home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 385 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2022
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Taktik og formation 3 back kæde eller 4 back kæde
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Taktik og formation 3 back kæde eller 4 back kæde  (Læst 2004 gange)
Eriksen83
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Taktik og formation 3 back kæde eller 4 back kæde
« : 29 Jul 2022, 21:18 »

Jeg har igennem mange år sværget til en 4 back kæde og formationen 4-2-3-1 wide.

Har testet formationen i FM22 med "gegenpress" og har spillet med Man Utd, hvilket jeg altid gør for at teste og justere.
Derudover har jeg spillet en del sæsoner med Leyton Orient og har brugt samme formation og haft samme tilgang.
Jeg bemærker at formationen er utrolig sårbar i mellemrummet på kanterne mellem back og wing samt i rummet mellem forsvar og midtbane. Har prøvet at justere afstanden mellem kæderne, men synes ikke rigtig at det giver nogen effekt.
Derudover, så når spillerne befinder sig på den sidste tredjedel af banen, så bliver det ofte en omgang "klumpspil", hvilket jævnligt fører til boldtab.

Men altså, det er jo gået alligevel, dog er det PISSE irriterende at få mål imod sig, hvor man nærmest er statist, og uanset hvad man gør. Det foregår som regel ved at bolden bliver spillet til en back, der spiller 1-2 med en midtbane, for så at slå en bold op til angriberen lige foran forsvaret. Angriberen vinder 7 ud af 10 gange bolden og så bliver der en kæmpe chance eller mål.

Det skal siges at jeg ofte ynder at spille med nogle ret unge spillere, så der er nok noget "erfaring" de mangler i givne situationer, men det er fælles for formationen uagtet om det er Man Utd eller Leyton Orient, hvilket undrer mig.


Nu må jeg indrømme at jeg er begyndt at overveje en formation med 3 mand i forsvaret. Da jeg aldrig rigtig har spillet med 3 mands forsvar, så vil jeg godt høre om der er nogle erfaringer i forhold til FM22. For synes at huske, at jeg ofte, i de tidligere spil, oplevede at bliver overspillet på fløjene fordi wing/wingback sejlede rundt.

Lad mig høre om dine erfaringer  Smiley

Eriksen83
Logged

Har spillet manager siden starten af 90'erne.

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Taktik og formation 3 back kæde eller 4 back kæde
« Svar #1: 30 Jul 2022, 07:31 »

Hey Eriksen. Jeg tror jeg kan hjælpe lidt. Prøv lige at smid et billede af din taktik, hvor jeg kan se spillerroller. For tror det handler rigtig meget om løbemønstre. Ja og et hvor jeg kan se dine holdindstillinger.

Citat
Jeg bemærker at formationen er utrolig sårbar i mellemrummet på kanterne mellem back og wing samt i rummet mellem forsvar og midtbane. Har prøvet at justere afstanden mellem kæderne, men synes ikke rigtig at det giver nogen effekt.

Mit bud er, at dine kanter med AMRL er sat i attacking. hvilket betyder, at deres defensive bidrag ikke er ligeså stort. Prøv med support. For når du ikke har MRL spillere, så er hjælpen til backs jo mindre.

Citat
Derudover, så når spillerne befinder sig på den sidste tredjedel af banen, så bliver det ofte en omgang "klumpspil", hvilket jævnligt fører til boldtab.

Tror vi lander i samme problem. Mit bud er, at du har for mange spillere i din offensiv sat til attack som rolle. Så de løber ind i de samme rum og dermed klumpspil. Bare fordi en spiller er i support betyder ikke, at han ikke er offensiv. De handler mere om hvilke løb han tager og hvilke rum han optager.

Citat
Men altså, det er jo gået alligevel, dog er det PISSE irriterende at få mål imod sig, hvor man nærmest er statist, og uanset hvad man gør. Det foregår som regel ved at bolden bliver spillet til en back, der spiller 1-2 med en midtbane, for så at slå en bold op til angriberen lige foran forsvaret. Angriberen vinder 7 ud af 10 gange bolden og så bliver der en kæmpe chance eller mål.

Din backs skal have hjælp men tror også det vil hjælpe, hvis du satte dine centrale forsvarsspillere til at presse mindre. Jeg har mine til close down less, så jeg er sikker på, at de holder deres positioner inde centralt og klar til at tage kampen mod angriberne fremfor at presse ud mod kanter eller op mod midtbanespillere.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

HSS2750
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Taktik og formation 3 back kæde eller 4 back kæde
« Svar #2: 20 Mar 2023, 22:30 »

Citat
Lad mig høre om dine erfaringer

Om du/man benytter 3 eller 4 forsvarere, er ikke det jeg går op i. Min måde at "tænke" fodbold, drejer sig mere om offensiven end defensiven, forstået på den måde, at holdet der har bolden mest er mindre sårbare overfor scoringer. Det bedste forsvar er et angreb!!

Prøv at se det på den måde, at når du altid har sværget til 4-2-3-1 wide, hvorfor så gå væk fra det? Perfektioner formationen gennem forskellige taktikker, og prøv at forstå hvad de forskellige positioners roller betyder for spillestilen. Er gegenpress f eks altid den bedste taktik, eller er der nogle modstandere hvor en anden tilgang er bedre?

Ofte er løsningen ikke den samme i hver kamp. Nogle gange er "din" 4-2-3-1 wide bedst, andre gange er 4-3-3 DM eller 4-2-3-1 DM OM måske bedre?? Det gælder om at optimerer dine angreb, så du kan angribe fra så mange positioner eller vinkler som muligt. Hvis du kun kan angribe 1 sted fra, kommer du aldrig langt.

I "din" wide formation, hvilke roller har dine kanter så? Er de traditionelle fløje med fokus på udfordringer mod baglinien og indlæg, eller er de mere "moderne" med fokus på at åbne fløjen for en back/wingback og så enten selv afslutte eller "stikke" den ind til angriberen?

Benytter du den mere "moderne" kant, hvilket det kunne tyde på, når du beskriver at dine angreb oftest ender i klumpspil enten foran eller i feltet, så prøv måske at benytte en AMC med rollen fremskudt playmaker support . Så burde han ikke bidrage så meget til klumpspillet.

For at vende tilbage til det jeg startede med at skrive, så prøv at finde ud af hvordan du udnytter dit holds styrker mest muligt i den givne kamp, ved f eks at skifte formation undervejs. Prøv at have fokus et andet sted end på formationen og 3 eller 4 back kæder, og fokuser mere på hvad der er mest effektivt med de spillere du har i truppen. Hvis du ikke har stærke wingbacks hvorfor så benytter en 3 back kæde. Og ofte er det jo heller ikke en 4 back kæde der benyttes, men mere en 2 ½ mands eller 2 mands kæde, alt efter hvor offensive backerne er, og om du benytter 1 DM eller 2 CMs.

Giver det mening? Ellers må du skrive, så jeg kan uddybe noget mere.

Ciao
Logged

Husk fortiden, lev i nutiden, skab fremtiden!

Altid ytringsfrihed, aldrig ytringspligt!

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010