home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 1153 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Det politiske / Etiske forum
0 Brugere og 9 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: Det politiske / Etiske forum  (Læst 12813 gange)
ZaZZal
Reserveholdsspiller

Det politiske / Etiske forum
« : 14 Dec 2006, 15:16 »

Nu ska vi have en super god debat igang, og det ska være med gode kommentarer og meninger ikke sådan nogle små kommentare som "enig" f.eks. vi ska ha en tråd igang der kan have chancer for at blive månedens tråd  Wink

Emnet er som overskriften siger, alle politiske eller etiske debat emner .. Smiley
Jeg vil starte med kloning og gensplejsning .. Jeg mener selv at når vi kommer til kloning af mennesker er vi i hvert fald gået for langt, så vil nazisterne kunne få deres verden med en verden af kun en slags .. hvilket jo vil være fuldstændig "sindsygt".. vi kan jo gøre så man kan undgå at få, hvad de kalder forkerte børn og det mener jeg er en syg tanke .. der er jo på en måde racediskremition (stav?) de handicappede der måske ikke kommer til verdens så ville jo ikke mærke noget til det .. men de handicappede der er i verden nu må da føle sig totalt uønsket, når man kan finde på at sige at man ikke vil ha et handicappet barn. Jeg ved godt det kan være hårdt, men alligevel ! Jeg håber ikke at der er så mange der vil benytte sig af det da jeg mener det er forkert .. man kan ikke bare sige at det barn vil jeg ikke ha og det barn vil jeg gerne have .. det bliver snart som at vælge legetøj ! jeg kan godt til en hvis grad gå med til gensplejsning af planter, men ikke mere .. jeg mener også at selvom det kan hjælpe os mennesker så er det ikk helt i orden at bruge forsøgsdyr og så give dem gener til en sygdom så man kan prøve forsøg af på dem .. selvom det kan hjælpe os !!

Men hvad jeg jeres mening ? har i et spørgsmål også kommer i selvfølgelig bare med det, jo flere desto bedre, men vi skal selvfølgelig gerne have diskuteret dem sådan at man ikke bare kommer med et nyt emne lige efter et andet uden at kommentere det Smiley

jeg håber på en god tråd for alle Smiley og det skal selvfølgelig som der altid er herinde være en god tone og ikke svine folk til fordi de måske har en anden mening Smiley

SLEORT
Landsholdsspiller

Sv: Det politiske / Etiske forum
« Svar #1: 14 Dec 2006, 15:32 »

Fantastisk med en tråd til de lidt mere dybsindige emner!

Jeg har for få uger siden, lavet i en fremlæggelse af Gensplejsning og Genterapi. Og det er faktisk vigtigt at forstå dem begge. Gensplejsning er som du selv skriver, at tage et gen fra en plante, og sætte det over i f.eks. en kartoffel, for at gøre dennes egenskaber bedre. F.eks. holdbarheden. Genterapi er noget andet. Princippet er det samme. Her handler det bare om at kurere syge mennesker. Et godt eksempel er folk uden et immunforsvar. Disse er nødt til at leve i en plasticboks, da de ellers vil dø, med det samme de får en forkølelse. Hvis man tager et tov som eksempel, klipper man det dårlige stykke af tovet af, her det ubrugelige immunforsvar, og erstatter det med et funktionelt.

Denne form for genmodificering mener jeg man i fremtiden bør satse på. Det handler bare om at køre løbet under kontrollerede forhold. Ellers kan det, som du siger, ende med en ny nazistisk styret verden.

Gensplejsning kan jeg godt se fordelene i, og man kan da også spørge sig selv om, hvad der er galt i at gøre en kartoffel holdbar i længere tid? Det er der som sådan heller ikke noget galt i, men hvad så når 90% af vores madvarer er GMO'et og vi om 30 år finder ud af at det fremkalder kræft, eller en anden dødelig sygdom, som måske udvikler sig ud i fremtiden, af netop vores unaturlige modificeringer?

Derfor har jeg det sådan, at man skal leve med at grøntsagerne er naturligt skabt, og så måske bare give den 10'er ekstra... 

Tribute
Reserveholdsspiller

« Svar #2: 14 Dec 2006, 15:37 »

jeg har en ven der blev slået ned og banket af politiet fordi han er mørk... i alt sin enkelhed fordi vi var i byen og han mødte to piger han kendte og besluttede at moone dem... problemet var at at to politibetjente kom rundt om hjørnet idet han trak bukserne ned... de blev skide sure og beegyndte spille op til ham og kaldte ham Homokarl og bøsse... min ven kan ikke holde kæft og sagde at de skulle lukke røven... de gik fuldstændig amok og lade ham ned og råbte altmuligt til ham som perker og lortefjæs... mens de bankede ham,,, bagefter førte de ham i detention,,, hvor jeg ikke ved hvad der skete for han vil ikke tale om det... men jeg mener at politiet stinker... også fordi mange afdem jeg har mødt er så skide arrogante.... jeg mener man skal straffe politi folk som de straffer os... altså hvis de slår uden grund må vi også slå dem de punk motherfuckers.... FUCK THE POLICE

BOYKOT EA GAMES!

SLEORT
Landsholdsspiller

« Svar #3: 14 Dec 2006, 15:46 »

Forstår dig godt, og det er da synd for din ven, men skal vi ikke få debatteret emnerne igennem, for vi begynder på noget nyt?

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #4: 14 Dec 2006, 16:11 »

Fantastisk med en tråd til de lidt mere dybsindige emner!

Jeg har for få uger siden, lavet i en fremlæggelse af Gensplejsning og Genterapi. Og det er faktisk vigtigt at forstå dem begge. Gensplejsning er som du selv skriver, at tage et gen fra en plante, og sætte det over i f.eks. en kartoffel, for at gøre dennes egenskaber bedre. F.eks. holdbarheden. Genterapi er noget andet. Princippet er det samme. Her handler det bare om at kurere syge mennesker. Et godt eksempel er folk uden et immunforsvar. Disse er nødt til at leve i en plasticboks, da de ellers vil dø, med det samme de får en forkølelse. Hvis man tager et tov som eksempel, klipper man det dårlige stykke af tovet af, her det ubrugelige immunforsvar, og erstatter det med et funktionelt.
Denne form for genmodificering mener jeg man i fremtiden bør satse på. Det handler bare om at køre løbet under kontrollerede forhold. Ellers kan det, som du siger, ende med en ny nazistisk styret verden.

Gensplejsning kan jeg godt se fordelene i, og man kan da også spørge sig selv om, hvad der er galt i at gøre en kartoffel holdbar i længere tid? Det er der som sådan heller ikke noget galt i, men hvad så når 90% af vores madvarer er GMO'et og vi om 30 år finder ud af at det fremkalder kræft, eller en anden dødelig sygdom, som måske udvikler sig ud i fremtiden, af netop vores unaturlige modificeringer?

Derfor har jeg det sådan, at man skal leve med at grøntsagerne er naturligt skabt, og så måske bare give den 10'er ekstra... 
Det har jeg lige fået en side med spørgsmål om, og jeg vidste enli ikk helt hvad det var Wink men det har jeg jo så lige fundet ud af Smiley Jeg er enli ogs enig i at det er godt med genterapi når det kan hjælpe .. og jeg er enig i det med gensplejsning for det sku ikke undre mig at de finder ud af at det kan skabe en eller anden slem sygdom på et tidspunkt og så har mange mennesker spist af det .. ! jeg mener også at man ska købe de naturlige ting i stedet for noget der er skabt af gensplejsning, det kan jo som du ogs siger være det koster lidt ekstra, men jeg ville hellere betale det end om 10 år få at vide at man har fået en dødelig sygdom pga. at have spist gensplejset vare .. !

United-styrer
Gæst

« Svar #5: 14 Dec 2006, 16:38 »

Mht. gensplejsning af planter, så er jeg enig i, at man sagtens kunne forestille sig, at sådan noget kunne fremkalde kræft. Jeg er ikke klar over, om det er bevist eller modbevist, men indtil da bør man i hvert fald ikke benytte det.

Jeg er også enig i, at man ikke umiddelbart bør sørge for, at folks handicappede barn ikke fødes, men der i stedet kommer et normalt, men i visse tilfælde synes jeg alligevel, at man kan gøre undtagelser. For det kan til tider være så alvorligt, at det ikke er et liv, der er værd at leve for den handicappede, og i disse tilfælde mener jeg, at det vil være bedst for begge parter, hvis man benytter gensplejsning.

Jeg er dybt uenig, når det gælder forsøgsdyr. Forestil dig bare, at man kunne kurere kræft på den måde, så mener jeg sgu, at det er de 50-100 mus værd ;-) Altså, ærligt talt, det ville være så usandsynligt mange liv, der kunne reddes, hvis man rent faktisk havde held til at kurere kræft.

vesperGT
Manager

« Svar #6: 14 Dec 2006, 16:55 »

Jeg synes det er latterligt:

Nu har nogle danskere opfundet en vaccine der kan forebygge kræft i livmoderen, og så vil staten ikke gøre det gratis for piger/unge kvinder at få den vaccine......

DET ER KUN TIL FORDEL FOR LANDET SOM HELHED, HVIS DE FÅR DEN GRATIS!!!

Tvivler på at den bliver billig, så mange ville have råd til den...

Så regering: SKAM JER ticked off

-KNM-
Manager

« Svar #7: 14 Dec 2006, 17:01 »

Selvfølgelig er det til fordel for landet som helhed. Det er til fordel for landet så snart den første har fået den. Det er klart at der vil være kvinder, der ikke har råd til at få den, men hvis den bliver så dyr, så er det jo heller ikke billigt for staten at betale.
Desuden synes jeg ikke at et argument som "tvivler på at den bliver billig, så mange ville have råd til den" kan bruges til noget.

Soccerpop
Gæst

« Svar #8: 14 Dec 2006, 17:12 »

Jeg synes det er latterligt:

Nu har nogle danskere opfundet en vaccine der kan forebygge kræft i livmoderen, og så vil staten ikke gøre det gratis for piger/unge kvinder at få den vaccine......

DET ER KUN TIL FORDEL FOR LANDET SOM HELHED, HVIS DE FÅR DEN GRATIS!!!

Tvivler på at den bliver billig, så mange ville have råd til den...

Så regering: SKAM JER ticked off

Jeg kan kun se to grund til at staten ikke vil støtte den vaccine er at den ikke er 100% sikker eller optimal.
Den anden grund er at der måske ikke er nok der får den slags kræft til at det kan betale sig at for Regeringen at finansiere den, hvis den ikke er 100% optimal.

vesperGT
Manager

« Svar #9: 14 Dec 2006, 17:32 »

Jeg kan kun se to grund til at staten ikke vil støtte den vaccine er at den ikke er 100% sikker eller optimal.
Den anden grund er at der måske ikke er nok der får den slags kræft til at det kan betale sig at for Regeringen at finansiere den, hvis den ikke er 100% optimal.

Den kan heller ikke helbrede kvinder der har livmoderhalskræft, men den kan ifølge diverse nyhedsmedier forebygge det hos andre......

Men om ikke andet, synes jeg stadig regeringen i det mindste skulle tilbyde den gratis (og så alligevel, vi betaler jo skat Hævet Øjenbryn) til kvinder der gerne vil have den......

United-styrer
Gæst

« Svar #10: 14 Dec 2006, 17:36 »

Jeg tror næppe, det kan lade sig gøre bare at forære sådan en væk. Der bliver brugt enorme mængder ressourcer og penge under skabelsen af sådanne miksturer, og disse betaler danskerne skat af. Det er enorme summer, vi snakker, hvis alle danske kvinder skulle have sådan en vaccine. Det er jo noget andet, hvis man har det, og der er en behandlingsmetode. Her kan vi heldigvis stadig modtage behandling gratis, men skulle man bare forære sådan en vaccine til alle af hunkøn, så ville det betyde, at vores skat røg i vejret. Så enten skal kvinderne selv betale deres vaccine, eller også skal alle deltage i betalingen gennem skatten.

vesperGT
Manager

« Svar #11: 14 Dec 2006, 17:37 »

Jeg tror næppe, det kan lade sig gøre bare at forære sådan en væk. Der bliver brugt enorme mængder ressourcer og penge under skabelsen af sådanne miksturer, og disse betaler danskerne skat af. Det er enorme summer, vi snakker, hvis alle danske kvinder skulle have sådan en vaccine. Det er jo noget andet, hvis man har det, og der er en behandlingsmetode. Her kan vi heldigvis stadig modtage behandling gratis, men skulle man bare forære sådan en vaccine til alle af hunkøn, så ville det betyde, at vores skat røg i vejret. Så enten skal kvinderne selv betale deres vaccine, eller også skal alle deltage i betalingen gennem skatten.

Gør vi ikke det i forvejen?

United-styrer
Gæst

« Svar #12: 14 Dec 2006, 17:38 »

Gør vi ikke det i forvejen?

Det gør vi da, men sådan en vaccine ville jo kun bidrage til, at skatten blev endnu højere.

vesperGT
Manager

« Svar #13: 14 Dec 2006, 17:49 »

Det gør vi da, men sådan en vaccine ville jo kun bidrage til, at skatten blev endnu højere.

Så synes jeg ligeså godt at man midlertidigt kunne sløjfe ulandsbistanden, og få de hjemløse herhjemme (dem der ikke selv har valgt det) på fode igen, inden man kigger ud over grænserne......

I det hele taget få kigget alt det der skat igennem for at se, hvor meget der går til hvad, og hvor meget der "bare" forsvinder.....

donut17
Ynglingespiller

« Svar #14: 14 Dec 2006, 17:53 »

Mht. gensplejsning af planter, så er jeg enig i, at man sagtens kunne forestille sig, at sådan noget kunne fremkalde kræft. Jeg er ikke klar over, om det er bevist eller modbevist, men indtil da bør man i hvert fald ikke benytte det.

Jeg er også enig i, at man ikke umiddelbart bør sørge for, at folks handicappede barn ikke fødes, men der i stedet kommer et normalt, men i visse tilfælde synes jeg alligevel, at man kan gøre undtagelser. For det kan til tider være så alvorligt, at det ikke er et liv, der er værd at leve for den handicappede, og i disse tilfælde mener jeg, at det vil være bedst for begge parter, hvis man benytter gensplejsning.
Jeg er dybt uenig, når det gælder forsøgsdyr. Forestil dig bare, at man kunne kurere kræft på den måde, så mener jeg sgu, at det er de 50-100 mus værd ;-) Altså, ærligt talt, det ville være så usandsynligt mange liv, der kunne reddes, hvis man rent faktisk havde held til at kurere kræft.

Det med fed = nu ligger landet sådan, at jeg selv er handicappet, så derfor vil jeg lige komme med mit synspunkt : problemet opstår der hvor man skal definere om individet vel få et værdigt liv eller ej, for det kommer helt an på individuelle kriterier for hvad der er et værdigt liv. jeg kan jo tage udgangspunkt i mig selv, jeg sidder i kørestol og er afhængig af denne, men hovedet fejler ikke noget. selvom jeg er forhindret i mange ting, så mener jeg selv at jeg har et godt liv. og nu til noget interresant: jeg har snakket meget med mine forældre om dette emne, og fundet ud af at hvis de havde vidst at deres barn(mig) ville have muskelsvind, så havde de nok valgt ikke at få mig, af den simple årsag at de var unge og bange for at de ikke magtede opgaven. siden hen er mine forældre dog utroligt glade for at de ikke havde den mulighed dengang. jeg kender en del famillier med samme scenarie, dog har deres børn værre handicaps end mig. jeg har også set det modsatte, nemlig at forældrene ikke magtede det og måtte sende barnet væk på institution.. jeg synes ikke man skal rode med børn før de er gamle nok til selv at bede om at blive helbredt(det er selvfølgelig osse en vurdering sag hvornår man er gammel nok, men det mener jeg man er ret tidligt). er man i en siuation hvor barnet vil lide af en sygdom der gør denne ude af stand til at kommunikere eller forstå, så mener jeg man bør gøre alt for, at helbrede barnet hurtigst muligt.

Jeg håber i kan bruge mit indlæg og har i spørgsmål så spørger i bare

Succes is temporary - loyalty is forever

Forza FCK

Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010