede og ønskebørn.

Jeg har selv en ven der har muskelsvind. Han bliver snart 19, og jeg mødte ham, da jeg skulle på bustur til fodbold, som så blev aflyst, men han skulle så derover alligevel, og jeg tog med... Han har også muskelsvind, og jeg tror han er rimelig hårdt ramt af det. Ikke desto mindre bor han 300 km hjemmefra, på IT-college i Grenå (bor normalt i Køge), og har masser af livskvalitet. Vi er begge kæmpestore Brøndbyfans, og i denne sæson har han været inde og se intet mindre end omkring 80% af alle kampene. Han får en masse tilskud, og derfor har han 4 hjælpere og en bil. Det gør at han f.eks. kan tage til Frankfurt, for at støtte Danmarks Stolthed, og at han weekend efter weekend tager til sjælland, for at sidde på handicapafsnittet på Vilfort Park. Det synes jeg mildest talt er imponerende. At han kan have en fremtid foran sig, med uddannelse, arbejde og fritid er fantastisk!

Det skal vi være glade for, for prøv at sætte ham i samme situation, bare i et land som Rumænien eller endnu værre, Somalia. Her ville han blive anset for at være åndsvag (hans hoved fejler absolut intet!), blive udstødt af samfundet, og komme til at stirre ind i en væg.

Da jeg så skulle have en lillebror, for et par år siden, og min mor var sidst i 30'erne, besluttede vi at vi ville få undersøgt om barnet var handicappet, og i så fald, ville vi have abort. Det var min lillebror dog heldigvis ikke. Grunden til at vi ville undersøge det, var at jeg i forvejen havde 2 søskende, og begge mine forældre arbejdede minimum 37 timer om ugen, ligesom vi også har et stort hus, og en enddog meget stor have, som alt sammen skal passes.

Tænk på hvis vi bare havde taget hvad der var kommet, og vi så havde fået en grøntsag, som kun kunne mumle, var spastisk lammet, og konstant havde 1 km2 savlplet på maven! Så skulle staten for det første af med mange penge om året. Dernæst skulle én af mine forældre sige sit job op, og samtidig ville vores liv blive et helvede, ligesom min handicappede brors liv, ville have været et helvede. I sådan en situation mener jeg ikke man på nogen måde kan bebrejde beslutningen om at få abort. Jeg mener ikke man tager liv, men derimod redder liv, ved at vælge abort, i denne situation. Så siger jeg altså bare FUCK etik og moral!

Men at min gode fodboldven er blevet født, er jeg enormt glad for. Her har man nemlig ikke en grøntsag, men et menneske der kan tænke helt normale tanker, og faktisk leve stort set på lige fod med vi andre. Som du, donut17, nok også har, har min ven en fuldautomatisk psykokørestol, som kan hoppe, danse og spille petanque... Sådan næsten da... I hans situation, har man muligheden for at give ham et anstændigt liv, men derfor forstår jeg stadig de familier der ville fravælge barnet. Jeg er uenig med dem der mener at et foster er et liv. Det tænker ikke, ser ikke, og har ikke noget rigtigt liv. Derfor har jeg al respekt for dem som fravælger at få et barn, grundet et handicap. Mange er bare ikke klare til det, og så vil det være synd for alle parter, at få barnet!
Fremragende indlæg, jeg tror faktisk ikke jeg kunne være mere enig! Thumbs Up

donut17
Ynglingespiller

« Svar #38: 15 Dec 2006, 01:13 »

din ven skulle vel ikke hedde anders b??
« Seneste Redigering: 15 Dec 2006, 02:30 af donut17 » Logged

Succes is temporary - loyalty is forever

Forza FCK

SLEORT
Landsholdsspiller

« Svar #39: 15 Dec 2006, 07:09 »

din ven skulle vel ikke hedde anders b??
Det kan jeg desværre ikke prale med. Jeg vil ikke lige sige hans navn her. Ikke fordi jeg tror han har noget imod det, men bare for en sikkerhedsskyld.

Så nej. Han hedder ikke Anders B.

vesperGT
Manager

« Svar #40: 15 Dec 2006, 07:48 »

Knaldhamrende godt indlæg.......

Men mht. det markerede: I Rumænien ville de bare lade ham passe sig selv, indtil han døde, mens de i Somalia bare ville stene drengen/pigen indtil døden.......

Nogle af de der u-lande (minus Rumænien, er de ikk et i-land Huh) der bliver det set som alt andet end mennesker, og derfor denne skæbne..... Men dem der gør det, skulle selv udsættes for det, så de kan se, hvad det er de gør...... ticked off

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #41: 15 Dec 2006, 13:56 »

Ja, jeg er godt nok ogs enig i at det var et godt indlæg !!
Jeg er ogs enig med dig i at hvis det er en person som ikke kan snakke, eller ikke kan noget, og forældrene vil have svært ved at få tid til de andre børn også, så vil det være bedst at få en abort .. for så ville drengen/pigen nok ikke få et så godt liv, men i de tilfælde som din fodbold ven og donut17's sys jeg ikke man bare ska tage abort .. for de kan jo sagtens få et godt liv .. det er noget andet hvis de slet ikke kan snakke eller noget som helts .. det er jeg enig i Smiley ..
Altså det kommer an på i hvilken grad barnet er handicappet om man ska tage abort .. !

donut17
Ynglingespiller

« Svar #42: 15 Dec 2006, 15:53 »

Det kan jeg desværre ikke prale med. Jeg vil ikke lige sige hans navn her. Ikke fordi jeg tror han har noget imod det, men bare for en sikkerhedsskyld.

Så nej. Han hedder ikke Anders B.
kan du ikke skrive det i en personlig besked til mig, der er en chance for at jeg kender ham

Forza FCK

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #43: 15 Dec 2006, 16:16 »

Er der nogen der har noget at kommentere til det her, yderligere spørgsmål ? .. ellers kan vi gå videre til et nyt emne, hvis der er nogen der har et Smiley .. og hvis nogen har noget til det gamle går vi jo bare tilbage til det igen Smiley

donut17
Ynglingespiller

« Svar #44: 15 Dec 2006, 16:52 »

nyt emne!

Forza FCK

Sider: 1 2 [3] 4 5 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010