Amerikansk talent til København
Mandag d. 14/8-2006I dag præsenterede F.C. København deres seneste indkøb:
17'årige Nik Besagno skifter til hovedstads holdet fra amerikanske Salt Lake. Den unge amerikaner kan spiller på den defensive midtbane, samt i centerforsvaret. Det forventes at Nik Besagno har kostet 1,2 mio kroner.
-
Jeg er glad for at skifte til København, da jeg her får mulighed for at spille fodbold på et højere niveau. Dog regner jeg med at jeg skal spille på andenholdet i starten, sagde den unge amerikaner.
-
Jeg ser en stor fremtid i Nik. Han har ved tidligere lejligheder, blandt andet ungdoms turneringer for USA, vist at han er et kæmpe talent, som kan komme rigtig langt hvis bare han virkelig brænder for det. Det har lydt sådan, de gange jeg har snakket med ham, sagde Nicklas Lyhne Johansen, cheftræner i F.C. København.
F.C. København lejer nordmand
Torsdag d. 17/8-2006I dag lejede F.C. København Tromsø's unge angriber Vegard Braathan, 19 år, for resten af sæson. I følge aftalen har F.C. København mulighed for at købe angriberen på et hvert tidspunkt i løbet af aftalen, for omkring 2 mio.
-
For os er det en udvidet mulighed for at se Vegard af, han virker som en dygtig spiller, der ved hvad han vil. I første omgang vil han spille med andenholdet, men træner på fuldtid med førsteholdet, sagde sportsdirektør Carsten V. Jensen.
Islandsk back til Byens Hold
Fredag d. 18/8-2006I dag blev der endnu engang præsenteret ny spiller i F.C. København. I dag var det den 20'årige islandske venstreback, Gunnar Thor Gunnarsson der er hentet til klubben. Gunnar Thor Gunnarsson kommer fra svenske Hammarby IF, og trods sine blot 20 år spiller han rutineret. Hammarby har fået omkring 7 mio kroner for den unge back.
-
F.C. København er uden tvivl Nordens største og mest ambitiøse klub, og jeg ser det som et stort skulderklap, at de ønsker mig på holdet. Samtidig er jeg glad for at komme til en klub med så mange flere fans end hvad jeg er vant til fra Fram (ISL) og Hammarby. Det vil være med til at jeg vil gøre mit bedste hver gang jeg får chancen, lød det fra hovedpersonen.
-
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det næste trin for Gunnar bliver det islandske A-landshold. Han er virkelig en spiller i stor fremgang og jeg regner med det vil forsætte her i klubben, sagde en glad cheftræner, Nicklas Lyhne Johansen.
Samtidig har F.C. København hentet den 17'årige venstreback, Christian Møller hos rivaler fra Brøndby. Christian Møller har kostet cirka 100.000 kroner.
Superligaen mod Vejle BK
Søndag d. 20/8-2006
0-1 L. Qvist , 1'
0-2 L. Qvist , 32'
L. Qvist skadet , 39'
1-2 U. Balling , 43'
1-3 M. Pode , 46'
1-4 M. Pode , 49'
1-5 A. Hutchinson , 62'
1-6 K. Hæstad , 66'Da F.C. København før dagens kamp, kun ligger nummer 4 i ligaen, er det en kamp de kan og skal vinde. Kun førstepladsen tæller:
Målmand: Jesper Christiansen
Forsvar: Lars Jacobsen - Michael Gravgaard - Verdan Corluka - Oscar Wendt
Midtbane: Bjørn Helge Riise - Kristoffer Hæstad (defensiv) - Atiba Hutchinson (Offensiv) - Jesper Grønkjær
Angreb: Marcus Allbäck - Lasse Qvist
Bænk: Wang Dalei , Michael Silberbauer , Nikolaj Hansen , Tobias Linderoth , Martin Bergvold , Fredrik Berglund , Marcus Pode
Skadet: Wesley Sonck , Gunnar Thor Gunnarsson , Brede Hangeland
Dommer Anders Hermansen havde dårlig nok sat kampen igang, før Lasse Qvist knalder bolden op i hjørnet af Vejles mål, efter bare 13 sekunder, 1-0. Det er også Lasse Qvist der sætter sidste fod på et flot F.C.K.-opspil, hvor Atiba Hutchinson spiller Lasse Qvist helt fri foran mål. Efter 39 minutter lander Lasse Qvist uheldigt efter en tackling fra Thomas Christensen, og må udgå med en skade, han blev afløst af Marcus Pode. Kort efter koster en forsvarsfejl af Oscar Wendt et mål, da Vejles Ulrik Balling opfanger en fejlaflevering og sikkert scorer til 1-2.
Som i første halvleg starter gæsterne fra København som lyn og torden, da Marcus Pode fyrer et landskud afsted efter blot 24 sekunder, 3-1. Samme Marcus Pode scorer 4 minutter efter, efter at være blevet spillet fri i feltet. En halvtime før spil sender Marcus Pode et bananskud af sted, som Theis Rasmussen kun lige får fingerspidserne på, Atiba Hutchinson fanger reposten, og gør det til 5-1. Få minutter efter ligger Oscar Wendt bolden til rette for Kristoffer Hæstad, der fra kanten af feltet gør det til 6-1.
F.C. København vinder en utrolig 6-1 sejr over Vejle, der kun i meget korte periode kunne følge med københavnerne.
Midtbanespillere fra København til Rosenborg
Mandag d. 21/8-2006Fra dags dato er Hjalte Bo Nørregaard ikke længere spiller i F.C. København, i stedet har han søgt nye græsgange i norske Rosenborg.
Hjalte Bo Nørregaard som blev hentet kort for ansættelsen af Nicklas Lyhne Johansen, var ikke tænkt som en del af trænerens fremtidige planer for klubben, og blev derfor solgt igen.
Det samme gælder Razak Pimpong, der følger med Hjalte Bo Nørregaard til Oslo. Razak Pimpong har dog fået en kamp på førsteholdet, en kamp han også scorede i.
F.C. København skulle eftersigne fået godt 25 mio kroner for de to spillere.
Champions League mod Ajax Amsterdam
Onsdag d. 23/8-2006
0-1 M. Pode , 49'
0-2 M. Allbäck , 50'
1-2 C. Supusepa , 84'F.C. København var rejst til Amsterdam med selvtilliden iorden. Det var ikke mere en tre dage siden at de havde slået Vejle med hele 6-1 i den hjemlige turnering. Men nu ventede Ajax Amsterdam, og efter 1-1 i Parken, skulle F.C. København frem og scorer mindst et mål og helst får en sejr:
Målmand: Jesper Christiansen
Forsvar: Lars Jacobsen - Michael Gravgaard - Verdan Corluka - Oscar Wendt
Midtbane: Bjørn Helge Riise - Tobias Linderoth (defensiv) - Lebohang Mokoena (Offensiv) - Jesper Grønkjær
Angreb: Marcus Allbäck - Marcus Pode
Bænk: Wang Dalei , Michael Silberbauer , Nikolaj Hansen , Kristoffer Hæstad , Martin Bergvold , Fredrik Berglund , Atiba Hutchinson
Skadet: Wesley Sonck , Gunnar Thor Gunnarsson , Brede Hangeland , Lasse Qvist
Ajax kommer til kampens første chancer, men heldigt for et lettere presset københavner mandskab formår de ikke at scorer. Det samme kan man ikke sige om F.C. København, da de får deres første chance i overtiden af første halvleg, er Marcus Pode ikke lang tid om at sparke Tobias Linderoths aflevering mellem benene på Dennis Gentenaar, 0-1.
5 minutter inden i anden halvleg får Marcus Allbäck de tilrejsende fans til at gå amok, da han vender en nærkamp med Ajax' forsvarskæmpe Jaap Stam, og med en flot skud sætter bolden nede i hjørnet af Ajax' mål, 2-0. Med en halvtime igen, bliver Lebohang Mokoena og Tobias Linderoth taget ud, og ind kommer Atiba Hutchinson og Kristoffer Hæstad. Kort efter den københavnske udskiftning er Klaas-Jan Huntelaar tæt på at sende Ajax tilbage i kampen, men Jesper Christiansen finder en flot fodredning frem. Med lidt under 10 minutter igen, får Ajax det mål de har kæmpet for, da Christian Supusepa samler et hjørnespark op på kanten af F.C. Københavns felt, og scorer til 1-2. Heldigvis for et hårdt kæmpende københavner-hold, får Ajax ikke scoret ydeligere og sentationen er i hus. F.C. København er i Champions League, fodbolds forjættede land.
Der er ingen tvivl om at F.C. København fortjener at komme i Champions League efter hvad de viste her i Amsterdam. De kom, så og sejrede.
Lodtræknings dag for F.C. København
Onsdag d. 23/8-2006I dag var der både lodtrækning i den danske Pokalturnering og til Champions League Gruppespil.
Først blev der trukket lod til den danske Pokalturnering, hvor F.C. København i tredje runde skal en tur til der nordjyske, for at spille mod Frederikshavn fI. Kampen bliver spillet onsdag den 20. september.
Frederikshavn hører til daglig til i midten af Danmarksserien.
I Champions League så det ikke helt lige så overkommeligt ud for de danske mestre. De er havnet i en svær Gruppe C med Arsenal, Roma og Benfica.
Arsenal FC:Nation: England (Premier League)
Træner: Arsène Wenger
Hjemmebane: Emirates Stadium, London (60.432 siddepladser)
Profiler: Thierry Henry, Francesc Fàbregas og Tomas Rosicky
AS Roma:Nation: Italien (Serie A)
Træner: Luciano Spalletti
Hjemmebane: Olimpico, Rom (81.193 siddepladser)
Profiler: Francesco Totti, Mancini og Daniele De Rossi
Sport Lisboa e Benfica, SAD:Nation: Portugal (BWin Liga)
Træner: Fernando Santos
Hjemmebane: Estádio do Sport Lisboa e Benfica, Lissabon (65.000 siddepladser)
Profiler: Simão, Nuno Gomes og Luisão
F.C. København:Nation: Danmark (Superligaen)
Træner: Nicklas Lyhne Johansen
Hjemmebane: Parken (42.192 siddepladser)
Profiler: Jesper Grønkjær, Tobias Linderoth og Jesper Christiansen
Alle grupperne i Champions League:
Gruppe A: Sporting CP (Por) , Lyon (Fra) , Galatasaray (Tur) , Liverpool (Eng)
Gruppe B: Sparta Moskva (Rus) , Milan (Ita) , Olympiakos (Gre) , Bayern München (Ger)
Gruppe C: Arsenal (Eng) , Benfica (Por) , Roma (Ita) ,
F.C. København (Den)Gruppe D: Slovan Liberec (Cze) , Real Madrid (Esp) , Steaua (Rom) , Celtic (Sco)
Gruppe E: Porto (Por) , Anderlecht (Bel) , Werder Bremen (Ger) , Inter (Ita)
Gruppe F: HSV (Ger) , Lille (Fra) , Manchester Utd (Eng) , CSKA Moscow (Rus)
Gruppe G: Shakhtar (Ukr) , Barcelona (Esp) , AEK (Gre) , Chelsea (Eng)
Gruppe H: Levski Sofia (Bul) , Valencia (Esp) , Bordeaux (Fra) , PSV (Ned)