home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23456
  0 Brugere, 831 Gæster Online.

Nyeste Bruger: godrejkokapet
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Israel - Palæstina
0 Brugere og 16 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Israel - Palæstina krisen - Stopper den ?
Ja
Nej

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Israel - Palæstina  (Læst 11651 gange)
SaneSoul
Landsholdsspiller

Sv: Israel - Palæstina
« Svar #15: 17 Jan 2007, 14:46 »

Jamen spørger du om den nogensinde stopper eller om den stopper indenfor 10 år?

You know what 'FEAR' stands for? It stands for 'False Evidence Appearing Real.' It's the darkroom where Satan develops his negatives.

Matigol
Landsholdsspiller

« Svar #16: 13 Jan 2009, 18:55 »

Jeg har også valgt at have om Konflikten i Mellemøsten som projektopgave. Et svært emne selvfølgelig - men også et meget spændende. Om der kommer fred dernede, er umulig at sige. Det er meget svært at se en ende på det selvom Hamas er meget, meget svækket lige nu. En ting er dog nærmest sikker - Der kommer aldrig HELT fred dernede.

Det bedste eksempel jeg lige kan komme på var da Bill Clinton inviterede, nu kan jeg ikke huske navnene men, (Talsmanden eller Præsidenten) for Israel og Pælistina, til et møde for at finde en løsning. Men da de skulle gå ind af døren - Stod de begge og sagde: " Nej, du går ind først" - " nej du går ind først" Og sådan stod de i 5 min. Indtil de nærmest kæmpede for at komme ind først. Så kan man så sige : Hvis de ikke kan blive enige om at gå ind af en dør, hvordan skal de så blive enige om det dernede. Men jeg ser frem til at arbejde med dette emne.

Jeg kunne nu godt tænke mig at vi fik en lidt mere livlig debat igang om dette emne herinde. Slet ikke nogen der har en holdning til Konflikten i Mellemøsten?

plutonium
Manager

« Svar #17: 13 Jan 2009, 18:59 »

Så længe Israelerne er i Israel vil der være konflikt der nede. Hadet mellem israelere og arabere er så indædt, at den forsvinder ikke sådan uden videre. HVIS der kommer fred dernede, så skal der gå mere end 100 år, vil jeg sige med næsten statsgaranti.

Men israelerne forlader ikke Israel, og araberne vil ikke acceptere Israel som nation, så det er en umulig kamp. Trækker Israel sig fra konflikten, så bliver de tromlet ned og bombet, men bliver de er de i krig. Så uanset hvad der sker, så taber de på det. Israel skulle aldrig være oprettet som stat til at begynde med Skuffet

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

plutonium
Manager

« Svar #18: 13 Jan 2009, 19:05 »

Hvem mener i har ret til landet ? Israel eller Palæstina ? .. altså Palæstina er jo ikk nogen nation, og er enli ikk noget land, men mener i det tilhøre dem eller Israel ?

Jeg mener at palæstinenser har ret til landet. Nu er det for sent at give dem landet tilbage, men Israel skulle aldrig være oprettet som stat. Det var en af historiens største bommerter, da det bare var at skabe en konflikt. Ja, Israelerne boede der (selvstændigt) for over 2000 år siden. Men selv omkring år 0 var Israel romersk territorium. At man så i år 1948 (eller deromkring) mener at jøderne havde ret til at bo i Israel er dybt forkert. Man kan ikke kræve et land efter 2000 år. Selv nu efter 60 år er det for sent for palæstinenserne at få landet tilbage, der der nu er 2 generationer i landet der er vokset op, og derfor kan kaldes for indfødte Israelere. De har aldrig været andet, og derfor kan man ikke tillade sig at fordrive dem fra deres land. Men oprindeligt mener jeg at palæstinenserne har ret til landet.

Har på ingen måde sympati for de palæstinensiske metoder, men jeg har dyb sympati for deres sag. Det er uretfærdigt at de mistede halvdelen af deres land, blot fordi FN sagde det. Når så jøderne begyndte at bosætte sig i resten af palæstina, så forstår jeg altså godt deres vrede (palæstinensernes). Det er jo sådan set at bosætte sig ulovligt i et andet land.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

plutonium
Manager

« Svar #19: 13 Jan 2009, 19:09 »

Derudover ser jeg udelukkende Israel som et politisk værk. I dag udnytter amerikanerne det i den forstand, at mange i USA mener at Israel er Guds land, og at de messianske tilstande (paradis på jord) vil opstå i Israel. Dermed tror de på, at støtter man Israel og dermed Gud, så vil de blive frelst. (de er fucked op, efter min mening). Har I forresten lagt mærke til, at mange amerikanske præsidenter (hvis ikke alle) ofte nævner Gud i forbindelse med deres politik? Det kunne tænkes at være et forsøg på at skaffe stemmer fra de religiøse vælgere.

EDIT
det var en ordentlig smøre (sammenlagt), men jeg havde godt nok også meget på sinde  crazy

Fed tråd, forresten. Den ros skal trådstarter have!
« Seneste Redigering: 13 Jan 2009, 19:10 af plutonium » Logged

Matigol
Landsholdsspiller

« Svar #20: 13 Jan 2009, 19:30 »

Jeg har altså ikke forstået konflikten særlig godt - tror jeg. Jeg har svært ved at danne mig et overblik. Tror jeg flere personer har. Nogle der vil ridse en kort forklaring op !! (: (:

Altså hvis man starter : Det er selvfølgelig svært at danne sig et overblik pga. konflikten har været der i mange, mange år. Og den har haft forskellige faser. Det jeg ikke forstår er : 1 : Hvem boede der aller, allerførst: Israelerne eller Palæstinenserne ?

Don Abramovich
Manager

« Svar #21: 13 Jan 2009, 19:41 »

Jeg har altså ikke forstået konflikten særlig godt - tror jeg. Jeg har svært ved at danne mig et overblik. Tror jeg flere personer har. Nogle der vil ridse en kort forklaring op !! (: (:

Altså hvis man starter : Det er selvfølgelig svært at danne sig et overblik pga. konflikten har været der i mange, mange år. Og den har haft forskellige faser. Det jeg ikke forstår er : 1 : Hvem boede der aller, allerførst: Israelerne eller Palæstinenserne ?

Palæstinenserne boede der først. I 1948 fik jøderne overdraget landet, som en slags plaster på såret, efter at de reelt ikke har haft deres eget land i meget lang tid. FN gav dem det efter 2. verdenskrig, også på grund af Hitler osv. De fik så en del af Palæstina, hvilket de, selvfølgelig, ikke er så fandens glade for - palæstinenserne, altså.

Jeg mener det er sådan det hænger sammen. Correct me if i'm wrong Smiley

Matigol
Landsholdsspiller

« Svar #22: 13 Jan 2009, 19:45 »

Palæstinenserne boede der først. I 1948 fik jøderne overdraget landet, som en slags plaster på såret, efter at de reelt ikke har haft deres eget land i meget lang tid. FN gav dem det efter 2. verdenskrig, også på grund af Hitler osv. De fik så en del af Palæstina, hvilket de, selvfølgelig, ikke er så fandens glade for - palæstinenserne, altså.

Jeg mener det er sådan det hænger sammen. Correct me if i'm wrong Smiley

Og Jøderne er Israelerne  Wink
Så hænger det også meget mere sammen for mig.

El Kun
Landsholdsspiller

« Svar #23: 13 Jan 2009, 19:46 »

Derudover ser jeg udelukkende Israel som et politisk værk. I dag udnytter amerikanerne det i den forstand, at mange i USA mener at Israel er Guds land, og at de messianske tilstande (paradis på jord) vil opstå i Israel. Dermed tror de på, at støtter man Israel og dermed Gud, så vil de blive frelst. (de er fucked op, efter min mening). Har I forresten lagt mærke til, at mange amerikanske præsidenter (hvis ikke alle) ofte nævner Gud i forbindelse med deres politik? Det kunne tænkes at være et forsøg på at skaffe stemmer fra de religiøse vælgere.

EDIT
det var en ordentlig smøre (sammenlagt), men jeg havde godt nok også meget på sinde  crazy

Fed tråd, forresten. Den ros skal trådstarter have!
Ja, det er tydeligt og samtidig. Til en hvis grad så føler jeg at religion hører naivismen til, og der mener jeg alle religioner. Helt galt bliver det når det kommer til politik. Hvis gud findes, så tror jeg hverken han har bestemt hvad skatteprocenten skal være, eller hvad mindstelønnen skal være. Jeg støtter klart din teori om de mange religiøse vælgere. Der er et ekstremt stort og overset vælgersegment, i sær i bibelbæltet i midtvesten, som af navnet antydet er stærkt religiøse. Disse issue voters vil til hver en tid stemme på det parti, som forbydder abort, stamcelle forskning og vielser mellem homoseksuelle. Jeg tror også det politiske system spiller ind. I USA er de fleste politikkere mere konservative end de mest konservative danskere. Jeg tror de fleste godt ved, at reiligiøsitet og konservativisme hænger sammen på mere end en måde.

En sidste faktor er den amerikanske drøm. Det er klart, at når ens livfilosofi bygger på en tro, som flere mere eller mindre ser som skæbnesvangert, så har man brug for en gud, for at finde svar på de mange grumme skæbner den amerikanske stat hver dag skaber.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #24: 13 Jan 2009, 19:47 »

According to the traditional view, around the 11th century BCE, the first of a series of Israelite kingdoms and states established rule over the region; these Israelite kingdoms and states ruled intermittently for the following one thousand years.

Between the time of the Israelite kingdoms and the 7th-century Muslim conquests, the Land of Israel fell under Assyrian, Babylonian, Persian, Greek, Roman, Sassanian, and Byzantine rule.

Israelerne har været bosat i regionen siden år 1100 f.kr, og blev først besat af muslimer under korstog i det 7. århundrede.

EDIT: Udover det, har jeg ikke tænkt mig at diskutere en så politisk sag.
« Seneste Redigering: 13 Jan 2009, 19:50 af g00n » Logged

El Kun
Landsholdsspiller

« Svar #25: 13 Jan 2009, 19:50 »

Historisk og/eller religiøst set, så mener jeg at mange pro-israelere føler at Israel tilhører dem, fordi deres forfædre boede der. Vi snakker på Jesu tid, og man kan sikkert finde det i det gamle testamente    

plutonium
Manager

« Svar #26: 13 Jan 2009, 20:01 »

Jøderne boede der i jesu tid, ja. Men de var erobret af romerne, og var dermed en besat nation. Så reelt set har landet ikke været 'deres' i ca. 2000 år. Romerne gav dem begrænset selvstyre, men havde altså stadig magten.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #27: 13 Jan 2009, 20:05 »

De BLEV erobret af romerne i tiden mellem 1100 f.kr. og de muslimske korstog i 700-tallet.

ZhotLog
Gæst

« Svar #28: 13 Jan 2009, 20:09 »

Min sympati ligger hos palænstinenserne. Argumentet om at Hamas tager værre midler i brug end Israelerne er imo langt ude. Se blandt andet disse artikler bragt af politiken: Artikel 1 Artikel 2 Artikel 3
Dermed ikke sagt, at jeg bakker op om Hamas' brug af terrorlignende midler, jeg pointerer blot, at Israel er mindst lige så galt på den.

Angående hele "hvem kom først debatten", mener jeg ikke at data fra før år 1700-1800 kan bruges som argument for retten til landet, da der i så fald lige så vel kunne stilles spørgsmålstegn ved utallige andre landegrænser. Jeg ser retfærdigheden i Israels gøren og laden i palæstina, som værende meget svær at spotte, da jeg ikke mener at FN har autoritet, til at give landområder væk. Og det har intet med mangel på respekt for jøderne, holocaust eller 2. verdenskrig at gøre. I mine øjne er jøderne en udsat gruppe, der har haft en barsk historie. Men disse grupper er der altså flere af, og jeg synes ikke, at jøderne skal prioriteres over andre lignende befolkningsgrupper. Jeg tror, at Israel nyder godt af at være en brik i et større politisk spil, der stammer fra vesten og måske i særdeleshed USA. Men den sidste linje er jo det rene gætværk Wink

Niicklas12
Ynglingespiller

« Svar #29: 13 Jan 2009, 20:10 »

For at forstå denne krig skal man kigge langt ned i historie bøgerne.. Palæstinensere og Isrealere har gennem tiderne altid været "i krig" med hinanden. Ved ikke om i kender historien om Moses der førte Israel tilbage til deres land efter at have været fanger i Egypten (Bibelen.). Men efter deres 40 år lange vandring i ørkenen, da ankommer de så til det land som Gud har givet dem. I det land boede der så et folk, som var flyttet ind i landet mens der ingen israelere var i landet, og som derfor antager det som deres land (klart nok).. Men de for så fordrevet dem der bor i landet, og her starter der så en konflikt mellem disse 2 "stammer"..

Herefter ligger Israel og Palæstina (Filistrene) i krig med hinanden, og har gjort det lige siden. (Folket hedder filistre i Bibelen, og er så det samme som palestinænsere)

Jeg tror ikke krigen kommer til at tage nogen ende, den har varet 4000 år, så hvorfor skulle den pludseligt stoppe nu? Jeg mener at det hele stammer fra de konflikter som de 2 folk har haft i deres fortid, de mener begge at de har ret til landet, så derfor vil der jo konstant være en konflik.

Mht. det der sker der nede nu, så synes jeg at det er positivt at Israel endelig tager affærer, det er på tide at de gør noget ved alle disse angreb, og i mine øjne kan de ikke gøre det på nogen bedre måde end de gør det.

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010